Din Psikolojisi Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Tek bir dine inanan bir toplumda bile, esasen inanların sayısı kadar dindarlık biçimlerinden bahsedilebilir. Bu ifadeye göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Dindarlık bireyden bireye farklılık gösterir. |
Dindarlık toplumdan topluma farklılık gösterir. |
Dindarlık cinsiyete göre değişkenlik gösterir. |
Her dinin kendi emir ve yasakları vardır. |
Farklı dinlere mensup olan insanlar dindarlığı farklı boyutta yaşarlar. |
Dindarlık, en genel anlamıyla bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır. Yani dindarlık, bireyin kendine has din algısı ve yorumuna dayanır.
2.Soru
.....kelimesi bazı tarikat törenleri dışında İslam kültüründe fazla yer tutmayan bir dinî uygulamayı ifade eder.
boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
tören |
ritüel |
ayin |
ibadet |
yaşayış |
Âyin kelimesi bazı tarikat törenleri dışında İslam kültüründe fazla yer
tutmayan bir dinî uygulamayı ifade eder. doğru cevap C'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin diğer öğrencilere göre daha dindar olma sebeplerinin dışında kalır?
Genellikle İmam-Hatip Lisesi kökenli olmaları |
Fakültede yüksek seviyede yapılan din eğitimi |
Psiko-sosyal etkiler ve kişisel tercihler |
Ailede alınan yoğun din eğitimi |
Kişilerin bölümlerinden dolayı zorunluluk ve baskı hissetmeleri |
İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun İmam-Hatip Lisesi kökenli oldukları görülür. Daha lise öncesinde din eğitimi almaya başlayan, bu çerçevede dini anlamaya ve yaşamaya çalışan, nihayet yüksek seviyede din eğitimi alarak dinî inanç ve değerleri benimseme düzeyi artan gençlerin hem genel anlamda dinî duyarlılıklarının güçlü olması, hem de dinî pratikleri daha fazla yerine getirme eğilimi göstermeleri beklenen bir durumdur. Bireysel ilgi ve amaçların dışında ayrıca başta aile olmak üzere, ders programı farklılığının, yaşanan ve öğrenim görülen sosyo-kültürel çevrenin yönlendirici ve biçimlendirici etkisine de dikkat çekmek gerekir.
4.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde Fowler’ın inanç aşamaları yaşa göre sırasıyla verilmiştir?
Aşama öncesi dönem veya temel inanç, öyküsel-lafzî inanç, sezgisel-yansıtıcı inanç, bireysel-düşünceye dayalı inanç, yapay-geleneksel inanç, birleştirici inanç |
Sezgisel-yansıtıcı inanç, birleştirici inanç, öyküsel-lafzî inanç, aşama öncesi dönem veya temel inanç, bireysel-düşünceye dayalı inanç, yapay-geleneksel inanç |
Aşama öncesi dönem veya temel inanç, sezgisel-yansıtıcı inanç, öyküsel-lafzî inanç, yapay-geleneksel inanç, bireysel-düşünceye dayalı inanç, birleştirici inanç |
Aşama öncesi dönem veya temel inanç, bireysel-düşünceye dayalı inanç, öyküsel-lafzî inanç, sezgisel-yansıtıcı inanç, yapay-geleneksel inanç, birleştirici inanç |
Aşama öncesi dönem veya temel inanç, birleştirici inanç, öyküsel-lafzî inanç, sezgisel-yansıtıcı inanç, bireysel-düşünceye dayalı inanç, yapay-geleneksel inanç, |
Fowler’ın inanç aşamaları yaşa göre şu şekildedir; aşama öncesi dönem veya temel inanç (yaklaşık 0–3/4 yaşlar), sezgisel-yansıtıcı inanç (yaklaşık 3/4–7/8 yaşlar), öyküsel-lafzî inanç (yaklaşık 6/7–11/12 yaşlar), yapay-geleneksel inanç (yaklaşık 11/12–17/18 yaşlar), bireysel-düşünceye dayalı inanç (yaklaşık 17/18 yaş ve sonrası), birleştirici inanç (30 yaş sonrası).
5.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi ergenlik dönemi dini gelişiminde ayırıcı özelliklerden birisi değildir?
Şüphe
|
Çelişki ve çatışmalar
|
Sorgulama
|
Kararsızlık
|
Düşünmeden kabul
|
6.Soru
Yahudilikteki Tanrı tasavvuru aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Baba, oğul ve kutsal ruh üçlemesi vardır. |
Tanrı’nın “baba”lık sembolüne, büyük bir ayrıcalık tanınmıştır. |
Allah bütün insanlığa hitap eder. |
Tanrı, sadece Yahudilerin Tanrısıdır. |
Peygambere de tanrısallık atfedilir. |
Baba, oğul ve kutsal ruh üçlemesi, Tanrı’nın “baba”lık sembolüne büyük bir ayrıcalık tanınması ve peygambere de tanrısallık atfedilmesi Hristiyanlıktaki tanrı tasavvurunda yer alırken Allah’ın bütün insanlığa hitap etmesi İslam’daki Tanrı tasavvurunda yer almaktadır. Yahudilikte Tanrı ise, sadece Yahudilerin Tanrısıdır.
7.Soru
“Dini değerlere aykırı, din dışı davranıştan vazgeçiş ve dini değerlerle uyumlu bir tutumu benimseyiş ve yeniden dine dönüş hareketidir” tanımı aşağıdaki terimlerden hangisini ifade etmektedir?
Tövbe |
İnanç değişimi |
Din değişimi |
Kanaat değişimi |
Düşünce |
Tövbe, dinî değerlere aykırı, din dışı davranıştan vazgeçiş ve dinî değerlerle uyumlu bir tutumu benimseyiş ve yeniden dine dönüş hareketidir. Yani dine dönüş, dinin onaylamadığı bir davranıştan dinin istediği davranışa dönüşü ifade ettiği gibi, dine tamamen aykırı, din dışı bir hayat sürdürürken bu hayattan vazgeçerek dine yönelişi de belirtir.
8.Soru
Din Prikolojisi aşağıdakilerden hangisini araştırma dışında tutar?
Tanrı tasavvurunu anlamak |
Tanrı tasavvurun oluşumu |
Tanrı’yı tanımlamak |
Kültürel farkların etkisini incelemek |
Psikolojik yansımalarını incelemek |
Din Psikolojisi, yöntemi gereği “aşkın (müteâl) olanı araştırma dışında tutar”. Yani Tanrı’nın varlığı, yokluğu, tanımı, tavsifi, tasviri gibi konularda yetkisiz veya tarafsızdır. Dolayısıyla Din Psikolojisi ancak ve sadece insanın Tanrı, Mutlak Varlık veya Nihaî Hakikat olduğuna inandığı şeyle ilişkisine yoğunlaşabilir. Din Psikolojisi’nin görevi, Tanrı’yı ispat etmek, tanımlamak, tavsif veya tasvir etmek ya da insanın bu konudaki yeterliliğini iddia etmek değil; Tanrı-insan ilişkisi çerçevesinde, insanın inanıp bağlandığı Tanrı tasavvurunu anlamaya çalışmaktan ibarettir.
9.Soru
“7-11 yaş arasında olan çocuklar mantıksal kuralları ve sınıflandırmaları kullanabilmektedir. Ancak bunlar sadece somut olay ve objelere uygulanabilir. Zihinsel kabiliyetlerin tam olarak gelişmesi ise, 11 yaşından sonra ortaya çıkmaktadır.”
Bilişsel gelişim teorisine göre yukarıda ifade edilen bilgiler ışığında bu çocuklar hangi evrededir?
İşlem öncesi evre |
Somut işlemler dönemi |
Duyuşsal devinimsel evre |
Ergenlik dönemi |
Çocukluk çağı |
Piaget teorisinin temel görüşü, çocukların her biri bir öncekinden daha karmaşık ve nitelik olarak birbirinden farklı olmak üzere birbirini izleyen bilişsel evrelerden geçerek gelişmeleri ile ilgilidir. 7-11 yaş arasında bulunan çocuklar, somut işlem aşamasındadırlar. Bu evrede çocuklar, mantıksal kuralları ve sınıflandırmaları kullanabilmektedir. Ancak bunlar sadece somut olay ve objelere uygulanabilir. Zihinsel kabiliyetlerin tam olarak gelişmesi ise, 11 yaşından sonra ortaya çıkmaktadır.
10.Soru
Dua ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğru bir ifadedir?
İslam dininde dua edilmesi için özel yerlere gerek duyulmaktadır. |
Bir aracı vasıtasıyla Allah’a dua edilmemektedir. |
Dua etmenin belli şekilleri yoktur. |
Eller yukarı kaldırılmadan dua edilmez. |
Duada Allah’a karşı duyulan samimi inanç, bağlılık ve güven, içtenlik önemlidir. |
Duada Allah’a karşı duyulan samimi inanç, bağlılık ve güven, içtenlik oldukça önemlidir. Sözlerin kalp tarafından onayı gereklidir. Kur’an’da insanların tabii özelliği olarak, başlarına bir sıkıntı geldiğinde, darda kaldıklarında Allah’a yalvardıkları, kurtulup nimete kavuştuklarında ise, Allah’ı unutarak kendi çabalarıyla bunları elde ettikleri gibi çelişkili bir tutum takındıklarından bahsedilmektedir.
11.Soru
İnsan hayatında dini hayatta bir dengelenme, yeniden yapılanma, eski inanç ve alışkanlıkları gözden geçirip düzenleme yönünde gelişmeler genellikle hangi dönemde yaşanır?
Orta yaş dönemi |
Genç yetişkinlik dönemi |
Ergenlik dönemi |
Yaşlılık dönemi |
Çocukluk dönemi |
Dini hayatta bir dengelenme, yeniden yapılanma, eski inanç ve alışkanlıkları gözden geçirip düzenleme yönünde gelişmeler genç yetişkinlik döneminde yaşanır.
12.Soru
Medeni durum ile dindarlık ilişkisini inceleyen araştırmalara göre boşanmış bireylerin dindarlık düzeyi görece düşüktür. Aşağıdakilerden hangisi bu durumun doğrudan nedenleri arasında gösterilebilir?
Boşanmış bireylerin öğrenim düzeyi |
Boşanmış bireylerin evlilik süresi |
Boşanmış bireylerin çocuk sayısı |
Boşanmış bireylerin değerler sistemi |
Boşanmış bireylerin aile durumu |
Boşanmış bireylerin değerler sistemi
13.Soru
I. Dini ve edebi törenlerde ilahiler, dualar şeklinde görmek
II. Resimler ve yazılar halinde görmek
III. İbadethaneler, tarihi eserler, vb. süsleme ve işleme olarak görmek
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri dinin kültür üzerindeki somut etkilerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III. |
Her kültür, inanılan dinin izlerini taşır. Kültürün ayrılmaz bir öğesi olan din, diğer kültür öğeleri üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Hepsinin yapısında dinin izleri mevcuttur. Bu izleri somut olarak, ibadethanelerde, tarihi eserlerde ya da sanat eserleri üzerinde süsleme ve işleme olarak görmek mümkündür. Bunlar bazen resimler, bazen de yazılar halinde aktarılır. Aynı şekilde dinin soyut ya da manevi izleri de; dinî ve edebî törenlerde, örf ve ananelerde kutsal metinleri okuma, ilahiler, dualar şeklinde icra edilen uygulamalar olarak görülebilir.
14.Soru
“İslam Dini’ ne ilk yakınlığım 16-17 yaşlarında başlar . Doğu memleketlerinden gelen Müslümanlar ve onların liderleri, konferanslar, konuşmalar düzenler, İslam Dini hakkında bilgi verirlerdi. İslam’ın tek Hak din olduğunu, ilim ve akla önem verdiğini, bütün dünya insanlarını kardeş ve eşit kabul ettiğini, herkes için fikir ve inanç hürriyetini tanıdığını söylerlerdi. Bu hususlarda Kur’an’ı kerim’den ayetler okuyarak İslam Dini’nin esaslarını açıklarlardı. Yaradılışta bütün insanların eşit olduğunu, hiçbir ırkın diğer ırklar üzerinde herhangi bir üstünlüğü bulunmadığını söylerlerdi. Bu Müslümanların söylediklerine karşı içimde bir yakınlık hissettim. Onlara çok ısındım. Kendilerine karşı derin bir sevgi duydum.” diyen birisinin İslama karşı bir yakınlık hissetmesinin temel sebebi hangi güdülerdir?
“İslam Dini’ ne ilk yakınlığım 16-17 yaşlarında başlar . Doğu memleketlerinden gelen Müslümanlar ve onların liderleri, konferanslar, konuşmalar düzenler, İslam Dini hakkında bilgi verirlerdi. İslam’ın tek Hak din olduğunu, ilim ve akla önem verdiğini, bütün dünya insanlarını kardeş ve eşit kabul ettiğini, herkes için fikir ve inanç hürriyetini tanıdığını söylerlerdi. Bu hususlarda Kur’an’ı kerim’den ayetler okuyarak İslam Dini’nin esaslarını açıklarlardı. Yaradılışta bütün insanların eşit olduğunu, hiçbir ırkın diğer ırklar üzerinde herhangi bir üstünlüğü bulunmadığını söylerlerdi. Bu Müslümanların söylediklerine karşı içimde bir yakınlık hissettim. Onlara çok ısındım. Kendilerine karşı derin bir sevgi duydum.” diyen birisinin İslama karşı bir yakınlık hissetmesinin temel sebebi hangi güdülerdir?
Duyusal güdüler |
Sosyo-Kültürel güdüler |
Ekonomik güdüler |
Zihinsel güdüler |
İletişimsel güdüler |
Zihinsel güdüler dinle, dinî esas ve uygulamalarla ilgili şüphe, tereddüt ve tatminsizliklerin bireyde oluşturduğu dinî yönelişlerdir. Yukarıda söylenen ifadede de etkilenilen esas konu İslamın insanların eşitliğine vurgusudur. Kişinin eşitsizlikten yaşadığı tatminsizliğe bir cevap olarak karşısına çıkmıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fowler’in inanç aşamalarından birisi değildir?
Sezgisel-yaratıcı inanç
|
Öyküsel-lafzi inanç
|
Yapay-geleneksel inanç
|
Benmerkezciliğe dayalı inanç
|
Evrensel inanç
|
16.Soru
Aşağıdaki dinlerden hangisinde Tanrı’nın “baba”lık sembolüne, büyük bir ayrıcalık tanınmıştır?
Aşağıdaki dinlerden hangisinde Tanrı’nın “baba”lık sembolüne, büyük bir ayrıcalık tanınmıştır?
Müslümanlık |
Hıristiyanlık |
Musevilik |
Budizm |
Hinduizm |
Hıristiyanlık’ta genellikle diğer din ve kültürlerde olmadığı şekilde, Tanrı’nın “baba”lık sembolüne, büyük bir ayrıcalık tanınmıştır. Bu yüzden, Hıristiyan Tanrıtasavvuru, daima Hz. İsa’nın sözleri ve hayatıyla belirlenmiştir. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
Piaget'in bilişsel gelişim teorisine ilk aşaması 0-2 yaş aralığına denk gelen evre hangisidir ?"
Duyuşsal devimsel evre |
İşlem öncesi evresi |
Somut işlemler |
Formal işlem evresi |
Soyut işlem evresi |
Piaget’in bilişsel gelişim teorisinin ilk aşaması 0-2 yaş aralığına tekabül eden duyuşsal devimsel evredir.
18.Soru
Bireyin kendini benimsemesi, onaylaması, kendine değer vermesi aşağıdaki seçeneklerden hangisi ile açıklanabilir?
Benlik saygısı
|
başa çıkma
|
Depresyon
|
Stres
|
Kaygı
|
19.Soru
Bilişsel gelişim teorisini ortaya atan ve geliştiren psikolog aşağıdakilerden hangisidir?
Piaget
|
Bowlby
|
Kirkpatrick
|
Elkind
|
Harms
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'deki en yaygın dini rütüeldir?
Mevlit |
Kaside |
Hatim |
İlahi |
Hatme |
U¨lkemizde en yaygın dini^ ritüel olarak mevlit merasimleri görülmektedir. Doğru cevap A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ