Din Sosyolojisi Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye Cumhuriyeti devletinin “laik” olduğu ilkesi hangi Anayasa değişikliğiyle kabul edilmiştir?
1961
|
1982
|
1924
|
1928
|
1937
|
Türkiye Cumhuriyeti devletinin 1924 tarihli ilk anayasasındaki devletin dininin İslam olduğu ilkesi 1928 yılında anayasadan çıkarılmış, yerine 1937 yılında yapılan bir değişiklikle Türkiye Cumhuriyeti devletinin “laik” olduğu ilkesi konulmuştur.
2.Soru
Farabi’ye göre, gerçek mutluluğu fark edemeyen toplum aşağıdakilerden hangisidir?
Cahil toplum
|
Günahkar toplum
|
Değişmiş toplum
|
Şaşkın toplum
|
Endüstriyel toplum
|
Farabi, ‘erdemli şehir/toplum’ görüşüyle, eski Yunan’ın site ve sınıflı toplumu yerine İslamiyet’in insanlar arasında fark gözetmeyen evrensel ve dini toplum anlayışını geçirmektedir. Aydınlar aristokrasisinin idare edeceği bu erdemli şehir/toplum, bilginlerden ve erdemli insanlardan oluşacaktır. ‘Erdemli toplumdan söz ederken ideal ve ütopik bir toplum modeli ortaya koyan Farabi, ‘erdemsiz toplumu anlatırken ise gerçek/yaşanan toplumu resmetmektedir. Erdemli toplumun zıddı olan erdemsiz toplumun dört şekli vardır. Cahil toplum, Gerçek mutluluğu fark edemeyen ve mutlak monarşi ile yönetilen ‘cahil toplum’ halkı, servet, şehvet, itibar gibi değerlere ulaşmayı hayatın gayesi ve gerçek mutluluk zanneder. Farabi cahil toplumlarında da altı farklı alt türü olduğunu belirtmektedir.
3.Soru
Din ve devlet ilişkilerini düzenleyen siyasi bir anlayış ve hukuki bir ilke olarak yorumlandığında, aşağıdakilerden hangisi laikliğin, yaygın ve belirgin özelliklerinden birisi olarak kabul edilir?
Laiklik, devlet yönetiminin dini esaslara göre yönetilmesidir.
|
Laiklik, yasaların dini kaynaklar esas alınarak çıkarılmasıdır.
|
Laiklik, devletin belirli dinler ve dini gruplar arasında ayırım yapmasına olanak tanır.
|
Laiklik, din ve vicdan özgürlüğünün korunmasını kapsamaz.
|
Laiklik, bütün inanç gruplarına eşit mesafede bulunulmasını gerektirir.
|
Din ve devlet ilişkilerini düzenleyen siyasi bir anlayış ve hukuki bir ilke olarak yorumlandığında, laikliliğin, yaygın ve belirgin özellikleri olarak şunları saymak mümkündür: Laiklik, devlet yönetiminin dini esaslara göre yönetilmemesi, yasaların dini kaynaklar esas alınarak çıkarılmaması, devletin dinler ve dini gruplar arasında ayırım yapmaması, bütün inanç gruplarına eşit mesafede bulunması, din ve vicdan özgürlüğünü koruması ilkelerini içerir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal bilimlerde ve din sosyolojisinde en çok kullanılan veri toplama araçlarına örnek oluşturması açısından başlıca araştırma tekniklerinden biri değildir?
Sınav
|
Monografi
|
Alan (Saha) Araştırması
|
Anket
|
Mülakat |
Bu araştırma teknikleri; Alan ya da saha araştırmaları: sosyal bilimlerde çok kullanılan belirli bir olayın çok boyutlu ve ayrıntılarıyla incelenmesi sürecidir. İncelenen grup, olay ve konunun doğal ortamına girilerek, olayların akışına dâhil olarak, tepkilerin, inanç, duygu ve düşüncelerin belirlenmesini içeren alan araştırması tekniği ise “katılımlı gözlem” olarak da anılmaktadır Monografi: Sınırları belirlenmiş, tek bir konunun, küçük grupların ya da örnek bir olayın tüm değişkenleriyle dar boyutlu ve derinlemesine incelenmesidir. Köy, şehir, parti, dini grup/cemaat monografileri, kan davası gibi örnek olayları ele alıp inceleyen monografiler örnek olarak zikredilebilir.. Anket: Sosyoloji’de olduğu gibi din sosyolojisi araştırmalarında da sıkça kullanılmaktadır. Çeşitli konularda, kişilerden okuyup cevaplayabilecekleri soru kâğıdı hazırlanması yoluyla yazılı bilgi toplama tekniğidir. Sözlü olanına mülakat denir. Araştırmalarda anket ve mülakat tek olarak ya da birlikte de kullanılabilir. Mülakat: Araştırmalarda kullanılan başka bir teknik de ‘mülakat’ yani ‘görüşme’dir. Araştırmanın niteliğine göre, anket yerine veya anketle birlikte mülakatla da veri toplanabilir. Mülakat, araştırılan konuda sözlü bilgi toplama, yani, önceden amaç ve varsayımlar doğrultusunda hazırlanan sorularla yapılan karşılıklı, yüz yüze konuşmadır. Mülakat çoğunlukla yüz yüze yapılmakta ise de telefon veya internet ortamında görüntülü konuşma ile de yapılabilir. Verilen cevaplar araştırıcı tarafından kaydedilir.
5.Soru
Fransa’da deneysel sosyoloji anlayışına sahip sosyal bilim ekolünü benimsemiş olan ve Türkiye’nin sosyal yapı değişikliğiyle yeniden eski günlere döneceğini savunan sosyoloji tarihinin önemli ismi kimdir?
Prens Sabahattin |
Ziya Gökalp |
Mehmet Taplamacıoğlu |
Mehmet Karasa |
Hans Freyer |
Türk sosyoloji tarihinin ikinci önemli ismi, Prens Sabahattin’dir. Fransa’da deneysel sosyoloji anlayışına sahip sosyal bilim (science sociale) ekolünün görüşlerini benimsemiş olan Prens, Le Play, Henri de Tourville ve Edmund Demolis başta olmak üzere bu akımın geliştirdiği görüşler doğrultusunda Türkiye’nin sosyal yapı değişikliğiyle yeniden eski günlerine dönebileceğini savunur. Bunun için “Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?” adını taşıyan küçük bir eser yazmıştır.
6.Soru
Sistematik din sosyolojisi kim tarafından kurulmuştur?
Joachim Wach |
Weber |
Karl Max |
Sigmund Freud |
Auguste Comte |
Asıl sistematik din sosyolojisi Birinci Dünya Savaşını izleyen yıllarda Max Weber’ in öğrencisi Joachim Wach tarafından kurulmuştur.
7.Soru
Bir dünya tarihi olan Kitabü’l–İber’ine giriş olarak yazdığı, daha sonra genişlettiği ‘Mukaddime’si sosyolojinin ve din (İslam) sosyolojisinin ilk klasiği olma ayrıcalığını taşıyan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Farabi
|
İbn Haldun
|
İbn Sina
|
Gazali
|
Şehristani
|
Bir dünya tarihi olan Kitabü’l–İber’ine giriş olarak yazdığı, daha sonra genişlettiği ‘Mukaddime’si ile sosyolojinin ve din (İslam) sosyolojisinin ilk klasiği olan eserin sahibi İbn Haldun’dur.
8.Soru
Ziya Gökalp’in Türkiye'de ilk din sosyolojisi ders kitabı ve telif eser niteliğini taşıyan eseri aşağıdakilerden hangisidir?
İlm-i İctimai Dini
|
Dini İctimaiyat Notları
|
Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?
|
İctimaiyyat ve Şeriat–ı İslamiyye
|
İlm–i İctimaa Nazaran İslamiyet
|
“Dini İctimaiyat Notları” Necmeddin Sadık’ın; “Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?” Prens Sabahattin’in; “İctimaiyyat ve Şeriat–ı İslamiyye” ve “İlm–i İctimaa Nazaran İslamiyet” ise Selahattin Asım’ın eserleridir. Ziya Gökalp’in “İlm-i İctimai Dini” adıyla basılan eseri, Türkiye'de ilk din sosyolojisi ders kitabı ve telif eser niteliğini taşımaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin sosyal işlevlerinden kastedilenler aşağıdakilerden hangisinde yanlıştır?
Dinin toplumdaki yeri
|
Dinin toplumdaki etkileri
|
Toplum için gördüğü iş
|
Toplum için görevler
|
Dinin yalnızca olumlu işlevleri
|
Dinin sosyal işlevleriyle kastedilen, dinin toplumdaki yeri ve etkileri, toplum için gördüğü iş ve görevlerdir. Dinin sadece olumlu işlevleri değil, aynı zamanda olumsuz, yapıcı olmayan işlevleri de mevcuttur. Din, sadece fonksiyonel değil, aynı zamanda disfonksiyonel de olabilmektedir. Sözgelimi din, toplumu bütünleştirebileceği gibi çatıştırabilir de. Burada dinin bütünleştirme işlevi görece olumlu, çatıştırma işlevi ise görece olumsuzdur, yani disfonksiyonel veya ters-işlevdir.
10.Soru
“Dini olumlu yönde etkileyen sosyal değişimler” bağlamında, aşağıdaki sosyal değişim ve ülke eşleşmelerinden hangisi doğrudur?
Brahmanizm ve Budizm-Çin
|
Konfüçyanizm-Hindistan
|
Cao Dai ve Hoa Hao dini hareketleri-Endonezya
|
Unification Church, the Family ve Iskcon dini hareketleri-Nijerya
|
Cao Dai ve Hoa Hao dini hareketleri-Vietnam
|
“Brahmanizm ve Budizm” Hindistan’da; “Konfüçyanizm” Çin’de; “Unification Church”, “the Family” ve “Iskcon” dini hareketleri Batı’da; Cao Dai ve Hoa Hao dini hareketleri ise Vietnam’da “dini olumlu yönde etkileyen sosyal değişimler” olarak ortaya çıkmıştır.
11.Soru
Hangisi 19. Yüzyılda sanayi toplumunun gelişimine paralel olarak dinin önem kaybedeceği görüşünü benimsememiştir?
İbn Haldun
|
Max Weber
|
Emile Durkheim
|
Aguste Comte
|
Karl Marks
|
Modernleşme ve sekülerleşme kuramcıları, modern değerler ve kurumları benimseyen ve özümseyen toplumlarda dinin toplumsal ve siyasal alanlardaki etkinliğinin ortadan kalkacağını, bireysel olarak ta dini pratikler, ibadetler ve ritüellere katılımın gerileyeceğini savunuyordu. On dokuzuncu yüzyılda A. Comte, H. Spencer, E. Durkheim, M. Weber, K. Marks ve S. Freud gibi düşünürler sanayi toplumunun gelişimine paralel olarak dinin önem kaybedeceği görüşünü savunuyordu. “Dinin ölümü veya yok oluşu” şeklinde ifade edilebilecek bu yaklaşım 19. yüzyıl sosyal bilim anlayışına egemen olan anlayışı yansıtıyordu.
12.Soru
Dini “ruhsal varlıklara inanç” olarak tanımlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Elmalılı M. Hamdi Yazır
|
Otto |
B. Tylor |
Müller |
Mensching |
Din, E. B. Tylor’a göre ruhsal varlıklara inançtır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Din karşıtı modeli benimseyen ülkelerden değildir?
Çin
|
Fransa
|
Küba
|
Kuzey Kore
|
Vietnam
|
Fransa Anayasada laiklik ilkesinin açıkça kabul edildiği modeli benimsemiş ülkelerden biridir.
14.Soru
Küçük Boy Kuramlar arasında yer alan, insan ilişkilerini belli gruplar içinde meydana gelişleri esnasında inceleyen bir bilim dalı olan “Sosyometri” aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
Talcott Parsons |
Robert K. Metron |
Everett E. Hagen |
J. L. Moreno |
Richard T. LaPiere |
Grupsal yaklaşım örneği olarak J. L. Moreno’nun (1892-1974) sosyometrisi, grup içindeki insan ilişkilerini canlı iken, ölçüye vurmaya çalışan, yani insan ilişkilerini belli gruplar içinde meydana gelişleri esnasında inceleyen bir bilim dalıdır. Sosyometrinin amacı, ırkı, inancı, dini, ideolojisi ne olursa olsun, her insana, yeryüzünde tutunmaları, kendiliğindenliklerini ve yaratıcılıklarını kullanmaları için aynı derecede fırsat veren bir dünyanın kurulmasına yardımcı olmaktır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi orta boy kuramcılarından biridir?
Emile Durkheim
|
Arnold Toynbee
|
Max Weber
|
Karl Marx
|
Talcott Parsons |
A, B, C ve D seçeneklerindeki kuramcılar zamansal olarak bütün insanlık tarihini kapsamına alan evrensel kuramlar ortaya atıkları için büyük boy kuramcı olarak bilinirler. Talcott Parsons ise orta boy kuramcıdır.
16.Soru
Aşağıda yer alan örnek çalışma isimlerinden hangisi genel din sosyolojisine verilebilir?
İslam’ın Dini Sosyolojisi
|
İslam’ın Sosyolojik Yorumu
|
Hıristiyan Kilise ve Gruplarının Toplumsal Öğretisi
|
Din Sosyolojisine Giriş
|
Yahudi Toplumunun Sosyolojisi |
Sosyoloji de olduğu gibi din sosyolojisi de uzmanlaşmış alt dallara ayrılmıştır. Bütün dinlerin sosyolojik incelemesini kendine konu edinen genel din sosyolojisi ile yalnız bir dine ait sosyolojik konuları ele alan özel din sosyolojileri vardır. Genel din sosyolojisi, konu, yöntem, teorik temellerin araştırılmasının yanı sıra, bütün dinlerin din ve toplum ilişkileri ve etkileşimi bağlamında inançları, pratikleri, grupları ve örgütlenmelerinin genel ve karşılaştırmalı incelemesini yaparken, özel din sosyolojileri, belli bir dinin, dini grubun, doğuş, gelişim ve örgütlenmeleri ile oradaki dini sosyal olayları araştırma ve açıklamayı kendine konu edinmiştir. Örneğin, Hıristiyan din sosyolojisi, Yahudi din sosyolojisi, İslam din sosyolojisi vb. Ernst Troeltsch’in “Hıristiyan Kilise ve Gruplarının Toplumsal Öğretisi” (1912), Jean–Paul Charnay’ın “İslam’ın Dini Sosyolojisi” (1977), İlyas Ba– Yunus, Ferit Ahmet’in “İslam Sosyolojisi: Bir Giriş” (1985), Yümni Sezen’in “İslam’ın Sosyolojik Yorumu” (2000) adlı çalışmaları özel din sosyolojilerine örnek olarak verilebilir.
17.Soru
Toplumu, değişimin birimi olarak ele alan ve iç göçler, kentleşme, sosyal tabakalaşma, ekolojik değişimler gibi konular üzerinde yoğunlaşan kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Orta boy
|
Küçük boy
|
Diyalektik
|
Evrimci
|
Modernleşmeci |
Toplumu, değişimin birimi olarak ele alan kuramlar orta boy kuramlardır. Bu kuramlar demografik ve ekolojik değişimler, iç göçler, kentleşme, alt kültürler ve sapan davranışlar, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik gibi konular üzerinde yoğunlaşmaktır. Diyalektik, Evrimci ve Modernleşmeci kuramlar büyük boy kuramlardır. Büyük boy kuramlar zamansal olarak bütün insanlık tarihini kapsamına alan evrensel kuramlar oldukları iddiasındadırlar. Küçük boy kuramlar ise toplumsal değişimi grupsal süreçlere ve psikolojik unsurlara bağlayan sosyal psikolojik ve psikolojik kuramlardır.
18.Soru
Dini “ruhsal varlıklara inanç” olarak tanımlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Elmalılı M. Hamdi Yazır |
R. Otto |
E. B. Tylor |
M. Müller |
G. Mensching |
Din, E. B. Tylor’a göre ruhsal varlıklara inançtır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin toplumsal boyutunu, sosyal gerçeklik olarak ele alıp inceleyen din sosyolojisinin edindiği yaklaşımlardan biri değildir?
Tamamen tümevarımcı bir yöntemsel anlayış benimsemesi
|
Yer yer tümden gelimi de uygulaması
|
Sosyal olay ve olguları neden-sonuç bağlamı içinde ele alması
|
Çok faktörlü çoğulcu yaklaşımı esas alması
|
Tikelden tümele varmak için kullanılan akıl yürütme yöntemini kullanması
|
Sosyoloji gibi, din sosyolojisi de tümevarımcı (özelden genele, parçadan bütüne, tikelden tümele varmak için kullanılan akıl yürütme) yöntemi kullanan, tümden gelimi (genelden özele, bütünden parçaya gidiş yöntemi) de yeri geldiğince uygulayan, sosyal olay ve olguları neden-sonuç bağlamı içinde ele alan, çok faktörlü çoğulcu yaklaşımı esas alan bir bilimdir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp’ın görüşleri arasında yer almaz?
Din, toplum için vazgeçilmez bir kurumdur.
|
Din, önyargılarla değil, sosyolojik özellikleri ile bilimsel olarak incelenmelidir.
|
Durkheim etkisi altındadır.
|
Din, toplumun kolektif vicdanından kaynağını alır.
|
İslamiyet’in getirdiği adalet ve eşitlik anlayışı toplumsal hayata önemli yansımalar getirmiştir.
|
Asıl din sosyolojisini, E. Durkheim sosyolojisinin Türkiye'deki temsilcisi olup, din anlayışında da Durkheim'in etkisinden kendini kurtaramamış bulunan Ziya Gökalp’ta bulmaktayız. Ziya Gökalp’ın üzerinde önemle durduğu konulardan birisi de dindir. Ona göre din toplum tarafından oluşturulan ve toplumlar için zorunlu, vazgeçilmez bir kurumdur. Bu nedenle Gökalp hayatının her döneminde dine önem vermiştir. Durkheim etkisi ve bakış açısıyla, teorik din sosyolojisi alanına yönelerek, dinin toplumsal özellikleri ve işlevleri üzerinde durmuştur. Ona göre din, önyargılarla değil, diğer toplumsal kurumlar gibi sosyolojik özellikleri ile bilimsel olarak incelenmelidir. Nitekim İstanbul Darülfünun Edebiyat Fakültesi’nde 1913’te kurduğu “İlm-i İctima” kürsüsünde, genel sosyoloji yanında özel sosyoloji alanında dini sosyoloji (İlm-i İctimai Dini), hukuk sosyolojisi gibi dersler de verdiği bilinmektedir. Bu derslerin notları taş basması olarak çıkmıştır. Böylece “İlm-i İctimai Dini” adıyla basılan bu eser, Türkiye'de ilk din sosyolojisi ders kitabı ve telif eser niteliğini de taşımaktadır. Ayrıca, din sosyolojisi ile doğrudan ilgili birçok makalesi dönemin dergilerinde yayınlanmıştır Bu makaleler Ziya Gökalp’ın din konusundaki yaklaşımını açık bir şekilde göstermektedir. İslamiyet’in getirdiği adalet ve eşitlik anlayışı toplumsal hayata önemli yansımaları getirmesi Ahmet Cevdet Paşa’ ya ait bir görüştür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ