Din Sosyolojisi Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 8 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyolojik bir bakış açısı olarak değerlendirilebilir?
Geçmiş olay ve eylemlere odaklanılması
|
Farklı toplumların kültürlerine odaklanılması
|
İnsan birlikteliği gerçeğine odaklanılması
|
Siyasal davranış ve sistemlere, iktidarla ilgili tutum ve eylemlere odaklanılması
|
İnsanların yeryüzünde yaşayabilmek için istedikleri maddî şeyler üzerine odaklanılması |
Ekonomi, merkezî dikkatini, insanların yeryüzünde yaşayabilmek için istedikleri maddî şeyler üzerine yoğunlaştırır. Tarih, geçmiş olay ve eylemlerle ilgilenirken, sözgelimi antropoloji farklı toplumların kültürlerine odaklanır. Siyaset bilimi, siyasal davranış ve sistemleri, iktidarla ilgili tutum ve eylemleri konu edinir. Sosyoloji ise insan birlikteliği gerçeğine odaklanır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anayasada laiklik ilkesi açıkça belirtilmeyen (laik) modeli benimseyen ülkelerden biridir?
İngiltere
|
Hollanda
|
Küba
|
Kuzey Kore
|
Vietnam
|
Hollanda, Almanya, Avusturya, ABD Anayasada laiklik ilkesi açıkça belirtilmeyen (laik) modeli benimsemiş ülkelerdendir.
3.Soru
Hangisi anayasal düzenlemeler açısından bakıldığında din-devlet ilişkisi modellerinden diri değildir?
Anayasada laiklik ilkesinin açıkça kabul edildiği model
|
Anayasada laiklik ilkesinin açıkça belirtilmediği (laik) model
|
Anayasada bir devlet dininin benimsendiği ama uygulamada laik olan model
|
Din karşıtı model
|
Anayasada birçok dinin kabul edildiği model |
Anayasal düzenlemeler açısından bakıldığında başlıca beş devlet yapısı ve din-devlet ilişkisi modelinden bahsetmek mümkündür: 1- Anayasada laiklik ilkesinin açıkça kabul edildiği model. 2- Anayasada laiklik ilkesinin açıkça belirtilmediği (laik) model. 3- Anayasada bir devlet dininin benimsendiği ama uygulamada laik olan model. 4. Anayasada resmi bir devlet dini veya mezhebinin benimsendiği ve dinin kısmen veya tamamen yasama kaynağıolduğu model. 5. Din karşıtı model.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı son dönemi ve Cumhuriyetin ilk yıllarında laikliğe geçişi sağlayan gelişmelerden biri değildir?
I. Meşrutiyet’in ilanı |
1876 Kanun-i Esasi’nin kabulü |
II. Meşrutiyet’in ilanı |
Tanzimat’ın ilanı |
Kanunname-i Ali Osman |
Genel hatlarıyla Tanzimat’ın ilanıyla başlayıp Gülhane Hatt-ı Hümayunu’nun ilanıyla devam eden ve hukuki yapının değişmesiyle başlayan süreç, Cumhuriyet dönemindeki değişim projesinin temelleri olarak görülebilir. Ayrıca I. Meşrutiyet’in ilanı ve 1876 Kanun-i Esasi’nin kabulü, II. Meşrutiyet’in ilanı siyasal yapıda klasik anlayıştan uzaklaştığını gösteriyordu ki bu da uzun dönemde aslında laiklikle sonuçlanan bir sürece hazırlık olarak yorumlanabilir.
5.Soru
Ortodoks devlet islamı ile halk islamı ayrımı yaparak bunu analitik bir araç olarak kullanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Karasa
|
Sabri Ülgener
|
Fahri Fındıkoğlu
|
Erol Güngör
|
Şerif Mardin
|
6.Soru
Ünlü eseri “Mukaddime”de ortaya koyduğu teori ve fikirler nedeniyle sosyoloji ve din sosyolojisinin kurucusu olarak kabul edilebilecek olan 14. yüzyılda yaşamış ünlü Müslüman düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Farabi
|
İbn Sina
|
Gazali
|
Şehristani
|
İbn Haldun
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “rasyonalizm”in (akılcılık) modern dünyada yol açtığı iddia edilen sonuçlarından biridir?
Kilisenin merkezi iddialarının güçlenmesi
|
Kiliseye üyelik ve devam alışkanlıklarının ve bireysel dini pratiklerin artması
|
İnanç temelli kurum faaliyetlerine katılım ve sivil toplumdaki dini gruplara verilen desteğin artması
|
Batı Avrupa’da hurafeye dayalı dogmaları yıkması
|
İnancın güçlenmesi
|
Rasyonalizm (akılcılık) modern dünyada, kilisenin merkezi iddialarını boşa çıkarmış ve Batı Avrupa’da hurafeye dayalı dogmaları yıkmıştır. Rasyonalizm inanç kaybına da neden olmuştur. İnanç kaybı ise dinin çözülmesine, kiliseye üyelik ve devam alışkanlıklarının ve bireysel dini pratiklerin erozyona uğramasına, mezhebi kimliklerinin toplumsal anlamlarının kaybolmasına, inanç temelli kurum faaliyetlerine katılım ve sivil toplumdaki dini gruplara verilen desteğin azalmasına neden olmuştur.
8.Soru
Cumhuriyet döneminde ilk din sosyolojisi öğretimi aşağıdakilerden hangisi tarafından başlatılır?
Hilmi Ziya Ülken
|
Hüseyin Cahit
|
Mehmet Taplamacıoğlu
|
Mehmet Karasan
|
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu
|
Cumhuriyet döneminde din sosyolojisi öğretimi, kurumsal olarak 1949’da Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin açılmasıyla yeniden programa alınır. Böylece Cumhuriyet döneminde ilk din sosyolojisi öğretimi Mehmet Karasan (1907–1974) tarafından başlatılır.