Din Sosyolojisi Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Bir dine mensup bireyleri toplumsal evren içerisinde ele alması hangi bakışın temel odak noktasıdır?

 


İdeolojik bakış

 

Sosyolojik bakış

 

Modernleşmeci bakış

 

Siyasi bakış

 

Disiplinler arası bakış

 


2.Soru

İnsanın toplumsal hayatından dinin çıkarılması, bireysel alanda var olması durumu aşağıdakilerden hangisiyle ifade edilir?


Modernleşme

Sekülerleşme

Bireyselleşme

Konfüçyanizm

Marxizm


3.Soru

Etimolojik anlamıyla “Sosyoloji”nin tanımı aşağıdakilerden hangisidir?

 


Kültürel olanın bilimi

 

Siyasal olanın bilimi

 

Bilimsel olanın bilimi

 

Dinsel olanın bilimi

 

Toplumsal olanın bilimi


4.Soru

Laiklik kavramı ilk kez hangi yüzyılda kullanılmıştır?

 


16

 

13

 

20

 

18

 

19

 


5.Soru

 “Hiçbir hedefi olmayan bozulmuş bir toplumdur.”

Yukarıdaki tanım, Farabi’nin hangi toplum türünü tanımlamaktadır?

 


Erdemli toplum

 

Cahil toplum (el–medinetü’l–cahiliyye)

 

Günahkâr toplum (el–medinetü’l–fasıka)

 

Şaşkın toplum (el–medinetü’d–dalle)

 

Değişmiş toplum (el–medinetü’l–mütebeddile)

 


6.Soru

I. Max Weber

II. Thomas Luckmann

III. Steve Bruce

IV. Karel Dobbelaere

V. Brian Wilson

Yukarıda verilen toplum bilimcilerden hangileri “İşlevsel evrim ve amaç kaybı” yaklaşımını savunmaktadır?

 


I, II, III

 

I, II, V

 

II, IV, V

 

II, III, IV

 

III, IV, V


7.Soru

Din ve devlet işlerinin ayrılması olarak tanımlanan kelime aşağıdakilerden hangisidir?

 


Seküler

 

Modern

 

Laillik

 

Yapısalcılık

 

Demografya

 


8.Soru

Orta boy kuramların amacı, genellikle ulusal sınırlarla belirlenen toplum birimleri üzerinde; demografik ve ekolojik değişimler, iç göçler, kentleşme, alt kültürler ve sapan davranışlar, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik gibi konular üzerinde yoğunlaşmaktır. Bu bağlamda aşağıdakilerden hangisi orta boy kuramcılarından biridir?

 


Emile Durkheim

 

Arnold Toynbee

 

Max Weber

 

Karl Marx

 

Talcott Parsons

 


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dine ilişkin sosyolojik bir yaklaşımın odak noktalarından biri değildir?

 


Dini, o dine mensup bireyleri, toplumsal evreninden soyutlayarak ele almaya odaklanmak

 

Sosyal ilişki, süreç, oluşum, grup ve kurumlarda dinin etkisine odaklanmak

 

Dinsel grup ve kurumların oluşum, süreklilik ve yok oluşlarına odaklanmak

 

Gruptaki bireylerin dinsel davranışlarına odaklanmak

 

Dini grup içindeki birlik ve çatışma durumlarına odaklanmak

 


10.Soru

“Sekülerleşme Teorisi”ne göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

 


Dünyevileşme ve din bir arada olabilir.

 

Evrimci ilerlemeci modernleşmeci bakış açısı, dini geriletmez.

 

Sosyal ve siyasal gelişmenin veya modernleşmenin, dinin varlığına rağmen olması olasıdır.

 

Bir toplum ne kadar modern ise o kadar sekülerdir.

 

Sekülerleşme dinin toplumsal etkinlik alanlarını daraltmaz.

 


11.Soru

Küçük toplulukların dini-sosyal hayatlarının daha yakından incelenmesi için yapılan gözleme ne ad verilmektedir?


Dolaylı Gözlem

Yoğun gözlem

Yakın gözlem

Odak gözlem

Uzak gözlem


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi toplumsal değişimi bireysel düzlemde açıklamaya çalışan sosyal bilicilerden değildir?

 


McClelland

 

David Riesman

 

Everett E. Hagen

 

Richard T. LaPiere

 

Auguste Comte

 


13.Soru

 “Din Sosyolojisi” terimini aşağıda yer alan yazarlardan hangisi ilk defa söylemiştir?

 


Aguste Comte

 

Emile Durkheim

 

Joachim Wach

 

Max Weber

 

Yümni Sezen


14.Soru

1967 yılında yayımladığı “The Sacred Canopy” isimli kitabında geleneksel sekülerleşme kuramını ve varsayımlarını savunurken 1999 yılında yayımlanan “The Desecularization of the World: A Global Overview” başlıklı makalesinde tam tersi görüşü savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

 


Grace Davie

 

Jeffry Hadden

 

Rodney Stark

 

Peter L. Berger

 

Roger Finke

 


15.Soru

Larry Shiner’ın Sekülerleşmenin Altı Biçiminden hangisi dine dayalı bir anlayıştan kurtulup bağımsız bir gerçeklik oluşturması ve dinin etkilerini özel hayat alanına sınırlaması şeklinde kendini göstermesiyle ilgilidir?


Dini kurumların prestij kaybetmesi

Dini bilgi ve inancın dünya temelli görüneceği

Dünyaya uyum sağlama

Toplumun dinle olan bağlantısının kesileceği

Dünyanın kutsallığının aşamalı olarak kaybedileceği


16.Soru

 “Bir din, kutsal şeyler, yani ayrı tutulan ve yasak kabul edilen şeylerle ilgili inanç ve pratiklerden ibaret birleşik bir sistemdir. Bu inanç ve pratikler, onları kabul eden kimseleri kilise denen manevi bir topluluk halinde bir yere toplar. Tarifimizde yer alan ikinci unsur, birincisinden daha az önemli değildir. C¸ünkü din fikrinin, kilise fikrinden ayrılamayacağını göstermekle dinin gayet ortak bir şey olduğunu hissettirir.”

Verilen din tanımı kime aittir?

 

 


Emile Durkheim

 

Karl Marks

 

Peter L.Berger

 

 

Melford Spiro

 

Edward B. Taylor

 


17.Soru

Weber’in ülkemizdeki temsilcisi sayılan ve asıl ilgi alanı ekonomi olan, ‘iktisat zihniyeti’ adını verdiği bir tutum ahlakından söz eden düşünür kimdir?


Baykan Sezer
Sabri F. Ülgener
Mümtaz Turhan
Erol Güngör
Şerif Mardin

18.Soru

Aşağıdakilerden Farabi'ye göre hangisi erdemsiz toplumun şekillerinden değildir?


Lanetlenmiş toplum
Günahkar Toplum
Değişmiş Toplum
Şaşkın Toplum
Cahil Toplum

19.Soru

İbranice de kanun, hüküm, yargı anlamlarına gelen din karşılığı olarak kullanılan terim?


Dath

Deyn

Religare

Sanatana Dharma

Relagate


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Karel Dobbelaere’ın modernitenin yol açtığı sekülerleşmenin kurumsal düzlemiyle ilgilidir?


Dinin toplumsal etkilerini yitirmesi

Dua pratiklerinin azalması

İnsanların dindarlık düzeylerinin zayıflaması

İbadetin zamanla ortadan kalması

Kilisenin otoritesinin zayıflaması