Din ve Toplum Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Yahudilerin Mısır’dan Filistin’e göçünü konu alır.
II. Hz. İsa’dan önce gelen kısımları içerir.
III. İçinde Tevrat’ın da bulunduğu 39 kısım vardır.
Yukarıda özellikleri verilen yazılı belge aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni Ahit |
On Emir |
İncil |
Eski Ahit |
Matta |
Hz. İsa’dan öncesini içerden bölüm Yeni Ahit’de yani İncil’dedir. Hz. İsa’dan önceki kısmı içeren bölüm ise Eski Ahit’dedir.
2.Soru
I. Dinlerin sınıflandırılması çeşitli problemlere yol açmıştır.
II. Dinlerin çeşitli sınıflandırılma biçimleri olmuştur.
III. Beşeri dinlerin toplum tarafından oluşturulduğu varsayılır.
IV. İlahi dinler, toplumun ihtiyaçlarını karşılamamaktadır.
Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangileri doğrudur ?
I, II ve III |
II ve III |
I ve III |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
Dinlerin belirli şekillerde sınıflandırılması zor olsa dahi, dinlerin sınıflandırılması alanyazında problem olarak görülmemektedir. İlahi dinlerin kaynağı toplum üstü olsa dahi toplumun ihtiyaçlarını karşılamaktadır.
3.Soru
İlk kuşak Hristiyanlar tarafından kabul edilen yönetime mutlak itaat düşüncesini tersine çeviren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Aziz Aqunas |
Aziz Augustine |
Martin Luther |
Niccollo Machiavelli |
James Madison |
Aziz Augustine, Tanrı Devleti düşüncesiyle bu durumu tersine çevirmiştir.
4.Soru
Marx’a göre aşağıdakilerden hangisi üstyapıya ait değildir?
Sanat
|
Siyaset
|
Din
|
Hukuk
|
U¨retim araçları
|
5.Soru
“........., Yahudilikte Yahudi olmayanlara verilen isimdir. Aynı zamanda bu sözcük Arapça’da okuma yazma bilmeyen kişileri ifade ederken de kullanılmaktadır.” Yukarıda nokta ile boş bırakılan yere aşağıdaki sözcüklerden hangisi gelmelidir?
Nihal |
Nıhle |
Milel |
Gentile |
Cühela |
Gentile, Yahudilikte Yahudi olmayanlara verilen isimdir. Arapça’da bu kelimenin karşılığı olarak “ümmi” kelimesi kullanılır. Bu kelime de okuma yazma bilmeyenler için kullanılmaktadır. Ancak gentile kelimesi esasında Yahudiler açısından Yahudi olmayanlar için kullanılmaktadır.
6.Soru
I. Emevi hükümdarlar Allah’ın gölgesi anlamına gelen sıfatlar kullanmaya başlamıştır.
II. Yönetimde başa geçecek kişi toplumun rızası alınmadan seçilmeye başlanmıştır.
III. Dört halifelik dönemindeki sözleşme, seçim ve onay gibi değerler göz ardı edilmiştir.
Dört Halife döneminden sonra yukarıda bahsedilen durumlar meydana gelmiştir. Bu durumlar İslam coğrafyasında ilk olarak aşağıdakilerden hangisine sebep olmuştur?
İslam devletlerinin yıkılmasına |
Yahudiliğin yayılmasına |
Otoritenin artması ile devletin güçlenmesine |
Kanlı çatışmaların artmasına |
Teokratik rejimin yıkılmasına |
Dört Halife Döneminin sona ermesinden sonra halkın rızası alınmadan yönetici atanmıştır. Dört Halife Döneminde yapılan sözleşmelerin hükmü yitirilmiş ve yöneticiler kendisini Allah’ın doğrudan bir gölgesi olarak görmeye başlamışlardır. Bu durum devletin içerisinde kanlı çatışmaların yaşanmasına sebep olmuştur.
7.Soru
Din çalışmalarında insanların dünyayı zihinlerinde nasıl ve hangi kavramlarla kurduklarını araştıran felsefe akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Etnometodoloji |
Entüisyonizm |
Politeizm |
Rasyonalizm |
Fenomenoloji |
Fenomenoloji din çalışmalarında insanların dünyayı zihinlerinde nasıl ve hangi kavramlarla kurduklarını araştırır. Gerçekliğin gerçekte ne olduğu değil, o gerçekliğin insan zihnine nasıl yansıdığı önemlidir.
8.Soru
I. Roma döneminde uygulanan bir sistemdir.
II. Daha çok kölelerin çalıştığı bir sistemdir.
III. Rekabet gücü olmayan köylülerden arazilerden alınıyor ve işleniyordu.
Yukarıda özellikleri verilen sistem aşağıdakilerden hangisidir?
Manoryalizm |
Kapitalizm |
Feodalizm |
Latifundium |
Terra |
Arazilerin üç ayrı parçaya ayrıldığı Roma dönemindeki sistem manoryalizmdir. Latifundium da ise, rekabet gücü olmayan köylülerden araziler Romalı yöneticiler tarafından alınıyor, kölelerce işletiliyordu. Böylece zeytin, üzüm ve tahıl benzeri ürünler yetiştiriliyordu. Latifindium ile topraklar daha da genişletiliyor ve vergi sistemi de denetime sokuluyordu.
9.Soru
Aşağıda kurumlarla ilgili verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kurumlar çeşitli açılardan sınıflandırılmıştır. |
Kurumların olumlu ve olumsuz işlevleri vardır. |
Temel kurumlar, yerel düzeyde etkiye sahiptir. |
Bir işlev, farklı kurumlarca da karşılanabilir. |
Din, toplumda varolan temel kurumlardan biridir. |
Temelde altı kurum ve buna bağlı kurumlar olmak üzere çok çeşitli kurumlar vardır. Bu kurumların olumlu ve olumsuz işlevleri vardır. Ancak temel kurumlar, evrensel düzeyde etkiye sahiptir yerel düzeyin üzerinde etkileri vardır.
10.Soru
Aşağıdaki ülkelerden hangisi Teokratik bir yönetim anlayışı ile yönetilmektedir?
İngiltere |
Almanya |
İspanya |
İtalya |
Vatikan |
Vatikan tipik teokratik model ile yönetilen ülkelerdendir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi batıdaki skolastik zihniyeti ve İslam Dünyasındaki medrese anlayışını doğurmuştur?
Aile din ilişkisi |
Ekonomi din ilişkisi |
Siyaset din ilişkisi |
Hukuk din ilişkisi |
Eğitim din ilişkisi |
Şüphesiz kurumsallaşmış bir eğitimin de din üzerinde önemli bir etkisi varolagelmiştir. Bu etki bazen kendini daha ileri boyutlarda da göstermiş, belli eğitim yapılanmaları zaman içinde kendine has bir din anlayışını doğurmuştur. Batıda skolastik zihniyet, İslam dünyas›nda medrese, bu eğitimsel din anlayışına verilebilecek örneklerdir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal şartların ürünü olmayan dinlerdendir?
Sihizm |
Çaynizm |
Budizm |
Yahudilik |
Hinduizm |
Yahudilik, toplumsal şartların ürünü olmayan ilahi bir dindir.
13.Soru
Siyaset sözcüğünün Batı dillerindeki karşılığı nedir?
Eğitmek |
Yetiştirmek |
Düzenlemek |
Politika |
Yönetim bilgisi |
Kurumun adı olarak kullanılan “siyaset”, Arapça kökenli bir kelimedir ve sözlük karşılığı eğitmek, yetiştirmek, düzenlemek anlamlarına gelir. Eski dilde terim olarak buradan geliştirilmiş şekliyle “yönetme bilgisi ve tekniği” anlamında kullanılagelmiştir. Sözcüğün Batı dillerindeki karşılığı politikadır ve Grekçe şehir yönetimi, kamu düzeni anlamlarına gelen “police”den türetilmiştir.
14.Soru
Din ve ekonomi arasındaki ilişkiyi en iyi kuran kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tutum ahlakı
|
Tüketim
|
Üretim
|
Dağıtım
|
Servet
|
15.Soru
Aşağıdaki yazar-kitap eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Max Weber; Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu
|
Emile Durkheim; Dini Hayatın İlkel fiekilleri
|
Karl Marx; Din Sosyolojisine Giriş
|
Ludwing Feuerbach; Hıristiyanlığın O¨zü U¨zerine
|
David Hume; Dinin Doğası U¨zerine
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din-ekonomi ilişkisinin ortak bir olgusudur?
Neslin devamını sağlama
|
Sosyalleşme sağlama
|
Kamu düzenini sağlama
|
Tutum ahlakı oluşturma
|
Dayanışma duygusunu güçlendirme
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tüm yönetimlerin Tanrı’dan olduğunu ve yönetime mutlak olarak itaat edilmesi gerektiğini belirten düşünürdür?
Aziz Augustine |
Aziz Ambrose |
Aziz Gregory |
Aziz Pavlus |
Aziz Gelasius I |
Aziz Augustine, Aziz Ambrose ve Aziz Gregory gibi kilise babaları Batı Roma’nın yıkılması ile birlikte iki kılıç doktrinini geliştirerek kiliseye itaati, devlete itaatin üzerine çıkarmışlardır. Aziz Gelasius I ise bu doktrini ilk kez ortaya atan kişidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin karma bir laiklik modeli uyguladığını göstermez?
Diyanet İşleri Başkanlığı aracılığıyla dini kontrol altına alması. |
Zorunlu din eğitimi. |
İmam, vaiz ve Kur’an kursu öğretmenlerinin devlet memuru statüsünde çalıştırılması. |
İmam Hatip liseleri ve İlahiyat fakültelerinin devlet bünyesinde olması. |
Halifeliğin kaldırılması. |
Halifeliğin kaldırılması tam laiklik konusunda atılan adımlardan birisidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weberci Protestan ahlakı tezine dönük eleştirilerden değildir?
Protestanlık yayılmadan kapitalizmin gelişmeye başlaması.
|
Katolik ülkelerde de kapitalizmin ortaya çıkması.
|
İskoçya gibi Kalvinist ülkelerde kapitalizmin gelişememesi.
|
Ekonomik akılcılık sadece Protestanlara özgü değildir.
|
Protestanlığın Katolikliği de dönüştürmesi.
|
20.Soru
Hem dinler arasında hem de her dinin kendi içinde çoktanrıcılıktan (hurafecilikten) tek tanrıcılığa (kitabiliğe) ve oradan tekrar çoktanrıcılığa doğru geçişler olduğunu ortaya koyan sarkaç modeli yaklaşımı aşağıdaki filozoşardan hangisine aittir?
Karl Marx |
Thomas Hobbes |
Louis Althusser |
David Hume |
Ludwing Feuerbach |
Dinlerin çok tanrılı, hurafeci bir anlayıştan tek tanrılı rasyonel bir noktaya doğru evrildiğini anlatan döngüsel sarkaç modeli David Hume’a aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ