Din ve Toplum Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Émile Durkheim’in din hakkındaki görüşleriyle bağdaşmamaktadır?
Din, toplumsal şartların bir ürünüdür. |
Dinin kaynağı bizzat toplumun kendisidir. |
Din toplumun ürettiği kutsallıktan doğmuştur. |
Dinin tasarıları, toplumların karakterini temsil eden birer sembolden, Tanrı veya kutsal fikirleri de topluluğun kişileşmesinden başka bir şey değildir. |
Din bireysel korkulara dayalı bir sistemdir. |
Durkheim’e göre dinin kaynağı bizzat toplumun kendisidir, bir başka deyişle bireysel korku değil, topluluk heyecanı veya ruhudur.
2.Soru
Auguste Comte insanlık tarihini kaç evreye ayırmıştır?
Bir |
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
A. Comte, insanlık tarihini üç evreye ayırmıştır. Birinci evreyi dinsel ve mitolojik düşünce veya bilgi biçiminin hâkim olduğu Teolojik Evre olarak nitelemiştir. İkinci evre, birinci evreyi takip eden ve felsefi düşüncenin hâkim olduğu Metafizik Evre’dir. Üçüncü evre en son galip gelecek olan ve olumsalı, göreli olanı anlamaya yönelik olgucu bir bilimsel araştırma çerçevesindeki Pozitivist Evre’dir.
3.Soru
Cumhuriyetin ilk yıllarında değişik alanlarda reformlar yapılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi laiklikle ilgili bir uygulama değildir?
Halifeliğin kaldırılması
|
Diyanet İşleri’nin kurulması
|
Siyasi partilerin kapatılması
|
Hafta tatillerinin Pazar gününe alınması
|
Laikliğin anayasa maddesi haline getirilmesi
|
4.Soru
Sosyal kişilerin temel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ortaya çıkmış, süreklilik kazanmış, eşgüdümlenmiş, oldukça onaylanmış ve yaygınlık kazanmış sosyal örüntü, rol ve ilişki yapısı olarak tanımlanan kavram nedir?
Grup |
Kurum |
Örgüt |
Aile |
Eğitim |
Kurum, sosyal kişilerin temel ihtiyaçlarını karşılamak amac›yla ortaya çıkmış, süreklilik kazanmış, eş güdümlenmiş, oldukça onaylanmış ve yaygınlık kazanmış sosyal örüntü, rol ve ilişki yapısıdır.
5.Soru
Hristiyanlık için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Yoksul köylüler Hristiyanlığı hemen benimsedi
|
Roma İmparatorluğu Hristiyanlığı önceleri Yahudiliğin bir kolu saydı
|
Başlangıçta yekpare bir kilise mevcut değildi
|
Roma İmparatorluğu yıkıldıktan sonra onun kurumlarını kendi bünyesine taşıdı
|
Doğduğu merkezi başka bir yere taşıyan tek tanrılı dindi
|
6.Soru
I. Müslümanların diğer topluluklarda bir arada yaşayabilmesi için imzalanmıştır.
II. Müslümanların ilk anayasası olarak kabul edilir.
III. Bu sözleşmenin tarafları aşiretler olmuştur.
Yukarıda özellikleri verilen sözleşme aşağıdakilerden hangisidir?
Medine Vesikası |
Mekke Vesikası |
Hudeybiye Mütarekesi |
Benu Gifar Antlaşması |
Ezruh Antlaşması |
Medine vesikası, Hz. Muhammed’in hicretinden sonra oradaki Yahudi topluluk ile Müslüman topluluğun bir arada yaşayabilmesi için Yahudi kabilelerle imzaladığı bir anlaşmadır. Bu vesika aynı zamanda, Müslümanların yönetim anayasasıdır ve ilk olma özelliğini taşımaktadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ulus devletin gelişmesinde rol oynayan faktörlerden biri değildir?
Rönesans ve reform
|
Dinde reform hareketi
|
Ticaret burjuvazisi
|
Fizik alanındaki buluşlar
|
Protestan dini anlayış
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi teokratik sistemlerin bir özelliği değildir?
Dine aykırı yasalara yer yoktur. |
Dini lider ülke politikasını ve denetlenmesini sağlar. |
Devlet dini kurallara göre yönetilir. |
Din devletin altında yer almaktadır. |
Din ile devlet iç içe geçmiştir. |
Teokratik sistemlerde din devletin üzerindedir.
9.Soru
Modern dönemde din için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Tamamen etkisini yitirmiştir
|
Kamusal din olduğu durumlar vardır
|
Toplumların kendisini tanımlamasına yardım eder
|
Toplumdaki ahlak anlayışlarını dengeler
|
Toplumlar sekülerleşseler de varlığını sürdürür
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Libya ve Sudan’da gelişen ve Fransızlara ve İtalyanlara karşı ciddi bir direniş gösteren hareketin adıdır?
El-Kaide |
Taliban |
Hamas |
Müslüman Kardeşler |
Senusilik |
El-Kaide, Sovyetlerin Afganistan’ı işgaline karşı kurulan; ancak daha sonra ABD ile savaşmaya başlayan terörist bir örgüttür. Taliban, Afganistan’da bulunan Sünni İslamcı bir gruptur. Hamas, Filistin’de İsrail’e karşı silahlı mücadele veren bir harekettir. Müslüman Kardeşler ise İngilizlerin Mısır’ı işgaline karşı kurulan din temelli bir örgüttür.
11.Soru
I. Ona göre dinin kaynağı, toplumun kendisidir.
II. Ona göre din, toplum tarafından üretilen kutsallıktır.
III. Sosyolojinin kurucusu olarak gösterilir.
Yukarıda özellikleri verilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Xenophanes |
Marx |
Machiavelli |
Durkheim |
Comte |
Klasik sosyolojinin kurucusu olan E. Durkheim, dini, toplumsal şartların bir ürünü olarak tanımlamıştır. Ona göre dinin kaynağı bizzat toplumun kendisidir, bir başka deyişle bireysel korku değil, topluluk heyecanı veya ruhudur. Bir başka deyişle Durkheim’a göre din toplumun ürettiği kutsallıktan doğmuştur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitimin “toplumsal” oluşunun göstergelerinden biridir?
Planlı ve bilinçli olması |
Bilgi, tutum ve davranış kazandırması |
İnsanlara doğrudan etkide bulunması |
Sosyal talep ve tipolojiye göre planlanması |
Evrensel, önemli ve zorunlu olması |
İlk bakışta bireysel bir katkı gibi gözüken eğitimcilerin plan-program ve eylemleri bir toplumsal talebe dayanır. Bütün ünlü eğitimciler, bu sosyal çizgiye denk düşmüş onu formüle ederek üzerine bir şeyler kurmaya çalışmışlardır. Bu bağlamda klan, kabile, site, ulus gibi ne kadar toplum tipi varsa o kadar farklı eğitim tarzından söz edilebilir.
13.Soru
Din ve aile kurumları arasındaki ilişkinin en önemli noktası aşağıdakilerden hangisidir?
İkisinin de sosyal kontrol ve denetleme kurumları olmaları |
Ataerkil olmaları |
Aynı toplumsal şartlara bağlı olarak değişip dönüşmeleri |
Sosyalleşme sürecinin içselleştirilip pekiştirilmesinde rol oynamaları |
Saygı temelli olmaları |
Din ve aile kurumları arasındaki ilişkinin önemli kontak noktalarından birisi, ikisinin de sosyal kontrol ve denetleme kurumları olmalarıdır. Bu işlev toplumsal hayatın sürekliliği için önemli bir görevdir. Bunu yerine getirirken aile dini, din aileyi kollaya gelmişlerdir. Dinin en önemli uygulama alanlarından biri aile olduğu gibi aile de varlığını sürdürebilmek için büyük çapta dine dayanarak gelmiştir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi varlığını dinden alan eski yerleşim yerlerinden değildir?
Roma |
Mekke |
Benares |
Viyana |
Delphi |
Delphi, Benares, Mekke, Roma, gibi kentler varlıklarını dinden almışlardır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin aslına dönmeyi savunan yaklaşımı ifade eder?
Fundamentalizm |
Laiklik |
Siyonizm |
Feodalizm |
Teokrasi |
Laiklik, genel olarak dinle devletin birbirinden ayrılmasını öngören sistemdir. Siyonizm, Tevrat’ta Yahudiler için vaat edilen topraklarda başkenti Kudüs olan bir Yahudi devletini kurmayı amaçlayan uluslararası siyasi bir harekettir. Feodalizm Orta Çağ Avrupasında beşinci ve on altıncı yüzyılları arasında yaşanmış olan toplumsal, ekonomik ve siyasi düzene verilen addır. Teokrasi ise ruhani liderlikle, siyasal liderliği birleştiren bir yapıyı ifade eder.
16.Soru
İnsanın değişik varlıklardan korkmasının onu, bunların üstesinden gelebilecek değişik bir varlık tasarımına götürdüğünü iddia eden ve dini “korku” ile tanımlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
David Hume |
Émile Durkheim |
Talcott Parsons |
Auguste Comte |
Karl Marx |
İnsanın değişik varlıklardan korkmasının onu, bunların üstesinden gelebilecek değişik bir varlık tasarımına götürdüğünü iddia eden ve dini “korku” ile tanımlayan düşünür David Hume’dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tevrat’ta Yahudiler için vaat edilen topraklarda başkenti Kudüs olan bir Yahudi devletini kurmayı amaçlayan uluslararası siyasi bir harekettir.
Feodalizm |
Teokrasi |
Siyonizm |
Fundamentalizm |
Laiklik |
Feodalizm, Orta Çağ Avrupası’nda beşinci ve on altıncı yüzyılları arasında yaşanmış olan toplumsal, ekonomik ve siyasi düzene verilen addır. Teokrasi, ruhani liderlikle, siyasal liderliği birleştiren bir yapıyı ifade eder. Fundamentalizm, dinin aslına dönmeyi savunan bir yaklaşımdır. Laiklik ise genel olarak dinle devletin birbirinden ayrılmasını öngören sistemdir.
18.Soru
Amerika’da gelişen laiklik anlayışı ile Fransa’da geli- şen laiklik anlayışı arasındaki farkı aşağıdaki ifadeler- den hangisi en iyi şekilde açıklar?
Devlet Amerika’da kiliselere hükmederken Fransa’da etmez
|
Kiliseler Amerika’da Fransa’ya göre daha özgürdür
|
Amerika’da egemenlik hakkı kiliselere ait iken Fransa’da halka aittir
|
Amerika Fransa’ya göre daha yasakçı bir model geliştirmiştir
|
Fransa’da ılımlı, Amerika’da ise radikal bir laiklik anlayışı gelişmiştir
|
19.Soru
Dinlerin kökenine ait olarak farklı felsefeciler tarafından farklı görüşler ileri sürülmüştür. Aşağıdakilerden hangisi “ İnsanoğlunun kendi zayıflıklarından ötürü mükemmel bir Tanrıya ihtiyaç duyduğu” fikrini savunan felsefecidir?
Auguste Comte |
Karl Marx |
Ludwig Feuerbach |
Max Weber |
İbn-i Haldun |
Feuerbach ve Comte, Tanrı’nın insanlar tarafından uydurulduğu fikrini benimsemişlerdir. Ancak Feuerbach, Comte’un aksine Tanrı’nın insanların kendi zayıflıklarını kapatması için insanlar tarafından yaratıldığını savunmaktadır.
20.Soru
Osmanlı’da din ve devlet arasındaki ilişkiyi aşağıdakilerden hangisi en iyi şekilde tanımlamaktadır?
Şeyhül İslamlık yoluyla din devletin altında kalmıştır. |
Osmanlı, millet sistemine dayalı, din temelinde örgütlenmiş çok milletli bir yapıya sahipti. |
Din ve devletin arasında bir bağlantı yoktu. |
Tamamen dini kurallarla yönetiliyordu. |
Sultanlar halifeliği kullanarak dini kuralları dayatıyorlardı. |
Millet sistemine dayalı, din temelinde örgütlenmiş çok milletli bir yapıya sahip olması Osmanlı’ da din ve devlet arasındaki ilişkiyi en iyi tanımlayan seçenektir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ