Din ve Toplum Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi genel olarak dinle devletin birbirinden ayrılmasını öngören sistemdir?
Feodalizm |
Laiklik |
Teokrasi |
Fundamentalizm |
Siyonizm |
Feodalizm, Orta Çağ Avrupasında beşinci ve on altıncı yüzyılları arasında yaşanmış olan toplumsal, ekonomik ve siyasi düzene verilen addır. Teokrasi, ruhani liderlikle, siyasal liderliği birleştiren bir yapıyı ifade eder. Fundamentalizm, dinin aslına dönmeyi savunan bir yaklaşımdır. Siyonizm ise Tevrat’ta Yahudiler için vaat edilen topraklarda başkenti Kudüs olan bir Yahudi devletini kurmayı amaçlayan uluslararası siyasi bir harekettir.
2.Soru
I. Dinin tanımlamasını yaparken ruhsal varlıklara inanmayı şart koşmuştur.
II. Dini, kutsal şeylerin birleşimi olarak gördüğünü ifade etmiştir.
Yukarıda bazı sosyologların yaptıkları din tanımlamaları verilmiştir. Aşağıdakilerden hangisinde bu tanımları yapan sosyologlar doğru olarak verilmiştir?
Hobbes, Weber |
Locke, Durkehim |
Tylor, Durkehim |
Durkehim, Tylor |
Hobbes, Tylor |
Tylor’a göre bir dinin bilimsel olarak kabul edilebilmesi için en az ruhsal varlıklara inanma önkoşulunun olması gerekmektedir. Durkehim ise, Tylor’un bu tanımına eleştirisel bir bakış açısı getirmiştir. Ona göre, din bir kenara ayrılmış ve yasaklanmış şeylere ilişkin geliştirilen inançların yani kutsal şeylerin tümüdür.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kalvanizmin ilkelerinden biri değildir?
Kişinin çabaları kaderini değiştirebilir. |
Mutlak bir Tanrı vardır. |
Tanrı dünyayı kendi şanı için yaratmıştır. |
Kişinin dünyadaki görevi Tanrı’nın şanını yüceltecek işler yapmaktır. |
İnsan için kurtuluş, ancak Tanrı’nın merhameti ile mümkündür. |
Kalvanizme göre her bireyin kurtuluşu ve helakı Tanrı tarafından önceden belirlenmiştir. Kişinin çabaları bu kaderi değiştirmeye yetmez.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özellikle feodalizmin anlaşılması konusunda çaba gösteren ve “Feodal Toplum” adlı eseri ortaya koyan tarihçidir?
Marc Bloch |
Karl Marx |
Aziz Pavlus |
Aziz Benedict |
Max Weber |
Karl Marx, sosyal bilimlere yaptığı katkıdan çok, komünizmin babası olarak bilinen düşünürdür. Aziz Pavlus’un mektupları Hristiyan teolojisinin ana kaynaklarından olduğundan, Pavlus Hristiyanlığın asıl kurucusu kabul edilir. Altıncı yüzyılda yaşamış olan Aziz Benedict, Batı Avrupa manastırları ile özdeşleştirilmektedir. Max Weber ise 1864-1920 yılları arasında yaşamış olan Alman düşünür, sosyolog, ekonomi ve politika uzmanıdır.
5.Soru
Din-Toplum ilişkisinde aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
İkisi de birbirini etkilemez
|
Yalnızca toplum dini etkiler
|
Yalnızca din toplumu etkiler
|
Her ikisi de birbirini etkiler
|
Din toplumu etkilemez
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin ekonomi üzerindeki etkilerinden biri değildir?
İslam ve Yahudilikte domuz eti yenmesi |
Tarım ve hayvancılıkla geçinen toplumlarda kutsal kitaplarda toprak işlemenin önemi ve hayvan sevgisinin vurgulanması |
Zekât ve fitre verilmesi |
İsrafın engellenmesi |
Daha çok çalışmayı ve ekonomik faaliyetleri özendirmesi |
Tarım ve hayvancılıkla geçinen toplumlarda kutsal kitaplarda toprak işlemenin önemi ve hayvan sevgisinin vurgulanması dinin ekonomi üzerindeki etkilerinden değil; ekonominin din üzerindeki etkilerindendir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurumların özelliklerinden biri değildir?
Bir amaç gerçekleştirmeye yöneliktirler
|
Diğer olgularla eşgüdümlenmiş ve örgütlenmiş yapılardır
|
Göreceli bağımsızlığa sahiptirler
|
Oldukça süreklilik kazanmış yapılardır
|
Organizeli insan birliktelikleridir
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Augustine’a göre kilisenin özelliklerinden değildir?
Kilise Tanrı’nın yeryüzündeki yürüyüşüdür. |
İnananlar, kilise üzerinden Tanrı’yla irtibata geçerler. |
Şefaat ve kurtuluş, kilisenin elindedir. |
Devletin başındaki kilise otoritesinin de tepesinde yer almak zorundadır. |
Kiliseye itaat etmeyen bir devlet meşru bir devlet olamaz. |
Augustine’a göre, devletin başındaki imparator kilise çocuğu olduğuna göre o kilise otoritesinin tepesinde değil, altında yer almak zorundadır.
9.Soru
Katolik kilisesine karşı başlatılan tepkide en başta sayılan ve bir protest hareket başlatan protestan kimdir?
Aziz Aqunas |
Aziz Augustine |
Martin Luther |
Niccollo Machiavelli |
James Madison |
Martin Luther 1517 yılında İncil’den referans vererek ruhbanlar ve sıradan insanlar arasındaki ayrıma sert bir şekilde tepki göstermiştir. Bununla birlikte Katolik kilisesinin geliştirmiş olduğu lüks yaşam tarzını da eleştirmiştir.
10.Soru
Eski medeniyetlerde genelde 7 katlı olup din ve siyaseti, hatta bilim ve sanat gibi diğer beşerî olguları aynı anda temsil eden yapılara ne ad verilir?
Megaron |
Piramit |
Ziggurat |
Anıt mezar |
Mastaba |
Eski medeniyetlerde genelde 7 katlı olup din ve siyaseti, hatta bilim ve sanat gibi diğer beşerî olguları aynı anda temsil eden yapılara ziggurat denir. Zigguratların bir katı mabet, diğer bir katı devlet idare merkezi idi. En üst kat bir gözlemevi olarak bilimsel faaliyetlerin yürütüldüğü yerdi.
11.Soru
Durkheim dini aşağıdakilerden hangisi ile tanımlamaktadır?
Korku
|
U¨mit
|
Kutsallık
|
Tanrı
|
Sevgi
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Medine Vesikasının özelliklerinden değildir?
Sözleşmenin tarafları aşiretler değil, bireylerdir. |
Hz. Muhammed’in göçünden sonra Medine’yi yönetmek üzere orada yaşayan Yahudi kabilelerle birlikte hazırlanmıştır. |
Müslümanların ilk anayasası olarak kabul edilmektedir. |
Müslümanlarla Yahudi kabilelerini ortak bir ümmet olarak kabul etmektedir. |
Öngördüğü yönetim biçimi günün şartlarında Arap toplumunda geçerli olan bir yapıdır. |
Medine Vesikası’nın tarafları dönemin yönetim anlayışının gerektirdiği şekilde bireyler değil, aşiretlerdir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Doğu ve Batı toplumlarını ayrıştıran nedenlerden biri değildir?
Protestan ahlakı
|
Burjuvaziye ortam sağlayacak kentlerin ortaya çıkışı
|
Standartlaşmış hukukun ortaya çıkışı
|
O¨zgür emek gücü
|
Ticaret
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi on altıncı yüzyılda Katolik Kilisesi’ne karşı baş kaldıran dinde reform hareketini ifade eder?
Siyonizm |
Teokrasi |
Protestanlık |
Fundamentalizm |
Laiklik |
Siyonizm, Tevrat’ta Yahudiler için vaat edilen topraklarda başkenti Kudüs olan bir Yahudi devletini kurmayı amaçlayan uluslararası siyasi bir harekettir. Teokrasi, ruhani liderlikle, siyasal liderliği birleştiren bir yapıyı ifade eder. Fundamentalizm, dinin aslına dönmeyi savunan bir yaklaşımdır. Laiklik ise genel olarak dinle devletin birbirinden ayrılmasını öngören sistemdir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Protestanlık hareketini başlatan dini liderlerden biridir?
James Madison
|
Aziz Augustine
|
Martin Luther
|
Aziz Aqunas
|
Niccolo Machiavelli
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kalvanizm’in beş temel ilkesinden biri değildir?
Dünyayı yaratan ancak işlerinin insanın akıl erdiremeyeceği mutlak bir Tanrı vardır. |
Tanrı dünyayı kendi şanı için yaratmıştır. |
İnsan için kurtuluş ancak Tanrı’nın merhametiyle mümkündür. |
Kişinin dünyadaki ödevi, Tanrı’nın şanını yüceltecek işler yapmaktır. |
Her bireyin kurtuluşu ve helakı kendi çabasına bağlıdır. |
Kalvanizm’e göre her bireyin kurtuluşu ve helakı Tanrı tarafından önceden belirlenmiştir. Kişinin çabaları bu kaderi değiştirmeye yetmez.
17.Soru
Sadece günahsız olanların kiliseye kabul edilmesi gerektiğini ileri süren, püriten bir inancı yaymaya çalışan topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
Ariusçular |
Pavlusçular |
Nestoriuscular |
Donatiler |
Eusebius |
Sadece günahsız olanların kiliseye Kabul edilmesi gerektiğini ileri süren, püriten bir inancı yaymaya çalışan topluluk Donatilerdir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Karl Marx’ın din hakkındaki görüşlerinden biri değildir?
Din, sosyal olaylara etki eden bir anlam sistemidir
|
Din, maddi dünyanın çarpıtılmış bir yansımasıdır
|
Din maddi üretim şekillerinin bir sonucu olarak şekillenmiştir
|
Din, halkların afyonudur
|
Dinin insanları etkisi altına alması “yabancılaşma” ile olmuştur
|
19.Soru
Sosyolojik araştırmalar din olgusu hakkında aşağıdakilerden hangi sonuca ulaşamaz?
Dinin toplumda insan davranışlarına bir etkide bulunduğu
|
Dinlerin iddiaları arasında hangisinin daha doğru olduğu
|
Dinin toplumsal dayanışma için bir motivasyon oluşturabildiği
|
Dinin kökenlerinin ve işlevlerinin birbirinden farklı olduğu
|
Dinin toplumsal bütünleşmeyi artırıcı bir tutkal rolü oynayabildiği
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinlerin ekonomi ile olan ilişkisini kanıtlar nitelikte değildir?
Dinlerde “tutum ahlakı”nın olması |
Kalvinizmin zahitlik kavramı |
İnsanların inandıkları Tanrı için daha fazla ve daha iyisini üretmesi |
İnsanların öteki dünya için değerli eşyalarını saklaması |
Protestanlığın kapitalizmin temelini oluşturması |
Weber’e göre dinler “tutum ahlakı”nı savunmaktadır. Buna göre insanlar inandıkları Tanrı için daha çok ve daha iyisini üretmeye çalışmaktadır. Yine bu ahlaka göre israfı azaltmaktadır. Bu duruma Hz. Muhammed’in “Yeyiniz, içiniz ancak israf etmeyiniz.” Sözü örnek olarak verilebilir. Önceki ünitelerde bahsedildiği gibi de özgür düşünce ve akılcılık ile Protestanlığın çıkmasından sonra kapitalizm temellenmeye başlamıştır. Kalvinizmde bulunan zahitlik kavramı da meslek ahlakını içermesi bakımından dinin ekonomik boyutu ile ilişkilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ