Din ve Toplum Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin aileye verdiği doğrudan bir destek değildir?
Zinayı günah saymak.
|
Nikâhı kutsal kabul saymak ve teşvik etmek.
|
Çocuklardan, ebeveynlerine saygılı olmalarını istemek.
|
Aile bireylerinin hayatını kolaylaştırmak.
|
Ebeveynlerden, çocukları arasında adaletli davranmalarını istemek.
|
2.Soru
“Geleneğin dışında istikametimizi gösterecek hiçbir şey yoktur” şeklinde düşünen İslam şeriatı aşağıdakilerden hangisidir?
Muhammed |
Ömer |
Nuh |
Nasr |
Ali |
İslam dünyasında geleneğe farklı uçlarda yaklaşımlar vardır. Mesela Ali Şeriati “Gelenek alt edilmeden İslami hiçbir sorun çözülmez” derken, S. H. Nasr “Geleneğin dışında istikametimizi gösterecek hiçbir şey yoktur” demektedir. İlkece ikisi de doğru olmakla birlikte, birisi pratikten hareketle yapıya, diğeri teoriden çıkışla değersel işleve bakmakta ve tek yönlü kalmaktadırlar.
3.Soru
En asgari aynı zamanda en önemli gelenek nedir?
Zihniyet |
Tören |
Din |
Bakış açısı |
Dil |
En asgari ama kuşkusuz aynı zamanda en önemli gelenek dildir. İnsanlar bir dilin içinde dünyaya gözlerini açarlar.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi feodalizmin sona erdiği söylenen zamanı ifade eder?
On birinci ve on ikinci yüzyıllar |
On ikinci ve on üçüncü yüzyıllar |
On üçüncü ve on dördüncü yüzyıllar |
On dördüncü ve on beşinci yüzyıllar |
On beşinci ve on altıncı yüzyıllar |
Feodalizmin kabaca beşinci-dokuzuncu yüzyıllarda doğduğu, on beşinci ve on altıncı yüzyıllarda ise sona erdiği söylenmektedir.
5.Soru
Din kavramında yer almayan cümle hangisidir?
İnsanın özlük alanıyla ilgili bir konudur.
|
Bir ihtiyaç olarak vardır
|
Toplumsal bir çerçeveye sahiptir.
|
Günümüzde din modern kültüre karşı bir tepkiselliğin üzerine oturmamaktadır.
|
Tarih boyunca toplumsal şartlara uygun olarak değişime uğrasa da varlığını sürdürmektedir.
|
6.Soru
Dinler tarihine dair döngüsel sarkaç modelini öneren felsefeci kimdir?
Karl Marx |
Ludwing Feuerbach |
Georg Wilhelm Friedrich Hegel |
David Hume |
Max Weber |
İskoç felsefeci David Hume (1711-1776), dinler tarihine dair doğrusal bir ilerleme modeli yerine çok daha açıklayıcı bir döngüsel sarkaç modelini önermiştir.
7.Soru
Hint alt kıtasında değişik geleneklerin ortak adı olarak oluşturulan ve İslam ile Hristiyanlıktan sonra dünya üzerinde en çok takipçisi olan din aşağıdakilerden hangisidir?
Budizm |
Janizim |
Sihizm |
Hinduizm |
Feodalizm |
Hinduizm Hint alt kıtasında değişik geleneklerin ortak adı olarak oluşturulan ve İslam ile Hristiyanlıktan sonra dünya üzerinde en çok takipçisi olan dindir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern toplumun taşıdığı özelliklerden biri değildir?
Kuvvetli bir yatay ve dikey hareketlilik, |
Bilinçsiz olarak yürütülen değişme |
Dünya görüşü sistemlerinin çoğulculuğu |
Sosyalleşme |
Tabiat ve toplumun yönetilebilirliği |
Genel olarak modern toplum, bireyin yalnızlaşması ve kitleselleşme gibi tek neden değil, kuvvetli bir yatay ve dikey hareketlilik, her sosyal sektörün yüksek derecede örgütlenmesi, dünya görüşü sistemlerinin çoğulculuğu, oturma ve çalışma yerlerinin ayrılması, kentleşme, sosyalleşme, tabiat ve toplumun yönetilebilirliği, kısaca bilinçli olarak yürütülen değişme gibi bir düzineye yakın özellikler taşıyan toplumdur.
9.Soru
Postmodernizm nedir?
Tarımsal üretim tarzı ve geleneksel ilişkilere önem verme
|
Modernizm-sonrası
|
Tarihten bağımsız ilerlemeci ve evrimci bir yaklaşım
|
Mutlu sosyalistin mutluluğunu hep sürdürmesi
|
Dinin her daim hayatını devam ettirmesi
|
10.Soru
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Habitus |
Metalaşma |
Post-sekülerleşme |
Ekümenizm |
Sivil Din |
Küresel ölçekte yaygın olan dinlerin ulus-devlet sınırlarının önemsizleşmesiyle birlikte çok daha sık buluşma ve kaynaşma yollarını bulmaları şeklinde oldu. Bugün ticari şirketlerin çokuluslu yapıları kadar çok uluslu dini cemaatlerin giderek ekümenik yapılar ortaya koyabildiğine tanık oluyoruz. Doğru cevap, D’dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin “doğal grubu” içinde yer almaz?
İşçiler
|
Toplumun üst katmanları
|
Dini ritüelleri izleyen kitle
|
Din öğretiminde uzmanlaşmış kimseler
|
Dindar olmayanlar
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam’da inanç esasları etrafında ortaya çıkan tartışmaları disipline eder?
Tasavvuf |
Fıkıh |
İçtihat |
Kelam |
Mütekellim |
Tasavvuf, İslam’da mü’minin Tanrı’nın doğrudan bilgisine ulaşmasını amaçlayan düşünce, inanç ve yaşam biçimidir. Fıkıh, İslam geleneğinde ibadet ve hukuk alanına ilişkin bilgilerin üretildiği bir disiplini ifade eder. İçtihat, İslam hukukunda Kur’an’da ve Sünnette kesin hüküm bulunmayan konularda kıyas, istihsan ve istihab gibi yöntemlerle yorum yapmaktır. Mütekellim ise kelam alimlerine verilen addır. Kelam, İslam’da inanç esasları etrafında ortaya çıkan tartışmaları disipline eden bir ilim dalıdır.
13.Soru
“Siyasetin hizmetinde, siyasetin toplumsal huzuru ve güveni sağlamak üzere araçsallaştırdığı din biçimi” olarak tanımlanan sivil din kavramının ortaya atılmasının ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Modern toplumlarda sekülerleşmenin etkisiyle kaybolan milli birlik ve dayanışma örüntülerini canlandırmak. |
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını aşarak bir birlik oluşturmak. |
Dünyada olup bitenlerin görünmez güçlerce idare edilmediğini, aksine rasyonel nedenlerini ortaya koymak için bilimsel araştırmalar yapmak. |
Dini yobazların elinden kurtarmak. |
Dini modernleşmenin etkilerinden korumak |
Sivil Din, ilk olarak Jean Jacques Rousseau tarafından bahsedilmiş daha sonra Alexis de Tocqueville’nin Amerikan bağlamında işaret ettiği ama Robert Bellah’ın modellemeye çalıştığı, modern toplumlarda sekülerleşmenin etkisiyle kaybolan milli birlik ve dayanışma örüntülerinin yerine milliyetçi bir işlevi yerine getirecek bir dinsellik biçimi. Bir bakıma siyasetin hizmetinde, siyasetin toplumsal huzuru ve güveni sağlamak üzere araçsallaştırdığı bir din biçimi olarak da anlaşılmıştır. Dinin toplumsal birleştirici, sakinleştirici, suçtan uzaklaştırıcı yönü, ABD’de sivil din üretme çabalarının tipik örnekleridir.
14.Soru
Sosyolojik gelenekte Durkheim’ın şehirleşme ve sanayi toplumu analizleri izlendiğinde aşağıdakilerden hangisini söylemek mümkündür?
Dinin küreselleşmesi gerekliliği |
Dinin küreselleşmeyle daha büyük travmalar yaşayacağı |
Dinin küreselleşmesinin olumlu sonuçlar yaratacağı |
Dinin toplum yaşamını düzenleyen önemli bir etmen olduğu |
Dinin insanları aydınlatan bir etmen olduğu |
Sosyolojik gelenekte Durheim’ın şehirleşme ve sanayi toplumu analizleri izlendiğinde dinin küreselleşmeyle daha büyük travmalar yaşayacağını söylemek mümkündür. Bilindiği gibi Durkheim, geleneksel toplumun kapalı, ekonomik anlamda olduğu kadar kültürel ve dinsel anlamda da kendine yeten ve kendi dünya algısını mutlak gören özelliklerinin altını çizmiştir. Oysa sanayileşmenin etkisi altında şehirleşmenin gelişmesiyle, hepsi de bu şekilde inandığı halde kültürel olarak birbirinden farklı olan insanların bir araya gelmesiyle birlikte tam bir norm bunalımı, yani anomie ile karakterize edilen durum ortaya çıkar.
15.Soru
Kapitalizmin doğuşuyla ilgili analizlerini Protestanlıkla ilişkilendiren sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Weber |
Tönnies |
Marx |
Engels |
Durkheim |
Max Weber kapitalizmin doğuşuyla ilgili analizlerini Protestanlıkla ilişkilendirirken, bir yandan da paradoksal olarak Protestanlığın nasıl, yine neredeyse teleolojik bir yolla, dinin sonunu veya gündelik hayatın sekülerleşmesini hazırladığını sergilemeye çalışıyor.
16.Soru
I. Toplumda sütunlaşma olmasının bir nedeni, ülkeyi bölünmekten kurtarmaktır.
II. Sütunlaşma, birlikte ama temas etmeden yaşama anlamında kullanılmaktadır.
III. Yoğun göç dalgaları ile ülkelerde sütunlaşma giderek azalmaya başlamıştır.
IV. Toplumsal yapının sütunlaşmasında dinin önemli bir etkisi yoktur.
V. Toplum içerisinde her bir sütunun farklı bir dini vardır.
Yukarıda aile kurumu ile ilgili olarak verilenlerden hangileri doğrudur?
I, II ve IV |
II, III ve V |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I, II ve V |
Hollanda örneğinde de görüldüğü gibi, Protestanlar ve Katolikler olmak üzere toplumda iki sütun oluşmuştur. Bu sütunlaşmada dinin etkisinin en net göstergesidir. Din dışı sütunlaşmaya ise liberaller ve sosyal demokratlar örnek olarak gösterilebilir. Bu gruplarda aynı dine mensup olan farklı kişiler olabilir. Söz gelimi, bir sosyal demokrat ta Katolik, bir libarel de Katolik olabilir.
17.Soru
Dinler tarihi ne demektir?
Dinlerin diğer dinlerle olan ilişkisini, benzer, farklı ve ortak yönlerini karşılaştırmalı olarak ele alan bir bilim dalıdır. |
Anlambilim demektir. |
Uygun zamanlarda yerine getirilen ve sembollerin de kullanılabildiği, sık sık tekrarlanan davranış modelleridir. |
Dini yasaklarla korunan ve tecrit edilen şeylerdir. |
Dini yasakların hedef aldığı ve kutsal olandan ayrı tutulması gereken şeylerdir. |
Dinler tarihi dinlerin diğer dinlerle olan ilişkisini, benzer, farklı ve ortak yönlerini karşılaştırmalı olarak ele alan bir bilim dalıdır. Semantik: Anlambilim demektir. Dilbilimsel açıdan semantik, zaman içindeki anlam değişiklikleri ile dilin yapısı, düşünce ve anlam arasındaki karşılıklı bağlantılar üzerinde duran bir dilbilim etkinliğidir. Ritüel: Uygun zamanlarda yerine getirilen ve sembollerin de kullanılabildiği, sık sık tekrarlanan davranış modelleridir. Kutsal: Dini yasaklarla korunan ve tecrit edilen şeylerdir Din dışı: Dini yasakların hedef aldığı ve kutsal olandan ayrı tutulması gereken şeylerdir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal yapıdaki unsurlardan biri değildir?
Siyasal örgütlenme
|
Kültürel değerler
|
Bireyin çıkarları
|
Ahlak anlayışı
|
Eğitim sistemi
|
19.Soru
Geleneğe yapılan en şiddetli müdahale hangisidir?
Din baskısı |
Modernleşme |
İnanç |
Kültür |
Yaşam tarzı |
Modernleşme kuşkusuz geleneğe yapılan en şiddetli müdahale olmuştur.
20.Soru
Grup kavramını, kurum kavramından ayıran özellik nasıl ifade edilebilir?
Sosyal kişilerin temel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ortaya çıkmıştır. |
Süreklilik kazanmıştır. |
Her şeyden önce bir insan birlikteliğine tekabül eder ve dolayısıyla somut bir varlığa sahiptir. |
Eşgüdümlenmiştir. |
Oldukça onaylanmış ve yaygınlık kazanmış sosyal örüntü, rol ve ilişki yapısıdır. |
Sosyolojik olarak kurum, sosyal kişilerin temel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ortaya çıkmış, süreklilik kazanmış, eşgüdümlenmiş, oldukça onaylanmış ve yaygınlık kazanmış sosyal örüntü, rol ve ilişki yapısıdır. Grup ise herşeyden önce bir insan birlikteliğine tekabül eder ve dolayısıyla somut bir varlığa sahiptir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ