Din ve Toplum Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Gelenek alt edilmeden İslami hiçbir sorun çözülmez” şeklinde düşünen İslam şeriatı aşağıdakilerden hangisidir?
Muhammed |
Ömer |
Nasr |
Nuh |
Ali |
İslam dünyasında geleneğe farklı uçlarda yaklaşımlar vardır. Mesela Ali Şeriati “Gelenek alt edilmeden İslami hiçbir sorun çözülmez” derken, S. H. Nasr “Geleneğin dışında istikametimizi gösterecek hiçbir şey yoktur” demektedir. İlkece ikisi de doğru olmakla birlikte, birisi pratikten hareketle yapıya, diğeri teoriden çıkışla değersel işleve bakmakta ve tek yönlü kalmaktadırlar.
2.Soru
Arapça’da “yol, hüküm ve mükâfat” anlamlarında kullanılan kelimenin Türkçe karşılığı nedir?
Tarikat |
Din |
Mezhep |
Cemaat |
Ümmet |
Arapça’da din kelimesi sözlük anlamıyla “yol, hüküm ve müka^fat” anlamlarında kullanılmaktadır.
3.Soru
Modern din anlayışında aşağıdakilerden hangisi geçerlidir?
Din kamusal alanlarda icra edilir |
Din kişisel alanlarda uygulanan bir kişisel trans sistemidir |
Dini inançlar kalp ile tasdik ve dil ile ikrari gerektirir |
Din kamusal mekânlardan dışlanamaz |
Dini inançların toplumda görünürlüğünün toplumda paylaşılması gerekir |
Modern din anlayışında özel alana çekilen din artık bir insanın inandığı kutsalla bağ kurmasını sağlayan bir kişisel trans sistemi olarak algılanacaktır.
4.Soru
Türkiye de İslam dininin inançları, ibadet ve ahlak esasları ile ilgili işleri yürütmek, din konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmekle görevli olan kurum, Diyanet İşleri Başkanlığının kuruluş tarihi aşağıdakilerden hangisidir?
3 Mart 1924 |
3 Mart 1982 |
3 Mart 1979 |
3 Mart 1976 |
3 Mart 1965 |
Diyanet İşleri Başkanlığı Cumhuriyet’in temel kurumları arasında yer alır. Yasa’da belirtilen amaçlar çerçevesinde kendi görev ve sorumluluklarını yerine getirmekle yükümlü bir kamu kurumu olarak Diyanet, Türk modernleşmesinin din bağlamındaki yönelimlerini yansıtması açısından da özgün bir kurumsal pratik olarak değerlendirilebilir. Anayasal meşruiyetle görevini yerine getirmektedir. Şeriye ve Evkaf Vekâleti’nin kaldırılmasıyla birlikte 3 Mart 1924’te Diyanet İşleri Reisliği adıyla kurulan kurum, değişik vesilelerle düzenlenen kanun, kararname ve mevzuat yapılanması (1965,1976, 1979, 1982, 1984, 2010) içinde varlığını sürdürmeye devam etmektedir.
5.Soru
Aşağıdaki felsefe ve düşünce akımlarından hangisinin modern kültürün ortaya çıkışında veya gelişiminde etkisi yoktur?
Rönesans düşüncesi |
Kartezyen felsefe |
Skolâstik düşünce |
Aydınlanma anlayışı |
Pozitivizm anlayışı |
Batıda, 16. yüzyılda Rönesans düşüncesiyle başlayan, 17. yüzyıl Kartezyen felsefe ile gelişen, 18. Yüzyıl Aydınlanma ve 19. Yüzyıl Pozitivizm anlayışıyla doruk noktasına ulaşan kültürel oluşuma genelde modern kültür (veya modern Batı Medeniyeti) adı verilmektedir. Modern kültürün tanımından da anlaşılacağı üzere A, B, D ve E seçeneklerindeki felsefe ve düşünce akımlarının modern kültürün ortaya çıkışında veya gelişiminde etkisi vardır. Ancak Skolâstik düşüncenin modern kültürün oluşumunda veya gelişiminde herhangi bir etkisi söz konusu değildir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal tabakalaşmanın ortaya çıkmasına yol açan eşitsizliklerden değildir?
Toplumsal yapı içindeki statüler |
Otorite araçlarının paylaşımı, |
Ekonomik kaynakların paylaşımı |
Katılımcı demokrasi anlayışı |
Toplumsal refahın bölüşümü |
Toplumsal tabakalaşmanın ortaya çıkmasına yol açan eşitsizlikler ise toplumsal yapı içindeki statülerin, rollerin, otorite araçlarının, ekonomik kaynakların paylaşımının veya genel toplumsal refahın bölüşümünün, hatta kadın-erkek veya yaşlı-genç gibi kategorilerin ortaya çıkardığı eşitsizliklerdir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde sosyoloji geleneğinde, toplumsal tabakalaşma ve farklılaşmayı ilk inceleyen ve toplumsal yapı içindeki eşitsizliklere ve farklılaşmalara ilk dikkat çeken sosyal bilimciler birlikte verilmiştir?
Thomas S. Kuhn ve Karl Marx |
Max Weber ve Thomas S. Kuhn |
Emile Durkheim ve Karl Marx |
Karl Marx ve Max Weber |
Emile Durkheim ve Thomas S. Kuhn |
Sosyoloji geleneğinde, toplumsal tabakalaşma ve farklılaşmayı ilk inceleyen ve toplumsal yapı içindeki eşitsizliklere ve farklılaşmalara ilk dikkat çeken iki önemli sosyal bilimci Karl Marx ile Max Weber olmuştur.
8.Soru
Hintlilerin kast sistemini ifade etmek için kullandıkları kelimelerden en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
Varuna |
Hinduizm |
Varna – Jati |
Anomi |
Soy |
Hintlilerin kast sistemini ifade etmek için kullandıkları kelimelerden en önemlileri “varna” ile “jati”dir. “Varna”lar kast sistemini oluşturan dört büyük tabakanın her birisine verilen genel ad iken “jati”ler her bir tabakadaki alt katmanları ifade etmek için kullanılır. “Varna”, “sınıf, statü, renk” anlamına gelir.
9.Soru
“Avrupa’nın gerçek anlamda Hristiyanlaşması zannedildiği gibi kilisenin siyasal hakimiyetinin söz konu- su olduğu Ortaçağda değil, aksine sekülerleşmenin ha- kim olduğu çağdaş zamanlarda olmuştur” ifadesi ışığın- da din hakkında aşağıdaki ifadelerden hangisinin sarsıl- dığı söylenebilir?
Dünyada modernleşme ve sekülerleşme sürecinin sonucunda din yok olmaya mahkum olduğu
|
Dinin toplumsal hayatta etkili bir aktör olduğu
|
Dinin içeriğinin ekonomik hayattan etkilendiği
|
Ortaçağ’da dinin kilise tarafından temsili ona ayrı bir güç kattığı
|
Çağdaşlaşma ile dinin birbiriyle çelişen süreçler olmadığı
|
10.Soru
Hangi toplumda, birincil ilişkiler yerini büyük ölçüde ikincil ilişkilere bırakmış, cemaat çözülmüş ve insanlar atomik bireylerden oluşan bir topluluğa dönüşmüştür?
Gemeinschaft |
Gesellschaft |
Büyüsü bozulmuş |
Kapitalist |
Gelişmiş |
Ferdinand de Tönnies’e göre atomic bireylerden oluşan toplum Gesellschaft olarak nitelenmiştir.
11.Soru
Cumhuriyetin ilk yıllarında yapılan reformlardan hangisi laiklik ile ilgilidir?
Şapka ve kıyafet reformu |
Soyadı kanunu |
Ölçü, saat ve takvim kanunu |
Halifeliğin resmiyetinin kaldırılması |
Harf devrimi |
Hilafetin kaldırılması laikliğe doğru atılan önemli adımlardandır.
12.Soru
Laiklik hangi yüzyıldan itibaren siyasetin din dışılığını açıklamak anlamında kullanılan bir kavram olarak kullanılmıştır?
|
|
|
|
|
Tarihî M.S. 4. yüzyıla kadar inen Laiklik kavramı, 18. yüzyıldan itibaren, yükselen ulus devletlerini kilise karşısında otonom hale getirip korumak üzere, siyasetin din dışılığı anlamında kullanılmaya başlanmıştır.
13.Soru
En asgari aynı zamanda en önemli gelenek nedir?
Zihniyet |
Tören |
Din |
Bakış açısı |
Dil |
En asgari ama kuşkusuz aynı zamanda en önemli gelenek dildir. İnsanlar bir dilin içinde dünyaya gözlerini açarlar.
14.Soru
- İslam dini, sosyolojik olarak Modern ve Geleneksel İslam olarak ikiye ayrılmıştır.
- Selefi İslam, dini ilk uygulamalarıyla yaşamayı önerir.
- Hz. Muhammed’in mutlu zamanına dönüş Selefilerin çıkış noktasıdır.
- Fundamentalizm ile Selefi hareketin hiç bir ortak noktası yoktur.
- Selefiler de fundamentalistler gibi kutsal metinleri kültüre uyarlamak istemektedirler.
Yukarıda aile kurumu ile ilgili olarak verilenlerden hangileri doğrudur?
I, II ve V |
II, III ve V |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I, II ve V |
Fundamentalizm ile Selefiler düşünce anlamında ortak bir nokta barındırmamasına karşın imaj olarak ortak noktada buluşmuşlardır. Selefiler ve fundamentlistlerin kastettiği kutsal metinler farklıdır. Selefiler Kuran’ı Kerim’i yeniden okumayı öngörürken fundamentalistler daha çok geleneklerden bahsetmektedir.
15.Soru
Din ve gelenek ilişkisine yönelik aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Din genellikle çok eski bir tarihe aittir. |
Din, nesilden nesile aktarımı ile belli bir geleneğin üzerine oturur. |
Din, nesilden nesile aktarılırken kendi geleneklerini oluşturur. |
Din bir gelenektir ve modern toplumda yeri yoktur. |
Geleneksel toplumda din cemaat yapısına dinsel bir içerik kazandırır. |
Gelenek bir tarihsel durum veya koşul olmaktan ziyade belli bir dönemde aşılıp geçilmiş bir tarihsel dönem olarak algılandığında artık geride kalmış bir şeyden bahsetmiş olmak durumunda kalıyoruz. Oysa bu yaklaşımda modernliğin içinde de belli kurumların, davranışların veya yaşam tarzlarının bir gelenek oluşturma durumu gözardı edilmiş oluyor. Açıkçası gelenek insan varoluşunun en temel koşullarından biridir. İnsan her zaman bir geleneğin içinde doğar ve gelişir.
16.Soru
“Tanrının ölümü” ile nitelenmiş olan modernleşme çağına karşılık dinin bir türlü ölmeyişi, aksine son zamanlardaki yükselişini ifade eden Gilles Kepel’in geliştirdiği metafor aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı’nın çöküşü |
Tanrı’nın hortlaması |
Tanrı’nın intikamı |
Tanrı’nın yıkılışı |
Tanrı’nın hakimiyeti |
Ünlü Fransız oryantalist Gilles Kepel bu duruma Tanrı’nın İntikamı metaforuyla ironik bir yaklaşım getirir.
17.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kilise kelimesi cemaat kavramı ile ilişkilidir |
Hristiyanlık başından beri şeriat kavramından ziyade ritüel kavramına yönelmiştir |
Giderek kaybolan küçük mezheplere rağmen kilise varlığını her zaman korumuştur |
Kiliselerin vaftiz ritüeli insanları kilisenin sürekli üyesi yapmaz |
Kilise üyeleri tipik olarak üst ve orta sınıflardan gelen geniş bir dinsel örgütlenmeyi temsil eder |
İnsanlar kiliseyle birlikte doğar ve yeni doğdukları zaman vaftiz edilerek kilisenin sürekli üyeleri olur.
18.Soru
Dinlerin kendi aralarındaki farklılaşmalarını aşarak birlik oluşturmasına ne ad verilir?
Ekümenizm
|
Teokrasi
|
Disennchantment
|
Gesellschaft
|
Gemeinchaft
|
19.Soru
- Toplumlar dinsel, metafiziksel aşamalardan geçerek bir pozitif döneme ulaşmışlardır.
- Bu pozitif dönem her şeyin mantıksal olarak yeniden kurulmadığı ve
- Bütün beşeri sorunların onu en iyi şekilde temsil eden bilimle çözüleceği bir aşamaydı.
Comte ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri yanlıştır?
Yalnız I |
I ve III |
Yalnız II |
II ve III |
I ve II |
Esasen 19. Yüzyılda pozitivizmin en önemli temsilcisi kabul edilen A. Comte’a göre başından bu güne toplumlar dinsel, metafiziksel aşamalardan geçerek bir pozitif döneme ulaşmışlardı. Bu pozitif dönem her şeyin mantıksal olarak yeniden kurulduğu ve bütün beşeri sorunların onu en iyi şekilde temsil eden bilimle çözüleceği bir aşamaydı.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişinin hangi dini inanç içinde olursa olsun değişmeyen özelliklerini vurgulamak için kullanılır?
Meşrep |
Millet |
Ümmet |
Cemaat |
Tarikat |
Yaratılış, huy, karakter, mizaç anlamlarında kullanılan meşrep kavramı kişinin hangi dinî inanç, mezhep ya da tarikat içinde olursa olsun değişmeyen özelliklerini vurgulamak için kullanılmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ