Din ve Toplum Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sosyolojik gelenekte Durkheim’ın şehirleşme ve sanayi toplumu analizleri izlendiğinde aşağıdakilerden hangisini söylemek mümkündür?
Dinin küreselleşmesi gerekliliği |
Dinin küreselleşmeyle daha büyük travmalar yaşayacağı |
Dinin küreselleşmesinin olumlu sonuçlar yaratacağı |
Dinin toplum yaşamını düzenleyen önemli bir etmen olduğu |
Dinin insanları aydınlatan bir etmen olduğu |
Sosyolojik gelenekte Durheim’ın şehirleşme ve sanayi toplumu analizleri izlendiğinde dinin küreselleşmeyle daha büyük travmalar yaşayacağını söylemek mümkündür. Bilindiği gibi Durkheim, geleneksel toplumun kapalı, ekonomik anlamda olduğu kadar kültürel ve dinsel anlamda da kendine yeten ve kendi dünya algısını mutlak gören özelliklerinin altını çizmiştir. Oysa sanayileşmenin etkisi altında şehirleşmenin gelişmesiyle, hepsi de bu şekilde inandığı halde kültürel olarak birbirinden farklı olan insanların bir araya gelmesiyle birlikte tam bir norm bunalımı, yani anomie ile karakterize edilen durum ortaya çıkar.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hindu kast sistemindeki Varnalardan değildir?
Vaişyalar |
Kişatriyalar |
Budistler |
Sudralar |
Brahmanlar |
Hindu kast sisteminde dört büyük “varna” vardır. Bunlar; Vaişyalar, kişatriyalar, sudralar, brahmanlar.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal tabakalaşmanın ortaya çıkmasında neden olan unsurlardandır?
Bilimsel ve tarihi veriler |
İklim koşulları |
Ekonomik kaynakların paylaşımı ve toplumsal refahın bölüşümü |
Toplumsal yapı içindeki eşit ilişkiler |
Toplumsal yapı içindeki benzerlikler |
Toplumsal tabakalaşmanın ortaya çıkmasına yol açan eşitsizlikler toplumsal yapı içindeki ekonomik kaynakların paylaşımı ve toplumsal refahın bölüşümünün ortaya çıkardığı eşitsizliklerdir.
4.Soru
Sekülerleşme süreci nedir?
Devlet müdahalesine gerek duyan, kendiliğinden gelişmeyen boyutu sahip bir süreçtir.
|
İnsanların işlerinde dünyevi kaygılar daha belirleyici olurken dinin etkisinin azalmadığı bir süreçtir.
|
Bir devlet dayatmasına bağlı olarak insanların teslimiyetiyle gerçekleşen bir süreçtir.
|
İnsanların hayatlarında dinin etkisinin azalmasına veya dünyevileşmeye denk düşen bir süreçtir.
|
Maddi düzenlemelerin yanı sıra dine de yer ayıran bir süreçtir.
|
5.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisinin açıklaması yanlış yapılmıştır?
İslamofobi, daha çok Batı toplumlarında yaygındır. |
Eşkenazi, Orta Avrupa ve civarında yaşayan Yahudilere denilmektedir. |
Yidiş, Eşkenazilerin İbraniceye jermenik etkiler getirdiği dildir. |
Seferad, İspanya ve civarında yaşayan Yahudilere denilmektedir. |
Seferad Yahudileri Latince konuşmaktadırlar. |
Seferad Yahudileri, Latince ile harmanlanmış Ladino adı verilen bir dili konuşmaktadır.
6.Soru
I. Ulus devlet yapıları ya da ideolojilerin gerilemesiII. AkılcılıkIII. AydınlanmacılıkIV. LaiklikV. Adalet, eşitlik vb. ideallere sahip olmakYukarıdakilerden hangisi modernizmin özelliklerindendir?
Hepsi
|
I-II-III-IV
|
I-II-III-V
|
I-III-IV-V
|
II-III-IV-V
|
7.Soru
Toplumsal değişim için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Toplumsal yapı olmadan da kavranılabilir.
|
Bir toplumun belirli bir zaman dilimindeki dönüşümü demektir.
|
Ahlaki değerlerdeki zaman içinde yaşanan farklılaşmalar bir toplumsal dönüşüm örneğidir.
|
Bireylerin toplumsal davranışını etkileyen unsurlar zamanla değişebilir.
|
Toplumsan değişimi kavramak için farklı yöntemler kullanılabilir.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurumların faydalarından biri değildir?
Toplumda değişimi engelleyebilirler. |
Kişilerin sosyal davranışlarını kolaylaştırırlar. |
Toplum kültürünün devamlılığını sağlarlar. |
İnsan davranışlarını kontrol ederler. |
İnsan davranışlarının toplumla uyumlu olmasına katkı sağlarlar. |
Burada en kafa karıştırıcı seçenekler A ve D seçeneklerindedir. D seçeneğinde bulunan insan davranışlarının kurumlar tarafından kontrol edilebilmesi başta olumsuz bir durum olarak algılanabilir ancak insan davranışlarının kurumlar tarafından kontrol edilmesi ile toplumdaki sapmalar ve sosyal baskılar belirlenerek bunların zararlı sonuçlarına karşı önlem alınabilir. Burada olumsuzluğu içeren seçenek A’dır. Toplumda zamanı geldiği halde değişimin engellenmesi toplumun dengesini bozabilir ve çeşitli olumsuzluklara yol açabilir.
9.Soru
Yaratılış, huy, karakter, mizaç anlamlarına gelen ve kişinin hangi dinî inanç, mezhep ya da tarikat içinde olursa olsun değişmeyen özelliklerini vurgulamak için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ümmet |
Tarikat |
Mezhep |
Mesih |
Meşrep |
Mizacın kalıcı bir karakter özelliği olarak yer aldığı kişilik yapılanmasında meşreple mevcut yapı arasında kayda değer bir buluşma gerçekleşmektedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanayi toplumlarında din algısında meydana gelen değişikliklerden değildir?
Eski mezhep ve tarikatlardan farklı olarak yeni cemaat olgularının ortaya çıkması
|
Yardımlaşma gibi sosyal etkinliklere ağırlık verilmesi
|
Sekülerleşmenin artması
|
Dinin sanayi ile iyi bir diyalog kurması
|
Dinin özel bir manevi alan olmaktan çıkıp değişik alanlarda kendini göstermesi
|
11.Soru
Kapitalizmin doğuşuyla ilgili analizlerini Protestanlıkla ilişkilendiren sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Weber |
Tönnies |
Marx |
Engels |
Durkheim |
Max Weber kapitalizmin doğuşuyla ilgili analizlerini Protestanlıkla ilişkilendirirken, bir yandan da paradoksal olarak Protestanlığın nasıl, yine neredeyse teleolojik bir yolla, dinin sonunu veya gündelik hayatın sekülerleşmesini hazırladığını sergilemeye çalışıyor.
12.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi, tekke ve dergâhların öncelikli ve esas fonksiyonlarını ifade etmemektedir?
Tekke ve dergâhlar İslam geleneğinde derinlikli dini tecrübe kazanılan mekanlar olarak dikkat çekmektedir.
|
Tekke ve dergâhlar, Müslümanlar arasında öncelikle maddi anlamda yardımlaşmayı önceleyen kurumsal yapılardır.
|
Tekke ve dergâhlar, İslam’ın yayılmasında önemli katkılar sunmuşlardır.
|
Tekke ve dergâh ortamları Müslüman kültürüne pek çok sanatkâr kazandırmıştır.
|
Tekke ve dergâhlar irfan, zühd ve ahlakın öncelik kazandığı tasavvufi kurumlardır.
|
13.Soru
Bir toplumsal yapıdaki ekonomik ilişkilerin önemini reddetmemekle birlikte, toplumsal tabakalaşmayı oluşturan unsurların ekonomik ilişkiler dışındaki ilişkilerle de biçimlendiğini öne süren sosyal bilimci aşağıdakilerden hangisidir?
Emile Durkheim |
Thomas S. Kuhn |
Max Weber |
Karl Marx |
Nietzsche |
Max Weber bir toplumsal yapıdaki ekonomik ilişkilerin önemini reddetmemekle birlikte, toplumsal tabakalaşmayı oluşturan unsurların ekonomik ilişkiler dışındaki ilişkilerle de biçimlendiğini öne sürer.
14.Soru
Toplumsal tabakalaşmayla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Statüyü içerebilir.
|
Sınıf farklılıklarını inceler.
|
Siyasi otoritenin niteliği tarafından belirlenebilir.
|
Hiyerarşik bir düzen oluşturur.
|
Toplumsal eşitliği ve adaleti sağlar.
|
15.Soru
Kapitalist dünyanın eskiye ait bütün kurum veya alışkanlıkları önüne katarak yok ettiğini, buharlaştırdığını anlatmak üzere “katı olan her şey buharlaşır” diyen Sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Tönnies |
Weber |
Marx |
Engels |
Durkheim |
Komünist Manifesto’da Marx, katı olan herşeyi buharlaştıran kapitalizm eski dünyaların bir olgusu olarak dini de köklü bir değişime, buharlaştırmaya tabi tutar.
16.Soru
I. Sosyalist ve sosyal demokratlar
II. Katolikler
III. Liberaller
IV. Protestanlar
V. Müslümanlar
Seküler bir tabakalaşma içinde dini ve din dışı gruplar dört ayrı sütun oluşturur. Aşağıdakilerden hangisi bu sütunların doğru sıralamasıdır?
I-II-III-V |
II-V-IV-III |
IV-II-III-I |
V-II-I-IV |
IV-V-I-III |
Seküler bir tabakalaşma (sütunlaşma) toplum katmanlarının “birlikte ama temas etmeden yaşama” modelidir. Sütunlaşmada, kast sisteminde olduğu gibi, birtakım kurallar veya sütunlar arası sınırlar fazla keskin değildir. Seküler bir tabakalaşma içinde dini ve din dışı gruplar dört ayrı sütun oluşturur; 1. Protestanlar, 2.Katolikler, 3. Liberaller ve 4.Sosyalist ve sosyal demokratlar. Müslümanlar sütunu yoktur. Hollanda’da göçmen Müslümanların beşinci bir sütun olarak toplumda ayrı bir tabaka oluşturmasına karşı çıkanlar ise sadece Müslüman göçmenlerin değil, genel anlamda göçmenlerin de bir sütun oluşturamayacak denli küçük bir grup olduğunu, üstelik kendi içlerinde çeşitli bölünmeler yaşadığını ileri sürdüler. Ayrıca, geleneksel sütunlaşma sisteminin toplumsal olduğu kadar coğrafi bir dağılımının olduğu ancak göçmenlerin bu dağılımda yer alamayacak kadar şehirli bölgelerde yoğunlaştıkları da göçmen sütununa karşı çıkanların başka bir gerekçesiydi.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern din denilen olgunun bir özelliği değildir?
Din, kamusal alandan bireyin özel alanına çekilmiştir. |
Din, mümkün olduğunca toplumsal hareketlere karıştırılmamalıdır. |
Dinin sekülerleşmesi gerekmektedir. |
Bir kişinin dini inancı, yasal olarak devletin bilmesi gereken bir durumdur. |
Dinin cemaatler halinde yaşanmasının bir nedeni, sekülerleşmedir. |
Modern din kavramına göre, din olabildiğince her işten arındırılması ve sekülerleşmelidir. Bu sebeple bir kişinin dini inancının devlet tarafından bilinmesi zorunlu olmamalıdır.
18.Soru
Laiklik hangi yüzyıldan itibaren siyasetin din dışılığını açıklamak anlamında kullanılan bir kavram olarak kullanılmıştır?
14. yüzyıl |
15. yüzyıl |
16. yüzyıl |
17. yüzyıl |
18. yüzyıl |
Tarihî M.S. 4. yüzyıla kadar inen Laiklik kavramı 18. yüzyıldan itibaren, yükselen ulus devletlerini kilise karşısında otonom hale getirip korumak üzere, siyasetin din dışılığı anlamında kullanılmaya başlanmıştır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi beşerî dinler arasında yer alır?
Hristiyanlık |
Musevilik |
Totemizm |
İslamiyet |
Ortodoksluk |
Musevilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet gibi dinler semavi dinler arasında yer alırken; Totemizm, Brahmanizm, Budizm gibi inanışlar da beşerî dinler kategorisinde yer almaktadır. Ortodoksluk, Hristiyanlık içerisinde bir mezheptir.
20.Soru
Nietzsche’nin “Tanrı’nın ölümünü ilan edişi” hangi sosyolojik gelişmeyi anlatmaktadır?
Hiçbir şeyin anlamının olmadığı ve dine inanmanın hiçbir makul gerekçesinin kalmadığı bir nihilist durumu
|
Dinlerin artık tanrısız devam edeceğini
|
Tanrının da her şey gibi ölümlü bir varlık olduğunu
|
Hıristiyanlığın Marksizme yenik düştüğünü
|
Tanrının var olmadığının bilimsel olarak ispatlanmış olduğunu
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ