Din ve Toplum Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Karma felsefesine göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Hiyerarşik yapıda kişilerin nasıl bir yol izleyeceği anlatılır |
Kişilerin hangi meslekle iştigal edecekleri açıktır |
Dini ritüeller anlatılır |
Kişiye kendisine uygun bir kasta doğduğu inancı verilir |
Kişilerin nasıl bir hayat tarzı olacağı anlatılır |
Karma felsefesinde kişiye kendisine uygun bir kasta doğduğu inancı verilir.
2.Soru
Dinin bir ülkenin ulusal siyasetinde merkezî bir rol oynadığı ve modernleşmenin en zirve anlarında motivasyonunu ve kurucu felsefesini tamamen dinden alan en çarpıcı örnek ülke hangisidir?
Türkiye |
İsrail |
Yunanistan |
İngiltere |
Amerika |
Kuşkusuz dinin bir ülkenin ulusal siyasetinde merkezî bir rol oynamasının en göze çarpan örneği İsrail’in konumudur. Modernleşmenin en zirve anlarında motivasyonunu ve kurucu felsefesini tamamen dinden alan siyonizm İsrail devletini bütün Orta Doğu’yu kaosa sürükleyecek şekilde kuruldu.
3.Soru
- ADB’de 20. Yüzyılda modern kültüre karşı bir Protestan hareketi olarak doğmuştur.
- Katoliklerin de katılmasıyla çığ gibi büyümüştür.
- Günümüzde de etkin bir şekilde varlığını sürdürmektedir.
Fundamentalizm ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Hepsi |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
I ve III |
Fundamentalizm; ADB’de 20. Yüzyıl sonlarında değil 19. Yüzyıl sonlarında modern kültüre karşı bir Protestan hareketi olarak doğmuştur. Diğer seçeneklerde ki bilgilerden “Katoliklerin de katılmasıyla çığ gibi büyümüştür” ve “ Günümüzde de etkin bir şekilde varlığını sürdürmektedir” doğrudur.
4.Soru
Aşağıdaki yargılardan hangisi “Geleneksel İslam” ı ifade eder?
İslam’ın tarihsel birikimine sahip çıkmak
|
İslam’ın tarihsel birikimini atlamak
|
İslam’ı modern kültüre göre yorumlamak
|
Kutsal metinlerden yeni bir İslam anlayışı çıkarmak
|
Bunların hiçbirisi doğru değildir
|
5.Soru
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine ne ad verilir?
Fundamentalizm |
Siyonizm |
Metaizm |
Ekümenizm |
Sekülerizm |
Ekümenizm, dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isimdir.
6.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Laiklik, siyasal bir ilkedir.
|
Sekülerlik, sosyal ve kültürel bir ilkedir.
|
Laiklik kavramı 18. yüzyıla kadar, rahip olmayan Hristiyan anlamında kullanılmıştır.
|
Pagan, Hristiyan inancında 4. yüzyılda Hristiyan olmayanlar için kullanılan bir kavramdır.
|
Sekülerizm, 18. yüzyıldan beri, meşruiyet temelinde, oluşan ahlaki boşluğun tahrifatını onaran bir harekettir.
|
7.Soru
Geleneksel toplumdan modern topluma geçişte dinin geçirdiği değişimi Marx nasıl tanımlar?
Kapitalizmin baskısı altında şekillenen bir kültür olarak
|
Sıvı olan her şey buharlaşır felsefesiyle
|
Feodal toplumdan kapitalist toplum yapısına geçiş olarak
|
Dünyadaki her şeyi dünya dışı bir etkene bağlayarak
|
Dinin kendi içinde eleştirel yorumlar geliştirerek
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern din denilen olgunun bir özelliği değildir?
Din, kamusal alandan bireyin özel alanına çekilmiştir. |
Din, mümkün olduğunca toplumsal hareketlere karıştırılmamalıdır. |
Dinin sekülerleşmesi gerekmektedir. |
Bir kişinin dini inancı, yasal olarak devletin bilmesi gereken bir durumdur. |
Dinin cemaatler halinde yaşanmasının bir nedeni, sekülerleşmedir. |
Modern din kavramına göre, din olabildiğince her işten arındırılması ve sekülerleşmelidir. Bu sebeple bir kişinin dini inancının devlet tarafından bilinmesi zorunlu olmamalıdır.
9.Soru
I. Dinler tarihinde her bir din kendi içerisinde değerlendirilir, karşılaştırma yapılmaz.
II. Dinler, hak ve batıl dinler olmak üzere sınıflandırılabilir.
III. Rudolf Otto, dinleri ahlak ve akıl ilkesi yerine kutsallık duygusuyla açıklamıştır.
IV. Din, sosyolojinin ilgi alanında değildir.
Yukarıda din ve dinler tarihi ile ilgili olarak verilenlerden hangisi / hangileri doğrudur?
II ve III |
I ve IV |
I ve II |
II ve IV |
III ve IV |
Dinler tarihi, karşılaştırmalı bir tarih olarak ele alınmakta ve anlatılmaktadır ve din sosyolojinin önemli bir ilgi alanıdır. Ünlü Alman tarihli Otto, dini kutsallığa ihtiyaç duyulma ile açıklamıştır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avrupa’da matbaanın gelişiminin dini sonuçlarından biridir?
Ateistlerin sayısının artması |
Hristiyanlığın Dünya’ya yayılması |
İncil’i din adamlarının yorumunun yanı sıra kitlelerin yorumuna da açık olmasını sağlanması. |
Dini bireycilikten kurtarması. |
Milli birlik ve dayanışma örüntülerini canlandırması. |
Matbaanın gelişimi Avrupa’da İncil’in din adamlarının yorum tekelinden kurtulup kitlelerin de yorumuna dâhil olmasını sağlamıştı. Bu gelişmenin kendisi hem Avrupa’da dinî reformların, arkasından dinî bireyciliğin ve Protestanlığın gelişimine yol açmıştı. Protestan kültürü Avrupa’da laikliğin de fikri temellerinin oluşmasını sağlamıştı. Laikliğin asıl siyasi nedeni din savaşlarına karşı devleti tarafsız kılma ihtiyacı idiyse de kültürel temelleri de bu düzeyde takip edilebilir.
11.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
Din olarak çevrilen “religion” aslında kavramsal olarak geleneği temsil etmektedir. |
İslam bir geleneğin devamıdır. |
Sekülerleşme süreci dine ait bir değişim sürecidir. |
Her din, başlangıçta bir gelenektir. |
İslam geleneği ile İslam dini denildiğinde kastedilen şey aynıdır. |
Sosyolojik olarak en az üç kuşak aktarılan din belli bir geleneği oluşturur. Yani, din başlangıçta bir gelenek değildir, zamanla geleneksel bir hal alabilir. Bu sebeple İslam dini ile İslam geleneği aynı şey değildir. İslam hiçbir zaman sosyolojik olarak gelenek olarak algılanmamıştır. Ancak kavramsal olarak religion kelimesi gelenek anlamını temsil etmektedir.
12.Soru
- Batının religion dediği ve bizim din olarak çevirdiğimiz kavram aslında geleneğin karşılığıdır.
- Doğu’da da bu anlamda bir dinî gelenek söz konusudur.
- Budistlerin Dharması, Taocuların Taou’su, İslam’ın ed-Din’i birer dindirler ve gelenekle ilgileri bulunsa bile tam bir gelenek (tradion) anlamını taşımamaktadır.
Din ve gelenek ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Hepsi |
I ve II |
Yalnız II |
I ve III |
Yalnız I |
Batının religion dediği ve bizim din olarak çevirdiğimiz kavram aslında geleneğin karşılığıdır ve Budistlerin Dharması, Taocuların Taou’su, İslam’ın ed-Din’i birer dindirler ve gelenekle ilgileri bulunsa bile tam bir gelenek (tradion) anlamını taşımamaktadır ifadeleri din ve gelenek açısından doğrudur. Doğu’da ise bu anlamda bir dinî gelenek söz konusu değildir.
13.Soru
Hindu kast sisteminde yasaları korumak, toplumun refah ve mutluluğunu sağlamak aşağıdakilerden hangisinin görevidir?
Kişatriyalar |
Sudrular |
Brahmanlar |
Vaişyanlar |
Paryalar |
Kast sisteminde Brahmanlar, kutsal metinleri öğrenmek ve öğretmek ile yükümlü iken kişatriyalar topluma liderlik ederler; toplumun “politik” katmanını oluştururlar. Savaş durumlarında ülkeyi korurlar ve bu nedenle girişimci ruhlu, azimli kimseler olarak düşünülürler. Yasaları korumak, toplumun refah ve mutluluğunu sağlamak onların görevidir.
14.Soru
“Dünyanın büyübozumu” deyimi aşağıdakilerden hangi düşünüre aittir?
Karl Marx
|
George Simmel
|
Emile Durkheim
|
Wilfredo Pareto
|
Max Weber
|
15.Soru
Din ve gelenek arasındaki ilişkiye dair aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Din geleneklere karşıdır.
|
Gelenekleri tamamen dinler şekillendirir.
|
Din geleneksel düşünceye ait bir düşünce ve yaşam biçimidir.
|
Geleneklerin oluşumunda ve gelişiminde dinlerin büyük etkisi vardır.
|
Geleneğe karşı çıkan dine de karşı çıkmış olur.
|
16.Soru
“Dinin asli veya feri hükümlerinin dayandığı delilleri bulmakta ve bunlardan hüküm çıkarıp yorumlamakta otorite sayılan âlimlerin ortaya koyduğu görüşlerin tamamı veya belirledikleri sistem” aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
Mezheb |
Ümmet |
Tarikat |
Meşrep |
Kavim |
Mezheb kelimesi, İslami gelenekte terim olarak “dinin asli veya feri hükümlerinin dayandığı delilleri bulmakta ve bunlardan hüküm çıkarıp yorumlamakta otorite sayılan âlimlerin ortaya koyduğu görüşlerin tamamı veya belirledikleri sistem” şeklinde tanımlamaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avrupa’da matbaanın gelişiminin dini sonuçlarından biridir?
Ateistlerin sayısının artması |
Hristiyanlığın Dünya’ya yayılması |
İncil’i din adamlarının yorumunun yanı sıra kitlelerin yorumuna da açık olmasını sağlanması. |
Dini bireycilikten kurtarması. |
Milli birlik ve dayanışma örüntülerini canlandırması. |
Matbaanın gelişimi Avrupa’da İncil’in din adamlarının yorum tekelinden kurtulup kitlelerin de yorumuna dâhil olmasını sağlamıştı. Bu gelişmenin kendisi hem Avrupa’da dinî reformların, arkasından dinî bireyciliğin ve Protestanlığın gelişimine yol açmıştı. Protestan kültürü Avrupa’da laikliğin de fikri temellerinin oluşmasını sağlamıştı. Laikliğin asıl siyasi nedeni din savaşlarına karşı devleti tarafsız kılma ihtiyacı idiyse de kültürel temelleri de bu düzeyde takip edilebilir.
18.Soru
Aşağıda Ali Şeriati ve fikirleri ile ilgili olarak verilenlerden hangisi doğrudur?
Geleneksel din öğeleri değiştirilmelidir. |
Tüm dinler ortak bir çatı altında toplanmalıdır. |
Toplumu değişime zorlayan tüm durumlar ortadan kaldırılmalıdır. |
İslam dininin gelecek kuşaklara aktarılmasında sorunlar vardır. |
İslam dini daha seküler bir çizgide ilerlemelidir. |
Ali Şeriati’ye göre başta geleneksel ulema sınıfı olmak üzere geleneksel din anlayışı toptan değiştirilmelidir. Ancak bu fikir içerisinde tüm dinlerin birleştirilmesi, dinin tam anlamıyla sekülerleşmesi fikirleri yoktur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gelenek ile ilgili olguları temsil eder?
Şeriat |
Talmut |
Manu |
Mahayana |
Terevada |
Farklı dinlerdeki Şeriat-Tasavvuf; Talmut-Kabbala; Manu-Advaita; Terevada-Mahayana ikilemlerindeki Şeriat; Talmut, Manu, Terevada zahiri olguları dini^; Tasavvuf, Kabbala, Advaita, Mahayana gibi batıni olgular kutbu ise geleneği temsil etmektedir.
20.Soru
Toplumsal tabakalaşmada aşağıdakilerden hangisi rol oynamaz?
Kişinin meslek grubu
|
Toplumdaki saygınlık anlayışları
|
Ekonomik gelir grupları
|
Dini cemaatler
|
Kişinin medeni hali
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ