Din ve Toplum Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, laik kavramı ile seküler kavramının temel farkıdır?
Seküler olunması için laik olunması gerekmektedir. |
Laiklik sosyal olguları içerir, sekülerizm içermez. |
Laiklik siyasal, sekülerizm kültürel bir nitelik taşır. |
Laik müzik kavramsal olarak kullanılabilir ancak seküler müzik diye bir kavramdan bahsedilemez. |
Laiklik dünyevileşmeyi sekülerlik ise siyasetten arınmayı temsil etmektedir. |
Laiklik sosyal olguları içermeyen, siyasetin din dışı anlamında kullanılan bir kavramdır. Sekülerlik ise, sosyal olguları içeren genel bir kültürel dünyevişleşmeyi ifade eder. Örneğin, seküler müzik kilise müziği dışında kapan pop rock tür müziklerdir. Ancak laik müzik diye bir sosyal olgu yoktur.
2.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Kelam’ın hareket nok- talarını yansıtmaz?
Kelam, inanç esaslarını akıl yoluyla açııklayıp temellendirmeyi amaçlar.
|
Fıkhu’l-Ekber fıkhın inançla ilgili konularını kapsar.
|
Kelam, kesin deliller kullanmak ve karşıt düşün- ce sahiplerinin kuşku ve itirazlarını ortadan kal- dırmak yoluyla dinsel inançları kanıtlamaya çalışan bir ilimdir.
|
Kelam felsefenin temel konularına bağlı kalarak din konusunda yeni birtakım argümanlar geliştirir.
|
Kelamcıların bütün gayreti itikad esasları etrafında şekillenir.
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yüksek tipli dinlerde din ve siyaset ilişkisinin sebeplerinden biri değildir?
İstikrar sağlama |
İyi işleyen bir kamu düzeni yaratma |
Siyasetin dinin meşruiyetine ihtiyaç duyması |
Toplumsal denge sağlama |
Devletin kutsal bir değer olması |
Din ve siyaseti ilişkili kılan belli noktalar vardır. İstikrar sağlama, iyi işleyen bir kamu düzeni yaratma, siyasetin dinin meşruiyetine ihtiyaç duyması ve toplumsal denge sağlama bunlardan birkaçıdır. Din ile egemenlik arasındaki ilişkinin çok farklı biçimleri olagelmiştir. Bu durum millî din ve evrensel dinlere göre de farklılık göstermiştir. Millî dinlerde devlet kutsal bir nitelik taşırken yüksek tipli dinlerde dünyevi bir karaktere sahiptir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahudilikte var olan gizemli bir düşünce ve disiplin yöntemidir?
Haredi |
Sudralar |
Vaişyalar |
Kabala |
Anomi |
Kabala, Yahudilikte gizlemli bir düşünce ve disiplin yöntemidir. Mistik hâllerle uğraşır ve bunları belirli bir yöntem dâhilinde uygulanmasından oluşur.
5.Soru
Toplumda din dahil en sağlam yapıların zamanla değişime mahkum olduğunu söyleyen Marx bu durumu hangi metaforla açıklamıştır?
Katı olan herşey buharlaşıyor
|
Dünyanın büyükbozumu
|
Dünya hiçbir zaman büyülü değildir
|
Gelenekler zamanla dini kurallara dönüşür
|
Değişmeyen tek şey değişim
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneği temsil eden olgulardan biri değildir?
Şeriat
|
Tasavvuf
|
Kabbala
|
Advaita
|
Mahayana
|
7.Soru
Temeli, Karl Marx’ın toplumu ekonomik ilişkiler biçiminde kavrayarak toplumda çıkarları ve amaçları birbirleriyle çelişen ve çatışan sınıflar bulmasına dayanan toplumsal tabakalaşma teorisi aşağıdakilerden hangisidir?
İşlevselci |
Uzlaşmacı |
Anlayışlı |
Kalkınmacı |
Çatışmacı |
C¸atışmacı toplumsal tabakalaşma teorilerinin temeli, özellikle Batılı toplumları analiz ederken toplumsal tabakalaşma teorileri konusunda katkıları azımsanmayacak derecede önemli olan Marx, bir toplumsal yapıyı üretim ve mübadele ilişkileri olarak çözümler.
8.Soru
- Modern dönemde dini gelişmelerin ideolojik yönü yoktur.
- Türk Müslümanlığı kavramı resmi din anlayışının bir göstergesidir.
- Dindeki Fundamental hareketlerin çıkış noktası siyasaldır.
- Comte’a göre bütün beşeri sorunlar din yerine bilimle çözülebilir.
Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangileri doğrudur?
II ve III |
I ve IV |
I ve II |
II ve IV |
III ve IV |
Modern dönemde dini gelişmelerin hem sırf dini hem de ideolojik boyutu vardır. Türk Müslümanlığı kavramı belli bir ırka özgü oluşturulan resmi din oluşturma çabasıdır. Dindeki Fundamental akımlar, bazen siyasal talepler taşısa da genellikle dini çıkışlıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin sekülerleşmesine yol açan unsurlardandır?
Siyasi hareketler |
Batıda geleneklerin korunması |
Sosyal tabakaların çatışması |
Dinin sürekliliğinin sağlanması |
Batıda geleneklerin sarsılması |
Genel bir kanaate göre Batı’da geleneklerin sarsılması, dinin sekülerleşmesi sonucunu doğurmuştur.
10.Soru
Kapitalist dünyanın eskiye ait bütün kurum veya alışkanlıkları önüne katarak yok ettiğini, buharlaştırdığını anlatmak üzere “katı olan her şey buharlaşır” cümlesini kuran düşünürün adı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?
Weber |
Marx |
Hegel |
Berman |
Turner |
Bu söz çağdaş Marksistlerden Marshall Berman’ın moderniteyi anlattığı kitabının başlığını oluşturmaktadır. Komünist Manifesto’da Marx kapitalist dünyanın eskiye ait bütün kurum veya alışkanlıkları önüne katarak yok ettiğini, buharlaştırdığını anlatmak üzere “katı olan her şey buharlaşır” der.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din sosyolojisi ile dini sosyolojisi arasındaki en temel farktır?
Din sosyolojisi sosyolojinin bir alt dalı iken, dini sosyolojisi sosyolojiye dini yorum getirir. |
Din sosyolojisi, dinin nasıl bir toplum önerdiği ile ilgilenirken dini sosyolojinin ilgi alanı bu değildir. |
Dini sosyoloji, davranışların dinen uygun olup olmadığı ile ilgilenirken din sosyolojisinde davranışların önemi yoktur. |
Dini sosyolojide, dinin sonraki kuşaklara aktarımı önemli iken din sosyolojinin böyle bir ilgi alanı yoktur. |
Dini sosyoloji, din sosyolojisinin kapsamındadır. |
Din sosyolojisi, din kurumunun diğer sosyolojik kurumlarla olan ilişkisini, dinsel davranışla diğer sosyolojik davranışlar arasındaki ilişkiyi anlamaya ve açıklamaya çalışan sosyolojinin bir alt dalıdır. Dini diğer kuşakları aktarmayı ve bunun için din eğitiminin olması gerektiğini savunur. Dini sosyolojisi ise sosyolojiyi dinin veya belli bir dinin perspektifinden ele almaktadır. Böylece söz konusu dine göre nasıl bir toplum olması gerektiğini açıklamaya çalışmaktadır.
12.Soru
Marhsall Berman’ın Marx’tan naklettiği “Katı olan her şey buharlaşıyor” sözü hangi sosyolojik gerçekliğin ifadesi olarak alınmaktadır?
Toplumsal yapının sağlamlığının
|
Toplumda din dahil en sağlam yapıların zamanla değişime mahkum olduğunun
|
Geleneğin modernleşmeden daha kalıcı olduğunun
|
Değişime karşı fazla direnmemek gerektiğinin
|
Modernleşmenin gelenekçi yapıların tehdidi altında olduğunun
|
13.Soru
Din ve dünya ilişkisini anlatmada kullanılan Laiklik kavramının kökeni hangi yüzyıla kadar inmektedir?
M.Ö. 1. yüzyıl |
M.S. 1. yüzyıl |
M.S. 2.yüzyıl |
M.S. 3. yüzyıl |
M.S. 4. yüzyıl |
Din ve dünya ilişkisini anlatmada kullanılan Sekülerlik ve Laiklik kavramlarının tarihî M.S. 4. yüzyıla kadar inmektedir. Bu tarihlerde Katolik mezhebine göre tüm insanlar müminler ve paganlar olmak üzere ikiye ayrılıyordu. Müminler Hıristiyanlığa inanan herkesti, paganlar ise Hıristiyanlığa inanmayanlardır. Ayrıca müminler kendi arasında da Klerje ve laikler olmak üzere ikiye ayrılıyordu. Klerje, din adamı ruhban demekti ki işi din ve mabet hizmetleri olan, kendini Tanrıya adamış kimselerdir. Laikler ise din adamı olmayan bütün müminlerdi.
14.Soru
Din ve gelenek ilişkisine yönelik aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Din genellikle çok eski bir tarihe aittir. |
Din, nesilden nesile aktarımı ile belli bir geleneğin üzerine oturur. |
Din, nesilden nesile aktarılırken kendi geleneklerini oluşturur. |
Din bir gelenektir ve modern toplumda yeri yoktur. |
Geleneksel toplumda din cemaat yapısına dinsel bir içerik kazandırır. |
Gelenek bir tarihsel durum veya koşul olmaktan ziyade belli bir dönemde aşılıp geçilmiş bir tarihsel dönem olarak algılandığında artık geride kalmış bir şeyden bahsetmiş olmak durumunda kalıyoruz. Oysa bu yaklaşımda modernliğin içinde de belli kurumların, davranışların veya yaşam tarzlarının bir gelenek oluşturma durumu gözardı edilmiş oluyor. Açıkçası gelenek insan varoluşunun en temel koşullarından biridir. İnsan her zaman bir geleneğin içinde doğar ve gelişir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fundamentalizmin temel ilkelerinden biridir?
Kutsal metinlerin modern kültüre göre yorumlanmasını sağlamak |
Kutsal metinlerin modern kültüre göre yorumlanmasına karşı çıkmak |
Hıristiyanlık gibi ilahi dinlerin geleneklerine yenilik kazandırmak |
Modern kültürdeki dinde sekülerleşmeyi sağlamak |
Hıristiyanlığa bağlı kişi sayısının azalmasını sağlamak |
Fundemantlizmin iki temel ilkesi vardır: Bunlardan birincisi, başta İncil olmak üzere kutsal metinlerin modern kültüre göre yorumlanmasına karşı çıkmak, ikincisi ise Hıristiyanlığı yaşatmak üzere Hıristiyan geleneklerine, bir başka deyişle bu dinin tarihî birikimine sahip çıkmak ve ona sıkıca tutunmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “ırk” ya da “soy” anlamında kullanılır?
Paradigma |
Burjuva |
Aristokrat |
Feodal |
Kast |
Kast kelimesinin kökeni Portekizcedir ve “ırk” ya da “soy” anlamına gelir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘’klerje’’ ile ilgilidir?
Laik
|
Mümin
|
Pagan
|
Ruhban
|
Mabet
|
18.Soru
Hangi toplumda, birincil ilişkiler yerini büyük ölçüde ikincil ilişkilere bırakmış, cemaat çözülmüş ve insanlar atomik bireylerden oluşan bir topluluğa dönüşmüştür?
Gemeinschaft |
Gesellschaft |
Büyüsü bozulmuş |
Kapitalist |
Gelişmiş |
Ferdinand de Tönnies’e göre atomic bireylerden oluşan toplum Gesellschaft olarak nitelenmiştir.
19.Soru
Aşağıda din ve dini yapılarla ilgi verilenlerden hangisi yanlıştır?
Mezhepler, İslam dinine özgüdür. |
İncil’e göre ilk kiliseyi bizzat Hz. İsa kurmuştur. |
Hristiyanlıkta piskoposun resmi tahtının bulunduğu yer katedraldir. |
Sinagoglar, kiliseye göre daha az fiziksel yapıya odaklanan yapılardır. |
Bir katedralin varlığı o katedralin piskoposunu rütbesi ile doğru orantıda önemlidir. |
Mezhepçilik ya da dinin mezheplere ayrılması hak dinlerde görülen bir durumdur. İçinde piskoposun remi tahtı katedrayı bulunduran yapı katedraldir ve katedrallerin önemi piskoposun rütbesi ile doğru orantılıdır. Sinagoglar, kiliselerin aksine fiziksel yapı yerine ruhani bir birliktelik oluşturmaya daha çok önem veren yapılardır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizmi belirleyen unsurlardan biri değildir?
Klasik anlatı formlarının değişimi
|
Küreselleşme ile birlikte ulus devlet yapıları geriler
|
Meta-anlatıların gününün azalması
|
Görecelik duygusunun hakim olması
|
Aydınlanmanın güçlü bir eleştirisi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ