Din ve Toplum Final 18. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Katı olan her şey buharlaşıyor” kitabı aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
Marshall Berman
|
Ferdinand Tönnies
|
Peter Berger
|
Thomas Luckman
|
Max Weber
|
2.Soru
- Kamusal alandan özel alana çekilmiş bir din anlayışıdır.
- Kurumsal yapılarından vazgeçmesi istenilen bir din anlayışıdır.
- Mümkün olduğunca başkalarıyla paylaşım alanları azaltılmış kişisel bir insan-Tanrı ilişkisi sistemidir.
Modern din anlayışıyla ilgili yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Hepsi |
I ve II |
II ve III |
Yalnız III |
Modern din anlayışı ile ilgili yukarıda verilen bilgilerin hepsi doğrudur.
3.Soru
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isim aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?
Küreselleşme |
Modernizm |
Postmodernizm |
Ekümenizm |
Pragmatizm |
Ekümenizm, dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isimdir. Farklı mezheplere ayrışmış olan dinlerin kendi içlerinde bu ulusallık ötesi birlik arayışı özellikle Yahudilik, Hristiyanlık ve İslamiyetin en belirgin özelliğidir. İstanbul Ortodoks Patrikhanesinin ekümenlik iddiasında olması zaman zaman Türkiye’de farklı değerlendirmelere konu olmaktadır.
4.Soru
Üyelerinin ortaklaşa paylaştıkları bir şeye, genellikle de ortak bir kimlik duygusuna dayanan ve özel olarak oluşturulmuş bir toplumsal ilişkiler bütününe ne ad verilir?
Ümmet |
Tarikat |
Mezhep |
Cemaat |
Millet |
Sosyoloji literatüründe cemaat, üyelerinin ortaklaşa paylaştıkları bir şeye, genellikle de ortak bir kimlik duygusuna dayanan ve özel olarak oluşturulmuş bir toplumsal ilişkiler bütünüdür.
5.Soru
İslam’ın mesajının Hz. Muhammed tarafından sunulduğu anda Kureyşlilerin kendilerine karşı en önemli direnme gerekçelerinden birisi aşağıdakilerden hangisidir?
Bu mesajın atalarının mirasına, geleneklerine aykırı olması |
Geleneğin anlamını yitirmesi |
Dinin ilk amaçlarından sapması |
Kur’an’ın güçlü referanslar taşıması |
İslam mesajını Hz. Muhammed’in iletmesi |
İslam’ın mesajının Hz. Muhammed tarafından sunulduğu anda Kureyşlilerin kendilerine karşı en önemli direnme gerekçelerinden birisi bu mesajın atalarının mirasına, geleneklerine aykırı olduğu idi. Bu gerekçe geleneklerin, yani ataların akıl ve kültür mirasının bir şeyin doğruluğu veya yanlışlığının ölçüsü olarak alınmasını gerektiriyordu.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ortodoksluğu en uç noktada yaşayan gruptur?
Modern Ortodoks |
Haredi |
Laik Ortodoks |
Hümanist Ortodoks |
Reformist Ortodoks |
Ortodokslar, Modern Ortodoks, Haredi de denilen Ultra Ortodoks ve Laik Ortodoks gibi mezheplere ayrılmıştır. Bunlar arasında, ortodoksluğu en uç noktada yaşayanlar Haredilerdir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cemaat ve cemiyet arasında yaptığı ayrımla tanınan ünlü Alman sosyologdur?
Durkheim |
Weber |
Marx |
Tönnies |
Otto |
Ferdinand Tönnies (1855- 1936), Gemeinschaft (cemaat) ile Gesellschaft (cemiyet) arasında yaptığı ayrımla tanınan ünlü Alman sosyologudur.
8.Soru
‘’Meta-anlatılar’’ kavramı aşağıdakilerden hangi düşünüre aittir?
Berman
|
Berger
|
Weber
|
Kepel
|
Lyotard
|
9.Soru
Hangi toplum tipinde yüz yüze birincil ilişkiler belirleyicidir ve toplum bir cemaat toplumudur?
Gemeinschaft |
Gesellschaft |
Büyüsü bozulmuş |
Kapitalist |
Gelişmiş |
Ferdinand de Tönnies’e göre geleneksel toplum Gemeinschaft olarak nitelenmiştir. Bu toplumda din cemaat yapısına dinsel bir içerik kazandırarak onu kutsallaştırır ve insanların toplumla ilişkileri kendine özgü bir kozmolojinin içinde metafizik bir anlam kazanır?
10.Soru
- Söz konusu edilen bütün dinî gelişmeler için 70’li yıllar parlama dönemi oldu.
- Hareketler hemen dünyanın her yerinde etkin hale geldi.
- Gelişmeler sadece cemaatleşme düzeyinde kaldı.
Yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Hepsi |
II ve III |
I ve II |
Yalnız III |
I ve III |
Söz konusu edilen bütün dinî gelişmeler için 70’li yıllar parlama dönemi oldu ve hareketler hemen dünyanın her yerinde etkin hale geldi ifadeleri doğrudur. Gelişmeler sadece cemaatleşme düzeyinde kaldı ifadesinin doğru şekli ise; gelişmeler sadece cemaatleşme düzeyinde kalmadı, pek çok şey dinin bu yükseliş trendinden payını aldı şeklinde olacaktır.
11.Soru
‘ Toplumsal Miras’ kavramını aşağıdakilerden hangisi tanımlamaz?
Bireyin doğumuyla içinde bulunduğu oluşumdur |
Bireyin gelecek nesillere aktardığı unsurlardır |
Bireyin yaşadığı toplum içinde edindiği ahlaki ve kültürel değerlerdir |
Bireyin kendi iradesiyle edindiği toplumsal kimliktir |
Bireyin içinde bulunduğu statü ve sınıflardır |
Toplumsal miras bireyin içinde bulunduğu ortamdan etkilenerek kazandığı bileşen ve unsurlardır. Dolayısıyla kendi iradesi ile edindiği kimlik bu kavramı tanımlamaz.
12.Soru
Rudolf Otto’nun din tarifi aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı’nın lütfudur. |
Kâinatın kuralıdır. |
İnsanlığın onurudur. |
Kutsalın tecrübesidir. |
Değişmez yasadır. |
Ona göre, “din kutsalın tecrübesidir”. Bu tanımlama dinin deneyim boyutuna vurgu yapmaktadır. Hiç kuşkusuz bu tanımlama biçimi, kendine ancak laik ve seküler bir dünya tasavvuru içinde yer bulmaya çalışan kutsal kavramı üzerinden dine bakmaktadır.
13.Soru
Hangi toplum tipinde yüz yüze birincil ilişkiler belirleyicidir ve toplum bir cemaat toplumudur?
Gemeinschaft |
Gesellschaft |
Büyüsü bozulmuş |
Kapitalist |
Gelişmiş |
Ferdinand de Tönnies’e göre geleneksel toplum Gemeinschaft olarak nitelenmiştir. Bu toplumda din cemaat yapısına dinsel bir içerik kazandırarak onu kutsallaştırır ve insanların toplumla ilişkileri kendine özgü bir kozmolojinin içinde metafizik bir anlam kazanır?
14.Soru
Din ve dünya ilişkisini anlatmada kullanılan Laiklik kavramının kökeni hangi yüzyıla kadar inmektedir?
M.Ö. 1. yüzyıl |
M.S. 1. yüzyıl |
M.S. 2.yüzyıl |
M.S. 3. yüzyıl |
M.S. 4. yüzyıl |
Din ve dünya ilişkisini anlatmada kullanılan Sekülerlik ve Laiklik kavramlarının tarihî M.S. 4. yüzyıla kadar inmektedir. Bu tarihlerde Katolik mezhebine göre tüm insanlar müminler ve paganlar olmak üzere ikiye ayrılıyordu. Müminler Hıristiyanlığa inanan herkesti, paganlar ise Hıristiyanlığa inanmayanlardır. Ayrıca müminler kendi arasında da Klerje ve laikler olmak üzere ikiye ayrılıyordu. Klerje, din adamı ruhban demekti ki işi din ve mabet hizmetleri olan, kendini Tanrıya adamış kimselerdir. Laikler ise din adamı olmayan bütün müminlerdi.
15.Soru
Özelde Hindulara özgü bir sisteme, genelde ise kişilerin belirli bir toplumsal düzeyde dondurulduğu, hiyerarşik bir toplumsal örgütlenme tarzı anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sütunlaşma |
Tabakalaşma |
Kast sistemi |
Sınıflaşma |
Katmanlaşma |
Hindistan’da yaşanan biçimiyle kast sistemi, bir inanç sistemi hâlinde örgütlenmiştir. Bu sistemde farklı kastlarda yaşanan kişilerin sadece hiyerarşik düzendeki yerleri değil, bütün bir hayat tarzları ve inançları önceden belirlenmiştir. Kastlar arasında inanç olarak geçişkenlikler mümkün iken toplumsal olarak mümkün değildir. Dolayısıyla kastlar, kendi durumlarını ve toplum içindeki eşitsiz ve farklılaşmış konumlarını doğal karşılarlar.
16.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
Din olarak çevrilen “religion” aslında kavramsal olarak geleneği temsil etmektedir. |
İslam bir geleneğin devamıdır. |
Sekülerleşme süreci dine ait bir değişim sürecidir. |
Her din, başlangıçta bir gelenektir. |
İslam geleneği ile İslam dini denildiğinde kastedilen şey aynıdır. |
Sosyolojik olarak en az üç kuşak aktarılan din belli bir geleneği oluşturur. Yani, din başlangıçta bir gelenek değildir, zamanla geleneksel bir hal alabilir. Bu sebeple İslam dini ile İslam geleneği aynı şey değildir. İslam hiçbir zaman sosyolojik olarak gelenek olarak algılanmamıştır. Ancak kavramsal olarak religion kelimesi gelenek anlamını temsil etmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern kültürden alınmış etkilerden olamaz?
İşin içine daha fazla toplumsallığın katılması |
Kısmen ideojileşmiş olmaları |
Bir sosyal güç birikimini hedeşemeleri |
Bilgisellikten çok eylemde yoğunlaşmış olmaları |
Dinin deruniliğinin yitirilip işin eylemden çok söyleme dönüşmesi |
İşin içine daha fazla toplumsallığın katılması, Kısmen ideojileşmiş olmaları, Bir sosyal güç birikimini hedeşemeleri ve Dinin deruniliğinin yitirilip işin eylemden çok söyleme dönüşmesi modern kültürden alınmış etkilerdendir. Bilgisellikten çok eylemde yoğunlaşmış olmaları ise; eylemden çok bilgisellikte yoğunlaşmış olmaları şeklinde düzeltilmelidir.
18.Soru
Toplumsal yapıdaki ekonomik ilişkilerin önemini reddetmemekle birlikte, toplumsal tabakalaşmayı oluşturan unsurların ekonomik ilişkiler dışındaki ilişkilerle de biçimlendiğini öne süren sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Weber |
Marx |
Engels |
Durkheim |
Gandhi |
Weber, toplumsal yapıda birbirlerinden farklılaşan ve eşitsizlik temelinde oluşan “sınıflar”ın varlığını kabul eder. Ne var ki Weber’e göre “sınıflar”, Marx’taki gibi çatışmacı bir temelde değil, aynı ekonomik karakteristikleri taşıyan toplumsal gruplar olarak tanımlanır.
19.Soru
Aşağıda Ali Şeriati ve fikirleri ile ilgili olarak verilenlerden hangisi doğrudur?
Geleneksel din öğeleri değiştirilmelidir. |
Tüm dinler ortak bir çatı altında toplanmalıdır. |
Toplumu değişime zorlayan tüm durumlar ortadan kaldırılmalıdır. |
İslam dininin gelecek kuşaklara aktarılmasında sorunlar vardır. |
İslam dini daha seküler bir çizgide ilerlemelidir. |
Ali Şeriati’ye göre başta geleneksel ulema sınıfı olmak üzere geleneksel din anlayışı toptan değiştirilmelidir. Ancak bu fikir içerisinde tüm dinlerin birleştirilmesi, dinin tam anlamıyla sekülerleşmesi fikirleri yoktur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizm, küreselleşme ve din bağlamında Max Weber'in analizlerinden değildir?
Dünya dinleri küresel ölçekte bir yayılmayı hedefler.
|
Yayılmacılık küresel bir vizyon gerektirir.
|
Gerekli yorumlar yapılarak dinin tutarlılığı korunabilir.
|
Teolojik tartışma çıkarımları topluma yorum havasıyla sunulabilir.
|
Dinin söylemi mutlak bir dille ifade edilmelidir.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ