Din ve Toplum Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ‘’meta-anlatılar’’ kavramının karşılığı değildir?


Bilimsellik
Nesnelcilik
Evrensellik
Dincilik
Rasyonellik

2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam kültür ve literatüründe daha çok tasavvufi bağlamda kullanılan bir kavramdır?


Millet

Ümmet

Cemaat

Mezhep

Tarikat


3.Soru

Din ve gelenek ile ilgili olarak aşağıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I. Batının religion dediği ve bizim din olarak çevirdiğimiz kavram aslında geleneğin karşılığıdır.
II. Doğu’da da bu anlamda bir dinî gelenek söz konusudur.
III. Budistlerin Dharması, Taocuların Taou’su, İslam’ın ed-Din’i birer dindirler ve gelenekle ilgileri bulunsa bile tam bir gelenek (tradion) anlamını taşımamaktadır.


Hepsi

I ve II

Yalnız II

I ve III

Yalnız I


4.Soru

Marx Weber’in analizlerinin odağında yer alan aşağıdakilerden hangisidir?


Hristiyanlık

Yahudilik

İslamiyet

Musevilik

Dünya dinleri


5.Soru

Kapitalist dünyanın eskiye ait bütün kurum veya alışkanlıkları önüne katarak yok ettiğini, buharlaştırdığını anlatmak üzere “katı olan her şey buharlaşır” diyen Sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?


Tönnies

Weber

Marx

Engels

Durkheim


6.Soru

Postmodernizmin sosyologlar arasında belirlenmiş ortak bir tanımı yok ama birçok sosyoloğun ortaya koyduğu tartışma veya literatürden postmodern durumun bazı özellikleri ayırt edilebilir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi modernizmin özelliklerinden değildir?


Akılcılık

Aydınlanmacılık

Seküler merkezli düşünce

Nesnelcilik

Gelenek karşıtlığı


7.Soru

Aşağıdaki yargılardan hangisi fundamentalizmi anlatır?


Günümüz İsrail’inde Yahudilikle ilgili gelişmelere verilen addır
19. Yüzyıl sonlarında başlayıp günümüze kadar süren bir Hristiyan hareketidir
İslam dünyasındaki gelişmelere verilen bir addır.
Batıda 19. Yüzyıl ortalarında doğan bir siyasal hareketin adıdır
Fundamentalizm günümüzde yaygın bir ekonomik modelin adıdır

8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi küreselleşmenin dine yansımalarından biri değildir?


Bütün dinlerin bütün dünyaya yayılmış nüfusları vardır.

Ulus- devlet sınırları giderek belirginleşmiş, dinler dışarıya kapalı hale gelmiştir.

Dini cemaatler ulus-devlet sınırlarını geçerek küresel bir düzeyi yakalamışlardır.

Hristiyanlık, Yahudilik ve İslamiyet gibi dinler birbirleriyle küresel ölçekte giderek daha fazla karşılaşmalarına neden olmuştur.

Dinlerin küresel ölçekte diyaloglarını, rekabetlerini ve çatışmalarını beraberinde getirmiştir.


9.Soru

Kehrer'e göre aşağıdaki cümlelerden hangisi modern toplum tanımı içinde yer almaz?


Birey yalnızlaşmıştır.
Her sosyal sektör yüksek derecede örgütlenmiştir.
Bilinçli olarak yönetilen bir değişim vardır.
Çoğulcu dünya görüşü sistemleri hakim değildir.
Oturma ve çalışma yerleri ayrılmıştır.

10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Yahudi inanç ve anlayışında geleneksel dini yapıdır?


Kilise

Sinagog

Katedral

Manastır

Şapel


11.Soru

Dini grupların seküler tabakalaşması için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? 


Dini ve seküler grupları birbirinden farklılaştırır. 
Gruplar kendi toplumsa ağlarına sahiptir. 
Sınırlar kast sistemi kadar katıdır. 
Dini ve seküler grupların bir arada yaşamasını sağlar. 
Dinin seküler bir toplumda etkisinin sürmesini sağlar. 

12.Soru

Fundamentalizmin, temel ilkesi aşağıdakilerden hangisidir?


Hristiyanlığın yeniden yorumlanmasını isteme

Hristiyanlık dininin kökenlerine bağlı kalma

Dinin sekülerleşmesini isteme

Dinin modernleşmesini isteme

İncil’in tek kitap altında birleşmesini isteme


13.Soru

I. Organik dayanışmada toplumsal rekabet artmıştır.
II. Organik dayanışmada toplumsal benzerlikler önem taşır.
III. Organik dayanışmada toplumu birbirine toplum değerler ve normlar bağlar.
IV. Toplumsal farklılaşma yaşanırken toplum birbirinden kopuyorsa buna anomali denilmektedir.
Yukarıda Durkheim’in varsayımları verilmiştir. Bu varsayımlardan hangileri doğru olarak verilmiştir?


I, II ve IV

I, III ve IV

II, III ve IV

I, II ve III

Hepsi


14.Soru

Postmodernleşme sürecinde “meta-anlatıların sona erişi” din konusunda nasıl bir gelişmeyi anlatmaktadır?


Dinlerin ölen meta-anlatıların yerini tuttuğunu
Dinlerin de birer anlatı olarak bu sondan nasiplerini aldıklarını
Dinsel eylemlere katılımın gittikçe arttığını
Dinin daha çok özel ve seçkin insanların ilgisinin konusu olduğunu
Dinin ulus-devletlerin resmi ideolojisi haline gelişinin

15.Soru

Kutsal olmayan bir şeyin ondan bir pay aldırılarak kutsanması yaklaşımına ne ad verilir?


Sekülerizm

Laisizm

Fundamentalizm

Selefiyecilik

Sakramentalizm


16.Soru

Geleneksel ve modern toplumlara denk düşen iki tip toplumsal grubu “gemeinschaft” ve “gesellchaft” olarak ayırt eden düşünürün adı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?


Ferdinand Tönnies

Eric Hobsbawm

Terence Ranger

Abdullah Laroui

Thomas Luckman


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi modernizmin özelliklerinden değildir?


Akılcılık

Aydınlanmacılık

Ulus-devlet

Küreselleşme

Laiklik


18.Soru

Durkhemci toplumsal dayanışma olgusu için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? 


Bireyci ve çıkarcı duyguları toplumsal hedeflerle sınırlandırır. 
Ekonomik çıkarlardan doğar. 
Toplumun çözülmesine engel olur.
Eşitsizlikleri ve farklılıkları aşar. 
Toplumu, normsuzluk olan anomiye düşmekten korur. 

19.Soru

I. Modern dönemde dini gelişmelerin ideolojik yönü yoktur.
II. Türk Müslümanlığı kavramı resmi din anlayışının bir göstergesidir.
III. Dindeki Fundamental hareketlerin çıkış noktası siyasaldır.
IV. Comte’a göre bütün beşeri sorunlar din yerine bilimle çözülebilir.
Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangileri doğrudur?


II ve III

I ve IV

I ve II

II ve IV

III ve IV


20.Soru

Kelam, İslam’da inanç esasları etrafında ortaya çıkan tartışmaları disipline eden bir ilim dalıdır. Kelam âlimlerine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?


Şeyh

İmam

Alim

Mütekellim

Seyyid