Din ve Toplum Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkçeye Kutsallaştırmacılık olarak geçmiş olan dini kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Selefiyecilik |
Fundamentalizm |
Sakramentalizm |
Sekülerizm |
Klerje |
Sakramentalizm kök ve eklerinden meydana gelen sözcük Türkçeye kutsallaştırmacılık (veya kutsamacılık) olarak çevrilebilir. Kavramın merkezinde yer alan kutsal (sakrament), genel olarak varlığı tartışma dışı olan, beşerin gücünü aşan ve ondan başkaldırı değil , uyum isteyen, uyumsuzluk hallerinde ise cezai yaptırımlarla korunan, kısacası aşkın fakat kuralsal bir olgudur. Buna bağlı olarak kutsallaştırma kavramı da doğası itibarıyla kutsal olmayan bir şeyin ondan bir pay aldırılarak kutsanması işidir.
2.Soru
Başlangıçta bir kutsallık gizemi içinde bulunan pek çok şey, zaman içerisinde kutsal bağlarını kaybederek onun dışında bir alan olarak kabul edilen dünyaya geçmekte yani dünyalaşmaktadır şeklinde olan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Sekülerizm |
Laisizm |
Fundamentalizm |
Sakramentalizm |
Selefiyecilik |
Türkçeye çevirisi de dünyevileşme olarak yapılan Sekülerizm’e göre pek çok şey zaman içerisinde kutsal bağlarını kaybederek onun dışında bir alan olarak kabul edilen dünyaya geçmekte yani dünyalaşmaktadırlar.
3.Soru
Toplumdaki değişik katmanlar arasındaki ilişkilerin tasnif edilmesini içeren kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal yapı |
Toplumsal değişim |
Toplumsal tabakalaşma |
Toplumsal hiyerarşi |
Toplumsal düzen |
Toplumsal tabakalaşma” toplumdaki değişik katmanlar arasındaki ilişkilerin tasnif edilmesini içerir. Toplumsal yapı olmadan toplumsal tabakalaşmadan söz etmek mümkün değildir çünkü toplumsal tabakalaşmaya anlamını veren husus, toplum- sal yapıdır. Bu anlamda toplumsal tabakalaşma, toplumsal yapı içindeki eşitsiz ilişkileri inceler.
4.Soru
Din kavramına İslami terminoloji açısından bakıldığında, nasıl bir tasnif yapılır?
Hak Dinler-Batıl Dinler |
Farz Dinler-Sünnet Dinler |
Semavi Dinler-Beşerî Dinler |
Semavi Dinler-Gerçek Dinler |
Beşerî Dinler-Kutsal Dinler |
Din kavramına İslami terminoloji açısından bakıldığında da hak dinler ve batıl dinler şeklinde bir tasnif yapılmaktadır. Hak dinlerle Allah tarafından peygamberler aracılığıyla gönderilen dinler kastedilirken batıl dinlerle de insanların kendi arzu ve hevesleri doğrultusunda inşa ettikleri dinler kastedilmektedir.
5.Soru
Postmodernizme dair “Meta anlatıların sonu” deyimi, hangi ünlü Fransız postyapısalcı düşünür tarafından ortaya atılmıştır?
Tönnies |
Weber |
Marx |
Durkheim |
Lyotard |
Lyotard’a göre postmodern kültürün en belirgin özelliklerinden biri “meta-anlatıların sonuna” gelmiş olduğumuzdu. Meta-anlatılardan kasıt modern dönemde geçerli olan ve dünya ölçeğinde işleyen bazı büyük davalar, inançlar veya ideolojilerdir.
6.Soru
Katolik mezhebinde işi din ve mabet hizmetleri olan, kendini Tanrıya adamış kimseler olarak ifade edilen Klerje kendi arasında kaç kısma ayrılmaktadır?
Bir |
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Katolik mezhebinde Klerje, regülier ve seküler olmak üzere kendi arasında ikiye ayrılmaktadır. Regülier, bütün işi düzenli bir biçimde din hizmetleri olan din adamı demektir. Seküler ise dini hizmetlerinin yanında dükkanını çalıştıran, bağ ve bahçesiyle ilgilenebilen, evlenip çocuk sahibi olabilen ve pazar günleri mabette dinî ayinleri idare eden din adamı demektir.
7.Soru
Bireyin toplumda karşılaştığı örgütlü veya norm hüviyetini kazanmış ilişkiler ya da bileşenler bütününü ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal yapı |
Toplumsal değişim |
Toplumsal tabakalaşma |
Toplumsal hiyerarşi |
Toplumsal düzen |
Sosyoloji, toplumun geçirdiği dönüşümleri anlamaya ve anlamlandırmaya çalışırken bunu, toplumun uzun erimli olarak gelişme ve dönüşme tarihi olarak da kavrayabilir, toplum içindeki değişik unsurların zaman içindeki değişmelerini çözümleyerek de inceleyebilir.
8.Soru
İslam kültüründe ‘cemaat’ kavramı için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Dini bir dayanışma ağıdır |
Somut olduğu kadar soyut bir yapılanmaya olanak verir |
Kişiye ortak geçmiş ve gelecek düşüncesini kazandırmaz |
Kişilerin bir topluluğun parçası olmasını sağlar |
Kişiye aidiyet ve referansa vurgu yapan dini bir ağ mekanizması sağlar |
Bir cemaate mensubiyet, kişiye ortak geçmiş ve gelecek düşüncesini bünyesinde barındıran güçlü bir aidiyet duygusu kazandırır.
9.Soru
Marx Weber’in analizlerinin odağında yer alan aşağıdakilerden hangisidir?
Hristiyanlık |
Yahudilik |
İslamiyet |
Musevilik |
Dünya dinleri |
Marx Weber’in analizlerinin odağında yer alan “dünya dinleri”nin hemen hepsi “fetih” veya benzeri ideolojileri aracılığıyla küresel ölçekte bir yayılmayı hedeflemişlerdir.
10.Soru
Aşağıdaki kavram ve isim denkliklerinden hangisi yanlıştır?
Max Weber / Dünyanın büyü bozumu
|
Pierre Bourdieu / Habitus
|
Emile Durkheim / Anomie
|
Jean Jacques Rousseau / Sivil Din
|
Karl Marx / Arketip
|
11.Soru
Batı dünyasında kamusaldan özel alana çekilmiş ve Tanrı- insan arasında bir trans sistemi anlamına gelen din anlayışından farklı olarak İslam dünyasında son iki yüzyıldır, Müslümanların geri kalmışlığını da gidermek üzere Batı kültürüne göre yorumlanmış İslam anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
Güncel İslam |
SeleŞ İslam |
Modern İslam |
Ilımlı İslam |
Geleneksel İslam |
Modern İslam tezinin amacı; modern Batı değerleriyle İslam’ı uzlaştırmak, bir başka deyişle İslam’ı modern kültür açısından yeniden yorumlamaktı.
12.Soru
İslam’ın mesajının Hz. Muhammed tarafından sunulduğu anda Kureyşlilerin kendilerine karşı en önemli direnme gerekçelerinden birisi aşağıdakilerden hangisidir?
Bu mesajın atalarının mirasına, geleneklerine aykırı olması |
Geleneğin anlamını yitirmesi |
Dinin ilk amaçlarından sapması |
Kur’an’ın güçlü referanslar taşıması |
İslam mesajını Hz. Muhammed’in iletmesi |
İslam’ın mesajının Hz. Muhammed tarafından sunulduğu anda Kureyşlilerin kendilerine karşı en önemli direnme gerekçelerinden birisi bu mesajın atalarının mirasına, geleneklerine aykırı olduğu idi. Bu gerekçe geleneklerin, yani ataların akıl ve kültür mirasının bir şeyin doğruluğu veya yanlışlığının ölçüsü olarak alınmasını gerektiriyordu.
13.Soru
Toplum yapısında yaşanan radikal değişimi genellikle feodal toplum yapısından kapitalist toplum yapısına geçiş olarak alan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Weber |
Berger |
Luckman |
Marx |
Turner |
Marx, yaşanan değişimi genellikle feodal toplum yapısından kapitalist toplum yapısına geçiş olarak almıştır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, sütunlaşmayı oluşturan temel sütunlardan değildir?
Protestanlar |
Katolikler |
Liberaller |
Sosyalistler |
Kapitalistler |
Hollanda’da seküler ulusu kuran temel direkler olarak benimsenen bu “sütun”lar, iki dinî grup olan Katolikler ve Protestanlar ile iki siyasal grup olan sosyalistler ve liberallerdir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Diyanet İşleri Başkanlığı’nın görev ve sorumlulukları arasında yer almaz?
Diyanet İşleri Başkanlığı toplumu din alanında bilgilendirmekle yükümlüdür.
|
İbadet mekanlarının yönetilmesi görevi Diyanet İşleri Başkanlığı’nın sorumluluğu altndadır.
|
Diyanet İşleri Başkanlığı siyasette rol alarak gerekli bulduğu konularda devlete yön verebilir.
|
Diyanet İşleri Başkanlığı, toplumsal birlik ve beraberliği sağlamaya yönelik çalışmalar yapar.
|
Diyanet İşleri Başkanlığı hizmetlerini mezhepler üstü bir çerçevede gerçekleştirir.
|
16.Soru
Aşağıdaki yargılardan hangisi selefi bir din anlayışını ifade eder?
Selefilik, dini^ modern kültüre uyarlama işidir
|
Dinde her ha^liyle geleneklere bağlı kalmaktır
|
Hristiyanlıktaki İncil yorumlarıdır
|
Selefilik dinsel değil, İslam dünyasındaki siyasal hareketlere verilen bir addır
|
Kutsal metni (Kur’an ve sünneti) esas alan İslami görüş ve yorumlardır
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fundamentalizm kavramını ifade eder?
Modern kültürden etkilenen bir yozlaşma hareketidir |
Batı dünyasının İslam’a karşı başlattığı bir harekettir |
Hedefi kökten siyaset olan bir akımdır |
Batı dillerinde siyasi köktenciliğin adıdır |
19.yy sonlarında ABD’de modern kültüre karşı ortaya çıkan bir Hristiyan hareketinin adıdır |
Fundamentalizm, ABD de 19. yüzyıl sonlarında modern kültüre karşı bir Protestan hareket olarak doğmuştur.
18.Soru
I. Makro düzeyde toplumsal yapı, geniş ölçekli toplumsal birliktelikler veya gruplar çerçevesinde, öncelikle de sosyoekonomik temelli olarak gruplandırılabilir.
II. Mikro düzeydeki tasnifte ise bireylerin bağlı olduğu toplumsal ağlar ya da örgütler ön plandadır.
III. Toplumsal yapının zaman içinde geçirdiği dönüşümleri işaret eder.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri toplumsal yapı tanımı ve değerlendirmeleri kapsamında verilen doğru bilgidir?
Hepsi |
II ve III |
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
Makro düzeyde toplumsal yapı, geniş ölçekli toplumsal birliktelikler veya gruplar çerçevesinde, öncelikle de sosyoekonomik temelli olarak gruplandırılabilir ve mikro düzeydeki tasnifte ise bireylerin bağlı olduğu toplumsal ağlar ya da örgütler ön plandadır ifadeleri doğru ifadelerdir. Toplumsal yapının zaman içinde geçirdiği dönüşümleri işaret eder ifadesi ise “Toplumsal değişim” kavramı tanımlaması kapsamındadır.
19.Soru
“Siyasetin hizmetinde, siyasetin toplumsal huzuru ve güveni sağlamak üzere araçsallaştırdığı din biçimi” olarak tanımlanan sivil din kavramının ortaya atılmasının ana nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Modern toplumlarda sekülerleşmenin etkisiyle kaybolan milli birlik ve dayanışma örüntülerini canlandırmak. |
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını aşarak bir birlik oluşturmak. |
Dünyada olup bitenlerin görünmez güçlerce idare edilmediğini, aksine rasyonel nedenlerini ortaya koymak için bilimsel araştırmalar yapmak. |
Dini yobazların elinden kurtarmak. |
Dini modernleşmenin etkilerinden korumak |
Sivil Din, ilk olarak Jean Jacques Rousseau tarafından bahsedilmiş daha sonra Alexis de Tocqueville’nin Amerikan bağlamında işaret ettiği ama Robert Bellah’ın modellemeye çalıştığı, modern toplumlarda sekülerleşmenin etkisiyle kaybolan milli birlik ve dayanışma örüntülerinin yerine milliyetçi bir işlevi yerine getirecek bir dinsellik biçimidir. Bir bakıma siyasetin hizmetinde, siyasetin toplumsal huzuru ve güveni sağlamak üzere araçsallaştırdığı bir din biçimi olarak da anlaşılmıştır. Dinin toplumsal birleştirici, sakinleştirici, suçtan uzaklaştırıcı yönü, ABD’de sivil din üretme çabalarının tipik örnekleridir.
20.Soru
Fıkıh sadece ibadet ve ahlaka ilişkin konuları değil çağdaş hukukun ele aldığı konuları da içermektedir. Konuları itibarıyla fıkıh yedi ana dalla ilgili bir disiplindir. Aşağıda verilenlerden hangisi/hangileri “Devletlerarası ilişkiler, İslam devletinin diğer devletlerle olan ilişkilerinin düzenlenmesi” ile ilgili olandır?
Muamelat |
Ahval-i şahsiye |
Siyaset-i fier’iyye |
Ukûbat |
Siyer |
Konuları itibarıyla fıkıh yedi ana dalla ilgili bir disiplindir.
1. İbadet: Temizlik, namaz, oruç, hac, zekât ve kurban gibi ibadetlere ilişkin sorunlar,
2. Muamelat: Alışveriş, ortaklıklar, borçlar, mülkiyet ve miras gibi konular,
3. Ahval-i şahsiye: Evlenme, boşanma gibi kişi ve aile haklarıyla ilgili sorunlar,
4. Siyaset-i Şer’iyye: Kamu hukuku, özellikle anayasa ve idare hukuku başta olmak üzere devlet kişi ilişkileri, karşılıklı hak ve görevler,
5. Ukûbat: Cezayı gerektiren suçlar ve bunlara uygulanacak cezalar, toplumsal düzeni sağlayıcı yargılar,
6. Siyer: Devletlerarası ilişkiler, İslam devletinin diğer devletlerle olan ilişkilerinin düzenlenmesi,
7. Adab: Ahlak ve görgü kuralları.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ