Din ve Toplum Final 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isim aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?


Küreselleşme

Modernizm

Postmodernizm

Ekümenizm

Pragmatizm


2.Soru

Geleneksel toplumu Gemeinschaft olarak nitelendiren kişi kimdir?


Max Weber
Ferdinand Tönnies
Louis Althusser
Durkehim
Ludwing Feuerbach

3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi tarihsel birikimi atlayarak dinî ilk uygulamalardan alıp getirmeyi teklif eden dini anlayıştır?


Selefiyecilik

Geleneksel İslam

Modern İslam

Fundamentalizm

Sakramentalizm


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devletinde Cuma namazı kılınmayan ve içinde minber bulunmayan ibadet mekanlarına verilen addır?


Cami

Tekke

Zaviye

Dergah

Mescit


5.Soru

  1. Hurafe
  2. Din
  3. Milliyetçilik
  4. Irkçılık
  5. Akılcılık

Yukarıda belirtilen maddelerden hangileri modernleşme sosyolojisinin geleneği karakterize etmek için kullandığı kavramlar arasında yer almaktadır?


I. III. V.

II. IV. V.

I. II. III. V.

I. II. III. IV.

II. III. IV. V.


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi post-modernizmin özelliklerinden değildir?


Küreselleşme

Batı-merkezli anlayışın eleştirisi

Tüketimin artışı

Görecelik duygusu

Ulus-devlet


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ‘Beşeri’ dinlerdendir?


Musevilik

Yahudilik

Brahmanizm

İslamiyet

Hristiyanlık


8.Soru

Sütunlaşma sistemi için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Seküler bir toplumda farklı inanç ve siyasi gruplara göre bir toplumsal katmanlaşmadır.
Kişinin nasıl davranacağı o kişinin vicdanına bağlıdır.
Sütunlar eğitimden ekonomiye kadar farklı grupların hayatlarını düzenlemiştir.
Göçmenler, Yahudiler ve azınlıklar sisteme dahil edilmemiştir.
Sütunlar toplumsal yapının devamı için düzenlenmiştir.

9.Soru

Laikliğin asıl siyasi nedeni aşağıdakilerden hangisidir?


Din savaşlarına karşı devleti tarafsız kılma

Modern ulus- devletlerin önemli sorunlar yaşadıklarında dinsel kutsallaştırmalara ihtiyaç duymaları

Dinin özel alandan kamusal alana çekilmesi

Dinde geleneklere bağlı kalmayı sağlama

Cemaatlerin yaygınlaşmasını sağlama


10.Soru

Kur’an-ı Kerim’e göre başlangıçta insanlar tek bir ümmetti. Aşağıdakilerden hangisi tek bir ümmeti ifade etmek için kullanılmaktadır?


Ümmet-i sahih

Ümmet-i vahid

Ümmet-i yek

Ümmet-i elf

Ümmet-i vahide


11.Soru

Din ve gelenek kavramları açısından aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


İnsan, her zaman bir geleneğin içinde doğar ve gelişir.
Tarih boyunca dinler, ilk ortaya çıktıklarında, bazı geleneklere meydan okumuşlar, var olan toplumsal ilişkileri sorgulamışlardır.
Bütün dinler, bir gelenek üretmişlerdir.
Geleneğin en önemli unsuru dildir.
Gelenek, her durumda, belli bir dönemde aşılıp geçilmiş, geride kalmış tarihsel bir dönemdir.

12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi cemaat kavramının sosyolojik tanımıyla doğrudan ilişkilidir?


Modern zamanlarda cemaat kavramının yok olacağı iddiası kanıtlanamamış, atomize olmuş bireylerden oluşan yeni toplumsal yapılar bile var- lıklarını geleneksel cemaat yapılanmasına ben- zer bir şekilde kurgulamaya başlamıştır.
Müslümanlar dünyanın neresinde olursa olsun, hangi mezhep ya da meşrebe sahip olursa olsun her mü’minin arkasında saf tutarak cemaat olurlar.
Azınlık cemaatlerinin statüleri Lozan Antlaşma- sı’yla belirlenmiştir.
İslam toplumlarında her bir cemaat mensuplarına bir aidiyet ve mensubiyet duygusu kazandırır.
İlk İslam cemaati, Hz. Muhammed’in etrafında buluşan ashabından ibaretti.

13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ünlü sosyolog Tönnies’in de belirttiği üzere cemiyet ile cemaat arasındaki temel farklılıktır?


Cemaate bir kişi liderlik ederken cemiyetin lideri olmaz.

Cemaatte duygusal ilişkiler ön planda iken cemiyette bireyselleşmiş ilişkiler ön plandadır.

Cemaate kayıtsız bağlanma gerekirken cemiyetlere gerekmez.

Cemaat, cemiyetlerin birleşip bir bütün olmuş halidir.

Cemaatin katı kuralları varken cemiyetin yoktur.


14.Soru

Seküler hukuk sistemi ile fıkıhın en temel farkı nedir?


Seküler hukuk, fıkıhtan daha kapsamlıdır.

Fıkıh sadece ibadet ile ilgilenir, seküler hukuk ahlaka da değinir.

Fıkıh, çağdaş hukuk konularını da kapsarken seküler hukuk kapsamaz.

Fıkıh sadece toplumda bütünlüğü korumak için geliştirilmiştir, seküler hukuk daha kapsamlıdır.

Seküler hukuk tartışmalı iken fıkıh tartışmasızdır.


15.Soru

İslam âlimi olarak bilinen, Orta Çağ İslam dünyasının en saygın isimlerinden “İhya-yı Ulumi’d-din” ile “Kimya-yı Saadet”, “Tehafitü’l-Felasife”si adlı eserlerin sahibi, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?


Ferdinand Tönnies

Elmalılı Hamdi Yazır.

İmam Gazzali

Rudolf Otto

Ebu Said el-Harraz


16.Soru

Aşağıdaki cümlelerden hangisi modern din anlayışı içinde değildir?


Din kamusal alandan özel alana çekilmiş olmalı.
Din artık bir insanın inandığı kutsalla bağ kurmasını sağlayan kişisel trans sistemi olarak algılanacak.
Modern yaklaşım dinin bilinen doğasıyla bağdaşmaktadır.
Kamusal alanı dolduran tüm kurumsal yapılar din dışı çerçevede oluşturulmuş dünyevi yapılar olacak.
Din geleneksel kurumsal yapılarını bırakmalı.

17.Soru

ABD'de 19. yüzyıl sonlarında, modern kültüre karşı ortaya çıkan Hristiyanlık hareketi nasıl adlandırılmaktadır?


Fundamentalizm
Kartezyen hareketi
Pozitivizm
Animizm
Sakramentalizm

18.Soru

19. Yy’da Pozitivizm’in en önemli temsilcisi olan A.Comte’ a göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Beşeri sorunlar bilim ile çözülemez

Toplumlar başından bugüne dinsel, metafiziksel aşamalardan geçerek bir pozitif döneme ulaşmışlardır

Din hiçbir zaman varlığını kaybetmez

Ulus devletleri dini dışta tutmayı kendilerine ilke edinmezler

Din tasfiye edilemez


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi toplum üstü bir kaynağa dayanan din tiplerinden biridir?


Natürizm

Animizm

Hinduizm

Paganizm

Hıristiyanlık


20.Soru

“Gelenek alt edilmeden İslami hiçbir sorun çözülmez” şeklinde düşünen İslam şeriatı aşağıdakilerden hangisidir?


Muhammed

Ömer

Nasr

Nuh

Ali