Din ve Toplum Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Habitus |
Metalaşma |
Post-sekülerleşme |
Ekümenizm |
Sivil Din |
Küresel ölçekte yaygın olan dinlerin ulus-devlet sınırlarının önemsizleşmesiyle birlikte çok daha sık buluşma ve kaynaşma yollarını bulmaları şeklinde oldu. Bugün ticari şirketlerin çokuluslu yapıları kadar çok uluslu dini cemaatlerin giderek ekümenik yapılar ortaya koyabildiğine tanık oluyoruz.
2.Soru
Geleneksel dünyada (kırsal dünyada) dinin daha ağırlıklı yer tuttuğu yargısının gerçekle bağdaşmadığını, bunun aksine modern dünyada özellikle kent ortamında dindarlığın çok daha büyük yaygınlık ve kurumsallık kazandığını ileri süren sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
B. S. Turner
|
K. Marx
|
M. Berman
|
F. Tönnies
|
A. Giddens
|
3.Soru
I. Batı merkezli bir tarih ve coğrafya algısıII. Ulus devlet yapıları ya da ideolojilerin gerilemesiIII. Tüketim kültürünün ortaya çıkışıIV. Aydınlanmanın ve modernitenin güçlü bir eleştirisiYukardakilerden hangisi postmodernizmin özelliklerindendir?
Hepsi
|
I-II-III
|
I-II-IV
|
I-III-IV
|
II-III-IV
|
4.Soru
19. yüzyıl sonlarında ortaya çıkan Fundamentalizm hangi dinin içinden doğan bir dini harekettir?
İslâm |
Paganizm |
Hinduizm |
Hıristiyanlık |
Yahudilik |
Sözlük anlamı köktencilik olan Fundamentalizm, ABD’de 19. yüzyıl sonlarında modern kültüre karşı bir Protestan hareketi olarak ortaya çıkan Hıristiyanlık hareketin adıdır.
5.Soru
Modern İslam ifadesi neyi anlatmaktadır?
İslam kutsallığa vurgusunun dışında öncelikle sosyal politik bir sistemdir, insanca yaşama kurum ve kurallarıdır.
|
Seleficiliğin modern İslam anlayışıyla bir bağlantısı yoktur.
|
Modern Batı değerleriyle İslam'ı yakınlaştırmak.
|
İslami anlayışın ve dolayısıyla pratiklerin toplumsal gelişmelere ayak uydurması.
|
Hiçbiri
|
6.Soru
Aşağıdaki felsefe ve düşünce akımlarından hangisinin modern kültürün ortaya çıkışında veya gelişiminde etkisi yoktur?
Rönesans düşüncesi |
Kartezyen felsefe |
Skolâstik düşünce |
Aydınlanma anlayışı |
Pozitivizm anlayışı |
Batıda, 16. yüzyılda Rönesans düşüncesiyle başlayan, 17. yüzyıl Kartezyen felsefe ile gelişen, 18. Yüzyıl Aydınlanma ve 19. Yüzyıl Pozitivizm anlayışıyla doruk noktasına ulaşan kültürel oluşuma genelde modern kültür (veya modern Batı Medeniyeti) adı verilmektedir. Skolâstik düşüncenin modern kültürün oluşumunda veya gelişiminde herhangi bir etkisi söz konusu değildir.
7.Soru
Aşağıdaki din eşleştirmelerin hangisi yanlıştır?
Şeriat-Tasavvuf
|
Talmut-Kabbala
|
Manu-Terevada
|
Terevada-Mahayana
|
Manu-Advaita
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplum üstü bir kaynağa dayanan din tiplerinden biridir?
Natürizm |
Animizm |
Hinduizm |
Paganizm |
Hıristiyanlık |
Tarih boyunca genelde dinin, toplumların kendi ürettiği ve toplum üstü bir kaynağa dayanan iki tipi var olagelmiştir. A, B, C ve D seçeneklerinde verilen dinler zaman içerisinde toplumlar tarafından meydana getirilmişlerdir. Hıristiyanlık dini ise kaynağı toplum üstü bir güç olan ilahi güç tarafından meydana getirilmiştir.
9.Soru
Kentlileşme ve dindarlık arasındaki ilişki hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kentleşme ile birlikte ilk zamanlar dindarlıkta bir azalma görülmesi olağandır.
|
Dindarlı kentte ve kırda farklı görünümler kaza- nabilir.
|
Kentleşmede ilerleme kaydedildikçe dindarlık yok olur.
|
Kentleşmenin yol açtığı anomie dindarlığı olumsuz etkiler.
|
Kentleşmenin ileri aşamalarında dinsel örüntüler tutunmanın bir çok yolunu bulur.
|
10.Soru
Hz. Muhammed tarafından İslam Dininin esasları anlatılmaya başlandığında Kureyş kabilesi direnç göstermiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu direnişin en önemli nedenlerden biri olabilir?
İslam dininin aşırı geleneksel olması. |
Nesilden nesile aktarımına ilişkin kaygılar. |
Kureyşlilerin geleneklerine bağlı olmayan bir toplum olması. |
İslam dininin varolan geleneklere sıkı sıkıya bağlılık şartı getirmesi. |
İslamiyetin varolan geleneklere karşı devrimci bir muhalefet sergilemiş olması. |
Dinin çoğu kez geleneklere karşı çıkan, yürümekte olan geleneklere karşı daha köklü bir iddiayı ifade etmesi de söz konusudur. Yahudilik, Hristiyanlık ve İslamiyet gibi büyük dinlerin her biri ilk ortaya çıktıklarında süregiden geleneklere karşı devrimci bir muhalefet sergilemiş, bir bakıma kendi dönemlerine nazaran gelenekleri sorgulamayı, onları yıkmayı da hedeşemişlerdir. İslam’ın mesajının Hz. Muhammed tarafından sunulduğu anda Kureyşlilerin kendilerine karşı en önemli direnme gerekçelerinden birisi bu mesajın atalarının mirasına, geleneklerine aykırı olduğu idi.
11.Soru
Protestan reform hareketi hangi yüzyılda ortaya çıkmıştır?
18.yy |
15.yy |
14.yy |
20.yy |
16.yy |
Protestan reform hareketi 16. yüzyılda ortaya çıkmış; bunun sonucunda Batı kilisesi kendi içinde parçalanmıştır.
12.Soru
- Kamusal alanda etkinliğini sürdüren
- Dünden bu güne süregelen toplumsal kurumsallaşmaları yaşayan
- Bireyin vicdanına hapsedilmemiş bir dindir.
Yukarıdaki ifadelerin hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Hepsi |
I ve III |
I ve II |
II ve III |
Yukarıdaki ifadelerin hepsi doğru ifadelerdir.
13.Soru
Postmodernizmin sosyologlar arasında belirlenmiş ortak bir tanımı yok ama birçok sosyoloğun ortaya koyduğu tartışma veya literatürden postmodern durumun bazı özellikleri ayırt edilebilir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi modernizmin özelliklerinden değildir?
Akılcılık |
Aydınlanmacılık |
Seküler merkezli düşünce |
Nesnelcilik |
Gelenek karşıtlığı |
Postmodernizmin sosyologlar arasında belirlenmiş ortak bir tanımı yok ama birçok sosyoloğun ortaya koyduğu tartışma veya literatürden postmodern durumun bazı özellikleri ayırt edilebilir. Buna göre öncelikle modernizmin bazı özelliklerini akılcılık, aydınlanmacılık, batı-merkezli bir tarih ve coğrafya algısı, gelenek karşıtlığı, nesnelcilik veya ortak gerçeklik ve doğruluk idealine sahip olmak, siyasette merkezî ulus-devlet yapılanmaları, laiklik olarak tekrar hatırlamamız gerekiyor. Buna karşılık postmodernizm, aydınlanmanın ve modernitenin batı-merkezli tarih ve coğrafya algısının güçlü bir eleştirisi, artan küreselleşme ile birlikte ulus devlet yapıları veya ideolojilerinin gerilemesi, tüketimin artışı ve buna uygun bir kültürel durumun ortaya çıkması, insanların bağlandıkları adalet, eşitlik, devrim gibi ortak amaç ideal veya meta-anlatıların gücünün iyice azalması, bunun yerine güçlü bir görecelik duygusunun hakim olması gibi gelişmelerle belirlenmektedir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kast sistemini belirleyen unsurlardan biri değildir?
Bir kişi kendi kastından bir üst kasta iyi davranışlar sergilerse aynı ömür içinde geçebilir.
|
Her kastın toplum içinde kendine özgü bir görevi vardır.
|
Kast sistemi evlilik kurallarını belirler.
|
Kastlar arası toplumsal mesafe vardır.
|
Kişinin hangi kasta ait olduğu doğuştan yazgılıdır.
|
15.Soru
Anglikan Kilisesi'nin diğer Protestan kiliselerden farkı nedir?
Katolikliğin içinden çıkması.
|
Sıkı kilise kuralları benimsemesi.
|
Kendisini doğrudan havarilere dayandırması.
|
Alman toplumunun özelliklerini sergilemesi.
|
Reforma karşı çıkması.
|
16.Soru
Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine ne ad verilir?
Fundamentalizm |
Siyonizm |
Metaizm |
Ekümenizm |
Sekülerizm |
Ekümenizm, dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isimdir.
17.Soru
I. Brahmanlar; entelektüel tabakadır.
II. Kişatriyalar; Tüccarlar, iş adamları ve toprak sahibi çiftçilerden oluşan tabakadır.
III. Vaişyalar; Prensler, prensesler ve soylu savaşçılardan oluşan tabakadır.
Kast sisteminin toplumsal katmanlarıyla ilgili bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Hepsi |
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız I |
Kast sistemindeki toplumsal katmanlar; Brahmanlar: entelektüel tabakadır, Kişatriyalar: Prensler, prensesler ve soylu savaşçılardan oluşan tabakadır ve Vaişyalar: Tüccarlar, iş adamları ve toprak sahibi çiftçilerden oluşan tabakadır.
18.Soru
Aşağıdaki kavram ve isim denkliklerinden hangisiyanlıştır?
Weber / Dünyanın büyü bozumu
|
Bourdieu / Habitus
|
Durkheim / Anomie
|
Kepel /Tanrının ölümü
|
Jung / Arketip
|
19.Soru
Müslüman toplumların fiili durumlarını anlama konusunda işlevsel olan kavramların kendi iç bileşenlerinden biri olan ve tipik bir Müslüman toplumda “müminlerin hangi referans dünyasına ait olduğu” anlamındaki kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tasavvur |
Sabite |
Tarikat |
Kelam |
İtikad |
Tipik bir Müslüman toplumda müminlerin hangi referans dünyasına ait olduğu (itikad), hangi kriterler (sabite) içinde hayatlarını sürdürdükleri, geçmişle gelecek arasındaki dengeyi nasıl korudukları ve belki de en önemlisi tasavvur dünyalarının sınırlarının nerelere dayandığını göstermesi açısından oldukça önemlidir. Tarikat; İslam kültür ve literatüründe daha çok tasavvufi bağlamlarda kullanılan, Tanrı’nın doğrudan bilgisine götürdüğüne inanılan manevi bir yol olarak görülmektedir. Kelam; İslam’da inanç esasları etrafında ortaya çıkan tartışmaları disipline eden bir ilim dalıdır.
20.Soru
Tarihî birikimin atlanması ve İslam’ın yeniden yorumlanması düşüncesi ile modern İslam’a; İslam’ın verilerine ve kaynaklarına bağlı kalmak düşüncesi ile de geleneksel İslam’a benzerlik gösteren İslam düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
Sakramentalizm |
Selefiyecilik |
Laisizm |
Fundamentalizm |
Modernizm |
Selefiyecilik, sözlük anlamı itibarıyla daha öncekilerin yolunu izlemek anlamına geliyorsa da, bu öncekiler, bütün bir geleneği içine almamakta, tarihsel birikimi atlayarak dinî ilk uygulamalardan alıp getirmeyi teklif etmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ