Din ve Toplum Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Düzenli gündelik hayat pratikleri, alışkanlıkları, kurulu-yapılmış ve yapılandırıcı tecrübeler düzeyinde aşındırır. Bu düzeyde aşınmış bir dinin gerçekten de bu dünyada tutunmayla ilgili sorunları hissedildikçe sekülerleşmede de ciddi mesafeler kat edilmiş olur”.
Yukarıdaki görüş aşağıdakilerden hangi kuramcı ve ortaya attığı kavramla eşleştirilebilir?
J. J. Rousseau- Sivil Din |
P. Bourdieu- Habitus |
M. Weber- Dünyanın Büyü Bozumu |
E. Durkheim- Anomie |
G. Kepel- Tanrı’nın İntikamı |
Pierre Bourdieu’nun habitus dediği düzeyde, yani düzenli gündelik hayat pratikleri, alışkanlıkları, kurulu-yapılmış ve yapılandırıcı tecrübeler düzeyinde aşındırır. Bu düzeyde aşınmış bir dinin gerçekten de bu dünyada tutunmayla ilgili sorunları hissedildikçe sekülerleşmede de ciddi mesafeler kat edilmiş olur.
2.Soru
Dinsel inanca asıl tehdit oluşturan durumun gündelik yaşamın metalaşması olduğunu savunan düşünürün adı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?
Turner |
Weber |
Luckman |
Jung |
Rousseau |
Turner, postmodernliğin her şeyden önce gündelik hayattaki metalaşmayla, kültürel sistemler üzerindeki ayrımın bulanıklaşmasıyla anlaşılabileceğini düşünür. Ona göre dinsel inanca asıl tehdit gündelik yaşamın metalaşmasıdır.
3.Soru
I. “Toplumsal tabakalaşma” toplumdaki değişik katmanlar arasındaki ilişkilerin tasnif edilmesini içerir.
II. “Toplumsal tabakalaşma” öncelikle bir “toplumsal yapı” gerektirir.
III. “Toplumsal tabakalaşma” toplumsal yapı içindeki eşitsizlikleri inceler.
Toplumsal tabakalaşma ile ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Hepsi |
I ve II |
II ve III |
Yalnız III |
Toplumsal tabakalaşma toplumdaki değişik katmanlar arasındaki ilişkilerin tasnif edilmesini içerir, öncelikle bir “toplumsal yapı” gerektirir ve toplumsal yapı içindeki eşitsizlikleri inceler. Toplumsal tabakalaşma ile ilgili yukarıda verilen bilgilerin hepsi doğrudur.
4.Soru
Luckman’a göre Avrupa’nın gerçek anlamda Hristiyanlaşması hangi dönemde olmuştur?
Sekülerleşmenin hakim olduğu çağdaş zamanlarda |
Kilisenin siyasi hakimiyeti döneminde |
Orta çağda |
Pagan dininin etkili olduğu dönemde |
Kent hayatına intibak döneminde |
Luckman’a göre Avrupa’nın gerçek anlamda Hristiyanlaşması zannedildiği gibi kilisenin siyasal hakimiyetinin söz konusu olduğu Orta Çağ’da değil, aksine sekülerleşmenin hakim olduğu çağdaş zamanlarda olmuştur (Berger ve Luckman, 1967; Luckman, 1963).
5.Soru
Diyanetin misyonu aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilemez?
İslam’ın genel geçer sınırlarının taciz edilmesini önleyerek toplumu din konusunda aydınlatmak |
Küresel değişimlerle meydana gelen farklılaşmalar arasında dinin konumunu muhafaza etmek |
Dinsel yaklaşımların ortak sınırlarını korumak |
Dinsel yaşamın meşru limitlerini korumak |
Din-devlet ayrımı içindeki sosyal gerçekliği anlatmak |
Diyanet işleri başkanlığının misyonlarından biri değişimle gündeme gelen farklılaşmalar arasında dinde esaslı bir şekilde konumunu yenilemektir.
6.Soru
I. Ümmet
II.Millet
III. İtikad
Yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri İslami toplumsal yapıdaki cemaat kavramından daha büyük ölçekli toplumsal ortaklıkları ifade etmek üzere kullanılan kavramdır?
I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Sosyoloji literatüründe cemaat, üyelerinin ortaklaşa paylaştıkları bir şeye, genellikle de ortak bir kimlik duygusuna dayanan ve özel olarak oluşturulmuş bir toplumsal ilişkiler bütünüdür. Daha büyük ölçekli toplumsal ortaklıkları ifade etmek üzere kullanılan ümmet ve millet kavramlarıdır.
7.Soru
İslam dünyasındaki ‘Selefiyecilik’ kavram olarak batıdaki hangi kavrama eş düşer?
Sekülerizm |
Pozitivizm |
Naturizm |
Sakramentalizm |
Fundemantalizm |
Selefiyecilik, ilk bakışta Batı dünyasındaki fundamentalizme (dinî köktenciliğe) denk düşmektedir.
8.Soru
Geleneksel dünyada birbiriyle bitişik olan zaman ve mekânın modern dünyada bilhassa para ve saat anlayışının gelişmesiyle birlikte birbirinden kopmuş olmasının altını çizen düşünürün adı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?
Berman |
Weber |
Marx |
Giddens |
Luckman |
Modernleşme kuşkusuz geleneğe yapılan en şiddetli müdahale olmuştur. Sosyolojik literatürün önemli bir kısmı geleneksel dünya ile modern dünyanın farklılığını ortaya koymak üzere ortaya çıkmıştır. Örneğin Anthony Giddens geleneksel dünyada birbiriyle bitişik olan zaman ve mekânın modern dünyada bilhassa para ve saat anlayışının gelişmesiyle birlikte birbirinden kopmuş olmasının altını çizer.
9.Soru
İslam’da mezheplerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Siyasi bir ayrışmaya göre de oluşmuşlardır.
|
Muamelatta farklılıklar sergileyebilir.
|
Yorum farklılıkları içerebilir.
|
Farklı nasları kullanırlar.
|
Kendi içinde farklı ekoller çıktığı da görülür.
|
10.Soru
İslam ve fundamentalizm ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
I. Fundamentalizm kavramı zamanla bütün dinî gelişmeler ve bu arada İslam için kullanılmak istenmiştir.
II. İslam fundamentalizmi çok ciro yapan kavramlardan biri haline gelmiştir.
III. İslam dünyasındaki kısaca İslam fundamentalizmi denen dinî yenilikçi/selefiyeci hareketler tam da fundamentalist mantık dışı bir nitelik taşımaktadır.
Hepsi |
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
Yalnız III |
Yukarıdaki ifadelerin hepsi doğrudur.
11.Soru
“Düzenli gündelik hayat pratikleri, alışkanlıkları, kurulu- yapılmış ve yapılandırıcı tecrübeler düzeyinde aşındırır. Bu düzeyde aşınmış bir dinin gerçekten de bu dünyada tutunmayla ilgili sorunları hissedildikçe sekülerleşmede de ciddi mesafeler kat edilmiş olur”.
Yukarıdaki görüş aşağıdakilerden hangi kuramcı ve ortaya attığı kavramla eşleştirilebilir?
J. J. Rousseau- Sivil Din |
P. Bourdieu- Habitus |
M. Weber- Dünyanın Büyü Bozumu |
E. Durkheim- Anomie |
G. Kepel- Tanrı’nın İntikamı |
Pierre Bourdieu’nun habitus dediği düzeyde, yani düzenli gündelik hayat pratikleri, alışkanlıkları, kurulu-yapılmış ve yapılandırıcı tecrübeler düzeyinde aşındırır. Bu düzeyde aşınmış bir dinin gerçekten de bu dünyada tutunmayla ilgili sorunları hissedildikçe sekülerleşmede de ciddi mesafeler kat edilmiş olur.
12.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisinin açıklaması yanlış yapılmıştır?
Tasavvuf, İslam’ın mistik boyutunu temsil eder. |
Kelam, İslam’da inanç esasları etrafında ortaya çıkan tartışmaları düzenleyen bilim dalıdır. |
Fıkıh, İslam geleneğinde ibadet ve hukuk alanındaki ilişkiyi açıklayan bilim dalıdır. |
Kelam bilim dalının uzmanlarına mütekellim denir. |
İslam hukukunda kesin hüküm bulunmayan konularda yorum yapmaya müçtehit denir. |
İslam geleneğinde hakkında kesin hüküm bulunan konularda yorum yapmaya içtihad, bu tür yorumları ortaya koyan kişilere müçtehit denir.
13.Soru
“Salt rasyonel eleştirinin bir sonucu olarak insanların artık Tanrıya inançlarının sona ermesi sözkonusu değil, daha ziyade inanç, kendisini ya alakasız veya im- kansız kılan gündelik yaşamdaki dönüşümler tarafın- dan kemirildiği zaman insanlar tanrıya inanmaktan vaz- geçerler” (Bryan S. Turner). Bu ifadeler ışığında aşağı- dakilerden hangisi söylenebilir?
Ateizm rasyonel eleştiri sonucu gelişmiştir.
|
Sekülerizm akılcı argümanların galebe çalmasıyla gündelik hayata hakim olur.
|
İnsanlar asla tanrıya inanmaktan vazgeçmezler.
|
Gündelik hayatın düzenlenişi inancı bilgi ve argümandan daha fazla etkiler.
|
Rasyonel eleştiri din ve hurafeye karşı en etkili silahtır.
|
14.Soru
‘Millet kavramı’ gerçekte hangi anlama gelir?
Din, şeriat, dinde gidilen yol, tarikat, sünnet ve yol |
Aynı kavimden olan insanlar |
Aynı tarihi ve geçmişi paylaşan insanlar |
Aynı coğrafya üzerinde ve aynı bayrak altında yaşayan insanlar |
Aynı toplumsal ruhu taşıyan insanlar |
Günümüzdeki kullanımıyla otantik anlamlarından uzaklaştırılan millet kavramı gerçekte din, şeriat, dinde gidilen yol, tarikat, sünnet ve yol anlamlarına gelir.
15.Soru
Yaratılış, huy, karakter, mizaç anlamlarında ve kişinin hangi dinî inanç, mezhep ya da tarikat içinde olursa olsun değişmeyen özelliklerini vurgulamak için kullanılan kavram nedir?
Seyyid |
Meşrep |
Alim |
İmam |
Şeyh |
Yaratılış, huy, karakter, mizaç anlamlarında kullanılan meşrep kavramı kişinin hangi dinî inanç, mezhep ya da tarikat içinde olursa olsun değişmeyen özelliklerini vurgulamak için kullanılmaktadır.
16.Soru
Hasidikler için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Laiktirler.
|
Ortodoksturlar.
|
Mistiktirler.
|
Sefaridler arasından çıkar.
|
Zahire önem verirler.
|
17.Soru
Sekülerizm ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Seküler sözcüğü Latince sexus(cinsellik) ten gelmektedir.
|
Başlangıçta bir kutsallık gizemi içinde bulunan pek çokşey, zaman içerisinde kutsal bağlarını kaybederek onun dışında bir alan olarak kabul edilen dünyaya geçer.
|
Dinler olmasa bile dindarlar bir biçimde sekülerleşmektedirler.
|
Sekülerizm dendiği zaman ilk akla gelen kişi P.Berger'dir.
|
Sekülerizm dinsizlik demektir.
|
18.Soru
Dünya üzerinde var olduğu söylenen din, mezhep ve tarikat sayıları aşağıdakilerden hangisidir?
4000 din, 8000 mezhep ve 16000 tarikat |
700 din, 1400 mezhep ve 2800 tarikat |
1500 din, 3000 mezhep ve 6000 tarikat |
350 din, 700 mezhep ve 1400 tarikat |
3000 din, 6000 mezhep ve 12000 tarikat |
Bugün dünyada 3000 din, 6000 mezhep ve 12000 tarikat olduğu ileri sürülmektedir.
19.Soru
Hindu kast sisteminde prensler, prensesler ve soylu savaşçılardan oluşan ve genelde üst düzey memurların yer aldığı tabaka aşağıdakilerden hangisidir?
Vaişyalar |
Kişatriyalar |
Sudralar |
Brahmanlar |
Paryalar |
Kişatriyalar: Bu tabaka prensler, prensesler ve soylu savaşçılardan oluşur. Genelde üst düzey memurlar da bu tabakada yer alır.
20.Soru
Dinin bir ülkenin ulusal siyasetinde merkezî bir rol oynadığı ve modernleşmenin en zirve anlarında motivasyonunu ve kurucu felsefesini tamamen dinden alan en çarpıcı örnek ülke hangisidir?
Türkiye |
İsrail |
Yunanistan |
İngiltere |
Amerika |
Kuşkusuz dinin bir ülkenin ulusal siyasetinde merkezî bir rol oynamasının en göze çarpan örneği İsrail’in konumudur. Modernleşmenin en zirve anlarında motivasyonunu ve kurucu felsefesini tamamen dinden alan siyonizm İsrail devletini bütün Orta Doğu’yu kaosa sürükleyecek şekilde kuruldu.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ