Eğitim Tarihi Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Öğretileri, insanlığın kadim değerleriyle paralel olan, hak ve adaletin dünyada hâkim kılınması, doğruluk, yalan söylememe, hak yememe, dürüst olma, zorba davranmama, başkalarına kin ve nefret beslememeyi temel değerler olarak benimseyen bilge kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Buda |
Konfüçyüs |
Lao-tse |
Sokrates |
Platon |
Öğretileri, insanlığın kadim değerleriyle paralel olan, hak ve adaletin dünyada hâkim kılınması, doğruluk, yalan söylememe, hak yememe, dürüst olma, zorba davranmama, başkalarına kin ve nefret beslememeyi temel değerler olarak benimseyen bilge kişi Konfüçyüs'dür.
2.Soru
Sosyoloji ilmini ilk kuran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
İbn-i Haldun |
İbn-i Sina |
Râzî |
Cabir |
İdrisî |
Sosyoloji ilmini ilk kuran İbn-i Haldun(1332-1406)’dur. Mukaddime isimli ansiklopedik eserinde ilimlerin her dalından bahseder ve yeni bir ilim olarak sosyolojiyi kurduğunu bu ilmin esaslarıyla birlikte anlatır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Dîvânü Lügati’t-Türk adlı Türkçenin ilk sözlük ve dil bilgisi kitabının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Balasagunlu Yusuf |
Farabi |
Kaşgarlı Mahmut |
Yunus Emre |
Biruni |
Kaşgarlı Mahmut'un eseridir.
4.Soru
- Yaygın eğitim, Hunlardakine benzer şekilde töre içerisinde ve töre kanalıyla verilmiştir.
- 38 harfli gelişmiş bir alfabe ile işlenmiş bir dilin kullanılmıştır.
- Yazılı Türk tarihinin en görkemli eserlerinden olan Orhun Yazıtları bu dönemde yazılmıştır.
Yukarıda eğitim alanına ilişkin bilgiler verilen Türk devleti aşağıdakilerden hangisidir?
Karahanlılar |
Göktürkler |
Uygurlar |
Anadolu Selçukluları |
Osmanlılar |
Göktürklerdeki yaygın eğitim, Hunlardakine benzer şekilde töre içerisinde ve töre kanalıyla verilmiştir. Bununla birlikte bu dönemde, 38 harfli gelişmiş bir alfabe ile işlenmiş bir dilin kullanılması, yazılı eserlerin bırakılmış olması, yazı ve dil konusunda örgün, planlı bir eğitim yapmış olduklarını düşündürmektedir. Gerçekten de yazılı Türk tarihinin en görkemli eserlerinden olan Orhun Yazıtları’nın, ileri düzeyde bir dil ve yazı eğitimi olmaksızın ortaya çıkması mümkün olabilir miydi, sorusu tartışmalıdır. Nitekim günümüz Avrupa uluslarının hemen hiçbirinin milli dil ve yazısı bulunmadığı bir dönemde Göktürklerin ileri bir dil ve yazı ile taş üzerine yazılar yazmaları önemlidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitim yaklaşımı açısından medreselerle tekke ve zaviyeler arasındaki farklardandır?
Medreselerde yazı ve konuşma değil, davranış ve sezgiler ön plandadır. |
Tekkelerde önemli olan aklın eğitilmesidir. |
Medreselerde eğitimin özünde aşk içinde eğitim vardır. |
Medreselerde zahiri ilimler tahsil edilir. |
Medreselerde şeyhe tam olarak biat esastır. |
Medreselerde zahiri ilimler tahsil edilir.
6.Soru
Kur’an-ı Kerim’in farklı okuma teknikleri ve usullerin öğrenildiği ve hafızlık eğitiminin yapıldığı yerlere verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Semâniye Medreseleri |
Darüşşifa |
Darülmesnevi |
Darülkurrâ |
Dâhil Medreseleri |
Kur’an-ı Kerim’in çok farklı okuma teknikleri ve usulleri vardır. Bu usullerin öğrenildiği ve hafızlık eğitiminin yapıldığı yerlere Darülkurrâ (okuma evi) denilmiştir. Doğru cevap D seçeneğidir.
7.Soru
Türk eğitim tarihinde medrese deyince ilk akla gelen ve kurulan vakıfların bina yapımı, müderris ve talebelere maaş verilmesi; hadis, fıkıh, vaaz ve tasavvufla uğraşanlara, imam, müezzin, hademe ve muhtaçlara yardım edilmesi gibi görevler üstlendiği medreseler aşağıdakilerden hangisidir?
Nizamiye |
Mustansıriyye |
Meşhed-i Ebû Hanîfe |
Bâbüttâk |
Kurâh Zafer |
Türk eğitim tarihinde medrese deyince ilk akla gelen ve kurulan vakıfların bina yapımı, müderris ve talebelere maaş verilmesi; hadis, fıkıh, vaaz ve tasavvufla uğraşanlara, imam, müezzin, hademe ve muhtaçlara yardım edilmesi gibi görevler üstlendiği medreseler Nizamiye Medreseleridir.
8.Soru
Fatih zamanında kurulan Sahn-ı Seman medreselerine öğrenci yetiştiren medreselere ne ad verilirdi?
Telvîh Medreseleri |
Haric Medreseleri |
Haşiye-i tecrîd Medreseleri |
Miftah Medreseleri |
Tetimme medresleri |
1460 ile 1470 arasında Fatih Camii’ni yaptırdığında çevresinde Sahn-ı Seman ya da Semâniye Medreseleri adı verilen sekiz meşhur medreseyi kurmuş ve her birine meşhur âlimleri yerleştirmiştir. Bu medreselerin hemen yanında onlara talebe yetiştirecek daha alt düzeyde sekiz medrese daha inşa edilmiştir ki bunlara da Tetimme medreseleri denir. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Yazı ilk olarak MÖ 3000-3500 seneleri arasında kimler tarafından keşfedilmiştir?
Akadlar |
Likyalılar |
Sümerler |
Babilliler |
Hititler |
Yazının ilk olarak MÖ 3000-3500 seneleri arasında Sümerler tarafından keşfedildiği bilinmektedir.
10.Soru
- Etkinlikteki amaç, din adamlarının ve adayların ahlaki standartlarını yükseltmeye çalışmaktı.
- Öğrenci ve hocaların katılımı zorunluydu.
- Bütünüyle ahlaki bir etki yaratabilmek amacı vardır.
- Demokratik bir yapıya sahipti.
Yukarıda verilen özellikler Hindistan'da “Bodhisattva” dönemindeki zihinsel eğitim programında uygulanan metod adıdır?
Konferanslar |
Geziler |
Meditasyon |
Eğitimliler Meclisi |
Tartışma |
Cevap D'dir.
11.Soru
Yazının bulunmasından Roma devletinin MS 395’te ikiye ayrılışına kadar olan dönem hangi dönemdir?
Orta çağ |
Yakın çağ |
İlk çağ |
Yeni çağ |
Karanlık çağ |
Yazının bulunmasından Roma devletinin MS 395’te ikiye ayrılışına kadar olan dönem Eski çağ ya da İlk çağ olarak adlandırılır.
12.Soru
- “Bed-i besmele” da bilinir.
- Bu gelenek pedagojik değere sahiptir.
- Okunan ilahiler ve edilen dualarla çocuklar “amin” diye bağırırlar.
Yukarıda özellikleri verilen "Amin Alayı"nın amacı nedir?
Çocuklara eğitimi sevdirmek ve özendirici olmasını sağlamak. |
Çocukların duayla okula başlamasını sağlamak. |
Okumayı öğrenen çocuklar için kutlama yapmak. |
Hindistan'da eğitim alanında Türklerin gücünü göstermek. |
Budizme karşı islamın gücünü göstermek. |
Cevap A'dır.
13.Soru
Tasavvuf tarihçisi Mustafa Kara’ya göre tekke eğitiminin temel özelliklerini belirlemiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu özelliklerden biri değildir?
Tekke eğitimi zorunlu değildir |
Belli bir yaş sınırı yoktur |
Her tekke için mutlaka bir mürşid gereklidir |
İnsanlar için mürşidi aramak, bulmak gereklidir |
Burada gruba eğitim verilir |
Tasavvuf tarihçisi Mustafa Kara’ya göre tekke eğitiminin temel özellikleri şunlardır: Tekke eğitimi zorunlu değildir, belli bir yaş sınırı yoktur, her tekke için mutlaka bir mürşid gereklidir. İnsanlar için mürşidi aramak, bulmak gereklidir. Burada birebir eğitim verilir
14.Soru
Medreseyi bitirene hocası tarafından verilen belgeye verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Haşiye |
İcazetnâme |
Danişmend |
Küttâb |
Tahşiye |
Medreseyi bitirene hocası tarafından verilen belgeye icazetnâme denir. Cevap B seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Budist eğitim anlayışın temel ilkelerinden biri değildir?
Öğrenmeyi öğrenme |
Karakter eğitimi |
Dini eğitim |
Eğitimin gelişmesi |
Yaşam için eğitim |
Öğrenmeyi öğrenme
16.Soru
I. Memlukler döneminde Sunnî çizgide faaliyet sürdürmüştür.
II. Eyyûbîlerden sonra daha da güçlenip yayılmıştır.
III. Fâtimîler Kahire'de Ezher Camii'ni inşa etmişlerdir.
IV. Yapımına 890 yılında başlanıp iki yıl sürmüştür.
V. Şia'nın İsmailî mezhebine ait bilgiler okutulmaktaydı.
Yukarıda Mısır medreselerinden biri olan Ezher Camii ile ilgili verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I-V |
II-IV-V |
III-IV |
I-III-V |
I-IV-V |
Fâtimîler, ilk olarak Kahire’de Ezher Camii’ni inşa ettiler. Yapımına 970’te başlanıp iki yılda tamamlanan camide Şia’nın İsmailî koluna ait bilgiler okutulmakta bu mezhebin dinî ve siyasi ilkelerini tanıtmak amacıyla burada sürekli toplantılar yapılmaktaydı. Fâtımîler’in kendi doktrinlerini yayma gayreti, asıl 1005 yılında Hâkim-Biemrillâh’ın Kahire’de kurduğu Dârülhikme’de görülmektedir.Eyyûbîler’in iktidara gelişiyle birlikte propaganda merkezi olmaktan çıkarıldığı için canlılığını kaybeden ve bir süre ihmale uğrayan Ezher, her şeye rağmen ilmî faaliyetlerin merkezi olmayı sürdürdü. Daha sonra yönetimi ele geçiren Memlükler ve Osmanlılar devrinde Ezher’e vakıf tahsisi ve yeni medreselerin ilavesiyle buradaki ilmî hayat canlandırıldı ve bu külliye Sünnî çizgide faaliyetini sürdürdü.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mahalle/sıbyan mekteplerine verilen adlardan biri değildir?
Beytü’t-ta’lim |
Darü’l-ilm |
Küttâb |
Adâb-ı muhasebe |
Muallimhâne |
Osmanlı eğitim sisteminin ilk kademesi olan sıbyan mektepleri, mahalle mektebi, darü’t-ta’lim, mektep, mektephâne, muallimhâne, darü’l-ilm, beytü’t-ta’lim, küttâb gibi isimlerle anılmıştır. Adâb-ı muhasebe ise Fatih'in sıbyan mekteplerine hoca yetiştirecek medreselerde okutulmasını istediği, bugünkü anlamda tartışma metodu anlamındaki derslerden biridir. Doğru cevap D'dir.
18.Soru
Bir hakikati alaylı yollarla, bilmemezlik yaparak karşıdaki kişiye göstermeye İroni denir. Bu eğitim metodunun öncü ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrat |
Aristo |
Platon |
Epiküros |
Zenon |
İroni: Bir hakikati alaylı yollarla, bilmemezlik ve cahillik ayaklarına yatarak karşısındakine hissettirme sanatıdır. Bu metodun tarihte bilinen en büyük ustalarından biri hatta ilki Sokrat’tır. Sokrat, öğrencisine bir şey öğretmek istediği zaman, “bir şey biliyorum, o da hiçbir şey bilmediğimdir” ilkesini öncelikle hayata geçirerek, karşısındaki insanların tam olarak inanmadıkları, temelli olarak bilmedikleri konuları ortaya koymaya çalışırdı. Doğru cevap A şıkkıdır.
19.Soru
İslam’dan önce, Araplar arasında geçerli olan ve eşyalar ve olaylar arasındaki ilişkilerden çıkarımda bulunmaya yarayan bilgi alanına ne ad verilirdi?
Kıyafef |
Irafet |
Kehanet |
Tedib |
Tezhip |
İslam’dan önce Araplar arasında eşyalar ve olaylar arasındaki ilişkilerden çıkarımda
bulunmaya ırâfet adı verilmekteydi.
20.Soru
"Bir mum diğerini tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez." sözünü kim söylemiştir?
"Bir mum diğerini tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez." sözünü kim söylemiştir?
Yunus Emre |
Aşık Paşa |
Hacı Bektaş Veli |
Mevla^na Celaleddin Rumi^ |
Nasrettin Hoca |
Mevla^na Celaleddin Rumi^ (1207-1273) Belh’te doğdu. O¨nce Karaman’a geldi. Konya’da yerleşti. U¨nlü Türk düşünürünün bilinen eserleri, Mesnevi ve Di^va^n’dır. Mesnevi, pek çok dile çevrilmiş ve tüm dünyada ilgi görmüştür. Mevla^na şiirlerinde hoşgörü, insan sevgisi, ahlaki değerler gibi kavramları işlemiştir. Mevlevilik tarikatının kurucusudur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ