Eğitim Tarihi Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Tanrı kanunları insan kanunlarından üstündür” diyerek medeniyet yerine doğayı ve özgürlüğü esas alan fikir adamı aşağıdakileden hangisidir?
J.J. Rousseau |
Tolstoy |
Hegel |
Herbart |
Nietzsche |
“Tanrı kanunları insan kanunlarından üstündür” diyerek medeniyet yerine doğayı ve özgürlüğü esas alan Tolstoy’u da buraya dahil etmelidir.
2.Soru
Avrupa'da tıp eğitiminde ders kitabı olarak okutulan "Kanun" adlı eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Farabi |
Balasagunlu Yusuf |
Ahmet Yesevi |
Biruni |
İbni Sina |
Kanun adlı eserin yazarı İbni Sina'dır
3.Soru
Kişilik eğitimi (1), Devlet vatandaşlığı eğitimi (2 ), Hayata gerçek yakınlık (3 ), Yaparak öğrenme (4 ), Proje metodu (5 ). Yukarıda numaralı yerlerdeki eğitim anlayışları, sırasıyla hangi eğitimcilere aittir?
Gaudig- Kerschensteiner - Decroly - Dewey- Kilpatrick |
Kerschensteiner - Decroly - Gaudig- Kilpatrick- Dewey |
Decroly- Kerschensteiner - Kilpatrick- Dewey- Gaudig |
Kerschensteiner - Decroly- Dewey- Gaudig- Kilpatrick |
Dewey- Gaudig- Kilpatrick- Kerschensteiner - Decroly |
Kişilik eğitimi (Gaudig), Devlet vatandaşlığı eğitim (Kerschensteiner), Hayata gerçek yakınlık (Decroly), Yaparak öğrenme (Dewey), Proje metodu (Kilpatrick). Dolayısıyla doğru seçenek Gaudig- Kerschensteiner - Decroly - Dewey- Kilpatrick’tir.
4.Soru
III. Selim tarafından Osmanlı Devleti’ni eski güç ve ihtişamına kavuşturmak amacıyla başlatılan reform hareketin adı nedir?
Nizam-ı Cedid |
Mekteb-i Tıbbiye |
Mekteb-i Harbiye |
Mekteb-i Sultanî |
Mekâtib-i Hususiye |
“Yeni düzen” anlamına gelmekte olup Sultan III. Selim tarafından Osmanlı Devleti’ni eski güç ve ihtişamına kavuşturmak amacıyla başlatılan reform hareketine Nizam-ı Cedid denir. Doğru cevap A’dır.
5.Soru
Sultan II. Mahmud’un (1808-1839) son iki yüzyıldır her yenileşme girişimini boğan tarihî Yeniçeri Ocağı’nı aşağıdakilerden hangi tarihte imha etmiştir?
1820 |
1823 |
1826 |
1829 |
1832 |
Askerî eğitim alanındaki reformlar, Sultan II. Mahmud’un (1808-1839) 1826’da son iki yüzyıldır her yenileşme girişimini boğan tarihî Yeniçeri Ocağı’nı imha etmesinden sonra tekrar başlamıştır.
6.Soru
Abitur kavramı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak tanımlanmıştır?
Orta Çağ’dan beri gelen, genelde Olgunluk Sınavı da denen ve liseye giriş hakkı tanıyan ortaokul bitirme sınavı |
Genelde Olgunluk Sınavı da denen mesleki liseleri bitirme sınavıdır |
Orta Çağ’dan beri gelen üniversite diplomasına denk gelen bir sertifikasyondur |
20. yy'da Almanya'da benimsenen lise modelidir |
Orta Çağ’dan beri gelen, genelde Olgunluk Sınavı da denen ve üniversiteye giriş hakkı tanıyan lise bitirme sınavı |
Orta Çağ’dan beri gelen, genelde Olgunluk Sınavı da denen ve üniversiteye giriş hakkı tanıyan lise bitirme sınavı Abitur'dur
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Devri eğitim hareketlerinin genel özelliklerinden biri değildir?
Kız ortaokulları ve kız öğretmen okulunun açılması |
İlkokulların yenileştirilmesinden sonra ortaokulların, askerî ortaokulların açılması ile askerî liselerin açılması |
Osmanlı topraklarında Hristiyan misyoner gruplar tarafından da okulların açılması |
Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile Osmanlı eğitim sisteminin, Fransız eğitim sistemine göre yeniden düzenlenmesi |
İlk örgün mesleki ve teknik eğitim kurumlarının açılması |
1869 yılına kadar eğitim reformları plansız ve programsız olarak gelişmiştir. Daha açık bir ifadeyle bu yıllarda eğitim örgütü ve okulların gelişimi, belli bir programa ve sisteme göre değil, ihtiyaçlara göre şekillenmiştir. İlkokullar (sıbyan mektebi) yenileştirilmeden ortaokulların (rüştiye), askerî
ortaokullar açılmadan, askerî liselerin (askerî idadî) açılması vb. bu duruma örnek oluşturmaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II meşrutiyet döneminde açılan medreselerden biri değildir?
Mekteb-i Kuzat |
Sahn-ı Seman |
Medresetü'l Vaizin |
Medresetü'l - Eimme ve'l - Hüteba |
Darü'l - Hilafeti'l - Aliye Medresesi |
Mekteb-i Kuzat, Medresetü'l Vaizin, Medresetü'l - Eimme ve'l - Hüteba, Darü'l - Hilafeti'l - Aliye Medresesi, Medresetü'l mütehassısın medreseleri II. meşrütiyet döneminin yeni medreseleridir
9.Soru
Okulöncesi eğitimin, dolayısıyla “Kindergarten”lerin kurucusu aşağdakilerden hangisidir?
Fröbel |
Hegel |
Rousseau |
Concordet |
Herbart |
F.W. Fröbel, okulöncesi eğitimin, dolayısıyla “Kindergarten”lerin kurucusudur. Ona göre, okulun ilk görevi bilgi vermek değil, güçlü şahsiyet kazandırmaktır. Çocuk serbest hareket etmeli ve faal olmalıdır. Oyun, çok önemli bir eğitim vasıtasıdır.
10.Soru
Okullarında sıkı bir disiplin vardı. Okul sabahın erken vakitlerinde başlar, akşam vaktine kadar devam ederdi ve mutlaka tatil günleri vardı. Okulda ödevler verilir, kontrol edilir ve teneffüs yapılırdı. Ödevini iyi yapanlar ödüllendirilir, kötü yapanlar da çeşitli şekillerde cezalandırılırdı. Bütün bunların yanında nüfuzlu ailelerin çocuklarına karşı öğretmenler ve idareciler tarafından kayırma, üstün tutma vb. davranışlar da gösterilebilirdi.
Hangi uygarlıkta böyle bir eğitim sistemi kurulmuştu?
Mısır |
Babil |
Sümer |
İran |
Akad |
Sümer okullarında sıkı bir disiplin vardı. Okul sabahın erken vakitlerinde başlar, akşam vaktine kadar devam ederdi ve mutlaka tatil günleri vardı. Okulda ödevler verilir, kontrol edilir ve teneffüs yapılırdı. Ödevini iyi yapanlar ödüllendirilir, kötü yapanlar da çeşitli şekillerde cezalandırılırdı. Bütün bunların yanında nüfuzlu ailelerin çocuklarına karşı öğretmenler ve idareciler tarafından kayırma, üstün tutma vb. davranışlar da gösterilebilirdi.
11.Soru
Osmanlıda Tanzimattan itibaren öncesinde Mekteb-i Tıbbiye’de başlayan sonraki yıllarda az veya çok bütün modern okulları etkisi alan düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Darvinizm |
Kapitalizm |
Metafizik |
Laiklik |
Pozitifizm |
Osmanlıda Osmanlıda Tanzimattan itibaren Mekteb-i Tıbbiye’de başlayan sonraki yıllarda az veya çok bütün modern okulları etkisi alan düşünce akımı pozitifizmdir.
12.Soru
Okulsuz Toplum kitabının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
I. Illich |
P. Freire |
W. Reich |
A.S. Neill |
H.A. Giroux |
Okulsuz Toplum kitabının yazarı I. Illich'tir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Aldülhamid döneminde eğitimin genel özelliklerinden değildir?
Seküler hukuk sistemi için yüksek öğretim seviyesinde bir hukuk okulu açılmıştır. |
İlk ve orta öğretimde okullaşma oranı %20 'nin üzerine çıkmıştır. |
II. Abdülhamid Türk/Osmanlı modern eğitim sisteminin kurucusudur. |
Eğitimde de Osmanlıcılık siyaseti yerine İslamcılık siyaseti benimsenmiştir. |
Yeni bir devlet düzeni ve yapı kabul edilmemesine karşın medreseler devam etmiştir. |
1869 yılında yürürlüğe konan 1869 MUN’yi uygulama sahasına taşıyarak Osmanlı/Türkiye modern eğitim sistemini kuran Sultan II. Abdülhamid’dir. Tanzimatçıların Osmanlıcılık siyaseti, Hristiyanların ayrılıkçı isyanlarının da etkisiyle terk edilerek İslamcılık siyaseti izlenmeye başlanmış ve bu süreç eğitimi de etkilemiştir.II. Abdülhamid Devri’nde devlet, geleceğini her alanda modernleşmenin devamında görmüş; buna paralel olarak medreseleri kendi hâline bırakmıştır.Seküler hukuk sisteminin ihtiyaç duyduğu personeli yetiştirmek üzere yüksek öğretim seviyesinde bir hukuk okulu (Mekteb-i Hukuk-ı Şahane, 1880) açılmıştır. Ancak bu dönemde okul, öğretmen ve öğrenci sayısı, Tanzimat Dönemi’ne göre katlanarak artmıştır. Bununla beraber söz konusu artış, ilk ve ortaöğretimde okullaşma oranını %10’un üzerine çıkaramadı. Doğru cevap B şıkkıdır.
14.Soru
19. yüzyılın son çeyreğinde çağın büyük şehir kültürüne, yani “asfalt kültürüne” ve özellikle de entellektüalizme bir tepki olarak ortaya çıkan, bilgi kazandırma işini ikinci plana itip, karakter şekillendirmeyi ön plana alan çağdaş eğitim akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat eğitimi ve müze eğitimi |
Kır eğitim yurdu |
Çocuktan hareket |
Sınıf düzenleri |
İş eğitimi |
19. yüzyılın son çeyreğinde çağın büyük şehir kültürüne, yani “asfalt kültürüne” ve özellikle de entellektüalizme bir tepki olarak ortaya çıkan, bilgi kazandırma işini ikinci plana itip, karakter şekillendirmeyi ön plana alan çağdaş eğitim akımı kır eğitim yurdu akımıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Maarif-i Umumiye Nizamnamesinin öngördüğü okul sistemlerinden biri değildir?
Sıbyan mektepleri |
Rüştiyeler |
İdadîler |
Sultanîler |
Medreseler |
Maarif-i Umumiye Nizamnamesi örgün eğitimi ilk, orta ve yüksek olmak üzere üç kademeye ayırmış ve bunlarda yer alacak kurumları belirlemiştir. Ayrıca, bu kurumların kuruluş ve işleyiş biçimlerini de düzenlemiştir. Söz konusu kurumlar şunlardı: Sıbyan Mektepleri, Rüştiyeler, İdadîler, Sultanîler, Darülfünun, Dârülmuallimîn ve Dârülmuallimât. Medreseler ise geleneksel anlayışın benimsediği, daha eskiye dayanan bir eğitim türüdür. Doğru cevap E’dir.
16.Soru
1931 yılına ait CHP Parti Programında belirlenen Cumhuriyet eğitiminin esasları aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Akılcılık-İlerlemecilik-Bilimsellik |
Milli egemenlik-Çağdaşlık-Devletçilik |
Planlılık-Süreklilik-Genellik ve Eşitlik |
Millilik- Laiklik-Bilimsellik |
İlericilik-Bireysellik-Halkçılık |
1931 yılına ait CHP Parti Programı Cumhuriyet eğitiminin esasları; millîlik, laiklik ve bilimselliktir.
17.Soru
Haçlı Seferleri hangi tarihte başlamıştır?
795 |
1095 |
1019 |
1119 |
1235 |
Haçlı seferleri 1095 yılında başlamıştır.
18.Soru
1870’te İstanbul’da kız okullarına öğretmen yetiştirmek amacıyla açılan ve İslam tarihinde belki de ilk kez devlet memuru olma fırsatını veren okullar aşağıdakilerden hangisidir?
Dârülmuallimîn |
Dârülmuallimât |
İnas rüştiyesi |
Sıbyan mektepleri |
Darülfünun |
1870’te İstanbul’da kız okullarına öğretmen yetiştirmek amacıyla açılan Dârülmuallimât adlı kız öğretmen okulu, onlara, İslam tarihinde belki de ilk kez devlet memuru olma fırsatını verdi. Kısa süre sonra, kızların devam ettiği ilk ve ortaokullarda kadın öğretmenler de görev yapmaya başladı. Doğru cevap B’dir.
19.Soru
Osmanlıda Meşrutiyet döneminde imam, hatip ve müezzin yetiştirmek için oluşturulan okul aşağıdakilerden hangisidir?
Mekteb-i Kuzât |
Medresetü’l Vaizin |
Medresetü’l - Eimme ve’l - Hüteba |
Dârü’l - Hilâfeti’l - Âliye Medresesi |
Medresetü’l - Mütehassisîn |
Meşrutiyet döneminde İmam, hatip ve müezzin yetiştirmek için oluşturulan okul Medresetü’l - Eimme ve’l – Hüteba’dır.
20.Soru
"19.yüzyılda duygu, duyarlılık, hayal gücü, karakter ve beden eğitimi ihmal edilmişti. Sanat halktan uzaklaştırılmıştı" diye bahsedilen akım aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat Eğitimi ve Müze Eğitimi Akımı |
Kır Eğitim Yurdu Akımı |
Çocuktan Hareket Akımı |
Sınıf Düzenleri Akımı |
İş Eğitimi Akımı |
19.yüzyılda duygu, duyarlılık, hayal gücü, karakter ve beden eğitimi ihmal edilmişti. Sanat halktan uzaklaştırılmıştı.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ