Eleştiri Kuramları Final 12. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Sanatı, var olanı taklit etme veya yansıtmaya dayalı bir yaratma olarak kabul eden düşünürler aşağıdakilerden hangisidir?


Elius ve Varron

Cicéron ve Quintilien

Tacitus ve Horace

Cicéron ve Platon

Platon ve Aristoteles


2.Soru

I. Sanatçının bulduğu ana karakterin önem derecesi,
II. Ana karakterin gerçek hayata yakınlığı,
III. Ana karakterin topluma sağlayacağı fayda derecesi,
IV. Ana karakter ortaya çıkarılırken eserdeki her türlü¨ ayrıntının bir bütünlük içinde birleştirilme başarısı.
Filozof Hippolyte Taine'e göre yukarıdaki açıklamalardan hangisi ya da hangileri bir edebî eserin değerini tespit ederken kullanacağımız nesnel ölçütlerdir?


I, II, III

I, III, IV

II, III, IV

I ve III

II, III, IV


3.Soru

Brunetière’e göre eleştirinin konusu ne olmalıdır?


Edebiyat eserlerini yargılamak, sınıflandırmak, açıklamaktır.

Bir eser, ne kadar faydalı ve iyi şeylerden bahsediyorsa o kadar iyiydi.

Eserde bütün unsurlar bir bütün yaratacak biçimde, olmalı idi.

Olaylar, karakterler, üslup belirli bir etki yaratacak biçimde düzenlenmeliydi.

Edebî eserlerin ırk, ortam ve dönem bağlamı içinde değerlendirilmeliydi.


4.Soru

Amacı alıcıyı karar almaya ya da eylem yapmaya zorlama olan söylem aşağıdakilerden hangisidir?


Hareket söylemi

Övgü yergi söylemi

Savunmacı söylem

Yargılayıcı söylem

Tartışma söylemi


5.Soru

Anlatı şeması kaç bölümden oluşur ?


1
2
3
4
5

6.Soru

Akıldışılığı keşfeden ilk kuramcı kimdir?


Marks

Bakhtin

Hegel

Benjamin

Adorno


7.Soru

Sanat gerçeği olduğu gibi kabul etmez diyen bilgin kimdir?


Nurullah Ataç

Hippolyte Tain

Anatole France

Gustave Lanson

Ferdinand Brunetiere


8.Soru

Marksist eleştiri bir eseri incelerken merkeze neyi koyar?


Eserin sanatçısını.
Eserin okuyucusunu.
Eserin üretildiği toplumu.
Eserin üretildiği zaman dilimini.
Eserin kendisini.

9.Soru

Rus edebiyat kuramcısı Mikhail M. Bakhtin’in edebiyat kuramı edebi metinlerdeki hangi unsurlarla ilgili bir kuramdır? 


Belirsizlik, çirkinlik, grotesk 
Güzellik, netlik, grotesk 
 Grotesk, öznellik, belirsizlik
Nesnellik, grotesk, çirkinlik 
Çirkinlik, öznellik, belirsizlik 

10.Soru

İnandırıcı ve etkili bir kanıtlamayla birlikte gerçekleştirilen tutarlı metinler/söylemler oluşturma sözbilimin hangi bölümüne örnek olarak verilebilir?


Buluş

Bellek

Hareket

Düzenleyiş

Anlatma Biçimi


11.Soru

Dostoyevski’nin romanlarındaki çok sesliliği keşfeden eleştiri kuramcısı kimdir ?  


Adorno
Benjamin
Goldmann
Bakhtin
Lukacs

12.Soru

“Tümevarıma dayanan bir anlayıştır. Edebiyatı metin olarak algılar ve eseri yazarla açıklar. Doğal eleştiri taraftarlarına göre edebiyatı yaratan, yazar ve eserdir. Aslında ise yazarı ve eseri yaratan edebiyat geleneğidir (sanat, dil, eleştiri...).” cümleleri Macherey’in genel bir değerlendirmesini  yaptığı, eleştirinin hangi temel eğilimidir?


Görgücü anlayış

Kuralcı anlayış

Yorumlayıcı anlayış

Kültürel anlayış

Yargıç eleştirisi


13.Soru

Propp her bilimde değişmeyen unsurları hangi bilimden destek alarak bulmuştur?


Fizik

Matematik

Psikoloji

Biyoloji

Kimya


14.Soru

Edebiyatın toplum içinde doğduğu, toplum içinde var olduğu ve toplumun ifadesi olduğu, hatta edebiyatın hayatı temsil ve taklit ettiği ilkesinden hareket eden eleştiri türü aşağıdakilerden hangisidir?


Tarihi eleştiri

Sosyolojik eleştiri

İdealist eleştiri

Metin eleştiri

Sözlü eleştiri


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi açık metinlerarası biçimler başlığı altında yer almaz?


Alıntı

Gönderge

Öykünme

Gizli alıntı ve anıştırma

Yansılama


16.Soru

I. Edebiyata Dair (De la Litte´rature...) adlı eseri 1800 yılında yayımlamıştır
II. Bu eseri edebiyat-toplum ilişkisini inceleme amacına yöneliktir
III. Söz konusu eserinde Madame de Stae¨l dinin, a^detlerin, kanunların edebiyat üzerinde, edebiyatın da din, a^detler ve kanunlar üzerinde ne gibi tesirleri olduğunu söyler
IV. Stae¨l edebiyat eleştiriciliğinde sosyolojik yöntemi başlatmıştır.
Madame de Stael ve Edebiyata Dair adlı eseri hakkında yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?


I

II, III ve IV

III

III ve IV

Hepsi


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, metnin derin yapısını oluşturan ilk çocukluk, cinsellik, “bu”, “ben”, “üstben”, “bilinçdışı”, Oidipus/Elektra karmaşası, yaşam-ölüm dürtüleri, vb. olguları ve durumları yazarın “bilinçdışı” kişiliğinde arayarak açıklamaya çalışan ruhçözümleyimi yöntemini kullanmıştır?


Charles Mauron
Otto Rank
Marie Bonaparte
Charles Baudouin
Jacques Lacan

18.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi Taine'nin sanat ve sanat eseri hakkındaki görüşünü açıklar?


Sanatçının görevi doğadaki güzelliği doğrudan ve en doğru şekilde alıcıya iletmektir.
Sanatçı eserinde ideal olanı değil var olanı yansıtır.
Sanat bir gerçekliği taklit etmek değil, gerçeklikler arasında yeni bağlantılar kurmaktır.
Sanatı ve sanatçıyı şekillendiren içinde bulunduğu kültür, zaman ve mekandır.
Sanat eseri, değişen ve orijinal yönleriyle değil, değişmeyen ve türün diğer eserleriyle aynı kalan yönleriyle bir değer kazanır

19.Soru

Hikâye etme türü, Anlatı türü: Hayalî yahut gerçek olayları anlatan eserlerdir. Aşağıdakilerden hangisi bu türün içinde yer almaz?


Hikayeler

Romanlar

Biyografiler

Denemeler

Masallar


20.Soru

Verhaeren’de İmge (1924), Sanatın ruhçözümleyimi (1929) ve Victor Hugo’nun Ruhçözümleyimi (1943) gibi çalışmalarında yazınsal ruhçözümleyimin, ruhsal açıklama içinde, yeni yorum ve değerlendirme öğelerini ortaya koyması gerektiği üzerinde durur.
Yukarıda bahsedilen yazar kimdir?


Charles Mauron

Sigmond Freud

Otto Rank

Charles Baudouin

René Laforgue