Eleştiri Kuramları Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Temellerini filozof Descartes’ın, Metot Üzerine Konuşma adlı eseriyle attığı edebi akım aşağıdakilerden hangisidir?
Sembolizm |
Realizm |
Natüralizm |
Romantizm |
Klasisizm |
Klasisizm, mutlak monarşi rejiminin ideolojik ve estetik görüşünü yansıtıyordu. Bu akımın fikrî temellerini filozof Descartes, Metot Üzerine Konuşma (1637) adlı eseriyle atmıştır.
2.Soru
Hippolyte Taine’nin ortaya attığı kavramlar ......
Bilimsel değildir
|
Bilimseldir
|
Yöntem bakımından kesindir
|
Mutlaktır
|
Kesinlikle uygulanabilir
|
3.Soru
Üzerinde çözümleme yapmak amacıyla benzeşik türden metinlerin toplamına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Palempsest |
Bağlam değiştirme |
Bütünce |
Söyleşimcilik |
Sözcelem |
Bütünce: Üzerinde çözümleme yapmak amacıyla benzeşik türden metinlerin toplamına verilen ad.
4.Soru
“Güzel söz söyleme, hitabet sanatı; belagat.”
Aşağıdakilerden hangisi yukarıda yapılan tanımı karşılamaktadır?
Söylem |
Yazınbilim |
Sözceleme |
Söz Sanatları |
Biçembilim |
Söz Sanatları : Güzel söz söyleme, hitabet sanatı; belagat.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi izlenimci eleştiriyi belirleyen deneme yazarlarından değildir?
Alain |
Andre Suarez |
Charles Peguy |
Mauruce Blanchot |
Gustave Lanson |
Gustave Lanson izlenimci eleştiriyi değil bilimsel eleştiriyi benimsemiştir.
6.Soru
Sosyolojik eleştirinin temelini oluşturan eserin adı : ........
Utopia
|
Yeni Hayat
|
Yeni Bilim
|
Saf aklın eleştirisi
|
Putların Alacakaranlığında
|
7.Soru
Edebi bir eseri incelerken aşağıdakilerden hangisinin cevabı aranmaz?
Duygu tonu |
Metin tipi |
Türü |
Eğitim amacı |
Eser hangi edebi akıma aittir |
Edebi bir eser incelenirken duygu tonu, metin tipi,türü ve eserin hangi akıma ait olduğu incelenir. Eğitim amacı araştırılmaz.
8.Soru
Kişinin davranışını belirleyen etmen sadece kişisel güdülenme değil, aynı zamanda ………….. algılama biçimidir.
Kendisini
|
Çevresini
|
Tarihini
|
Geleneklerini
|
Benliğini
|
9.Soru
Edebiyatta bilgi vermek amacıyla yazılan yazılar hangi türe girer?
Mektup türü |
İspatlayıcı tür |
Anlatıcı tür |
Öğretici tür |
Tiyatro türü |
Edebiyatta bilgi vermek amacıyla yazılan yazılar öğretici türe girer.
10.Soru
Poetika ne demektir?
Yazınbilim |
Söylem |
Göstergebilim |
Belagat |
Retorik |
Yazınbilim: (Poetika): Yazının işleyiş kurallarını tanımlar, bağlı kalınması gereken kuralları çözümler ve belirler.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. yüzyılın sonlarında, 1885-1915 yılları arasında Fransa’da bütün sanat alanlarında, resimde, müzikte, edebiyat ve eleştiri alanlarında üzerinde en çok durulan akımdı?
Dışavurumculuk |
Romantizm |
İzlenimcilik |
Kübizm |
Sürrealizm |
XIX. yüzyılın sonlarında Fransa’da bütün sanat alanlarında, , resimde, müzikte, edebiyat ve eleştiri alanlarında izlenimcilik en gözde akımdı. 1885-1915 yılları arasında üzerinde en çok durulan akımlardan birisi izlenimcilik oldu.
12.Soru
Göstergebilim hangi yapıtlarla ilgilenmez ?
Otobiyografilerle
|
Anı
|
Günlük
|
Mektup
|
Hepsi
|
13.Soru
“Bireysel kullanım edimiyle dili işleyişe geçiren kişi.”
Yukarıdaki tanımlama hangi terimin karşılığıdır?
Sözceleme Öznesi |
Yazınbilim Öznesi |
Söylem Öznesi |
Biçembilim Öznesi |
İzlekselleşme Öznesi |
Bireysel kullanım edimiyle dili işleyişe geçiren kişi.
14.Soru
Belli bir çevrede bir öznenin önceden kabul ettiği ve taşıdığı, tasarlanmış imgeye ne ad verilir?
Kalıplaşmış deyim |
Kalıplaşmış imge |
Metinlerarası ilişkiler |
Söyleşimlilik |
Erken anlatım |
Belli bir çevrede bir öznenin önceden kabul ettiği ve taşıdığı, tasarlanmış imgeye kalıplaşmış imge denmektedir. Kimi zaman çok basite indirgenmiş olan bu imge, olumlu da olabilir olumsuz da olabilir.
15.Soru
“Her edebi eser hem türünün izlerini taşır, hem türün gelişim ve …….. sağlar ? Cümledeki noktaları yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Gerilemesini
|
İlerlemesini
|
Değişimini
|
Ünlü olmasını
|
Tanınmasını
|
16.Soru
Metinlerarasını büyük ölçüde okur-metin arasındaki ilişkiye göre tanımlayan ve alımlama kuramını oluşturan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Mihail Bahtin |
Julia Kristeva |
Roland Barthes |
Michael Riffaterre |
Gerard Genette |
Julia Kristeva metin karşısında okurun rolüne hiç değinmez. Ondan ayrı olarak, Riffaterre metinlerarasını büyük ölçüde okur-metin arasındaki ilişkiye göre tanımlar: “Metinlerarası, okurun kendinden önce ya da sonra gelen bir yapıtta başka yapıtlar arasındaki ilişkileri algılamasıdır” (1980). Bir yapıt ile ondan önce ve/ya ondan sonra gelen yapıtlar arasındaki ilişkiyi okur kavrar. Böylelikle Riffaterre tanımlamalarını bir alımlama kuramı çerçevesine oturtur.
17.Soru
Bir metin ya da söylemde anlamı oluşturan düzeyler ve bileşkeler arasında kolaydan zora, yalından karmaşığa giden ilişkileri düzenleyen kuramsal süreci açıklayan göstergebilimsel araca ne ad verilir?
Üretici süreç |
Sözceleme |
Uzamsallaştırma |
Odaklayım |
Derin yapı |
Üretici süreç: Bir metin ya da söylemde anlamı oluşturan düzeyler ve bileşkeler arasında kolaydan zora, yalından karmaşığa giden ilişkileri düzenleyen kuramsal süreci açıklayan göstergebilimsel araç.
18.Soru
Eleştiri anlayışını “tür” üzerine kuran kimdir?
Taine
|
Brunetiere
|
Propp
|
Lanson
|
Todorov
|
19.Soru
Bakhtin'in estetik kuramı hangi estetikçi ve filozoflarınıngörüşlerini esas almaktadır.
Marksist
|
Yeni Hegelci
|
Yeni Nesnelci
|
Yeni Gerçekçi
|
Platoncu
|
20.Soru
Aşağıda verilen tanımlardan hangisi yaptakçılık kavramına aittir?
Bir metinde birbirinden farklı parçaları yan yana getirme. |
Kendi işlevleri dışında başka bir işlev yerine getirmesi amacıyla unsurların ya da malzemenin yeni bir bütünde bir araya getirilmesi ve montajlanmasıyla oluşan etkinliğe, düşünceye ya da yaratıya verilen ad. |
Yüzeyi kazınarak üzeri yeniden yazılan parşömen; metinlerarasılık bağlamında, yazınsal bir metnin altında her zaman başka metinlerin izlerine rastlanır imgesine bağlanır. |
Üzerinde çözümleme yapmak amacıyla benzeşik türden metinlerin toplamına verilen ad. |
Kristeva’nın, bir göstergeler dizgesinden başka bir dizgeye geçişini belirtmek için metinlerarasılık yerine kullandığı terim. |
Yaptakçılık: Kendi işlevleri dışında başka bir işlev yerine getirmesi amacıyla unsurların ya da malzemenin yeni bir bütünde bir araya getirilmesi ve montajlanmasıyla oluşan etkinliğe, düşünceye ya da yaratıya verilen ad.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ