Eleştiri Tarihi Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gülşen-i Şu’ara adlı tezkire aşağıda belirtilen hangi şaire aittir?
Mustafa Ali
|
Aşık Çelebi
|
Ahdi
|
Süha
|
Şeyh Galip
|
2.Soru
"Eski inşâlarda lûgat-ı Arabiyye ve ibârât-ı muhayyele var ise de, bâri zımnında
iyi kötü bir ma’nâ dahi çıkardı. Şimdi ise, asır nâzikleşmiş ve efkâr ü politika incelmiş olduğundan, ba’zı fermânlar ve mektûb-ı Sâmîler ve takrîrlerde öyle ibâreler görülüyor ki, lûgatler herkesin bildiği şeyler iken, ma’nâ-yı sahîhi ne olduğu anlaşılmak kâbil olmuyor!"
Yukarıdaki ifadeler aşağıdakilerden hangisinde geçmektedir?
Harâbat Mukaddimesi |
İrfan Paşa Mektubu |
Mukaddime-i Celâl |
Şiir ve İnşâ |
Tahrib-i Harâbât |
Verilen alıntı Ziya Paşa'nın Şiir ve İnşâ eserindendir.
3.Soru
Recaziade Mahmut Ekrem’in, sanat, edebiyat ve şiirle ilgili görüşlerini dile getirdiği, “en güzel eserler onlardır ki okunduktan sonra da insanı bir müddet düşünmeye mecbur eder” ifadesini içeren eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Talîm-i Edebiyat |
III. Zemzeme Mukaddimesi |
Takdîr-i Elhân |
Takrizât |
Sanayi-i Lafziyye |
Recaziade Mahmut Ekrem,III. Zemzeme Mukaddimesi isimli yazısında sanat, edebiyat ve şiirle ilgili görüşlerini dile getirir. Yazar'a göre “en güzel eserler onlardır ki okunduktan sonra da insanı bir müddet düşünmeye mecbur eder.”
4.Soru
Klasik dönem şairlerinin söylemek istedikleri dolaylı eleştirilerini yazdıkları, nazım biçimlerinin örnekleri arasında en başta geleni hangisidir?
Terbî |
Tahmis |
Musammat |
Nazireler |
Dibace |
Klasik dönem şairleri doğrudan eleştiri ve değerlendirmelerin yanında dolaylı biçimde de görüşlerini yansıtırlar. Dolaylı değerlendirmenin en önemli örneklerinin başında nazireler gelir. Bu bakımdan edebî eleştiri açısından nazire mecmuları önemli ipuçları içerir. Nazireler kadar belirleyici olmasa da terbî, tahmis gibi musammat nazım biçimleriyle yazılan şiirler de şairlerin birbirine nasıl baktıklarını yansıtır.
5.Soru
Türkçe yazılmış derli toplu ilk belagat kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Telhisül-Miftah |
Bahrül-Maarif |
Hadayıkus-Sihr |
Enisül-Uşşak |
Miftahül-Ulum |
Osmanlı kültüründe ilk belagat kitabı Gelibolulu Süruri tarafından yazılan Bahrül-Maariftir.
6.Soru
Eleştiri tarihini bilmenin, kişilere kazandırdığı şeyi en doğru anlatan fikir aşağıdakilerden hangisidir?
Özgür bir eleştiri anlayışı kazanmalarını sağlar.
|
İnsanı bilgi sahibi yapar.
|
Toplum içinde değer kazanmasını sağlar.
|
Eleştirinin birbiriyle uyuşmaz, çelişkili bilgiler yığını olduğunu kavramasına yardımcı olur.
|
Edebiyatın bir bilim olduğunu anlamamızı sağlar.
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı medreselerinde okutulan belagat kitapları arasında yer almaz?
Telhis |
Miftah |
Terkib-i bend |
Mutavvel |
Muhtasar |
Osmanlı medreselerinde başlangıçta Arapça ve Farsça belagat kitaplarının okutulduğu bilinmektedir. Arapça belagat kitaplarının başında Sekkakî tarafından yazılan Miftahü’l-Ulum ile Hatib el-Kazvinî’nin yazdığı Telhisü’l-Miftah gelir. Bu esere Sadettin Taftazanî’nin ve Seyyid fierif Cürcanî’nin yazdıkları şerhler, özellikle Taftazanî’nin yazdığı Mutavvel ile ona yazdığı Muhtasar adlı şerh kitabının ilgi gördüğü bilinmektedir. Medreselerde okutulan Miftah, Telhis, Mutavvel ve Muhtasar’a haşiye ve şerhler yazılmıştır.Doğru yanıt C şıkkıdır.
8.Soru
Hangisi Namık Kemal'in divan edebiyatını eleştirmesinin altında yatan en önemli nedendir?
Divan edebiyatının İran edebiyatının etkisinde kalması |
Romantizm yaklaşımında olması |
Fazla realist bulması |
Sade bir dil kullanılmaması |
Sunni olması |
Namık kemal eski Türk edebiyatının bütünüyle İran edebiyatı etkisi altında kaldığını iddia eden Namık Kemal, “edebiyat-ı sahîha”(gerçeğe
uygun edebiyat) adına bu edebiyatı tamamen reddeder. Divan edebiyatını “menfûr-i
tabiat”(doğallığa ters) olarak niteler. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hasan Yaver'in belagat kitaplarında ele alınan şiir, şair ve edebiyata dair diğer kavram ve kuralları anlattığı 429 beyitli mesnevisidir?
Fenniye-i Eşar |
Gülşen-i Şu’ara |
Künhü’l-Ahbar |
Mecalisü’n-Nefayis |
Terceme-i Telhis |
XVIII. yüzyıldan sonra pek çok konu manzum olarak da işlenmiştir. Bu asrın şairlerinden Hasan Yaver, belagat kitaplarında ele alınan şiir, şair ve edebiyata dair diğer kavram ve kuralları Fenniye-i Eşar adlı 429 beyitli mesnevisinde anlatır (Üstüner 2009: 826-892).
10.Soru
I. Garîb
II. Selîs
III. Rindâne
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri üslup değerlendirmesi yaparken kullanılan sıfatlardandır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
“Âbdâr, selîs, melîh, garîb” gibi sıfatlarla doğrudan eser; “âşıkâne, rindâne, şûhâne, Türkâne” gibi sıfatlar kullanılarak üslup değerlendirmesi yapılır.
11.Soru
"Sanatkâr ilim adamı gibi gerçeğe objektif bir gözle bakmalıdır." Yukarıdaki görüş hangi yazara aittir?
Mizancı Murat |
Muallim Naci |
Beşir Fuad |
Abdülhak Hamit Tarhan |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Tanzimat dönemi edebiyatçılardan Beşir Fuad pozitivist dünya görüşüne sahiptir ve natüralizm ve realizm akımını önererek romantizmi eleştirir. bu bakımdan edebiyatın belirli ölçüde topluma hizmet etmesi gerektiğini düşünür. Doğru cevap C'dir.
12.Soru
Namık Kemal'in Batı edebiyatına uymak ve onu taklit etmek zorunda olduğumuza vurgu yaptığı önsöz hangi eserinde yer almaktadır?
Vatan Yahut Silistre |
Tahrib-i Harabat |
Cezmi |
İntibah |
Kanije |
Türk edebiyatının ilk romanlarından birisi olan intibah adlı eserin “önsöz”üdür. Namık Kemal burada, Avrupa edebiyatına uymak ve onu taklit etmek zorunda olduğumuza vurgu yapar. Yazıda ayrıca romantik kelimesi üzerinde de duran Kemal, daha sonra ana hatlarıyla Shakespeare, Walter Scott, Schiller, Lord Bayron, Victor Hugo ve Alfred de Musset gibi Batı’nın önde gelen yazarları hakkında kısa bilgiler verir.Doğru yanıt D şıkkıdır.
13.Soru
Mürtecel kelimesinin anlamı nedir?
Sevilen, saygı duyulan kişi |
Dinleyen kişi, kendisine hitap edilen kişi. |
Hemen, düşünülmeden söylenmiş söz. |
Mesajı ileten,veren kişi |
Yanlış olduğu halde herkes tarafından kullanılan söz. |
Kelime anlamına göre mürtecel, hemen, düşünülmeden söylenmiş söz anlamına gelmektedir. Buna göre doğru cevap C'dir.
14.Soru
Bir edebiyat eserinde edebiyat alanında yapılan herhangi bir değerlendirmenin eleştiri türünden sayılması için aşağıdaki özelliklerden hangisi ya da hangilerine sahip olması gerekir?
- Belirli bir eser hakkında yazılmış olmalı
- Belirli bir yazar hakkında yazılmış olmalı
- Nesir/düz yazı şeklinde olmalı
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Herhangi bir değerlendirmenin eleştiri türünden sayılabilmesi için doğrudan bir esere veya yazara yönelik değerlendirmeler içermesi gerekmektedir. Doğru cevap I ve II yani D'dir.
15.Soru
Şinasi, önemli bir meseleyi gündeme getirdi: Şinasi’ye göre Türkçe, bağımsız bir dildi, bu dilin kuralları vardı. Yabancı dillerden gelen unsurların Türkçe kullanıma uyması gerektiği fikrini savundu. Bu tartışma sırasında Şinasi, bilimsel bir tartışmanın nasıl olması gerektiğini de gösterdi. Muhataplarına eski “Münâzara” biliminin yani “tartışma kuralları” biliminin ilmî ve ahlâkî esaslarını hatırlattı ve kendisi tartışmayı bu kurallara uyarak sürdürdü. Şinasi’nin bu savunması, bir eleştiri yöntemi olarak eşsizdir ve günümüzde dahi aşılabilmiş değildir.
Yukarıda adı geçen tartışma aşağıdakilerden hangisidir?
Mesele-i mebhûsetün anha |
Fatin Tezkiresi |
Tasvir-i Efkâr |
Tahrib-i Harâbât |
Takîb |
“Mesele-i mebhûsetün anha” adıyla da bilinen bu tartışmada Şinasi, önemli bir meseleyi gündeme getirdi: Şinasi’ye göre Türkçe, bağımsız bir dildi, bu dilin kuralları vardı. Yabancı dillerden gelen unsurların Türkçe kullanıma uyması gerektiği fikrini savundu. Bu tartışma sırasında Şinasi, bilimsel bir tartışmanın nasıl olması gerektiğini de gösterdi. Muhataplarına eski “Münâzara” biliminin yani “tartışma kuralları” biliminin ilmî ve ahlâkî esaslarını hatırlattı ve kendisi tartışmayı bu kurallara uyarak sürdürdü. Şinasi’nin bu savunması, bir eleştiri yöntemi olarak eşsizdir ve günümüzde dahi aşılabilmiş değildir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Recaizade Mahmut Ekrem’in edebiyatla ilgili öne çıkan üç temel niteliğinden biridir?
Heceyle yazması
|
Israrla ölüm düşüncesini işlemesi
|
Şiirde ısrar etmesi
|
Tanzimat dönemi edebiyatının estetiğini yapması
|
Servet-i Fünûn dergisini çıkarması
|
17.Soru
A. Compagnon’a göre, eleştiri tarihini dolduran eleştirilerin çeşitliliğini yaratan ana olgu aşağıdakilerden hangisidir?
Eleştirmenlerin değişik nesnelere, konulara yönelmesi
|
Değişik bakış açılarının çokluğu
|
Eleştirmenlerin kültür farklılığı
|
Eleştirmenlerin farklı akımları temsil etmesi
|
Eleştirmenlerin farklı bilim dallarından yararlanmaları
|
18.Soru
“Yazarı, romantizm ile natüralizm/realizmi karşılaştırırken güzel ile hakikati de mukayese eder. Ona göre, güzel olan “izafî ve geçici”, hakikat ise “ebedî ve değişmez” özelliklere sahiptir. Dolayısıyla sanat, doğal olmak şartıyla hem güzeli hem de çirkini göstermek zorundadır.”
İfadesi aşağıda verilmiş olan eserlerden hangisi için söylenmiştir?
Recaizade Mahmut Ekrem - Takdîr-i Elhân (1885) |
Muallim Naci - Mektuplarım (1886) |
Mizancı Murat - Üdebâmızın Nümûne-i İmtisalleri (1891) |
Beşir Fuad - Victor Hugo (1885) |
Abdülhak Hamit Tarhan - Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü (1876) |
Beşir Fuad, "Victor Hugo" isimli eserinde romantizm ile natüralizm/realizmi karşılaştırırken güzel ile hakikati de mukayese eder. Ona göre, güzel olan “izafî ve geçici”, hakikat ise “ebedî ve değişmez” özelliklere sahiptir. Dolayısıyla sanat, doğal olmak şartıyla hem güzeli hem de çirkini göstermek zorundadır. Doğru cevap D'dir.
19.Soru
Yazarın nesnel gerçekliği ifade ettiği metinler nasıl adlandırılır?
Haber fonksiyonlu metinler |
İfade fonksiyonlu metinler |
Etkileme fonksiyonlu metinler |
Poetik metinler |
Estetik fonksiyon |
Yazarın nesnel gerçeklikleri ifade ettiği metinler, haber fonksiyonlu metinlerdir:
İlmi yazılar, raporlar, objektif anlatımlar bu tiptendir. İfade fonksiyonlu
metinlerde yazar duygularını ve şahsi fikirlerini ortaya koyma amacını taşır. Mektuplar,
denemeler, lirik şiir bu gruba girer. Etkileme fonksiyonlu metinlerde yazar
okuyucuyu etkilemek, meselenin içine sokmak, harekete getirmek amacını güder.
İdeolojik edebiyat, reklam metinleri bu gruptandır. Poetik metinler, çok anlamlılıkla yüklü olan metinlerdir. Estetik fonksiyon, mesaj merkezlidir. Aynı mesaj, dilin
çeşitli imkanları kullanılarak verilebilir; bunlar arasından birisi çok zaman estetik
amaçlarla seçilir. Böylece hem mesaj verilmiş olur, hem de o mesajı verenin estetik
tercihleri ifade edilmiş olur. Bu tanımlamalara göre doğru cevap A'dır.
20.Soru
Türk-İslam medeniyetinde güzel konuşma ve yazma bilimi olarak ifade edilen kavram aşağıdaki seçeneklerden hangisini tanımlar?
Retorik
|
Belagat
|
Edimbilim
|
Sözceleme
|
Mütekellim
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ