Eleştiri Tarihi Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Suut Kemal Yetkin'in Yelken dergisinde yayınlanan ve Türk edebiyatında beklentilerini karşılayan; görevini ve sorumluluğunu kavramış, yaratma gücüne sahip, düşüncelerinde hür, yargılarında samimi, sabırlı ve sağlam karakterli nitelikli bir eleştirmen olmadığını söylediği yazının adı nedir?
Tenkit yazısı |
Eleştirmen Yazısı |
Eleştirmeci yokluğu |
Tenkit eksikliği |
Eleştirmen azlığı |
Suut Kemal Yetkin'in Yelken dergisinde yayınlanan Eleştirmeci Yokluğu yazısında; Türk edebiyatında beklentilerini karşılayan; görevini ve sorumluluğunu kavramış, yaratma gücüne sahip, düşüncelerinde hür, yargılarında samimi, sabırlı ve sağlam karakterli nitelikli bir eleştirmen olmadığını söyler.
2.Soru
Prof. Dr. Mehmet Kaplan tarafından "günlük küçük hassasiyetler devri" olarak ifade edilen durum ne için kullanılmıştır?
Beş Hecelililer dönemi için. |
Fecr-i Ati Edebiyatı dönemi için. |
Yedi Meşaleciler dönemi için. |
Ara Nesil dönem sanatçılarının eser yazdıkları dönem için. |
Maviciler dönemi için. |
Ara Nesil sanatçılarının eser yazdıkları dönem Prof. Dr. Mehmet Kaplan tarafından günlük küçük hassasiyetler devri olarak nitelendirilmiştir. Kaplan’ın bu yerinde tespiti esasında Ara Nesil dönemi şairinin hassasiyetini ve bu dönemin şaire bakıflını da özetler niteliktedir. Bu kapsamda doğru seçenek D seçeneğidir.
3.Soru
Ali Canip Türk Yurdunda yayınlanan, Süleyman Nazif’in Yeni Lisan hareketini “Cengiz Hastalığı”, “Gasprinski Efendi’nin Dili” olarak eleştirmesine karşılık verdiği cevaplarda milliyet ile dil arasındaki ilişkiyi ispatlamaya çalıştığı, doğu ve batı edebiyatından seçilmiş örneklerle bu fikrini desteklediği makale serisinin adı aşağıdakilerden hangisidir?
Millî Edebiyat Meselesi |
Garp Mektebinin Amilleri |
Edebiyat-ı Milliye Meselesi |
Millî Lisan ve Millî Edebiyat |
Servet-I Lehçe ve Kelimatta Hayal |
Ali Canip Türk Yurdundaki Millî Edebiyat Meselesi adlı seri makalede Süleyman Nazif’in Yeni Lisan hareketini “Cengiz Hastalığı”, “Gasprinski Efendi’nin Dili” olarak eleştirmesine karşılık verdiği cevaplarda milliyet ile dil arasındaki ilişkiyi ispatlamaya çalışır, doğu ve batı edebiyatından seçilmiş örneklerle bu fikrini destekler. Doğru cevap A’dır.
4.Soru
Yaşar Nabi'nin eleştiri hakkında yazdığı Münekkitsizlik, Gene Tenkide Dair, Yaratıcı Tenkit isimli yazıları hangi dergi veya gazetede çıkmıştır?
Ulus |
Haber |
Cumhuriyet |
Sabah |
Varlık |
Yaşar Nabi Ulus’ta çıkan Münekkitsizlik, Gene Tenkide Dair, Yaratıcı Tenkit isimli yazılarında sanat hayatımızda gerçek eleştirmenin bulunmadığı fikrini ileri sürerek hayatını bu işe vermiş otoriter bir eleştirmenin sanat ve edebiyat hayatımıza hareket getirebileceğini söyler.
5.Soru
Memet Fuat eleştirilerinde daha çok hangi tür üzerinde durmuştur?
Roman |
Öykü |
Şiir |
Tiyatro Oyunu |
Makale |
Şiir
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil topluluğu sanatçılarının ortak özelliklerinden biri değildir?
Ara Nesil yazar ve şairleri genellikle 1860’lı yıllardan sonra açılmış olan yeni tarz eğitim kurumlarında yetişmişlerdir. |
Bu sanatçılar, Tanzimat nesline göre, daha karmaşık ve klasik bir eğitim sisteminden geçmişlerdir. |
Ara Nesil sanatçıları yabancı dili bizzat okudukları okullarda öğrenmişlerdir. |
Ara Nesil sanatçıları aynı zamanda roman, hikâye, şiir ve diğer edebî türlerde yazılmış pek çok eseri Fransızca’dan Türkçe’ye çevirmişlerdir. |
Bu devrede gazeteciliğin yerini dergicilik aldığından dolayı, Ara Nesil sanatçıları eserlerini ağırlıklı olarak dergilerde yayımlamışlardır. |
Bu sanatçılar, Tanzimat nesline göre, daha karmaşık ve klasik bir eğitim sisteminden değil daha düzenli ve modern bir eğitim sisteminden geçmişlerdir.
7.Soru
II. Meşrutiyet Döneminde eleştirinin başlıca niteliklerini belirlemeye çalışan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Seyfettin |
Hüseyin Cahit |
Halit Ziya |
Tevfik Fikret |
Cenap Şahabettin |
Bu dönemde eleştirinin başlıca niteliklerini belirlemeye çalışan isim ise Ömer Seyfettin’dir.Doğru cevap ''A'' şıkkıdır.
8.Soru
Namık Kemal Takib adlı eserinde hangi eseri tenkit eder?
Harâbât |
Tasvir-i Efkâr |
Mecmua-i İrfân |
Bahar-ı Dâniş |
Araba Sevdaası |
Magosa’da yazılan bu yazı Ziya Paşa’nın Harâbât’ının ikinci ve üçüncü cildini tenkit eder. Eserin bir diğer adı Takib-i Harâbât’tır. Tahrib-i Harâbât’a göre daha ağır bir dille yazılmıştır. Hem Tahrib hem Takîb-i Harâbât Ziya Paşa’nın üç ciltlik Harâbât adlı antolojisinin dil, üslup ve içerik yönünden eleştirildiği eserlerdir.Doğru yanıt A şıkkıdır.
9.Soru
Asım Bezirci, Ahmet Oktay, Semih Gümüş gibi yazarlar hangi eleştiri türünden eserler vermiştir?
İzlenimci- gerçekçi eleştiri |
Öznel-İzlenimci eleştiri |
Nesnel eleştiri |
Akademik eleştiri |
Toplumcu-Gerçekçi- Marksist eleştiri |
Bahsi geçen yazarlar toplumcu-gerçekçi- Marksist eleştiri anlayışını benimsemişlerdir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrası Türk edebiyatının içinde bulunduğu ortama ait bilgilerden biri değildir?
Tek parti iktidarı ve arkasından gelen Demokratik Parti’li yıllar |
II. Dünya Savaşı’nın bütün dünyada yarattığı sıkıntılar |
Dünyadaki sıkıntıların Türkiye üzerindeki baskıları |
27 Mayıs askeri darbesi |
II. Meşrutiyetin ilanı |
1960 tarihi edebiyatımızda bir yeni dönemin başlangıcı kabul edilmektedir. Tek parti iktidarı ve arkasından gelen Demokrat Parti’li yıllar, II. Dünya Savaşı’nın bütün dünyada yarattığı sıkıntılar, bunun Türkiye üzerindeki baskıları ve en nihayet 27 Mayıs 1960’da gelen askeri darbe, bu dönemi tam bir değişmeler ve kırılmalar dönemi yapar. II. Meşrutiyet’in ilanı Osmanlı dönemine aittir. Doğru Cevap E’dir.
11.Soru
Namık Kemal Muakddime-i Celal eserinde aşağıdaki konulardan hangisi üzerinde durmamıştır?
Eski Edebiyatın Hayal Dünyası |
Gazete ve Gazetecilik Faaliyetleri |
Eğitim |
İmlâ |
Türk Halk fiiirini Yüceliği |
E seçeneği dışında kalanlar Mukaddime-i Celal adlı eserinde üzerilnde durulan konulardır.
12.Soru
“Muharrir, Tohum-Bir Adam Yaratmak, Sağanak, Unutulan Adam » üzerine eleştirel değerlendirmeler bulunan eserlerdir. Bu eserler hangi edebi türde yazılmıştır ?
Şiir
|
Öykü
|
Tiyatro
|
Roman
|
Deneme
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp'in görüşlerinden biri değildir?
Dilin millî hayat ve millî uyanış için özel önemini görmüş ve onu Türkçülük hareketinde aşılması gereken bir merhaledir |
Halkın kullandığı dilin yanında bir Osmanlıca fikrine karşı koymak ve herkes tarafından anlaşılabilen bir ortak millî dil ihtiyacına işaret etmek |
Türkçeye girmiş bütün yabancı gramer şekillerini reddederken, dilin ayrılmaz bir parçası haline gelmiş bulunan kelimelerin korunması |
Türkiye dışındaki Türkler için Osmanlı Türkçesinin kabul edilmesi |
Türk halkının bildiği ve tanıdığı her kelime millîdir |
Ziya Gökalp, Türkiye dışındaki Türkler için İstanbul Türkçesi’nin kabul edilmesini istemiştir.
14.Soru
Aşağıdaki eleştiri yazılarından hangisi Namık Kemal'e ait değildir?
Tahrib-i Harâbât |
Takîb |
İrfan Paşa Mektubu |
Fâtin Tezkiresi |
Bahâr-ı Dâniş Mukaddimesi |
Fâtin Tezkiresi dışında kalan bütün eleştiri yazıları Namık Kemal'e aittir.
15.Soru
Seçeneklerden hangisi Eleştiride Kırk Yıl (1984) isimli kitabın yazarıdır?
Akşit Göktürk |
Ahmet Oktay |
Fethi Naci |
Berne Moran |
Asım Bezirci |
Fethi Naci
16.Soru
Nurullah Ataç, Ahmet Haşim’in hangi kitabıyla eleştiri alanına girmiştir?
Göl Saatleri |
Bize Göre |
Piyale |
Sakın Şaşırma |
Hoşgör Köftecisi |
Ahmet Haşim’in Göl Saatleri şiir kitabı üzerine yazmış olduğu yazısıyla eleştiri alanına giren Ataç, eser eleştirilerinin yanında bu ilk dönemde eleştiri üzerine görüşler de ileri sürer.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Behçat Kemal'in Gönüllü Saat isimli yazısının çıktığı dergidir?
Ülkü |
Yedigün |
Kadro |
Ulus |
Marmara |
Sanatçı ve inkılâp edebiyatı konusuna geçen Behçet Kemal, 1935’te Ülkü’deki Gönüllü Saat yazısında sanatkârın inkılâp edebiyatının emrinde olması gerektiğini; bunu bir gönül, bir vicdan borcu gibi görmesi gerektiğini; çünkü ancak bu şekilde bu hareketin halkın ruhuna sinebileceğini; yeni fikir ve yeni görüşleri halkın önüne ancak sanatın koyabileceğini dile getirir.
18.Soru
Kendi yazarlığı üzerinde Nazım Hikmet’in etkisinin bulunduğunu söyleyen ve eleştirilerinde de daha çok şiir üzerinde duran eleştirmen aşağıdakilerden hangisidir?
Atilla İlhan |
Tahsin Yücel |
Memet Fuat |
Asım Bezirci |
Berna Moran |
Kendi yazarlığı üzerinde Nazım Hikmet’in etkisinin bulunduğunu söyleyen Memet Fuat, eleştirilerinde de daha çok şiir üzerinde durmuştur.
19.Soru
1960 sonrası Türk edebiyatında eleştiri bağlamında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Genç Kalemlerin dil anlayışı bu dönemde ortaya çıkmıştır. |
1990 sonrası postmodern bir edebiyat yönelimi vardır. |
Sosyalist eğilimlerin yansımaları söz konusudur. |
1960-1980 arası ile 1980-1990 arası eleştrel bakış farklıdır. |
1980 sonrası apolitik bir anlayış sergilenir. |
1960 sonrası edebiyatımızı 1980’e kadar ayrı; 1980-1990 arasını ayrı ve 1990 sonrasını da ayrı düşünmek gerekir. 1960-1980 arasının yoğun politik ve ideolojik görünümüne karşılık, 1980 sonrası apolitik bir anlayışı sergiler. 1990 sonra-sı ise tümüyle yepyeni bir dünya görüşünü; postmodern bir edebiyat yöneliminisergiler. Dolayısıyla edebiyat eleştirisi de bu değişim, dönüşüm veya daha doğrubir ifadeyle kırılmalara göre şekil alır.
20.Soru
Eleştirmen bağlamında edebi eser ile yazar ve şairi hareket noktası alarak bunların kendilerine has duygu dünyaları, duyarlılıkları bulunduğundan hareketle eleştirmenin bunları anlaması, kendisininkiyle benzer olup olmadığı noktasında kalmaması gerektiği fikrindedir. Ona göre, edebi eleştiri edebi eserdeki edebilik ölçütünü iyi kavramalı; bunu görmeli ve göstermelidir. İyi bir eleştirmen de öncelikle tarafsız olmalı, geniş bir edebi görüşe sahip olmalı ve eleştirilerinde yıkıcı olmak yerine yapıcı olmalıdır.
Yukarıdaki düşünce aşağıdakilerden hangisine aittir?
Halide Edip Adıvar |
Orhan Burian |
Munis Faik Ozansoy |
Nurullah Ataç |
Ahmet Haşim |
Edebiyatımızda eleştiri, deneme ve makaleleriyle tanınan Orhan Burian, eleştirmen bağlamında edebi eser ile yazar ve şairi hareket noktası alarak bunların kendilerine has duygu dünyaları, duyarlılıkları bulunduğundan hareketle eleştirmenin bunları anlaması, kendisininkiyle benzer olup olmadığı noktasında kalmaması gerektiği fikrindedir. Ona göre, edebi eleştiri edebi eserdeki edebilik ölçütünü iyi kavramalı; bunu görmeli ve göstermelidir. İyi bir eleştirmen de öncelikle tarafsız olmalı, geniş bir edebi görüşe sahip olmalı ve eleştirilerinde yıkıcı olmak yerine yapıcı olmalıdır
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ