Eleştiri Tarihi Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 19 Soru1.Soru
İyi bir eleştirmenin zor yetiştiğini; çünkü eleştirinin zekâdan çok doğruyu fark etmeye, yetenekten çok çalışmaya, dehadan çok alışkanlığa ihtiyaç duyduğunu belirten yazar hangisidir?
Halit Ziya
|
Tevfik Fikret
|
Hüseyin Cahit
|
Ahmet Hikmet
|
Ali Canip
|
2.Soru
II. Meşrutiyet Döneminde, Servet-i Fünun’un benimsediği hangi eleştiri anlayışı kısmen de olsa devam
ettirilmiştir?
Öznel eleştiri |
Hippolyte Taine’in çevre, zaman ve ırk görüşü |
Tematik eleştiri |
Yazar eleştirisi |
Polemik tarzı eleştiri |
Ahmet Şuayp başta olmak üzere Hüseyin Cahit, Halit Ziya, Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif, Ahmet Hikmet, İsmail Safa gibi pek çok Servet-i Fünûn mensubu bilhassa Hippolyte Taine’in sosyal çevre, ırk ve zamana dayalı eleştiri anlayışına bağlı bir edebiyat eleştirisini yerleştirmeye çalışırlar. Meşrutiyet Dönemine geldiğimizde işte bir taraftan kısmen Servet-i Fünûn’un bıraktığı noktadan devam eden kritik merkezli bir eleştiri anlayışı söz konusu iken, diğer taraftan tam olarak bu çerçeveye oturtamayacağımız, kişisel tutum ve davranışların, siyasi tavırların ön plana çıktığı, bir eleştiriden ziyade bir tartışma anlayışı da karşımıza çıkar.
3.Soru
Cumhuriyet’in ilk şiir grubu hangisidir?
Divan Edebiyatçılar |
Beş Hececiler |
İkinci Hececiler |
Yedi Meşaleciler |
"Putları Kırıyoruz" ekibi |
Cumhuriyet dönemine gelinceye kadar karşımıza çıkan bütün edebi grupların bu yenilik iddialarına karşılık, Cumhuriyet’in ilk şiir grubu sayılan Yedi Meşaleciler de aynı iddiayla kendilerini duyururlar. 1928 yayımladıkları Yedi Meşale ortak kitabında şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirterek edebiyat dünyasına kendilerini tanıtırlar. Şiirimizin Beş Hececiler’in elinde ufkunun daraldığını, canlılığını kaybettiğini belirtirler.
4.Soru
Seçeneklerden hangisi Doğan Hızlan'ın eleştiri üzerine görüşlerinin yer aldığı yazılarından biri değildir?
Özgünlük Avı |
Edebi Pusulamız |
Eleştiride Dayanaklar ve ilkeler |
Eleştirmenin Dünya Görüşü |
Eleştiride Öznellik Nesnellik Sorunsalı |
Özgünlük Avı
5.Soru
Batılı anlamda edebiyat eleştiriciliği ne zaman başlamıştır?
Tanzimat ile birlikte. |
Servet-i Fünun ile birlikte. |
Fecr-i Ati Edebiyatı ile birlikte. |
Milli Edebiyat ile birlikte. |
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı ile birlikte. |
Bizde Batılı anlamda edebiyat eleştiriciliği Tanzimat’la birlikte başlamıştır. Tanzimat’tan önce de özellikle divanların ön sözlerinde ve şiir mecmualarında yer alan ve edebiyat eleştirisi sayılabilecek nitelikte bazı değerlendirmeler vardır. Fakat bunlar modern anlamda edebiyat eleştiriciliği sayılmazlar. Bu kapsamda doğru seçenek A seçeneğidir. Diğer seçeneklerde yer alan ifadeler Tanzimat sonrası gerçekleşen dönemlerdir.
6.Soru
II. Meşrutiyet döneminde yeni lisan hareketiyle özdeşleşmiş edebiyat dergisi aşağıdakilerden hangisidir?
Genç Yazarlar
|
Kalem Dergisi
|
Yeni Hayat
|
Genç Kalemler
|
Yeni Kalemler
|
7.Soru
Hangisi klasik dönemde şiirin önemli bir yer tutmasının edebiyat üzerindeki sonuçlarından birisidir?
Halk edebiyatının daha büyük ilgi görmesi |
Bütün edebi tarz ve türlerin şiir kuralları çerçevesinde gelişmesi |
Şiirde kültürel öğelerin daha yaygın kullanılması |
Romantizm akımının büyük bir hızla yaygınlaşması |
Edebi eleştiri türünün gelişmesi |
Türk edebiyatının oluşum sürecinde Fars edebiyatından örnek alınan eserler uyarlanmış, bu süreçte yazın kurallarına odaklanılmamıştır. Model eserler doğrultusunda üretilen edebî ürünlerin belli bir düzeye ulaştığı XVI. yüzyıldan itibaren oluşan anlayış, şair/yazarların uymak zorunda oldukları kurallar dizisini de belirledi. Klasik dönemde şiir önemli bir yer tuttuğu için bütün edebî tarz ve türler de şiirle ilgili kurallar çerçevesinde gelişti. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
I. Gazete ve dergilerin çeşitlenmesi
II. Kitap basımının artması
III. Edebiyat, fikir, siyaset alanlarında da pek çok konunun tartışılması
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri II. Meşrutiyet döneminde eleştiriyi etkilemiştir?
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Seçeneklerin tamamı II. Meşrutiyet döneminde eleştiriyi etkilemiştir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrasında toplumcu gerçekçi-Marksist anlayışa karşılık milli-manevi değerleri ön plana çıkararak zaman zaman eleştiriler de yazan yazarlardan biri değildir?
Muzaffer Erdost
|
Nihat Sami Banarlı
|
Ahmet Kabaklı
|
Orhan Şaik Gökyay
|
Gültekin Samanoğlu
|
10.Soru
....... eleştiri anlayışı eklektik bir özellik gösterir. Bu anlayış başta edebî eseri kendi içerisinde estetik ve organik bir yapı olarak kabul eden Rus Formalizmi, Yapısalcılık, Yeni Eleştiri, Arşetipçi Eleştiri, İzlenimcilik, Duygusal Etki Kuramı ile eseri devir-şahsiyetle birlikte tarafsız incelemeyi esas alan Tarihsel Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri, Psikanalist Yöntem, Yansıtma Kuramı ve Metinler Arası İlişkiler Kuramı olmak üzere pek çok eleştiri kuramının özellikleriyle benzerlikler gösterir.
Bos bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Atilla İlhan'ın |
Mehmet Kaplan'ın |
Memet Fuat'ın |
Cemal Süreyya'nın |
Nazım Hikmet'in |
Mehmet Kaplan'nın eleştiri anlayışı eklektik bir özellik gösterir. Bu anlayış başta edebî eseri kendi içerisinde estetik ve organik bir yapı olarak kabul eden Rus Formalizmi, Yapısalcılık, Yeni Eleştiri, Arşetipçi Eleştiri, İzlenimcilik, Duygusal Etki Kuramı ile eseri devir-şahsiyetle birlikte tarafsız incelemeyi esas alan Tarihsel Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri, Psikanalist Yöntem, Yansıtma Kuramı ve Metinler Arası İlişkiler Kuramı olmak üzere pek çok eleştiri kuramının özellikleriyle benzerlikler gösterir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 öncesi eleştirmenleri arasında yer aldığı gibi bu tarihten sonra da akademik eleştirinin yaygınlaşmasında önemli katkısı bulunan Mehmet Kaplan’ın eserlerinden biri değildir?
Tanpınar’ın Şiir Dünyası
|
Roman Tahlilleri
|
Şiir Tahlilleri-II
|
Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar-I
|
Hikâye Tahlilleri
|
12.Soru
I. Cenap Şahabettin
II. Ali Ekrem
III. Hamdullah Suphi
IV. Ziya Gökalp
Yukarıdakilerden hangileri Servet-i Fünûn döneminin ileri gelen isimlerindendir?
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
II ve IV |
Yalnız III |
Ahmet İhsan Bey’in (Tokgöz) çabalarıyla çıkan dergi daha sonra Servet-i Fünûn edebî topluluğunun yayın organı olmuştur. 1896 yılından itibaren Halit Ziya (Uşaklıgil), Mehmet Rauf, Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif, Ali Ekrem gibi şair ve yazarlar Recaizade Mahmut Ekrem’in teşvikiyle Servet-i Fünûn dergisi etrafında toplanmışlardır.
13.Soru
“Bizde eleştirmen yoktur.” görüşünü ortaya atan yazar kimdir?
Yaşar Nabi |
Nurullah Ataç |
Peyami Safa |
Hasan Ali Yücel |
Fuat Köprülü |
Yaşar Nabi Ulus’ta çıkan Münekkitsizlik, Gene Tenkide Dair, Yaratıcı Tenkit isimli yazılarında sanat hayatımızda gerçek eleştirmenin bulunmadığı fikrini ileri sürerek hayatını bu işe vermiş otoriter bir eleştirmenin sanat ve edebiyat hayatımıza hareket getirebileceğini söyler.
14.Soru
Edebiyat incelemelerinde dış yaklaşım modelinin birinci planda önem verdiği olgu aşağıdakilerden hangisidir?
Kuramlara ve edebî sanatlara önem verir.
|
Edebî kriterlere önem verir.
|
Edebî sanatlara önem verir.
|
Toplumsal ve psikolojik olgulara önem verir.
|
Eserleri tarihî bağlamından bağımsız olarak incelemeye önem verir.
|
15.Soru
Tiyatro konusundaki eleştiriler hangi derginin yayın hayatına başlamasıyla artmıştır?
Türk Yurdu |
Temaşa |
Servet-i Fünun |
Yeni Mecmua |
Genç Kalemler |
1914’te Darülbedayi’nin kurulması ve bilhassa 1919’da Temaşa dergisinin çıkması II. Meşrutiyet sonrasında tiyatro konusundaki en önemli aşamalardır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Nabizâde Nâzım'ın, Karabibik’te sunduğu edebi akımdır?
Sürrealizm |
Natüralizm |
Magical Realizm |
Romantizm |
Sembolizm |
Natüralizm ve realizm, Nabizâde Nâzım'ın, Karabibik’te sunduğu edebi akımlardır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Latifi'nin şairlere verdiği 5 öğüt arasında yer almaz?
Şiire başlayan kişinin kelime dağarcığının, sözlük bilgisinin geniş olması |
Şiirden anlamak şair olmak kadar önemlidir |
Şair, bilgisiz kişilerin övgülerine aldanıp gurura kapılmamalıdır |
Şairin kendini ve şiirini övmesi yakışık almaz |
Şair hükümdarı hoş etmeli,güzel şiirlerle övmelidir |
E şıkkı hariç diğer tüm şıklardaki öğütler Latifi tarafından diğer şairlere verilmiştir.Doğru yanıt E şıkkıdır.
18.Soru
I. Yeni tarz eğitim kurumlarında yetişmişlerdir
II. Alman edebiyatıyla yakından ilgilenmişlerdir
III. Almanca eserleri Türkçe'ye tercüme etmişlerdir
IV. Söz ve mana uyumunu esas alan bir edebiyat anlayışını benimsemişlerdir
Yukarıdakilerden hangileri Ara Nesil olarak adlandırılan sanatçıların ortak özellikleridir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
Yalnız IV |
I ve IV |
Ara Nesil topluluğu sanatçılarının ortak özelliklerini beş maddede toplamak
mümkündür.
1. Ara Nesil yazar ve şairleri genellikle 1860’lı yıllardan sonra açılmış olan yeni tarz eğitim kurumlarında yetişmişlerdir. Bu sanatçılar, Tanzimat nesline göre, daha düzenli ve modern bir eğitim sisteminden geçmişlerdir.
2. Ara Nesil sanatçıları yabancı dili bizzat okudukları okullarda öğrenmişlerdir.
Buna bağlı olarak Batı edebiyatını, özellikle de Fransız edebiyatını, birinci
elden tanıma imkânı elde etmişlerdir.
3. Ara Nesil sanatçıları aynı zamanda roman, hikâye, şiir ve diğer edebî türlerde yazılmış pek çok eseri Fransızca’dan Türkçe’ye çevirmişlerdir. Böylece, onların tercümeleri sayesinde Türk edebiyatına yeni temler girmiştir.
4. Bu devrede gazeteciliğin yerini dergicilik aldığından dolayı, Ara Nesil sanatçıları eserlerini ağırlıklı olarak dergilerde yayımlamışlardır. Bu durum, aynı dergide yazan yazar ve şairlerin müşterek bir edebî anlayış geliştirmelerine zemin hazırlanmışltır.
5. Ara Nesil sanatçıları, anlatım tarzından çok kavrama önem veren ve edebiyata yönelik yararcı bir anlayışla bakan Tanzimat sanatçılarının aksine, ifadeye önem veren, belirli ölçüde söz ve mana uyumunu esas alan bir edebiyat anlayışı benimsemişlerdir.
19.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Ara Nesil sanatçılarından biri olamaz?
Tevfik Fikret |
Tepedelenlizâde Kâmil |
Nigar Binti Osman |
Selânikli Tevfik |
Recep Vahyî |
Tevfik Fikret, Ara Nesil sanatçılarından biri olamaz, çünkü Ara Nesil Servet-i Fünun'dan önceki dönemdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ