Eleştiri Tarihi Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Cumhuriyet’in ilk şiir grubu sayılmaktadırlar.
- Şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirtirler.
- Şiirimizin Beş Hececiler’in elinde ufkunun daraldığını, canlılığını kaybettiğini belirtirler.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Yedi Meşaleciler için doğru bilgiler içermektedir?
- Cumhuriyet’in ilk şiir grubu sayılmaktadırlar.
- Şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirtirler.
- Şiirimizin Beş Hececiler’in elinde ufkunun daraldığını, canlılığını kaybettiğini belirtirler.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Yedi Meşaleciler için doğru bilgiler içermektedir?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Cumhuriyet dönemine gelinceye kadar karşımıza çıkan bütün edebi grupların bu yenilik iddialarına karşılık, Cumhuriyet’in ilk şiir grubu sayılan Yedi Meşaleciler de aynı iddiayla kendilerini duyururlar. 1928 yayımladıkları Yedi Meşale ortak kitabında şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirterek edebiyat dünyasına kendilerini tanıtırlar. Şiirimizin Beş Hececiler’in elinde ufkunun daraldığını, canlılığını kaybettiğini belirtirler. Doğru cevap E’dir.
2.Soru
Eleştirmenliğiyle ön plana çıkan ve Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim olan, eleştiri üzerine görüşleriyle de eleştirinin bağımsız bir alan olması konusunda önemli katkılarda bulunan isim kimdir?
Ahmet Haşim |
Nurullah Ataç |
Asım Bezirci |
Faik Ozansoy |
Halide Edip |
Eleştirmenliğiyle ön plana çıkan ve Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim olan, eleştiri üzerine görüşleriyle de eleştirinin bağımsız bir alan olması konusunda önemli katkılarda bulunan kişi Nurullah Ataç'tır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrasında kendine has tarzıyla edebiyatımızda Marksist eleştirinin günümüzdeki önemli eleştirmenlerinden biridir?
Asım Bezirci
|
Fethi Naci
|
Nurullah Ataç
|
Adnan Benk
|
Semih Gümüş
|
4.Soru
I. Ali Canip'in şiirlerinde anlam değil yalnızca ritim bulunduğunun ileri sürülmesi
II. Tevhîd-i Efkâr’da Tenkit Tecrübesi adlı yazısının bulunması
III. Eleştirinin ne olduğunu, nasıl ve kimler tarafından yapılabileceği üzerine tespitlerde bulunmak
Yukarıda verilen bilgilerden hangisi Yahya Kemal'in faaliyetlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Ali Canip, Viranbağ şiirini ele alarak burada anlam ve vezin bulunmadığını Yahya Kemal’in sadece ritme bağlı kaldığını söyler. Ömer Seyfettin, 1918 tarihli ve Akşam Gazetesinde çıkan Tenkidin Faydası, 1919 tarihli ve Büyük Mecmua’da çıkan Tenkit ve Terbiye yazılarında eleştirinin ne olduğu, nasıl yapıldığı, kimler tarafından yapılabileceği ve eleştiri-edebiyat ilişkisi, eleştiririn sınırları hakkında önemli tespitlerde bulunur. Yahya Kemal, 1922’de Tevhîd-i Efkâr’da çıkan Tenkit Tecrübesi ve Bir Hasbıhal Münasebetiyle yazılarında milleti en iyi edebiyatın tanıttığını; edebiyatın aşk ve
ihtiras ile zeka ve zerafet gibi iki temel değerinin bulunduğunu ve Türklerin her ikisini de kendinde toplayan yegane millet olduğunu ama fikir ve tahlil konusunda ise zayıf olduğunu söyler ki burada bir edebiyatın gelişimi için eleştiri ihtiyacının ne kadar önemli olduğunu da belirtmiş olur.
5.Soru
1939-1960 yıllarında arasında ön plana çıkan ve kendisinden sonra da akademik çevrelerin eleştiri anlayışında etkili olan ve sistematik eleştiri anlayışını bir anlamda Türk edebiyatında kuran isim kimdir?
Sabahattin Ali |
Peyami Safa |
Nurullah Ataç |
Nazım Hikmet |
Mehmet Kaplan |
1939-1960 yıllarında arasında ön plana çıkan ve kendisinden sonra da akademik çevrelerin eleştiri anlayışında etkili olan ve sistematik eleştiri anlayışını bir anlamda Türk edebiyatında kuran isim Mehmet Kaplan'dır
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İzlenimci-Öznel Eleştiriyi devam ettiren edebiyatçılardan biri değildir?
Edip Cansever |
Turgut Uyar |
Muzaffer Erdost |
Adnan Binyazar |
Cemal Süreya |
İzlenimci-Öznel Eleştiriyi devam ettirenler arasına Marksist vurguları da dikkat çeken II. Yeni içerisinde şairliğiyle ön plana çıkan Cemal Süreya (1931-1990) ileTurgut Uyar (1927-1985)’ı ve Adnan Binyazar (1934- )’la Rauf Mutluay (1925- 1995)’›, Muzaffer Erdost (1932- )’u da katabiliriz.
7.Soru
II. Meşrutiyet döneminde Roman etrafında olmasa da bu türden kurgusal eserlerin ilk örneği bağlamında hangi edebiyat türü üzerinde karşılıklı tartışmalara varan bir eleştiri ortamı söz konusu olmuştur?
Destan |
Efsane |
Halk Hikayeleri |
Masal |
Mesnevi |
II. Meşrutiyet döneminde Roman etrafında olmasa da bu türden kurgusal eserlerin ilk örneği bağlamında Epope (destan) üzerinde karşılıklı tartışmalara varan bir eleştiri ortamı söz konusu olur. Ali Canip 1918’de Yeni Mecmua’da Epope Nedir? ve 1919’da Büyük Mecmua’da Epope Asrî Bir Nevi Midir? ve Yine Epopeye Dair yazılarında destanların milletle olan bağlantısına temas eder ve modern zamanlarda artık epope yazılamayacağını çünkü destanların inanç konusu olmaktan çıktığını söyler. Doğru cevap A’dır.
8.Soru
1. 1960. 2. 1980 3.1990.
x) Yapısalcı eleştiri y) O¨znel-izlenimci Eleştiri z) Postmodern Eleştiri
Yıl-eleştiri türü eşleştirmesi hangi şıkta doğru olarak verilmiştir?
1. 1960. 2. 1980 3.1990.
x) Yapısalcı eleştiri y) O¨znel-izlenimci Eleştiri z) Postmodern Eleştiri
Yıl-eleştiri türü eşleştirmesi hangi şıkta doğru olarak verilmiştir?
1-y 2-x 3- z |
1-x 2-y 3- z |
1-z 2-y 3- x |
1-z 2-x 3- y |
1-x 2-z 3- y |
1960 sonrasında edebiyatımızda edebi eleştiri O¨znel-izlenimci Eleştiri, Nesnel Eleştiri Akademik Eleştiri, Toplumcu Gerçekçi-Marksist Eleştiri; 1980 sonrasında Yapısalcı Eleştiri Göstergebilimsel Eleştiri, Dilbilimsel Eleştiri; 1990 sonrasında ise Postmodern Eleştiri olarak gruplandırılmaktadır.
9.Soru
Suut Kemal Yetkin hangi yazısında eleştirmeni, sahte değerlerin sahte ışıklarını söndürüp gerçek değerleri bulundukları karanlıklardan çekip çıkaran kişi olarak tanımlamaktadır?
Tenkide ve Tenkitçiye Dair |
Tenkit İhtiyacı |
Tenkide Dair |
Tiyatro Tenkidi Edebiyatı |
Roman ve Biyografi |
Suut Kemal Yetkin, 1944’te Ulus’ta çıkan Tenkide ve Tenkitçiye Dair yazısında eleştirmeni, sahte değerlerin sahte ışıklarını söndürüp gerçek değerleri bulundukları karanlıklardan çekip çıkaran kişi olarak tanımlar. Ona göre eleştirmen, ahlaki özelliklerinin yanı sıra, sağlam felsefi bir temele dayanan; geniş bir sanat kültürüne, derin bir seziş ve çalışma kabiliyetine sahip bir kimse olmalıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hamit Tarhan’ın eserlerinden değildir?
Talim-i Edebiyat
|
Duhter-i Hindu
|
Makber Mukaddimesi
|
Nakafi
|
Bir Şairin Hezeyanı
|
11.Soru
Abdülhak Hamit Tarhan "Bir Şairin Hezeyanı" adlı şiirinde aşağıdaki şiir anlayışlarından hangisine bağlı kalmıştır?
Epik |
Romantik |
Didaktik |
Pastoral |
Satirik |
Tercümân-ı Hakikat gazetesinde yayımlanan bu şiir Hamit’in şiir anlayışını açık olarak ortaya koyduğu ilk edebî metinlerdendir. Tarhan, bu şiirde daha sonra Makber Mukaddimesi’nde de tekrarlayacağı gibi romantik şiir anlayışına bağlı olduğunu ve kendisini tabiatın bir öğrencisi olarak gördüğünü vurgular. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
Unutulmuş Yazılar ve Özgünlük Avı adlı kitaplar hangi eleştirmene aittir?
Akşit Göktürk |
Memet Fuat |
Cemel Süreya |
Doğan Hızlan |
Füsun Akatlı |
Memet Fuat
13.Soru
I. Fuzulî’nin Şikâyet-namesi
II. Bağdatlı Ruhî’nin “Terkib-bend”i
III. Nefî’nin Siham-ı Kaza’sı
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri klasik dönemde eleştirel aklın işlediğine ilişkin önemli eserler arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Fuzulî’nin Şikâyet-namesi, Bağdatlı Ruhî’nin “Terkib-bend”i, Nefî’nin Siham-ı Kaza’sı klasik dönemde eleştirel aklın işlediğine ilişkin önemli eserlerdir.
14.Soru
Dilde sadeleşmeye gidilmesine aşağıdaki yazarlardan hangisi karşı çıkar?
Servet-i Fünun yazarları
|
Fecr-i Ati üyeleri
|
Genç Kalemler
|
Yeni lisan taraftarları
|
Tanzimat yazarları
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil olarak isimlendirilen sanatçılar arasında yer alır?
Adanalı Ziya |
Tevfik Fikret |
Cenap Şahabettin |
Mehmet Rauf |
Hüseyin Cahit Yalçın |
A şıkkı dışındaki örnekler Serveti Fünün edebiyatı yazarlarıdır.
16.Soru
Hangisi 1923-1938 arasındaki dönem merkezli edebiyat eleştirilerinin odaklandığı edebiyat anlayışlarından biri değildir?
İnkılâp Edebiyatı |
Milli Edebiyat |
Çağdaş Edebiyat |
Eski Edebiyat |
Yeni Edebiyat |
Bu tarihler arasındaki, dönem merkezli edebiyat eleştirileri daha çok İnkılâp Edebiyatı, Milli Edebiyat ve Eski Edebiyat ile Yeni Edebiyat anlayışı etrafında döner. Bunlar arasında C seçeneğinde verilen "çağdaş edebiyat" yer almamaktadır.
17.Soru
Sevet-i Fünûn edebî topluluğunda roman ve hikâye kadar şiir de önemli bir yer tutar. Hatta bu topluluk şiirde kafiye meselesi ile ilgili bir tartıflma neticesinde bir araya gelmiştir. Bahsi geçen tartışmanın Edebiyatımızda hangi isim ile bilinmektedir?
Takdir-i Elhan |
Taine |
Abes-muktebes |
Hayaliyyûn |
Hakikiyyûn |
Sevet-i Fünûn edebî topluluğunda roman ve hikâye kadar şiir de önemli bir yer tutar. Hatta bu topluluk şiirde kafiye meselesi ile ilgili bir tartıflma neticesinde bir araya gelmiştir. Edebiyatımızda abes-muktebes tartışması diye bilinen bu polemik, edebiyat anlayışı açısından geleneksel şiir anlayışını devam ettirenlerle, Avrupaî Türk edebiyatının gelişmesinin savunanlar arasında geçmiştir. Bu kapsamda doğru seçenek C seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Servet-i Fünûncuların estetiğe, güzelliğe ve edebiyata bakışıyla tamamen zıt olan kurumdur?
Namık Kemal-Ahmet Mithat Efendi-Şinasi Mektebi |
Namık Kemal-Ahmet Mithat Efendi-Ziya Paşa Mektebi |
Namık Kemal-Şinasi-Ziya Paşa Mektebi |
Şinasi-Ahmet Mithat Efendi-Ziya Paşa Mektebi |
Namık Kemal-Recaizade Mahmut Ekrem-Ziya Paşa Mektebi |
Namık Kemal-Şinasi-Ziya Paşa Mektebi, Servet-i Fünûncuların estetiğe, güzelliğe ve edebiyata bakışıyla tamamen zıt olan kurumdur.
19.Soru
Resimli Kitap dergisinde 1908’de basılan Millî Tiyatro isimli konferans metninde Batılılaşma sürecindeki eksiklerimizin başında uyuşukluğumuzun geldiğini belirten isim aşağıdaki şıkların hangisinde doğru verilmiştir?
Ali Kemal |
İzzet Melih |
Müfit Ratip |
Mehmet Rauf |
Celal Sahir |
Resimli Kitap dergisinde 1908’de basılan Millî Tiyatro isimli konferans metninde
Batılılaşma sürecindeki eksiklerimizin başında uyuşukluğumuzun geldiğini söylemekte ve bunun üstesinden gelmek için fikrî çabaya gerek olduğunu ve bunu da sağlayacak olanın her yere bir tiyatro açmak olduğunu söylemektedir.Doğru cevap ''A'' şıkkıdır.
20.Soru
Ali Canip, yeni lisan eleştirilerine cevap verirken, konuyu hangi boyutlarıyla ele almamıştır?
Dil-tekâmül |
Üslup problemleri |
Dil-batılılaşma |
Dil-edebiyat |
Dil-millet |
Yeni Lisan eleştirilerine cevap veren, eleştirileri karşılayan Ali Canip, konuyu daha ziyade dil-edebiyat, dil-millet, dil-tekâmül ve üslup problemleri etrafında şekillendirir. Ali Canip, dilin edebiyatın temeli olduğunu belirtir. Dil kelimelerden ibaret değildir; milletlerin oluşumunda dilin ve edebiyatın önemli bir yeri vardır. Milletleri birbirinden farklı kılan dilin felsefesidir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ