Eleştiri Tarihi Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Eleştirmenin, eser karşısında beğenisine, duygu ve düşünce dünyasına göre tavır aldığı, genel eleştiri ilkelerinin değil, kişisel zevklerin ön plana çıktığı eleştiri anlayışıdır." tanımı hangi eleştiri türüne aittir?
"Eleştirmenin, eser karşısında beğenisine, duygu ve düşünce dünyasına göre tavır aldığı, genel eleştiri ilkelerinin değil, kişisel zevklerin ön plana çıktığı eleştiri anlayışıdır." tanımı hangi eleştiri türüne aittir?
Toplumcu |
Gerçekçi-Marksist |
Öznel-izlenimci |
Nesnel eleştiri |
Akademik eleştiri |
Öznel-izlenimci eleştiri eleştirmenin, eser karşısında beğenisine, duygu ve düşünce dünyasına göre tavır aldığı, genel eleştiri ilkelerinin değil, kişisel zevklerin ön plana çıktığı eleştiri anlayışıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 öncesi eleştirmenleri arasında yer aldığı gibi bu tarihten sonra da akademik eleştirinin yaygınlaşmasında önemli katkısı bulunan Mehmet Kaplan’ın eserlerinden biri değildir?
Tanpınar’ın Şiir Dünyası
|
Şiir Tahlilleri-II
|
Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar-I
|
Hikâye Tahlilleri
|
Roman Tahlilleri
|
3.Soru
Hangi yıldan sonraki yazılarında daha sistemli bir metot takip ettiğini gördüğümüz Ali Canip, bu yazılarında bir polemik ve eleştirilere cevap havasından ziyade tam bir sistem arayışı içerisinde görülür?
1910 |
1911 |
1912 |
1913 |
1914 |
1913’ten sonraki yazılarında ise daha sistemli bir metot takip ettiğini gördüğümüz Ali Canip, bu yazılarında bir polemik ve eleştirilere cevap havasından ziyade tam bir sistem arayışı içerisinde görülür.Doğru cevap ''D'' şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünûn dergisi yazarlarındandır?
Ahmet Ümit |
Elif Şafak |
Küçük İskender |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Orhan Pamuk |
1896 yılından itibaren Halit Ziya (Uşaklıgil), Mehmet Rauf, Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif, Ali Ekrem gibi şair ve yazarlar Recaizade Mahmut Ekrem’in teşvikiyle Servet-i Fünûn dergisi etrafında toplanmışlardır.
5.Soru
Çocuk Dünyası, İçtihad, Sebilürreşat, Türk Yurdu, Safahat-ı Şiir ve Fikir, Takip ve Tenkit, Terbiye Mecmuası gibi dergilerin tanıtımını yapan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Fuat Köprülü |
Ali Canip |
Yahya Kemal |
Fuat Köprülü |
Ömer Seyfettin |
Yahya Kemal, Çocuk Dünyası, İçtihad, Sebilürreşat, Türk Yurdu, Safahat-ı Şiir ve Fikir, Takip ve Tenkit, Terbiye Mecmuası gibi dergilerin de tanıtımını yapar.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet dönemindeki “Yeni Lisan” hareketi etrafında öne çıkmış isimlerden biri değildir?
Ali Canip |
Ziya Gökalp |
Yakup Kadri |
Ömer Seyfettin |
Hamit Tarhan |
Meşrutiyet döneminde dil konularındaki eleştiriler daha çok “Yeni Lisan” hareketi etrafında gerçekleşmiştir. Ömer Seyfettin, Ali Canip, Ziya Gökalp, Hamdullah Suphi, Yakup Kadri, Halit Ziya, Cenap Şahabettin, Mehmet Fuad, Raif Necdet, Şahabettin Süleyman gibi isimlerin ön plana çıktığı bu tartışmalar çok değişik edebiyat dergilerinde gerçekleştirilir. (Abdülhak) Hamit Tarhan ise Tanzimat dönemi yazarlarındandır. Doğru cevap E’dir.
7.Soru
Tanzimat sonrası edebiyatta gerçekleşen değişimlerde Osmanlı aydınları hangi türden yararlandılar?
Halk edebiyatından |
edebiyat eleştirisinden |
Naturalist eserlerden |
Realist eserlerden |
Romantik eserlerden |
edebiyatı o güne kadarki yaklaşımlarla sürdürmek, açıklamak veya sınırlarını çizmek” mümkün değildi. O ha^lde, yeni yaklaşımlara, yeni bakış açılarına ihtiyaç vardı ve bu da Tanzimat sonrası aydınlarının bu konuyu bütün yönleriyle ele alıp işlemeleriyle mümkün oldu. Osmanlı aydınları bu değişimi gerçekleştirirken Batı’da örneklerini gördükleri “edebiyat eleştirisi” türünün imka^nlarından yararlandılar. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi R. Jakobson'a göre, dil aracılığıyla yazılı yada sözlü bir bildirişimin gerçekleşmesinde önemli görülen altı temel elementten biri değildir?
Verici
|
Alıcı
|
Konu
|
Nesne
|
Mesaj
|
9.Soru
Belli bir meslekte şöhret bulan kişilerin biyografilerini anlatan eserlere ne denir?
Miftah |
Telhis |
Mutavvel |
Tezkire |
Muhtasar |
Belli bir meslekte şöhret bulan kişilerin biyografilerini anlatan eserlere tezkire,
bunlardan şairlerin hayatlarını anlatan, eserlerinden örnekler verenlere de şair tezkiresi denir.
10.Soru
Türk edebiyatında önemli bir yeri olan Servet-i Fünûn Dergisi kaç yılında yayımlanmaya başlamıştır?
1888 |
1889 |
1890 |
1891 |
1892 |
Servet-i Fünûn dergisi 27 Mart 1891’de D. Nikolaidi’nin sahibi olduğu Servet gazetesinin eki olarak çıkmaya başlamış bir yayın organıdır.
11.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim aşağıdakilerden hangisidir?
Asım Bezirci |
Nazım Hikmet |
Ahmet Haşim |
Nurullah Ataç |
Agah Sırrı Levent |
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim Nurullah Ataç'tır.
12.Soru
Mehmet Kaplan, Berna Moran, Adnan Berk hangi eleştiri türünü benimsemiştir?
Nesnel eleştiri |
Öznel eleştiri |
Toplumcu eleştiri |
Akademik eleştiri |
Marksist eleştiri |
Bahsi geçen yazarlar akademik eleştiri anlayışını benimsemiş yazarlardır.
13.Soru
Edebiyatımızda eleştiri, deneme ve makaleleriyle tanınan Orhan Burian’ın, eleştiriyi edebiyatımızın önemli bir eksikliği olarak gördüğü Edebi Eser ve Edebi Tenkit isimli iki yazısı ve Edebiyatımızın Asıl Noksanı isimli bir diğer yazısı aşağıdaki dergilerden hangisinde çıkmıştır?
Marmara |
Perşembe |
Resimli Şark |
Yücel |
Servet-i Fünun |
Edebiyatımızda eleştiri, deneme ve makaleleriyle tanınan Orhan Burian ise1936’da Yücel dergisinde çıkan Edebi Eser ve Edebi Tenkit isimli iki yazısında ve Edebiyatımızın Asıl Noksanı isimli bir diğer yazısında eleştiriyi edebiyatımızın önemli bir eksikliği olarak görür.
14.Soru
Fuat Köprülü, Tanzimat Dönemi yazarlarını hiciv yazma konusunda başarısız bulurken hangi eseri örnek olarak kullanır?
Recaizade’nin Talim-i Edebiyat’ını |
Şeyhi’nin Harname’sini |
Muallim Naci’nin Demdeme’sini |
Namık Kemal’in Takib-i Harabat’ını |
Ziya Paşa’nın Harabat’ını |
Köprülü, 1917 tarihinde Yeni Mecmua dergisinde çıkan Harabat, Ozan ve Harname isimli yazılarında eser ve dönem eleştirisine yer verir. Harabat yazısında bütün bir eski edebiyatı örnekler çerçevesinde ele alır. Ozan yazısında İslamiyet öncesi edebiyatımızı ve özelliklerini söz konusu eder. Şeyhi’nin Harname’sini ise bir hiciv eseri olması bakımından değerlendirerek Tanzimat Döneminde yazılan hicivlerin onun kadar başarılı olmadıklarını belirtir.
15.Soru
"Genç Kalemler hareketi, dilde sadeleşmeyi savunuyordu, ama onlar da dilde aşırı sadeleşmeyi savunan ve adına “...............“ denilen hareketi eleştiriyordu." cümlesinde boş bırakılan noktalı yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Yeni Lisan |
Servet-i Fünun |
Tasfiyecilik |
Milli Edebiyat |
Sırat-ı Müstakim |
Genç Kalemler hareketi, dilde sadeleşmeyi savunuyordu, ama onlar da dilde aşırı sadeleşmeyi savunan ve adına “Tasfiyecilik “ denilen hareketi eleştiriyordu.
16.Soru
Aiağıdakilerden hangisi 1939 - 1960 arası eser eleştirisi bağlamında dışarıda kalır?
Yaban |
Matmazel Noralya’nın Koltuğu |
Sinekli Bakkal |
Fahim Bey ve Biz |
On Türk Romanı |
1939-1960 arasında eser eleştirisi bağlamında çok sayıda yazı bulunduğu görülmektedir. Bunların önemli bir kısmı eser tanıtımı özelliği taşımakla birlikte, önemli bir kısmı ise eleştirel değerlendirmedir. Bu türden yazılar içerisinde ön plana çıkanlar Yaban, Sinekli Bakkal, Fahim Bey ve Biz, İçimizdeki Şeytan, Matmazel Noralya’nın Koltuğu gibi edebiyatımızın belli başlı romanları ile bu dönemde ön plana çıkan öykülerdir.
17.Soru
Yeni Lisan hareketinin en önemli eleştirel yazıları hangi dergide yazılmıştır?
Bilgi Mecmuası |
Büyük Emel |
Genç Kalemler |
Halka Doğru |
Yeni Hayat |
Yeni Lisan hareketinin en önemli eleştirel yazıları 1911’de çıkmaya başlayan Genç Kalemler dergisinde Ali Canip, Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp tarafından yazılmıştır. Doğru cevap C’dir.
18.Soru
1923-1938 arası dönemde roman ve hikaye alanındaki tek kuramsal çalışma hangi yazara aittir?
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Peyami Safa |
Sadri Ethem |
Nahit Sırrı |
Fuat Köprülü |
Bu dönemdeki tek kuramsal çalışma Nahit Sırrı’nın Roman ve Hikâye adlı eseridir. Burada Nahid Sırrı, romanın, büyük ve küçük öykünün sınırlarını belirlemeye çalışmış ve bazı Türk romanları üzerine de değerlendirmelerde bulunmuştur. Doğru cevap D’dir.
19.Soru
Halit Ziya’nın Mâi ve Siyah başlıklı romanındaki başkahraman olan Ahmet Cemil karakteri, aşağıdaki Ara Nesil sanatçılarının hangisinin şair görüşüyle örtüşmektedir?
Menemenlizâde Mehmet Tahir |
Nâbizade Nazım |
Beşir Fuad |
Mehmet Celal |
Ali Kemâl |
Tevfik Fikret’in Rubâb-ı Şikeste isimli şiir kitabının başında yer alan “Sühâ ile Pervin” başlıklı şiirindeki Sühâ karakteri ile Halit Ziya’nın Mâi ve Siyah başlıklı romanındaki başkahraman olan Ahmet Cemil karakteri, Mehmet Celâl’in tasvir ettiği şair tipiyle büyük ölçüde örtüşmektedir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
20.Soru
Yazılı İlişkiler, Günlerden Kalan, Sanat Günah Çıkarıyor adlı eleştiri kitaplarının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Kabaklı |
Nurullah Ataç |
Füsun Akatlı |
Memet Fuat |
Doğan Hızlan |
Doğan Hızlan’ın Yazılı İlişkiler (1983), Günlerde Kalan(1983), Sanat Günah C¸ıkarıyor (1992), Kitaplar Kitabı (1996), Saklı Su (1996),Edebiyatımıza Dipnotlar (2010), Şiir C¸ilingiri (2010), Kitaplarla Kültür Turu(2010), Sönmüş Kibritin İzinde (2011) Aynadaki Bakışlar (2011) gibi eleştiri kitapları bulunmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ