Eleştiri Tarihi Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki eleştirmenlerden hangisi öznel-izlenimci anlayışa sahip değildir?
Nurullah Ataç |
Memet Fuat |
Doğan Hızlan |
Hüseyin Cöntürk |
Füsun Akatlı |
Hüseyin Cöntürk nesnel eleştiri anlayışını benimsemiş bir edebiyatçıdır.
2.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Tanzimat ile Tanzimat'tan sonra gelişen Servet-i Fünun topluluğu arasında yetişmiş bir topluluk olduğu ifade edilmektedir. Türk edebiyatında bu topluluğun adı nedir?
Ekrem-Hamit-Sezai nesli |
Ara nesil |
Cumhuriyet dönemi |
Fecr-i Ati Edebiyatı |
Milli Edebiyat |
Tanzimat’tan sonra gelişen Türk edebiyat› tarihi içinde Tanzimat’ın ikinci nesli olan Ekrem-Hamit-Sezai nesli ile 1896’da kurulan Servet-i Fünûn edebî topluluğu arasında yetişmiş bir nesil vardır. Eserlerini ağlıklı olarak 1880-1895 yılları arasında yayımlayan bu nesli Prof. Dr. Mehmet Kaplan Ara Nesil olarak adlandırmıştır. Ara Nesil’e mensup sanatçıların ortak duyuş tarzı, bu sanatçıların kimler oldukları, eserlerini tam olarak hangi dönemde ve hangi yayın organlarında yayımladıkları ve edebiyat anlayışlarının ortak yönleri konusunda edebiyat tarihçileri tam anlamıyla fikir birliğine varamamışlardır. Bu kapsamda doğru seçenek B seçeneğidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVI. yüzyıldan XVIII. yüzyılın ikinci yarısına kadar devam eden klasik dönemin edebî eleştiri anlayışını ve birikimini yansıtan en önemli kaynaklardan değildir?
Dibace manzumeleri
|
Sebeb-i telifler
|
Belagat kitapları
|
Şair tezkireleri
|
Vezinli şiirler
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘munakkahiyet’ teriminin karşılığıdır?
İfadenin doğru olması
|
Karmaşık ifadelere yer vermemek
|
İfadenin fikir ve hislerle örtüşmesi
|
Kulağa hoş gelecek ifadelerin kullanılması
|
Üslupta orta yolu bulmak
|
5.Soru
Türk edebiyatında Tezkire türünün ilk örneği hangi eserdir?
Heşt-Behişt |
Mecalisü’n-Nefayis |
Tezkiretü’ş-Şu’ara |
Tabsıratü’n-Nuzama |
Istılahatu’ş-Şi’riyye |
Belli bir meslekte şöhret bulan kişilerin biyografilerini anlatan eserlere tezkire, bunlardan şairlerin hayatlarını anlatan, eserlerinden örnekler verenlere de şair tezkiresi denilmektedir. Türk edebiyatında bu türün ilk örneği, Ali Şir Nevayî’nin Mecalisü’n-Nefayis adlı eseridir. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
1918’de Yeni Mecmua’da Epope Nedir? ve 1919’da Büyük Mecmua’da Epope Asrî Bir Nevi Midir? ve Yine Epopeye Dair yazılarında destanların milletle olan bağlantısına temas eden yazar kimdir?
Ali Canip |
Ziya Gökalp |
Fuat Köprülü |
Reşat Nuri |
Musavver Emel |
Ali Canip 1918’de Yeni Mecmua’da Epope Nedir? ve 1919’da Büyük Mecmua’da Epope Asrî Bir Nevi Midir? ve Yine Epopeye Dair yazılarında destanların milletle olan bağlantısına temas eder ve modern zamanlarda artık epope yazılamayacağını çünkü destanların inanç konusu olmaktan çıktığını söyler. Doğru yanıt A seçeneğidir.
7.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim kimdir?
Nurullah Ataç |
Fuat Köprülü |
Hamdullah Suphi |
Reşat Nuri |
Peyami Safa |
Bu dönemde eleştirmenliğiyle ön plana çıkan ve Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim olan Nurullah Ataç, eleştiri üzerine görüşleriyle de eleştirinin bağımsız bir alan olması konusunda önemli katkılarda bulunmuştur. Asım Bezirci, Nurullah Ataç Eleştiri Anlayışı ve Yazıları adlı çalışmasında onun eleştiri anlayışını iki bölümde ele alır. Ataç’ın birinci dönemi 1921-1951 arasını kapsamaktadır ki Asım Bezirci, bu dönemde Nurullah Ataç’ın öznel bir eleştiri anlayışına sahip olduğunu belirtmektedir. 1952-1957 döneminde ise Nurullah Ataç eleştirilerinde genellikle nesnel bir yol takip etmiştir.
8.Soru
Genç Kalemler hareketinin en dikkate değer yönü, dili farklı açılardan değerlendirmeleridir. Aşağıdakilerden hangisi bu hareketin dili ele aldığı yönlerden biri değildir?
Dilbilimsel |
Üslupsal |
Sosyolojik |
Estetik |
Tarihi |
Genç Kalemler hareketinin en dikkate değer yönü, dili, sadece dilbilimsel açısından ele almamaları, dile ayrıca üslûp, sosyoloji ve estetik gibi değişik açılarından da bakmış olmalarıdır. Bu meseleleri dört ayrı disiplin çerçevesinde ele almaları kültür tarihimizde ilk defa görülüyordu. Tarih bu kapsama dahil değildir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
9.Soru
I. Abdülkerim Sabit
II. Faik Ali
III. İsmail Sefa
IV. Süleyman Nazif
Yukarıdakilerden hangileri Ara Nesil olarak adlandırılan dönemin sanatçılarıdır?
I ve III |
II ve IV |
Yalnız I |
III ve IV |
Yalnız III |
Ara nesil olarak adalandırılan edebiyat döneminin sanatçıları; Abdülhalim Memduh, A. Nazım, Abdülkerim Hadi, Abdülkerim Sabit, Adanalı Ziya, Ahmet Rasim, Alaybeyzâde Naci, Ali Ferruh, Ali Feyzi, Ali Kemal, Ali Nizamî, Ali Nusret, Ali Ulvi, Andelip Fâik Esat, Beflir Fuad, Fatma Aliye Hanım, Fazlı Necip, Halil Edip, Hasan
Asaf, Hayret Efendi, Hüseyin Daniş, İsmail Safa, Makbule Leman, Manastırlı Rıfat, Mehmet Celâl, Mehmet Ziver, Menemenlizâde Mehmet Tahir, Muallim Feyzi, Muhyiddin, Mustafa Reşit, Müstecabizade İsmet, Nâbizâde Nâzım, Nigar Binti Osman, Recep Vahyî, Selânikli Tevfik, Tepedelenlizâde Kâmil'dir.
10.Soru
Seçeneklerden hangisi Tahsin Yücel'in eleştiri anlayışını ve eleştirmen konusundaki görüşlerini ortaya koyduğu kitaplarından biridir?
Yazın ve Yorum |
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri |
Eleştiride Zaman |
Eleştiride Kırk Yıl |
Cumhuriyet Döneminde Eleştiri |
Yazın ve Yorum
11.Soru
Türk edebiyatında Ara Nesil olarak adlandırılan sanatçıların edebiyat kavramına bakışları nasıl olmuştur?
Politik bir araç olarak değerlendirilmiştir |
Bilimsel bir araç olarak değerlendirilmiştir |
Estetik bir araç olarak değerlendirilmiştir |
Propaganda aracı olarak değerlendirilmiştir |
İletişimsel bir araç olarak değerlendirilmiştir |
Ara Nesle mensup yazar ve şairler edebiyatı kendilerinden önceki nesillerden farklı bir şekilde algılamışlar ve edebiyatı estetik bir nesne olarak kabul etmişlerdir. Onların edebiyatı estetik nesne olarak kabul etme anlayışı daha önceki neslin özellikle de Tanzimat’ın birinci neslinin edebiyat anlayışına zıt bir tutumdur. Çünkü Namık Kemâl, Ziya Paşa ve Şinasi başta olmak üzere Tanzimat sanatçılarının çoğu edebiyatın sosyal fayda yönünü öne çıkarmışlar, kavramı ve kavram hakimiyetini benimsemişler, edebiyatı belirli ideolojik, siyasal ve sosyal meseleleri aktarmak için bir vasıta olarak görmüşlerdi. Birinci Tanzimat neslinin edebiyata yönelik faydacı yaklaşımını Hamit Ekrem nesli kısmen kırmıştır. Ekrem-Hamit nesli, yaratılışlarının ve kişisel hayatlarının da etkisiyle toplumsal meselelerden ziyade bireysel meselelere yönelmişler, muhteva düzeyinden (ing. contend plane) çok ifade düzeyine (ing. Expression plane) önem vermiştir. Ara Nesil sanatçıları ise edebiyatta ifade ile muhtevanın uyumlu bütünlüğü, başka bir deyişle lafz ile mananın uyumu üzerinde durmuştur. Onların bu yaklaşımı Tanzimat’tan beri süre gelen yaklaşımın kırılmasına yönelik ilk ciddî teşebbüstür.
12.Soru
Munis Faik Ozansoy ‘un 1936’da Marmara dergisinde çıkan ve eleştiriyi ele alan yazısının ismi nedir?
Tenkit ve Münekkit |
Edebiyatımızın Asıl Noksanı |
Tenkit Yokluğu |
Tenkit Ne Demektir |
Edebi Tenkit |
Munis Faik Ozansoy, 1936’da Marmara dergisinde yazmış olduğu Tenkit ve Münekkit yazısında iyi bir eleştirinin, katılan olmasa dahi her türlü düşünceye saygının gösterildiği, ahlaki sorumluluğun göz ardı edilmediği bir ortamda gelişebileceğini düşünmektedir.(
13.Soru
'Şikâyet-name' adlı eser aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Fuzulî |
Bağdatlı Ruhî |
Nefî |
Taftazanî |
Amasyalı Hüsamettin |
Şikâyet-name adlı eser Fuzulî'nin eseridir. Bu eserde eleştirel bir tutum sergilemektedir. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Belagat bir ilim dalı olarak kısımlara ayrılır. Bunlardan “Meani” kısmının tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Mananın akıcı bir dille nasıl ifade edileceğini gösterir.
|
Sözün duruma uygun bir şekilde nasıl ifade edileceğini gösterir.
|
Bir maksadın birinden farlı usullerle nasıl dile getirileceğini gösterir.
|
Maksadı ifade eden söze anlam ve ahenk açısından güzellik verme yollarını gösterir.
|
Maksadı ifade etme zamanının ve yerinin nasıl seçileceğini gösterir.
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tiyatro eleştirisi alanında yakınılan birincil problemdir?
Eski-yeni tartışması |
Ciddi anlamda bir eleştirmen bulunmayışı |
Tiyatronun işlevi |
Halk edebiyatının bir kaynak olarak kullanılmaması |
İdeoloji ve tiyatro ilişkisi |
Tiyatro eleştirisine baktığımızda ciddi anlamda bir eleştirmen bulunmayışının yakınılan birinci problem olduğu görülür. Buna bağlı olarak eleştirilerin de sağlıklı olmadığı dile getirilir. Doğru cevap B’dir.
16.Soru
I- Servet-i Fünun
II- Resimli Şark
III- Perşembe
Yukarıdaki yayınlardan hangisi ya da hangileri Cumhuriyet döneminde eleştiri yazılarına sahiplik yapmıştır?
I, II, III |
I, II |
I, III |
II, III |
Yalnız III |
Agâh Sırrı Levent 1930’da Servet-i Fünun’da çıkan İstediğimiz Münekkit, Sadri Ertem, 1931’de Resimli Şark’ta çıkan Bizde Niçin Münekkit Çıkmıyor? ve 1935’te Perşembe dergisinde çıkan İbrahim Alaattin'in Tenkit Yokluğu, Edebiyatta Tenkit, Tenkit Ne Demektir adlı yazıları bu dergilerden çıkan eleştiri yazılarına örnektir.
17.Soru
Millî lisan ve millî edebiyat konularını gerçek anlamda bir sistematiğe kavuşturan gerek makaleleriyle ve gerek kitaplarıyla aşağıdakilerden hangi isim olmuştur?
Mehmet Fuad |
Hamdullah Suphi |
Şahabettin Süleyman |
Cenap Şahabettin |
Ziya Gökalp |
Millî lisan ve millî edebiyat konularını gerçek anlamda bir sistematiğe kavuşturan gerek makaleleriyle ve gerek kitaplarıyla Ziya Gökalp olmuştur.Doğru cevap ''E'' şıkkıdır.
18.Soru
Lisânî Türkçülüğün Umdeleri aşağıdaki isimlerden hangisi tarafından yazılmıştır?
Ziya Gökalp |
Ömer Seyfettin |
Ali Canip |
Halit Ziya |
Fuat Köprülü |
Ziya Gökalp’in dil anlayışı, Lisânî Türkçülüğün Umdeleri başlığı altında topladığı, esas düşüncelerden hareketle incelendiğinde, müzmin bir hastalık olarak yüzyıllardır süregelmiş bulunan dil konusunun karmaşıklığı metotlu, gerçekçi, millî kalmak kaygısını taşıyan bir görünüşün ışığı altında bir kültür davası olarak ele alınmıştır.
19.Soru
Servet-i Fünûn dergisi ilk olarak ne zaman çıkmıştır?
17. yüzyılda |
Lale Devrinde |
27 Mart 1891'de Servet gazetesinin eki olarak |
Cumhuriyetin ilanı ile birlikte |
1929 yılında |
Servet-i Fünûn dergisi ilk olarak 27 Mart 1891'de Servet gazetesinin eki olarak yayımlanmıştır.
20.Soru
1960 sonrası eleştiri anlayışında aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
Memet Fuat - öznel-izlenimci eleştiri |
Hüseyin Cöntürk - nesnel eleştiri |
Atilla İlhan - toplumcu gerçekçi-Marksist eleştiri |
Berna Moran- akademik eleştiri |
Mehmet Kaplan - yapısalcı eleştiri |
Mehmet Kaplan, Adnan Benk, Berna Moran gibi isimler ise akademik kriterlere bağlı olarak bir eleştiri anlayışını oturtmaya çalışmışlardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ