Eleştiri Tarihi Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bilimsel temelden yoksun, uygun olmayan anlamında “hükm-i karakuşî” deyimini sık sık kullanan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Seyfettin
|
Tevfik Fikret
|
Yahya Kemal
|
Fuat Köprülü
|
Cenap Şehabettin
|
2.Soru
Hangisi edebiyat eleştiri kuramlarından dış yaklaşıma örnek olarak verilebilir?
Necip Fazıl'ın Beklenen şiirindeki ritm |
Pastoral Senfoni eserinde verilen sembollerin ahengi |
Bayrak şiirinin vezin ölçüsü |
Shakespeare'in hamlet eserindeki üslubu |
Vadideki Zambak eserinin müzik üzerindeki etkisi |
Edebiyat iç yaklaşım ve dış yaklaşım olmak üzere iki yaklaşımla incelenebilir. Dış yaklaşım eser ve diğer unsurlar arasındaki etkileşime odaklanırken, iç yaklaşım eserin özelliklerine odaklanır. eserin ritm, ahenk, vezin ve üslubu iç yaklaşımda incelenen konu başlıklarıdır. Eserin diğer sanat dalları ile etkileşimi ise dış yaklaşımda incelenen bir olgudur. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
I. Meşrutiyet döneminde tiyatro ile ilgili en etkili eleştirel faaliyetleri yürüten dergi aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni Hayat dergisi
|
Servet-i Fünun dergisi
|
Temaşa dergisi
|
Şair Nedim dergisi
|
Malumat dergisi
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil eleştirmenlerinin edebiyat tenkidi ile ilgili yazılarını yayımladığı gazete ve dergilerden biri değildir?
Hazine-i Fünûn |
Mektep |
Gayret |
Gülben |
Saadet |
Gülben, Ara Nesil eleştirmenlerinin edebiyat tenkidi ile ilgili yazılarını yayımladığı gazete ve dergilerden biri değildir.
5.Soru
Eleştiriyi bir sanat, buna bağlı olarak eleştirmeni de bir sanatçı olarak gören aşağıdakilerden hangisidir?
Agâh Sırrı Levent |
Sabahattin Eyüboğlu |
Asım Bezirci |
Nurullah Ataç |
Fuat Köprülü |
Ahmet Haşim’in Göl Saatleri şiir kitabı üzerine yazmış olduğu yazısıyla eleştiri alanına giren Ataç, eser eleştirilerinin yanında bu ilk dönemde eleştiri üzerine görüşler de ileri sürer. Bu dönemde öznel bir eleştiri anlayışını benimsemesi, eleştiriyi bir sanat, bir yaratma işi olarak kabul etmesinden ileri gelmektedir. Eleştiriyi bir sanat olarak gören Ataç, buna bağlı olarak eleştirmeni de bir sanatçı olarak görür.
6.Soru
Yeni Lisan tartışmaları etrafında Ali Canip, Halit Ziya’nın edebiyat konusundaki hangi görüşlerine katılır?
Edebiyatımızın duraklama döneminde olduğu fikrine |
Edebiyatın değiştiği ve olgunlaştığı fikrine |
Edebiyatımızın Fransız edebiyatından etkilendiği fikrine |
Edebiyatımızın Arap ve Fars edebiyatı etkisinde kaldığı fikrine |
Eski edebiyata taraftar olma fikrine |
Bu konuda en çok fikir beyan edenlerden birisi Türkçülük hareketinin de önemli isimlerinden birisi olan Ali Canip’tir. Bilhassa Genç Kalemler ve Türk Yurdu’ndaki yazılarında Halit Ziya’nın sanat ve edebiyattaki değişme ve tekâmül(olgunlaşma) görüşlerine katılan Ali Canip bu hareketin bir tasfiyecilik
hareketi olmadığını bir milletin iki dili olamayacağını, eski dilin saçmalığının artık kabul edildiğini, buhranlı devirlerde sanatın aşırıya kaçabildiğini belirtir.
7.Soru
Yeni Lisan, Servet-i Lehçe ve Kelimatta Hayal isimli yazılarında doğal bir işleyişin dikkate alınması gerektiğini söyleyen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Seyfettin |
Ali Canip |
Mehmet Fuad |
Raif Necdet |
Halit Ziya |
Halit Ziya, Yeni Lisan, Servet-i Lehçe ve Kelimatta Hayal isimli yazılarında, yeni şiirlerin Türkçeye benzemeyen bir dille kaleme alındığını, Arapça ve Farsça kelimeleri atmakla Türkçeleşmenin sağlanamayacağını, böyle bir tutumun zengin ve nüanslı bir sanat dilini zayıflatacağını, sanatta ve hayatta değişme ve tekâmülün esas olduğunu ve dolayısıyla doğal bir işleyişin dikkate alınması gerektiğini söyler.Doğru cevap ''E'' şıkkıdır.
8.Soru
Seçeneklerden hangisi Memet Fuat'ın Unutulmuş Yazılar'da bir araya getirdiği yazılarından biri değildir?
Eleştiri Üzerine Notlar |
Eleştirinin L'si |
Sanatçının Eleştirmenliği |
Kendini Eleştirmek |
Yazılı İlişkiler |
Yazılı İlişkiler
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, F.Thumerel’in Hüküm Eleştirileri tanımı içinde bulunmaz?
Eserin değeri problemiyle ilgilenir.
|
Eser hakkında güzel bir hüküm verir.
|
Eserin gelecekteki değerini belirler.
|
Eserin değerli olup olmadığı yargısına varır.
|
Eserin faydası konusunda hüküm verir.
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bilhassa Hippolyte Taine’in sosyal çevre, ırk ve zamana dayalı eleştiri anlayışına bağlı bir edebiyat eleştirisini yerleştirmeye çalışan Servet-i Fünûn mensuplarından biri değildir?
Hüseyin Cahit |
Tevfik Fikret |
Başir Fuad |
Süleyman Nazif |
Halit Ziya |
Ahmet Şuayp başta olmak üzere Hüseyin Cahit, Halit Ziya, Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif, Ahmet Hikmet, İsmail Safa gibi pek çok Servet-i Fünûn mensubu bilhassa Hippolyte Taine’in sosyal çevre, ırk ve zamana dayalı eleştiri anlayışına bağlı bir edebiyat eleştirisini yerleştirmeye çalışırlar. Beşir Fuad ise Tanzimat Dönemi yazarlarındandır. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
1911’de Servet-i Fünun’da çıkan Millî Aruz Meselesi yazısında hece ve aruz vezninin tarihçesini verdikten sonra, aruzun artık Türkçeleştiğini belirten isim aşağıdakilerden hangisidir?
Tevfik Fikret |
Ömer Seyfettin |
Fuat Köprülü |
Halit Ziya |
Ziya Gökalp |
Fuad Köprülü de 1911’de Servet-i Fünun’da çıkan Millî Aruz Meselesi yazısında hece ve aruz vezninin tarihçesini verdikten sonra, aruzun artık Türkçeleştiğini belirtir.
12.Soru
Edebiyatta Artta Kalış, Millî Şiirler, Ey Türk Uyan, Harp Edebiyatı, Edebiyatta Arz ve Talep gibi yazılarında da yer yer eser eleştirisi ile dönem edebiyatının da bir değerlendirmesini yapan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Tevfik Fikret |
Fuat Köprülü |
Ali Canip |
Yahya Kemal |
Ömer Seyfettin |
Bu dönemde eleştirinin başlıca niteliklerini belirlemeye çalışan isim ise Ömer Seyfettin’dir. Bir örneğini aşağıya aldığımız, 1918 tarihli ve Akşam Gazetesinde çıkan Tenkidin Faydası, 1919 tarihli ve Büyük Mecmua’da çıkan Tenkit ve Terbiye yazılarında eleştirinin ne olduğu, nasıl yapıldığı, kimler tarafından yapılabileceği ve eleştiri-edebiyat ilişkisi, eleştiririn sınırları hakkında önemli tespitlerde bulunur. Ayrıca Edebiyatta Artta Kalış, Millî Şiirler, Ali Canip Bey ve Sanatı, Ey Türk Uyan, Harp Edebiyatı, Edebiyatta Arz ve Talep gibi yazılarında da yer yer eser eleştirisi ile dönem edebiyatının da bir değerlendirmesini yapar.
13.Soru
Aşağıdaki yazar/şairlerden hangisi Tanzimat Dönemi'nde eleştiri kültürünün doğmasına öncülük edecek adımları atmıştır?
Recaizade Mahmut Ekrem |
Abdülhak Hamit Tarhan |
Nabizade Nazım |
Muallim Naci |
Şinasi |
Şinasi’nin Türk edebiyatına getirdiği en büyük değişiklik, dil anlayışıdır. Çıkardığı Tercümân-ı Ahvâl ve Tasvir-i Efkâr gazetelerinde halkın kolayca anlayacağı sade ve sanatsız bir dil kullandı. Yeni Türk nesri, onunla başlamıştır. Bu yeni nesir, onun dil ile ilgili eleştirel görüşlerinin uygulama halinde ortaya konulmasından başka bir şey değildi ve dönemin eski dil taraftarlarını rahatsız etmişti. 1864 yılında Rûznâme-i Cerîde-i Havâdis ile Tasvîr-i Efkâr gazeteleri arasında geçen ilk büyük dil tartışması “Şinasi’nin dili” çerçevesinde başladı. fiinasi, gazetesinde, Rûznâme-i Cerîde-i Havâdis gazetesinin aksine sade bir dil kullanıyordu.Doğru yanıt E şıkkıdır.
14.Soru
"1914’te Darülbedayi’nin kurulması ve bilhassa 1919’da Temaşa dergisinin çıkması II. Meşrutiyet sonrasında …… konusundaki en önemli aşamalardır." Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Şiir
|
Hikaye
|
Roman
|
Tiyatro
|
Nesir
|
15.Soru
"1917’de Yeni Mecmua’da çıkan Hazzın Bediî Hayatta Mevkiî isimli yazısında hazzın iki noktadan ele alınabileceğini belirtirken bunlardan birinin de eleştiri olduğunu söyler ve eleştiri konusuna oldukça önemli bir yer ayırır." Yukarıda verilen bilgide hangi yazardan bahsedilmektedir?
Ali Canip |
Tevfik Fikret |
Ömer Seyfettin |
Fuat Köprülü |
Yahya Kemal |
Bu noktada ilk dikkati çeken isimlerden birisi Ali Canip’tir. Sanat ve estetik konularında pek çok eseri ve müstakil yazısı bulunan Ali Canip, 1917’de Yeni Mecmua’da çıkan Hazzın Bediî Hayatta Mevkiî isimli yazısında hazzın iki noktadan ele alınabileceğini belirtirken bunlardan birinin de eleştiri olduğunu söyler ve eleştiri konusuna oldukça önemli bir yer ayırır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hüseyin Cahit’e göre romanın yapısını oluşturan unsurlardan biri değildir?
Şahıslar
|
Ahvâl
|
Vakalar
|
Üslûp
|
Mekanlar
|
17.Soru
II. Meşrutiyet eleştirisinde hangi tipteki eleştiri eserleri çoğunluktadır?
Karakter eleştirisi |
Şekil eleştirisi |
Şiir eleştirisi |
Eleştiri teorisi |
Devir ve eser eleştirisi |
Ali Canip’in bunlar haricinde devir ve eser eleştirisi bağlamında yazıları da bulunmaktadır. 1911’de Genç Kalemler’de çıkan Millî Edebiyat Meselesi yazısında hâlihazırdaki edebiyatı ve özellikle şairleri millî şiir yazma konusundaki başarısızlıkları dolayısıyla eleştirir ve şiirlerinde gerçek bir yaratıcılığının bulunmadığını belirtir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1990 sonrasında göstergebilime dayalı eleştirileriyle dikkat çeken Mehmet Rifat Güzelşen’in eserlerinden biri değildir?
XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları
|
Göstergebilime Giriş
|
Göstergebilimin ABC’si
|
Genel Göstergebilim Sorunları
|
Eleştiri Seçkisi, Eleştirel Bakış Açılar
|
19.Soru
1905 yılında Bahçe dergisinde aşağıdaki isimlerden hangisinin şiirleri etrafında şiddetli hece-aruz tartışmaları başlamıştı?
Ahmet Hikmet |
Mehmet Emin |
Mücdâd Feridun |
Necip Asım |
Yusuf Ziya |
1905 yılında Bahçe dergisinde Mehmet Emin’in şiirleri etrafında şiddetli hece-aruz tartışmaları başlamıştı. Bir anlamda II. Meşrutiyet sonrasındaki tartışmalar böyle bir hazır zeminin üzerine inşa edilir. Doğru cevap B’dir.
20.Soru
Servet-i Fünûn edebî topluluğu sanatçıları içerisinde estetik ve sanat üzerinde ayrıntılı bir şekilde duran sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Tevfik Fikret
|
Nâbizâde Nâzım
|
Recaizâde Ekrem
|
Hüseyin Câhit
|
Ahmet Râsim
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ