Eleştiri Tarihi Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Servet-i Fünun dergisi kaç yılında çıkartılmaya başlanmıştır?
1895 |
1894 |
1893 |
1892 |
1891 |
Servet-i Fünûn dergisi 27 Mart 1891’de D. Nikolaidi’nin sahibi olduğu Servet gazetesinin eki olarak çıkmaya başlamış bir yayın organıdır. Doğru yanıt E seçeneğidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eleştiri ile ilgi değildir?
Eser tanıtımı |
Eser değerlendirme |
Eser yargılama |
Eser hakkında hüküm verme |
eser inceleme |
Eleştiri hem bir işin adı, hem bu iş sonunda orta çıkan ürünün adıdır. Bundan dolayı bu teriminin genel kullanımda iki farklı anlamı vardır:
1. En geniş anlamında eleştiri, sanatın yahut edebiyatın incelenmesi, tartışılması, değerlendirilmesi, yargılanması işidir.
2. Edebî bir eser yahut bir sanat eseri üzerine verilen hükümdür.
Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Millî Edebiyat döneminde daha çok aşağıdakilerden hangisi eleştiri konusu yapılmıştır?
Roman ve toplum ilişkisi |
Zaman-mekan eleştirisi |
Romanın tekniği |
Roman |
Epope |
Roman etrafında olmasa da bu türden kurgusal eserlerin ilk örneği bağlamında Epope (destan) üzerinde karşılıklı tartışmalara varan bir eleştiri ortamı söz konusu olur. Ali Canip 1918’de Yeni Mecmua’da Epope Nedir? ve 1919’da Büyük Mecmua’da Epope Asrî Bir Nevi Midir? ve Yine Epopeye Dair yazılarında destanların milletle olan bağlantısına temas eder ve modern zamanlarda artık epope yazılamayacağını çünkü destanların inanç konusu olmaktan çıktığını söyler, Ziya Gökalp’ın yeni destanlar yazılabileceği görüşünün doğru olmadığını belirtir, Fuat Köprülü’nün itirazlarına da cevap verir
4.Soru
Ali Canip'in Bilhassa Servet-i Fünuncuların oldukça önemsedikleri Taine’in “ırk, muhit, an” anlayışının artık çürümüş olduğunu, bilhassa bir edebiyattaki değişikliği açıklamak için bunların artık yetmediğini belirttiği "Garp Mektebinin Amilleri" ve "Millî Lisan ve Millî Edebiyat" yazıları hangi dergide yayınlanmıştır?
Türk Yurdu |
Yeni Mecmua |
Yeni Hayat |
Edebiyat-ı Umumiye Mecmuası |
Servet-i Fünun |
Ali Canip, bu yazılarında bir polemik ve eleştirilere cevap havasından ziyade tam bir sistem arayışı içerisinde görülür. Bilhassa Türk Yurdu’nda çıkan Garp Mektebinin Amilleri ve Millî Lisan ve Millî Edebiyat yazısında Bilhassa Servet-i Fünuncuların oldukça önemsedikleri Taine’in “ırk, muhit, an” anlayışının artık çürümüş olduğunu, bilhassa bir edebiyattaki değişikliği açıklamak için bunların artık yetmediğini belirtir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrası nesnel eleştiri yazan yazarlardan biridir?
Berna Moran |
Fethi Naci |
Muzaffer Erdost |
Suut Kemal Yetkin |
Vedat Günyol |
1960 sonrasında Mehmet Kaplan, Adnan Benk, Berna Moran gibi isimler akademik kriterlere bağlı olarak bir eleştiri anlayışını oturtmaya çalışmışlardır. Doğru cevap A’dır.
6.Soru
Tanzimatın I. Nesli ile Tanzimat’ın II. Nesli’nin genel özellikleri aşağıdakilerden hangisidir?
I. Nesil bireysel olanı II. Nesil toplumsal olanı önceler
|
I. Nesil toplumsal olanı II. Nesil bireysel olanı önceler
|
I. Nesil Batılı olanı II. Nesil Doğulu olanı önceler
|
I. Nesil güzel olanı II. Nesil sıradan olanı önceler
|
I. Nesil toplumsal olanı II. Nesil toplumsal olmayanı önceler
|
7.Soru
Batılı anlamda tiyatro, Türk edebiyatına ilk ne zaman girmiştir?
15. yüzyılda |
14. yüzyılda |
Tanzimat ile birlikte |
21. yüzyılda |
Cumhuriyetin ilan edilmesinden sonra |
Batılı anlamda tiyatro, Türk edebiyatına Tanzimat’la birlikte girmiştir.
8.Soru
Ara Nesil dönemi sanatçıları tiyatronun eğitim ve eğlence aracı olarak görülmesi ile görüş birliği içerisinde bulunduklarını ifade etmektedirler. Bu görüş asıl olarak aşağıdaki isimlerden hangisine aittir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ali Ferruh |
Recep Vahyi |
Mehmet Ziver |
Tanzimat devrinin önde gelen isimlerinden birisi olan Namık Kemâl tiyatroyu bir eğitim ve eğlence aracı olarak görmüştür. Yazar tiyatrolarını bu işlevleri dikkate alarak kaleme almıştır. Ara Nesil dönemi tiyatro eleştirmenleri de tiyatronun işlevini Namık Kemâl’e benzer bir bakış açısıyla değerlendirmişlerdir. Bu bağlamda doğru seçenek A seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sistematik eleştiri anlayışını bir anlamda Türk edebiyatında kuran isimdir?
Adnan Benk |
Fahir Onger |
Metin And |
Mehmet Kaplan |
Nahit Sırrı |
1939-1960 arası dönemde ön plana çıkan ve kendisinden sonra da akademik çevrelerin eleştiri anlayışında etkili olan ve sistematik eleştiri anlayışını bir anlamda Türk edebiyatında kuran isim Mehmet Kaplan’dır.
10.Soru
Aşağıda verilen Muallim Naci eserlerinden hangisi Recaizade Mahmut Ekrem'in eleştirilerine karşılık olarak yazılmıştır?
Muhaberat ve Muhaverat |
Islahat-ı Edebiyye |
Mektuplarım |
İntikad |
Demdeme |
Muhaberat ve Muhaverat eseri Muallim Naci'nin "Naci" mahlasını alışı, memuriyet hayatı, gazetecilik ve şiir üzerinedir. Islahat-ı Edebiyye yazın kuralları ve edebiyat terimleri üzerine bir rehber kitaptır. İntikad Beşir Fuat'ın Victor Hugo eseri hakkındadır. Mektuplarım eserinde Muallim Naci Arap, Fars edebiyat metinlerini incelemiştir. Demdeme eserini ise kendisini eleştiren Recaizade Mahmut Ekrem'e yanıt olarak yazılmıştır. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
1923-1938 arası Türk edebiyatında eleştiri ile ilgili olarak verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
Bu dönemde çok güçlü bir eleştiri teorisi söz konusu olmuştur. |
Bu dönemde eleştiri anlayışı esasında Milli Edebiyat’ın bir devamı özelliğini göstermektedir. |
Eleştiriyi doğrudan meslek edinen yazarlara bu dönemde rastlanmamaktadır. |
Teori özelliğindeki yazılara bu dönemde yer verilmemiştir. |
Edebiyat tarihi ve edebi eleştiri birbirinden ayrılmaz unsurlar olarak algılanmıştır. |
Öncelikle bu dönemde eleştiri anlayışı esasında Milli Edebiyat’ın bir devamı özelliği göstermektedir. Çok güçlü bir eleştiri teorisi söz konusu olmamakla birlikte en azından eleştiriyi doğrudan meslek edinen yazarların varlığı bir aşama olarak görülebilir. Teori özelliğindeki yazıların varlığına rağmen bu dönemde eleştiri daha çok eser, dönem ve yazar eleştirisi şeklinde varlığını sürdürmeye devam etmiştir. Bu dönem edebiyatının temel ilkelerinden birisi köklere dönüş olduğu için edebiyat dünyasında da bu çerçevede antolojilere ve edebiyat tarihlerine çok rastlanmaktadır. Dolayısıyla edebi eleştiri de zaman zaman bir bakıma bu eserlerle birlikte söz konusu edilmiştir. Bu dönemde edebiyat tarihini bilimsel bir perspektife oturtmaya çalışan Fuat Köprülü bu konuyu derinlemesine ele alırken eleştiriden ayrılan noktalarına da değinir.
12.Soru
I. Politik Fikirler II. Sosyal Fayda III. Bireycilik Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Tanzimat'ın 1. Nesilinin odaklandığı konu başlıklar arasında yer alır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Tanzimat'ın 1. Nesli sosyal ve politik fikirleri edebiyatın merkezine alarak sosyal fayda anlayışını gözetmiştir. 2. nesilde ise bireycilik ön plana çıkmış ve estetik yaklaşıma geçilmiştir. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Türk Edebiyatında Tanzimat Dönemi'nden sonra ikinci nesil ile Servet-i Fünûn Dönemi arasında ortaya çıkan ara nesil hangi yıllara arasında var olmuştur?
1870-1880 |
1915-1925 |
1880-1895 |
1885-1899 |
1850-1865 |
Tanzimat’tan sonra gelişen Türk edebiyatı tarihi içinde Tanzimat’ın ikinci nesli olan Ekrem-Hamit-Sezai nesli ile 1896’da kurulan Servet-i Fünûn edebî topluluğu arasında yetişmiş bir nesil vardır. Eserlerini ağırlıklı olarak 1880-1895 yılları arasında yayımlayan bu nesli Prof. Dr. Mehmet Kaplan Ara Nesil olarak adlandırmıştır.
14.Soru
Jean Molino, edebiyat incelemelerinin, metin analizi türlerinin beş başlık altında toplanabileceği görüşündedir. Buna göre aşağıdaki seçeneklerde ifade edilen hangi başlık yanlış verilmiştir?
Kurallar modeli
|
Yorum modeli
|
Varsayım Modeli
|
Tarihsel Model
|
Dış yaklaşım Modeli
|
15.Soru
Aşağıda belirtilen yazarlardan hangisi tezkire yazarlarından biridir?
Süleyman Paşa
|
Latifi
|
Mehmet Efendi
|
Ziya Paşa
|
Sehi Bey
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1990 sonrası edebiyatımızda ortaya çıkan bir eleştiri yaklaşım grubudur?
Dilbilimsel Eleştiri |
Göstergebilimsel Eleştiri |
Nesnel Eleştiri |
Postmdern Eleştiri |
Yapısalcı Eleştiri |
1990 sonrasında edebiyatımızda Postmodern Eleştiri eğilimleri ortaya çıkmıştır. Doğru cevap D’dir.
17.Soru
Ali Canip’e göre iyi bir eleştirmenin ilk özelliği nedir?
Sanatın sahip olduğu derinliğe sahip olmalı |
Dikkatli olmalı |
Kültürlü olmalı |
Öznel olmalı |
Nesnel olmalı, her türlü kişisel değerlendirmelerden uzak durmalı |
Ali Canip, 1917’de Yeni Mecmua’da çıkan Hazzın Bediî Hayatta Mevkiî isimli yazısında hazzın iki noktadan ele alınabileceğini belirtirken bunlardan birinin de eleştiri olduğunu söyler ve eleştiri konusuna oldukça önemli bir yer ayırır. Eleştiride sanat eseri karşısındaki duygulanmayı duymak ve sanatın sahip olduğu vukufa (derinliğe) eleştirmenin de sahip olması gerektiğini belirten Ali Canip, iyi bir eleştirmenin zor yetiştiğini; çünkü eleştirinin zekâdan çok doğruyu fark etmeye, yetenekten çok çalışmaya, dehadan çok alışkanlığa ihtiyaç duyduğunu belirtir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Halit Ziya'nın hikaye konusundaki görüşünü doğru ifade atmektedir?
Hikayeci bir fenci kadar değildir, olamaycaktır. |
Edebiyatımızda hak ettiği yerdedir. |
İnsanları başka insanlara tanıtır. |
İnsan topluluklarının kıyıda köşede kalmış hallerini dile getirir. |
Olaylardan her zaman ruh tahlillerinden önde gelmelidir. |
Halit Ziya, hikâyecinin bir fenci kadar önemli olduğunu, hikaye türünün edebiyatımızda ihmal edildiğini, hikayenin insanları başka insanlara tanıttığını, toplulukların en önemli ha1leerini dile getirdiğini ve ruh tahlillerinin olaylardan daha önde geldiğini söyler. Doğru yanıt C seçeneğidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Ara Nesil sanatçılarının edebiyatı kabul etme şeklidir?
Bir arayış nesnesi olarak |
Bir rahatlama aracı olarak |
Bir estetik nesne olarak |
Bir liman olarak |
Bir ifade biçimi olarak |
Ara Nesil sanatçıları edebiyatı bir estetik nesne olarak kabul etmektedir.
20.Soru
Resimli Şark’ta çıkan "Bizde Niçin Münekkit Çıkmıyor? isimli yazısında sanatkârın belli bir toplumun
ürünü olması gibi, eleştirmen de aynı belirli ortak özellikler etrafında kümelenmiş
toplumun ürünüdür görüşünde olan ve okuyucunun seviye bakımından yetersizliğini de bunda etkili gören kişi kimdir?
Sadri Ertem |
Orhan Burian |
Halit Ziya |
Hasan Ali Yücel |
Yaşar Nabi |
Resimli Şark’ta çıkan "Bizde Niçin Münekkit Çıkmıyor? isimli yazısında sanatkârın belli bir toplumun
ürünü olması gibi, eleştirmen de aynı belirli ortak özellikler etrafında kümelenmiş
toplumun ürünüdür görüşünde olan ve okuyucunun seviye bakımından yetersizliğini de bunda etkili gören kişi Sadri Ertem'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ