Eleştiri Tarihi Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Şiirin kafiyeli ve vezinli iki söz söylemekten ibaret olmadığını, bir söze şiir diyebilmek için vezinden ve kafiyeden ziyade mananın güzel etkiler bırakacak şekilde düzenlenmesi gereğini vurgulayan Ara Nesil eleştrimeni aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Mehmet Rauf |
Tevfik Fikret |
Süleyman Nazif |
Ali Ekrem |
Menenemlizade Mehmet Tahir |
Ara Nesil elefltirmenlerinin şiir hakkındaki görüfllerine ve bu görüşlerin felsefî ve estetik kaynaklarına bakalım: Menenemlizade Mehmet Tahir, Günefl mecmuasında yayımladığı bir yazısında (1301, nr.6253) , şiirin kafiyeli ve vezinli iki söz söylemekten ibaret olmadığını, bir söze şiir diyebilmek için vezinden ve kafiyeden ziyade mananın güzel etkiler bırakacak şekilde düzenlenmesi gereğini vurgulamıştır. Bu kapsamda doğru seçenek E seçeneğidir.
2.Soru
Tanzimat’tan sonra gelişen Türk edebiyatı tarihi içinde Tanzimat’ın ikinci nesli olan Ekrem-Hamit-Sezai nesli ile 1896’da kurulan Servet-i Fünûn edebî toplulu¤u arasında yetişmiş bir nesil vardır. Eserlerini ağırlıklı olarak 1880-1895 yılları arasında yayımlayan bu nesli Prof. Dr. Mehmet Kaplan tarafından ne şekilde isimlendirilmiştir?
Ara Nesil |
Öncüler |
Yeniciler |
Yenilikçiler |
Şairler |
Tanzimat’tan sonra gelişen Türk edebiyatı tarihi içinde Tanzimat’ın ikinci nesli olan Ekrem-Hamit-Sezai nesli ile 1896’da kurulan Servet-i Fünûn edebî toplulu¤u arasında yetişmiş bir nesil vardır. Eserlerini ağırlıklı olarak 1880-1895 yılları arasında yayımlayan bu nesli Prof. Dr. Mehmet Kaplan tarafından Ara Nesil olarak isimlendirilmiştir.
3.Soru
Yadigârlarım, Hasba ve Karabibik adlı hikâye ve romanlar aşağıdakilerden hangi yazarımıza aittir?
Nazım Hikmet Ran |
Orhan Veli |
Sait Faik Abasıyanık |
Nabizâde Nâzım |
Tevfik Fikret |
Yadigârlarım, Hasba ve Karabibik adlı hikâye ve romanlar Nabizâde Nâzım'a ait eserlerdir.
4.Soru
Başlangıçta imzasız yazmış olduğu Yeni Lisan başlıklı makaleler serisiyle 20. yüzyılın başında önemli bir siyasal ve sosyal hareketin de sembolü olan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Fuat Köprülü |
Ali Canip |
Halit Ziya |
Ömer Seyfettin |
Ziya Gökalp |
Ömer Seyfettin’in başlangıçta imzasız yazmış olduğu Yeni Lisan başlıklı makaleler serisi bir anlamda bu üç ismin ortak düşüncesinin ürünü olmakla kalmaz, yüzyılın başında önemli bir siyasal ve sosyal hareketin de sembolü olur.
5.Soru
Şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirterek edebiyat dünyasına kendilerini tanıtan grubun adı nedir?
Şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirterek edebiyat dünyasına kendilerini tanıtan grubun adı nedir?
Beş hececiler |
İkinci yeniciler |
Yeni Heceliler |
Birinci Yeniciler |
Yedi Meşaleciler |
Şiiri sunilikten ve soluk duygulardan kurtarmak, yeni, canlı, samimi olmak niyetinde olduklarını belirterek edebiyat dünyasına kendilerini tanıtan grup Yedi Meşaleciler'dir ve Baş hececileri eleştirmişlerdir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960-80 arası dönemdeki Türk edebiyatındaki ortaya çıkan edebi eleştiri gruplarından biri değildir?
Akademik Eleştiri |
Nesnel Eleştiri |
Öznel-İzlenimci Eleştiri |
Dilbilimsel Eleştiri |
Toplumcu Gerçekçi-Marksist Eleştiri |
Bu dönemdeki değişim ve dönüşümleri dikkate alarak 1960 sonrasında edebiyatımızda edebi eleştiriyi Öznel-İzlenimci Eleştiri, Nesnel Eleştiri, Akademik Eleştiri ve Toplumcu Gerçekçi-Marksist Eleştiri olarak gruplandırabiliriz. Dilbilimsel Eleştiri 1980 sonrasına aittir. Doğru cevap D’dir.
7.Soru
27 Mart 1891’de D. Nikolaidi’nin sahibi olduğu gazetenin eki olarak çıkmaya başlayan dergi aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Yedi İklim Dergisi |
Servet-i Fünûn dergisi |
Hisar |
Büyük Doğu |
Mavera |
Servet-i Fünûn dergisi 27 Mart 1891’de D. Nikolaidi’nin sahibi olduğu Servet gazetesinin eki olarak çıkmaya başlamış bir yayın organıdır. Bu bağlamda doğru seçenek B seçeneğidir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi roman kahramanlarının hep hastalıklı tipler olduğunu ve milli karakterden uzak olduklarını; bunların hep geçmişin döküntüleri veya yabancı hayranlığının uzantıları olduğunu söyleyen yazardır?
Fuat Köprülü |
Sadri Ethem |
Peyami Safa |
Ka^zım Nami |
Yaşar Nabi |
Teorik içerikli eleştirel yazıların bir kısmının roman ve öykünün işleviyle ilgili olduğunu görmekteyiz. 1923-1938 arası romanımızın bu yönüyle alakalı eleştirel yazılarda yazarların Anadolu’yu yeterince tanımadıkları ve dolayısıyla tanıtmakta da zorluk çektikleri iddiaları ön plana çıkmaktadır.
O¨rneğin Fuat Köprülü, 1926’da Hayat’ta çıkan İnkıla^p ve Edebiyat yazısında roman kahramanlarının hep hastalıklı tipler olduğunu ve milli karakterden uzak olduklarını; bunların hep geçmişin döküntüleri veya yabancı hayranlığının uzantıları olduğunu söyler. Doğru cevap A’dır.
9.Soru
Eleştiriyi “zihinsel eserlerin üstün ve zayıf yönlerini ortaya koymak” olarak tanımlar"Söz konusu tanım kime aittir?
Scaliger
|
Lemaître
|
Beuve
|
Contemporaine
|
Rallo
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyatımızda 1960 sonrasında öznel eleştiri yazıları yazan önemli eleştirmen Doğan Hızlan’ın eleştiri kitapları arasında yer almaz?
Günlerde Kalan |
Sanat Günah Çıkarıyor |
Saklı Su |
Özgünlük Avı |
Aynadaki Bakışlar |
Hızlan’ın Yazılı İlişkiler(1983), Günlerde Kalan(1983), Sanat Günah Çıkarıyor(1992), Kitaplar Kitabı(1996), Saklı Su(1996),Edebiyatımıza Dipnotlar(2010), Şiir Çilingiri (2010), Kitaplarla Kültür Turu(2010), Sönmüş Kibritin İzinde(2011) Aynadaki Bakışlar(2011) gibi eleştiri kitapları bulunmaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatkârın belli bir toplumun ürünü olması gibi, eleştirmen de aynı şekilde, belirli ortak özellikler etrafında kümelenmiş toplumun ürünüdür görüşünde olan kişidir?
Aşağıdakilerden hangisi sanatkârın belli bir toplumun ürünü olması gibi, eleştirmen de aynı şekilde, belirli ortak özellikler etrafında kümelenmiş toplumun ürünüdür görüşünde olan kişidir?
Agâh Sırrı Levent |
M. Behçet Yazar |
Orhan Burian |
Sadri Ertem |
Yaşar Nabi |
Sadri Ertem, 1931’de Resimli Şark’ta çıkan Bizde Niçin Münekkit Çıkmıyor? isimli yazısında sanatkârın belli bir toplumun ürünü olması gibi, eleştirmen de aynı belirli ortak özellikler etrafında kümelenmiş toplumun ürünüdür görüşündedir ve okuyucunun seviye bakımından yetersizliğini de bunda etkili görür. Çünkü zevklerin durulup gelişmesi ve belli özellikler etrafında derinleşmesi söz konusu olmadan, o toplumda iyi bir eleştirmenin çıkması da mümkün değildir. Diğer taraftan, güçlüyü övmek ya da bir arkadaş grubuna güvenerek gelişigüzel yazmak da bizde iyi eleştirmenin ortaya çıkmasının önündeki engellerdendir ve böyle bir ortamda iyi bir eleştiri de doğmaz görüşündedir. Doğru cevap D’dir.
12.Soru
Kâzım Nami, Servet-i Fünun’un yeniliğinin ise sadece teknikte kaldığını; Yakup Kadri Servet-i Fünun döneminde tam bir müstemleke anlayışı doğurduğunu söylerken, Ali Canip,Servet-i Fünun’un Rolü yazısında bu edebi grubun dil konusunda başarısız olmakla beraber Türk edebiyatına getirdikleri teknik yeniliklerin inkâr edilmemesi gerektiğini söylemektedir.
Bu bilgilerden yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Edebiyat eleştirmenleri sadece olumsuz eleştiriler yapmaktadır. |
Edebi eleştirilerde fikir ayrılıkları vardır. |
Servet-i Fünun edebi eleştirinin en revaçta olduğu dönemdir. |
Servet-i Fünun döneminde az sayıda eser ortaya çıkmıştır. |
Servet-i Fünun dönemi kaynaklarına ulaşmak zordur. |
Verilen bilgiler edebiyat eleştirmenlerinin görüş ayrılıkları olduğunu göstermektedir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yakup Kadri’nin İnkılâp Edebiyatı isimli yazısının çıktığı dergidir?
Kadro |
Ülkü |
Marmara |
Yedigün |
Ulus |
İnkılâp edebiyatı konusuna 1934’te Kadro dergisinde çıkan İnkılâp Edebiyatı yazısında değinen Yakup Kadri, bu edebiyatın yeni bir ruh ve yeni bir insan anlayışı demek olduğunu; tıpkı Rönesans hareketinin batıda yaptığı dinamik atılım gibi bir atılımı gerçekleştirecek bir edebiyat olması gerektiğini söyle.
14.Soru
Abdülhak Hamit Tarhan'a göre sanatın kaynağı nedir?
Ruh |
Zihin |
Din |
Tarih |
Doğa |
Şair sanatın kaynağının tabiatta olduğu görüşünü savunur. Bu, güzelliğin kaynağının tabiat, dolayısıyla ilahi olduğunun kabulüdür. Böyle bir güzellik anlayışı Platon'un estetik anlayışına bağlıdır. Doğru cevap E'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yeni Lisan hareketinin amaçları arasında yer almaz?
Türkçenin yeterliliğiyle güzelliğini ispatlanmaya çalışmak |
Sade Türkçe etrafında bir edebiyat oluşturmak |
İstanbul Türkçesi'ni hâkim kılmak |
Arapça ve Farsça tamlama mantığını korumak |
Dilde sadeleşmeyi özendirmek |
Lisanımızın kendi kendine Türkçeleşmesini beklemek boştur. Biz cehdedip Türkçeleştirmeli; kendimizi eski edebiyat lisanının intibalarından, selikamızdan olmayan klişe terkiplerden kurtarmalıyız.
16.Soru
Ara Nesil eleştirmenleri edebiyat tenkidi ile ilgili yazılarını aşağıda belirtilen hangi dergide yayımlamamıştır?
Hazine-i Fünûn Gayret |
Mektep |
Tercüman-ı Hakikat |
Saadet |
Tercüman-ı Ahval |
Ara Nesil eleştirmenleri edebiyat tenkidi ile ilgili yazılarını Hazine-i Fünûn, Mektep, Gülşen, Gayret, Muhit, Tercüman-ı Hakikat, Saadet gibi gazete ve dergilerde yayımlamışlardır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi milli edebiyat kavramlarını tartışmak yerine milli edebiyatı yanlış anlayıp uygulamaya kalkanları eleştiren, yazarlarımızın görüntüde Türk olan fakat ruhen hala Avrupalı ya da Fars olan tipleri anlatmaya devam ettiğini belirten yazardır?
Kâzım Nami |
Hasan Ali |
Şerif Hulusi |
İsmail Hakkı |
Behçet Kemal |
Behçet Kemal Varlık’taki Edebi Bir Tasfiye yazısında bu kavramları tartışmak yerine milli edebiyatı yanlış anlayıp uygulamaya kalkanları eleştirir. Ona göre yazarlarımız görüntüde Türk olan fakat ruhen hala Avrupalı ya da Fars olan tipler anlatmaya devam etmektedirler ya da bir iki tane halk şairinin şiirini taklit etmeyi veya Baudelaire ile Yunus’u birleştirmeyi milli edebiyat yapmak sandıklarını söyleyerek bu tarz uygulamalara katılmadığını belirtir. Gerçek milli edebiyat için aydınlar zümresinin türemesi, halk evlerinin derin araştırmalar yapması, basın yayın organlarının sık sık Anadolu’dan bahsetmesi gerektiğini söyler. Doğru cevap E’dir.
18.Soru
Cafer Çelebi hangi mesnevisinde Türkçe söyleyen şairler arasında şöhreti olan Şeyhî ve Ahmet Paşa’yı eleştirir?
Baharistan |
Heves-name |
Gülşen-i Şu’ara |
Meşairü’ş-Şu’ara |
Hüsrev ü Şirin |
Cafer Çelebi Heves-name adlı mesnevisinde Türkçe söyleyen şairler arasında
şöhreti olan Şeyhî ve Ahmet Paşa’yı eleştirir.
19.Soru
1908’de basılan Millî Tiyatro isimli konferans metninde Batılılaşma sürecindeki eksiklerimizin başında uyuşukluğumuzun geldiğini söylemekte ve bunun üstesinden gelmek için fikrî çabaya gerek olduğunu ve bunu da sağlayacak olanın her yere bir tiyatro açmak olduğunu söyleyen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Celal Sahir |
Ali Kemal |
Müfit Ratip |
Mehmet Rauf |
İzzet Melih |
Bu dönemde tiyatrodan bahseden önemli isimlerden birisi Ali Kemal’dir. Resimli Kitap dergisinde 1908’de basılan Millî Tiyatro isimli konferans metninde Batılılaşma sürecindeki eksiklerimizin başında uyuşukluğumuzun geldiğini söylemekte ve bunun üstesinden gelmek için fikrî çabaya gerek olduğunu ve bunu da sağlayacak olanın her yere bir tiyatro açmak olduğunu söylemektedir.
20.Soru
Aşağıdaki yazarların hangisinin şiirleri etrafında şiddetli hece aruz tartışmaları başlamıştır?
Yusuf Ziya |
Ahmet Hikmet |
Necip Asım |
Mehmet Emin |
Musavver Emel |
Daha 1905 yılında Bahçe dergisinde Mehmet Emin’in şiirleri etrafında şiddetli hece aruz tartışmaları başlamıştı. Bir anlamda II. Meşrutiyet sonrasındaki tartışmalar böyle bir hazır zeminin üzerine inşa edilir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ