Eleştiri Tarihi Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1939-1960 arası dönemde ön plana çıkan ve kendisinden sonra da akademik çevrelerin eleştiri anlayışında etkili olan ve sistematik eleştiri anlayışını bir anlamda Türk edebiyatında kuran isim kimdir?
Mehmet Kaplan |
Hüseyin Cöntürk |
Suut Kemal Yetkin |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Nurullah Ataç |
Bu dönemde ön plana çıkan ve kendisinden sonra da akademik çevrelerin eleştiri anlayışında etkili olan ve sistematik eleştiri anlayışını bir anlamda Türk edebiyatında kuran isim Mehmet Kaplan’dır.
2.Soru
I. Nazım Hikmet
II. Namık Kemal
III. Necip Fazıl Kısakürek
IV. Recaizade Mahmut Ekrem
Yukarıdakilerden hangileri Batılı anlamda edebiyat eleştirisinin öncülerindendir?
I ve III |
II ve IV |
III ve IV |
Yalnız III |
II ve III |
Şinasi, Namık Kemâl, Ziya Paşa ve Recaizade Mahmut Ekrem gibi isimler edebiyatın ne olduğu, edebî türlerin nitelikleri ve yaşadıkları dönemlerde yayımlanan edebî eserlere dair görüşlerini müstakil olarak veya çeşitli eserlere yazdıkları ön sözlerde ifade etmişlerdir.
3.Soru
Hangisi 1928 sonrasındaki dönemde dil üzerine yazılan eleştirel yazıların konuları arasında yer almaz?
Yazı devrimi |
Dilde özleşme |
Dilde yaratıcılık |
Dil devrimi |
Gramer |
Bu dönemdeki dil üzerine eleştirel yazılar daha çok yazı devrimi, dil devrimi, dilde özleşme, konuşma dili-yazı dili ve gramer konuları etrafında yazılmıştır. Bunlar arasında C seçeneğinde verilen "Dilde yaratıcılık" yer almamaktadır.
4.Soru
Edebiyatın yöntemlerini, ilkelerini, kategorilerini ve ölçütlerini araştırır? Söz konusu tanım aşağıda belirtilen hangi kavrama aittir?
Edebiyat kuramları
|
Edebî eleştiri
|
Bilimsel Eleştiri
|
Yorumlayıcı Eleştir
|
Biçimsel Eleştiri
|
5.Soru
Ömer Seyfettin, Ali Canip ve Ziya Gökalp'in yazdığı Yeni Lisan başlıklı makalelerin içeriği ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Milletçe ilerlemenin merkezinde millî dil vardır. |
Bilim, fen ve edebiyatın toplumda yaygınlaşmasıyla ilerleme mümkündür. |
Eski dilimiz kullanılmaya devam etmelidir. |
Süs kaygısı dilimizin suni bir hal almasına yol açmıştır. |
Yazı diliyle konuşma dilinin İstanbul Türkçesi çerçevesinde birleştirilmesiyle |
Yeni Lisan başlıklı makalelerde, eski dilimizin hasta olduğu, içinde gereksiz ve yabancı kaideler yer aldığı belirtilmiştir. Doğru yanıt C seçeneğidir.
6.Soru
I. Servet-i Fünun dergisinde yayınlanan makaleler
II. 1914’te Darülbedayi’nin kurulması
III. 1919’da Temaşa dergisinin çıkması
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri II. Meşrutiyet sonrası tiyatro konusundaki en önemli aşamalardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
1914’te Darülbedayi’nin kurulması ve bilhassa 1919’da Temaşa dergisinin çıkması II. Meşrutiyet sonrasında tiyatro konusundaki en önemli aşamalardır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil sanatçıları arasında yer almaz?
Şinasi |
Beşir Fuad |
Ali Ulvi |
Fatma Aliye Hanım |
Muallim Feyzi |
Sanatçılar, harf sırasıyla, şu isimlerden oluşmaktadır: Abdülhalim Memduh, A. Nazım, Abdülkerim Hadi, Abdülkerim Sabit, Adanalı Ziya, Ahmet Rasim, Alaybeyzâde Naci, Ali Ferruh, Ali Feyzi, Ali Kemal, Ali Nizamî, Ali Nusret, Ali Ulvi, Andelip Fâik Esat, Beşir Fuad, Fatma Aliye Hanım, Fazlı Necip, Halil Edip, Hasan
Asaf, Hayret Efendi, Hüseyin Daniş, İsmail Safa, Makbule Leman, Manastırlı Rıfat, Mehmet Celâl, Mehmet Ziver, Menemenlizâde Mehmet Tahir, Muallim Feyzi, Muhyiddin, Mustafa Reflit, Müstecabizade İsmet, Nâbizâde Nâzım, Nigar Binti Osman, Recep Vahyî, Selânikli Tevfik, Tepedelenlizâde Kâmil. Doğru yanıt A seçeneğidir.
8.Soru
Latifî, eserinin “Filibeli Fani” maddesinde onun şairlere öğütlerini nakleder. Aşağıdakilerden hangisi Filibeli Fani’nin öğütlerinden değildir?
Şiire başlayan kişinin kelime dağarcığının, sözlük bilgisinin geniş olması gerekir.
|
Şair, bilgisiz kişilerin övgülerine aldanıp gurura kapılmamalıdır.
|
Şairin kendini ve şiirini övmesi yakışık almaz.
|
Şair, şiirini döneminin bütün ölçü ve sanat anlayışını kapsayacak şekilde yazmalıdır.
|
Şair, ibadetlerini aksatacak kadar şiirle fazla meşgul olup eğlenceye dalmamalıdır.
|
9.Soru
Memet Fuat’ın Eleştiri Üzerine Notlar, Eleştirinin ‘L’si, Sanatçının Eleştirmenliği, Kendini Eleştirmek gibi yazılarını bir araya getirdiği 1986 tarihli eserinin adı nedir?
Bizde Eleştiri Var Mı? |
Özgünlük Avı |
Şair Eleştirmenler |
Türk Eleştiri Tarihi |
Unutulmuş Yazılar |
Memet Fuat, Unutulmuş Yazılar (1986)’da bir araya getirdiği Eleştiri Üzerine Notlar, Eleştirinin ‘L’si, Sanatçının Eleştirmenliği, Kendini Eleştirmek gibi yazılarında eleştiri anlayışını, eleştiri teorisi ve eleştiri tarihimizle ilgili görüşlerini aktarır. Doğru cevap E’dir.
10.Soru
Eleştiri konusunda batıdaki eleştiri kürsülerini örnek gösteren yazar kimdir?
Nahit Sırrı Örik |
Nurullah Ataç |
Peyami Safa |
Suut Kemal |
Yaşar Nabi |
Nahit Sırrı Örik, 1937 ve 1938’de Ülkü’de çıkan Tenkit Kürsüleri ve Öz Şiir Hakkında Bir Yazı ve O Yazı Dolayısıyla isimli yazılarında batıdaki gazetelerin eleştiri kürsülerini örnek göstererek bizim edebiyatımızda da Nurullah Ataç, Peyami Safa, Suut Kemal gibi isimlere bu tarzda kürsü vermenin daha faydalı olacağını belirtir.
11.Soru
Fenniye-i Eşar eseri kime aittir?
Nahifi |
Gelibolulu Süruri |
Latifi |
Filibelili Fani |
Hasan Yaver |
Fenniye-i Eşar Hasan Yaver tarafından kaleme alınmıştır. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1923-1938 döneminde eleştiri yazılarına da yer veren edebiyat dergilerinden biri değildir?
Resimli Şark |
Perşembe |
Marmara |
Bavul |
Yücel |
Bavul dışındaki bütün dergiler 1923-1938 döneminde çıkan ve eleştiri yazılarının yer aldığı dergilerdendir.
13.Soru
Servet-i Fünun’da çıkan Lisanımız isimli üç makalesinde dilin birkaç kişinin isteğine göre bir şekle sokulamayacağını, dilimize Osmanlı Türkçesi demenin uygun olacağını savunan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Seyfettin |
Celal Sahir |
Ziya Gökalp |
Halit Ziya |
Cenap Şahabettin |
Celal Sahir ise Servet-i Fünun’da çıkan Lisanımız isimli üç makalesinde dilin birkaç kişinin isteğine göre bir şekle sokulamayacağını, dilimize Osmanlı Türkçesi demenin uygun olacağını, Arapça ve Farsça kelimelerin dilimizin kurallarını bozmadığını, ileri seviyedeki bütün dillerin başka dillerden kelimeler aldığını, aldıkları bu kelimeleri de kendilerine göre değişikliklere uğrattıklarını ifade eder ve dilin sadeleşmesi fikrine katılır.Doğru cevap ''B'' şıkkıdır.
14.Soru
Yeni Lisan hareketini eleştirenlerle en çok polemiğe giren isim aşağıdakilerden hangisidir?
Köprülüzade Mehmet Fuat |
Mehmed Rauf |
Ali Canip |
Mahmut Talat |
Cenap Şahabettin |
Yeni Lisan hareketini eleştirenlerle en çok polemiğe giren Ali Canip olmuştur.Doğru cevap ''C'' şıkkıdır.
15.Soru
Eleştirmeden O¨nce, C¸ağının Şairi, Günlerin Getirdiği Götürdüğü eserlerinin yazarı, nesnel eleştiriyi uygulamaya çalışan yazar kimdir?
Eleştirmeden O¨nce, C¸ağının Şairi, Günlerin Getirdiği Götürdüğü eserlerinin yazarı, nesnel eleştiriyi uygulamaya çalışan yazar kimdir?
Turgut Uyar |
Hüseyin Cöntürk |
Behçet Necatigil |
Füsun Akatlı |
Tahir Alangu |
Akademik çevreler dışında nesnel eleştirinin bağımsız bir alan olarak yerleşmesi yolunda 1960 sonrasında Hüseyin Cöntürk (1918-2003) önemli bir isim olarak karşımıza çıkmaktadır. Eleştirmeden O¨nce, C¸ağının Şairi, Günlerin Getirdiği Götürdüğü gibi eserlerin yazarıdır.
16.Soru
Ali Canip 1911’de çıkan Millî Edebiyat Meselesi yazısında çağdaşı şairleri hangi bakımından başarısız
bulur?
Eski şekilleri kullanma |
Hece vezni kullanma |
Aruz vezni kullanma |
Millî şiir yazabilme |
Yeni konu bulamama |
Ali Canip’in bunlar haricinde devir ve eser eleştirisi bağlamında yazıları da bulunmaktadır. 1911’de Genç Kalemler’de çıkan Millî Edebiyat Meselesi yazısında hâlihazırdaki edebiyatı ve özellikle şairleri millî şiir yazma konusundaki başarısızlıkları dolayısıyla eleştirir ve şiirlerinde gerçek bir yaratıcılığının bulunmadığını belirtir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil sanatçılarının edebiyata yükledikleri fonksiyonlardan biridir?
Belirli sosyal meseleleri aktarmak için bir vasıta |
Bireysel meseleleri aktarmak için bir vasıta |
Milletin kalkınmasını sağlamada bir araç |
İfadenin kulağa hoş gelen bir şekilde anlatılması |
İfade gücünün öneminin yaygınlaştırılması |
Ara Nesil sanatçıları edebiyata milletin kalkınmasını sağlayacak bir araç olarak bakmışlar ve böylece edebiyata tam olarak ne olduğu belirli olmayan yeni bir fonksiyon yüklemişlerdir. Doğru yanıt C seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıda isimleri verilen yazarlardan hangisi 1959-1965 yılları arasında üç cilt şeklinde yayınlanan “Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman” isimli eseriyle edebiyatımızda tanınmıştır?
Fethi Naci |
Tahir Alangu |
Haluk Aker |
Eser Gürson |
Ahmet İnan |
Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman (3 cilt, 1959-1965) isimli eseriyle edebiyatımızda tanınan Tahir Alangu, incelemelerinde nesnel bir anlayışı uygulamaya çalışan bir edebiyat araştırmacısı ve eleştirmendir. Doğru cevap B’dir.
19.Soru
1935’te Ülkü’deki Gönüllü Saat yazısında sanatkârın inkılâp edebi yatının emrinde olması gerektiğini; bunu bir gönül, bir vicdan borcu gibi görmesi gerektiğini; çünkü ancak bu şekilde bu hareketin halkın ruhuna sinebileceğini; yeni fikir ve yeni görüşleri halkın önüne ancak sanatın koyabileceğini dile getiren yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Nazım Hikmet |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Ahmet Haşim |
Nurullah Ataç |
Behçet Kemal |
Behçet Kemal 1935’te Ülkü’deki Gönüllü Saat yazısında sanatkârın inkılâp edebi yatının emrinde olması gerektiğini; bunu bir gönül, bir vicdan borcu gibi görmesi gerektiğini; çünkü ancak bu şekilde bu hareketin halkın ruhuna sinebileceğini; yeni fikir ve yeni görüşleri halkın önüne ancak sanatın koyabileceğini dile getirir.
20.Soru
İsmail Habip eleştirilerinde divan edebiyatını nasıl tanımlamaktadır?
Dalkavuk edebiyatı olarak |
Taklit bir edebiyat olarak |
Klasik edebiyat olarak |
Şekil ve dil edebiyatı olarak |
Milli bir edebiyat olarak |
Yakup Kadri, Divan edebiyatına Klasik edebiyat demenin doğru olmadığını belirtir ve bunun Halk edebiyatı için uygun olacağını söyler; Kâzım Nami de Divan edebiyatının milli olmanın çok uzağında olduğunu ifade eder; İsmail Habip ise divan edebiyatını bir dalkavuk edebiyatı olarak görür; Behçet Kemal taklit bir edebiyat olarak tanımlar. Sabahattin Eyüboğlu ise 1938’de yayımladığı Yeni Türk Sanatkârı Yahut Frenk’ten Türk’e Dönüş yazısında bu eleştirileri doğru bulmadığı gibi edebiyatımızı Tanzimat’tan başlamanın da doğru olmadığını Fuzuli’nin de Türk olduğunu ve Türkçe yazdığını söyler. Ataç ise Divan edebiyatının bir şekil ve dil edebiyatı olduğunu, içerikte ise insanı ve hayatı yakalayamadığını ve kendisini tekrar ettiğini söyler
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ