Eleştiri Tarihi Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk edebiyatında ilk kez realizm ve natüralizmden bahseden yazar hangisidir?
Beşir Fuad |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Muallim Naci |
Abdülhak Hamit Tahran |
Mizancı Murat |
Pozitivist bir dünya görüşüne sahip olan Beşir Fuar, Türk edebiyatında ilk defa realizm ve natüralizmden bahsetmiş ve bu akımlarla ilgili bilgiler aktarmıştır. Doğru cevap A'dır
2.Soru
Şiir dilinin hiçbir zaman toplumu tam olarak veremeyeceği için şiiri toplum sorunlarının emrine vermenin gereksiz olduğunu belirten yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Turgut Uyar |
Atilla İlhan |
Orhan Veli |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Suat Derviş |
Şiir dilinin hiçbir zaman toplumu tam olarak veremeyeceği için şiiri toplum sorunlarının emrine vermenin gereksiz olduğunu belirten yazar Ahmet Hamdi Tanpınar'dır
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil sanatçılarının ortak özelliklerinden biri değildir?
Genellikle 1860 sonrası açılmış yeni tarz eğitim kurumlarında yetişmişlerdir. |
Eserlerini ağırlıklı olarak gazetelerde yayımlamışlardır. |
Yabancı dili bizzat okudukları okullarda öğrenmişlerdir. |
Farklı edebi türlerde yazılmış pek çok eseri Fransızca'dan Türkçe'ye çevirmişlerdir. |
İfadeye önem veren bir anlayış benimsemişlerdir. |
Ara Nesil sanatçılarının döneminde dergiler ön plana çıkmıştır. Bundan dolayı sanatçılar eserlerini dergilerde yayımlamışlardır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
4.Soru
Servet-i Fünûn edebî topluluğunun eleştiri anlayışını en kapsamlı olarak aşağıdaki seçeneklerde yer alan yayınlardan hangisinde ifade etmiştir?
Servet-i Fünûnda Edebî Tenkit |
Malumat |
Mektep |
Resimli Gazete |
Hazine-i Fünûn |
Servet-i Fünûn edebî topluluğunun eleştiri anlayışını en kapsamlı bir şekilde Bilge Erculascın’un Servet-i Fünûnda Edebî Tenkit başlıklı eserinde bulabilirsiniz. Ercilasun, Servet-i Fünûn dergisinde çıkan eleştiri ile ilgili yazıları konularına göre edebiyat, sanat ve estetik ile ilgili meseleleri ele alan yazılar ile yazar ve eser tenkitleri olmak üzere iki başlık altında değerlendirmiştir. Bu kapsamda doğru seçenek A seçeneğidir. Diğer çalışmalar Servet-i Fünun dönemi çıkan dergi çalışmalrıdır.
5.Soru
Modern anlamda ilk Türk edebiyat tarihi olarak kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Talim-i Edebiyat |
Hacle |
Harabât Mukaddimesi |
Demir Bey yahut İnkişaf-ı Esrar |
Demdeme |
Ziya Paşa’ın 1874 yılında İstanbul’da bastırdııı bu eserin Mukaddeme (Önsöz) kısmının Tanzimat dönemi eleştiri metinleri içinde ayrı bir önemi vardır. Bu mukaddime ayrıca modern anlamda ilk Türk edebiyat tarihi olarak kabul edilmesi bakımından da mühimdir.Doğru yanıt C şıkkıdır.
6.Soru
Edebiyatta sosyal fayda arayanlara da karşı çıkan ve edebiyatın gayesinin sadece güzellik olduğunu vurgulayan Servet-i Fünun şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Ali Ekrem |
Süleyman Nazif |
Tevfik Fikret |
Mehmet Rauf |
Cenap Şehabettin |
Servet-i Fünûn edebiyatının şiirde en güçlü isimlerinden birisi olan Cenap Şahabettin edebiyatta sosyal fayda arayanlara da karşı çıkar ve edebiyatın gayesinin sadece güzellik olduğunu vurgular. Doğru yanıt E seçeneğidir.
7.Soru
Edebiyatımızda 1990 sonrasında ne tür eleştiri ağırlık kazanmıştır?
Akademik Eleştiri |
Postmodern Eleştiri |
Marksist Eleştiri |
Yapısalcı Eleştiri |
Nesnel Eleştiri |
Postmodern Eleştiri
8.Soru
Ali Canip’e göre neden modern zamanlarda artık epope yazılamaz ?
Başka türler epopenin yerini almıştır.
|
Destanlar inanç konusu olmaktan çıkmıştır.
|
Milletle bağlantısı artık yoktur.
|
Yazılabilecek bütün konularda epope yazılmıştır.
|
Bunu başarabilecek kaliteli yazar kalmamıştır.
|
9.Soru
1923-1938 yılları arasında I. yazı devrimi II. dilde özleşme III. dil devrimi maddelerinden hangileri dil üzerine eleştirel yazıların konusunu oluşturur?
1923-1938 yılları arasında I. yazı devrimi II. dilde özleşme III. dil devrimi maddelerinden hangileri dil üzerine eleştirel yazıların konusunu oluşturur?
yalnız I |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
1923-1938 yılları arasıdan dil üzerine eleştirel yazılar daha çok yazı devrimi, dil devrimi, dilde özleşme, konuşma dili-yazı dili ve gramer konuları etrafında yazılmıştır.
10.Soru
1941’de Tasvir-i Efkâr’da çıkan Tenkit İhtiyacı yazısında batıdan edebiyatımıza giren roman, öykü, tiyatro gibi türlerin kendi yazarlarıyla birlikte geldiğini fakat eleştirinin ise eleştirmensiz geldiğini ve bizim eleştirimizin de en büyük zaafının bu olduğunu belirten yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Fuat Köprülü |
Suut Kemal Yetkin |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Asım Bezirci |
Hüseyin Cöntürk |
1941’de Tasvir-i Efkâr’da çıkan Tenkit İhtiyacı yazısında batıdan edebiyatımıza giren roman, öykü, tiyatro gibi türlerin kendi yazarlarıyla birlikte geldiğini fakat eleştirinin ise eleştirmensiz geldiğini ve bizim eleştirimizin de en büyük zaafının bu olduğunu belirten yazar Ahmet Hamdi Tanpınar'dır.
11.Soru
I.Eleştiri yeni ve bağımsız bir türdür. II.Eleştirilerin değişmez, mutlak kurallara bağlanmasına karşı çıkmışlardı. III.Batıda eleştirinin gelişim çizgisini bilmeye gerek yoktur. IV.Eleştiri kişisel duygu ve zevkleri ortaya koymak için yapılmalıdır. Servet-i Fünûncuların eleştiriye dair teorik görüşlerini Prof. Dr. Abdullah Uçman maddeler halinde toplamıştır. Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bu görüşlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, II ve IV |
Servet-i Fünuncular eleştirinin yeni ve bağımsız bir tür olduğunu, eleştirilerin değişmez, mutlak kurallara bağlanmasının doğru olmadığını, eleştirinin kişisel duygu ve zevkleri ortaya koymak için yapılması gerektiğini savunmuşlardır. Onlara göre ayrıca Batıda eleştirinin gelişim çizgisinin bilinmesi de gereklidir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun dönemi sanatçılarının yöneldikleri akımlardan biri değildir?
Realizm |
Natüralizm |
Parnassizm |
Romantizm |
Sembolizm |
Tanzimat devri yazarları klasik ve romantik sanatçıların etkisindeydiler. Serveti Fünûn dönemi sanatçıları ise daha çok realizm, natüralizm, parnassizm, sembolizm akımlarına yöneldiler. Doğru yanıt D seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyat ve eleştiri anlayışı geliştirilirken fikirlerinden yararlanılan başlıca Batılı düşünürlerden biri değildir?
Taine |
Brook |
Bergson |
Charles Lalo |
Eugéne Véron |
Edebiyat ve eleştiri anlayışı geliştirilirken fikirlerinden yararlanılan başlıca Batılı düşünürler Taine, Durheim, Bergson, Höffding, Charles Lalo, Gustave Le Bon, Eugéne Véron, Antoine Albalat ve Gustave Lanson olmuştur.
14.Soru
Belagatla ilgili Arapça ve Farsça kaynaklar ilk defa kim tarafından Türkçeye uyarlanmıştır ?
Şeyh Ahmet Bardahî
|
Gelibolulu Süruri
|
Seyyid Şerif Cürcani
|
Sadettin Taftazani
|
Şehzade Mustafa
|
15.Soru
Şiirin şeklinde ve konusunda basitin, sadenin, sıradan olanın şiire sokulması
anlayışı ile, şiirin teorik olarak yeniden ele alınmasına yol açan hareket aşağıdakilerden hangisidir?
Birinci Yeni |
Yedi Meşaleciler |
Beş Hececiler |
İkinci Hececiler |
Sembolistler |
Şiirin şeklinde ve konusunda basitin, sadenin, sıradan olanın şiire sokulması
anlayışı ile, şiirin teorik olarak yeniden ele alınmasına yol açan hareket I. Yeni hareketidir.
16.Soru
1917’de Yeni Mecmua’da çıkan Hazzın Bediî Hayatta Mevkiî isimli yazısında hazzın iki noktadan ele alınabileceğini belirtirken bunlardan birinin de eleştiri olduğunu söyleyen yazar kimdir?
Nazım Hikmet |
Ali Canip |
Tevfik Fikret |
Yahya Kemal |
Yaşar Kemal |
Ali Canip, 1917’de Yeni Mecmua’da çıkan Hazzın Bediî Hayatta Mevkiî isimli yazısında hazzın iki noktadan ele alınabileceğini belirtirken bunlardan birinin de eleştiri olduğunu söyler ve eleştiri konusuna oldukça önemli bir yer ayırır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
17.Soru
Suut Kemal Yetkin, Memet Fuat, Yaşar Nabi, Cemal Süreya, Muzaffer Erdost gibi isimler, _________________ bir anlayışta bu dönemde eleştiri yazmaya devam ederler.
Boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Suut Kemal Yetkin, Memet Fuat, Yaşar Nabi, Cemal Süreya, Muzaffer Erdost gibi isimler, _________________ bir anlayışta bu dönemde eleştiri yazmaya devam ederler.
Boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Gerçekçi-Marksist |
Öznel izlenimci |
Toplumcu |
Nesnel |
Akademik |
Suut Kemal Yetkin, Memet Fuat, Yaşar Nabi, Cemal Süreya, Muzaffer Erdost gibi isimler, öznel-izlenimci bir anlayışta bu dönemde eleştiri yazmaya devam ederler.
18.Soru
Bâria ve Bir Feth-i Meyyit-i Edebî isimli yazısında Baria isimli eseri ağır bir dille eleştirerek ve tiyatro yazarlığı meselesini ele alan isim aşağıdaki şıklardan hangisidir?
Ali Kemal |
Refik Halit |
Ali Canip |
Celal Sahir |
Mehmet Rauf |
Refik Halit, Bâria ve Bir Feth-i Meyyit-i Edebî isimli yazısında Baria isimli eseri ağır bir dille eleştirir ve tiyatro yazarlığı meselesini ele alır.Doğru cevap ''B'' şıkkıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eleştride öznel eleştiri tarafındadır?
Cemal Süreyya |
Atilla İlhan |
Nurullah Berk |
Mehmet Kaplan |
Berna Moran |
Bir kısmı 1960 öncesinde de yazmakla birlikte Suut Kemal Yetkin, Memet Fuat, Yaşar Nabi, Cemal Süreya, Muzaffer Erdost gibi isimler, öznel-izlenimci bir anlayışta bu dönemde elefltiri yazmaya devam ederler.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde verilen dergiler ve bu dergilerde çıkan yazılar doğru olarak verilmiştir?
Yeni Adam - Milli Bir Edebiyat Yaratabilir miyiz? |
Ülkü - Milli Edebiyat, Milliyetçi Edebiyat |
Varlık - Türk Edebiyatına Bir Bakış |
Her Ay - Edebiyatımız Nasıldı? Nasıldır? Nasıl Olmalıdır? |
Kadro - Gönüllü Saat |
İsmail Hakkı Yeni Adam’daki Milli Bir Edebiyat Yaratabilir miyiz? isimli yazısında konunun sadece dil seviyesinde algılanmasına karşı çıkar ve milli mahalli değerleri yücelterek iyiliği ve doğruluğu millet hayatına yaymaya çalışan bir milli edebiyat tanımı yapar
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ