Eski Türk Edebiyatına Giriş: Biçim ve Ölçü Ara 8. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Divan şiirinde “hüzn”ün ve “sabr”ın sembolü olarak anılan peygamber aşağıdakilerden hangisidir? 


Şît 
İdrîs 
Süleymân 
İsmâîl 
Ya’kûb 

2.Soru

Aradıkça dil-i pür-cûşda ma’nâ bulunur
Ka’r-ı deryâda nice gevher-i yektâ bulunur
Sünbülzâde Vehbî'ye ait bu beyit için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Matla beytidir.

Bir gazelin ilk beytidir.

Musarrradır.

Mukaffadır.

Beytü’l-gazeldir.


3.Soru

  • Ömer Seyfettin
  • Fuat Köprülü
  • Ali Canip
  • Cenap Şahabettin
Yukarıda adi geçenlerden hangisi/hangileri Eski Türk Edebiyatı’na dair ilk adlandırmaları yapmış isimlerdendir?


Yalnız III

I ve III

I,II ve III

II ve IV

II,III ve IV


4.Soru

“Ulaşmak, bir şeyin son noktasına erişmek, olgunlaşmaktır.” ifadesi aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?


Fesâbat

Belâgat

Kadime

Ferâgat

Mazmun


5.Soru

Eski Türk şiirinin dörtlüklerinden doğmuş dört mısralı nazım biçiminin adı aşağıdakilerden hangisidir?


Nazım

Ruba’i

Müstezad

Kıt’a

Tuyuğ


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi eski Türk Edebiyatında şiirlerin toplandığı kitaplardan “divan”ların tanımıdır?


Beyitlerin diğer beyitlerden bağımsız olarak kendi içinde kafiyelendiği, hem bir nazım biçimi, hem de bu nazım biçimi ile yazılmış kitaplara verilen addır.

Farklı şairlerin çeşitli nazım şekilleriyle yazdıkları şiirlerinin toplandığı antoloji niteliğindeki şiir kitaplarıdır.

Beyit sayısı en fazla otuza kadar çıkmış kısa mesnevîlere verilen addır.

Klâsik dönem Türk şairlerinin çeşitli nazım şekilleri ile yazdıkları şiirlerin toplandığı kitaplara verilen addır.

Nazire mecmuaları adı da verilen, bir kısmının toplayanı belli olmayan ve beğenilen bir şiire başka şairler tarafından yazılmış benzer şiirlerin toplandığı kitaplardır.


7.Soru

Divan şiirinde daha çok “haksız yere öldürülme” sembolü olarak geçen mitolojik kahraman aşağıdakilerden hangisidir?


Siyavuş
Minuçihr
Keyhusrev
Husrev
Feridun

8.Soru

Konularına göre gruplandırıldıkları varsayılırsa aşağıdakilerden hangisi bir atın özelliklerini anlatan kaside türüne verilen addır?


Rahşiyye

Sünbüliyye

Şitaiyye

Cülusiyye

Hazaniyye


9.Soru

Fermân-ı aşka cân ile var inkıyâdumuz
Hükm-i kazâya zerre kadar yok inâdumuz
                                                      Bakî

Yukarıdaki beyitle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Beyitte bahsi geçen aşk, tek taraflıdır.

Aşk ıstırabıyla yanan bir aşık vardır.

Aşık için sevgili bir padişah, kendisi ise bir köledir.

Sevgili vefalıdır ve verdiği sözleri tutar.

Beyitte tevhid inancı yer alır.


10.Soru

Her bendindeki beyit sayısı genellikle 4 ile 10 arasında olan ve en az üç bendden meydana gelen bir musammatın nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?


Tercî-i Bend

Terkîb-i Bend

Mu’aşşer-i Mütekerrir

Müsebba-ı Müzdevic

Muhammes-i Müzdevic


11.Soru

Divan şiirinde “Heft-han” adlı türlü tehlikelerle dolu yolu iki kişi geçmiştir. Bunlardan biri "Rüstem"dir. Diğer ikinci mitolojik kahraman aşağıdakilerden hangisidir?


Kahraman

Gave

Minuçihr

İsfendiyar

Keykubâd


12.Soru

Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bendlerden oluşan nazım biçimlerinden biri değildir?


Müseddes

Müselles

 Mütessa’

Müstezad

Murabba’


13.Soru

19. yy`ın ikinci yarısından itibaren ortaya çıkan ve Batı etkisinde gelişen edebi anlayış aşağıdakilerden hangisidir?


Edebiyyât-ı Cedîde

Havas Edebiyatı

Enderun Edebiyatı

Edebiyyât-ı Kadime

Şi`r-i Kudema


14.Soru

Türk edebiyatının İran edebiyatı etkisinden kısmen de olsa kurtularak artık kendi iç gelişimini tamamlayıp özgün eserlerini vermeye başladığı ve Fuzulî, Bakî, Nev'î ve Hayalî gibi şairlerin ön plana çıktığı dönem hangisidir?


Oluşum Dönemi

I. Klâsik Dönem

II. Klâsik Dönem

Cumhuriyet Dönemi

Tanzimat Dönemi


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi gazelin son beytine verilen addır?


Makta

Matla

Hüsn-i Matla

Hüsn-i Makta

Zâtü’l-Metâli


16.Soru

Divan şiirinde, doğrudan dini içerikli olan şiirlerden “Tevhid”ler ne tür şiirlerdir?


Allah’a yakarışı içeren ve farklı nazım biçimleriyle yazılabilen manzumelere verilen addır.

Hz. Muhammed için yazılmış şiirler olmakla  birlikte dört halife ve diğer din büyüklerinin övgüsünde yazılmış şiirlere verilen addır.

Hz. Muhammed’in mi’raca çıkışı konusunun işlendiği daha çok mesnevi ya da kaside biçiminde yazılmış manzumelere verilen addır.

Çoğunlukla mesnevi tarzında kaleme alınan ve konusu genellikle Hz. Muhammed’in doğumu, hayatı ve kişiliği üzerine yoğunlaşmış şiirlerdir.

Allah’ın "zât"ından, "sıfat"larından ve "fiil"lerinden, onun birliğinden ve yüceliğinden söz eden ve genellikle kaside nazım biçimiyle yazılmış şiirlerdir.


17.Soru

Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi diğerlerinden farklıdır? 


zü’l-metâli’ /zâtü’l-metâli’
mesnevî / hamse
penç-beyt / gazel 
âğâz-ı dâstân / âğâz-ı kıssa 
şâh beyit / beytü’l-gazel 

18.Soru

Edebiyat terimi olarak her bendindeki beyit sayısı genellikle 6 ile 10 arasında olan ve en az üç bendden meydana gelen bir musammatın nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?


Terkîb-i Bend

Tercî-i Bend

Mu’aşşer-i Mütekerrir

Mu’aşşer-i Müzdevic

Müsemmen-i Müzdevic


19.Soru

Divan şiirinde birden fazla matla beyti olan şiirlere ne ad verilir?


müfred
matla’
mısra’
zü’l-metâli’
makta’

20.Soru

Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır? 


mesnevî-hamse 
gazel-girizgâh 
kasîde-du’â 
kıt’a-tarih düşürme 
müstezâd-ziyâde