Eski Türk Edebiyatına Giriş: Söz Sanatları Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Murassa’ seci şiirde kullanıldığında hangi adı alır?
Mutarraf seci |
Mütevâzî seci |
Tarsî’ |
Akis |
İrsâd |
Murassa’ seci, fâsılalardaki sözcükler dışında bir önceki sözcüklerin de karşılıkları olan sözcükler ile secili ve aynı vezinde olmasına denir. Mutarraf seci ve mütevâzî seci yalnız nesirde kullanılan seci türleridir. Murassa’ seci ise hem nazımda hem de nesirde kullanılmıştır. Bu seci türü şiirde tarsî’ adını alır.
2.Soru
Remiz ve îmâ yoluyla; yani, doğrudan değil dolaylı olarak işaret ile bir isme delâlet eden söze ne ad verilir?
İktibâs |
Lügaz |
Muammâ |
Îrâd-ı mesel |
Nazîre |
Asıl anlamı gizlenen ve karışık gösterilen şey olan muammâ, remiz ve îmâ yoluyla; yani, doğrudan değil dolaylı olarak işaret ile bir isme delâlet eden sözdür. Muammâda bir ismin gizlenmesinin edebî zevke ters düşmemesi ve zihnin o gizlenen ismi anlamasının mümkün olması gerekir. Muammâ genellikle şiirde olur. Düz yazıyla da muammâ söylemek mümkün olmakla birlikte yaygın değildir.
3.Soru
Fâsılalardaki sözcüklerde hem revî seslerinin hem de secii meydana getiren sözcüklerin vezninin aynı olmasına ne ad verilir?
Mutarraf seci |
Mütevâzî seci |
Murassa’ seci |
Tarsî’ |
Müvâzene |
Mütevâzî seci: Fâsılalardaki sözcüklerde hem revî seslerinin hem de secii
meydana getiren sözcüklerin vezninin aynı olmasıdır. Osmanlı döneminde yazılmış birçok kitap mukaddimesinde geçen “hamd-i nâ-ma’dûd ve senâ-yı nâmahdûd ol Hazret’e sezâdur ki...” ibaresindeki “ma’dûd” ile “mahdûd”un revî sesleri yanında vezinlerinin de aynı olması mütevâzî seci meydana getirir.
4.Soru
Akis’i, reddü’l-acüz ale’s-sadr ve i’ade söz sanatlarında ayıran başlıca özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Tekrarlanan bir ibare ya da kelime grubudur. |
Tekrarlanan kelimedir. |
Tekrarlar yalnızca mısraların son dizelerinde yer alır. |
Kelimeler kendi içinde tersine sıralanabilir. |
Beytin son kelimesi bir sonraki beytin ilk kelimesidir. |
Akis, bir mısra veya cümlenin yahut cümle içinde bir ibarenin sonunu başa, başını sona alarak yeni bir ibare ve tamlama meydana getirmektir. Diğer tekrara dayalı söz sanatlarından farkı, tekrarlananın bir kelime değil, bir ibare ya da kelime grubu olmasıdır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ses tekrarına dayalı söz sanatlarından biri değildir?
Cinas |
İrsad |
Akis |
Seci |
İştika |
Cinas, irsad, seci ve iştikak ses tekrarına dayalı olup akis kelime tekrarına dayalı söz sanatları arasında yer almaktadır.
6.Soru
"Asıl anlamı gizlenen ve karışık gösterilen şey olan ....................., remiz ve îmâ yoluyla; yani, doğrudan değil dolaylı olarak işaret ile bir isme delâlet eden sözdür."
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Lügaz |
Muammâ |
Telmî’ |
Sihr-i helâl |
Telmih |
Asıl anlamı gizlenen ve karışık gösterilen şey olan muammâ, remiz ve îmâ yoluyla; yani, doğrudan değil dolaylı olarak işaret ile bir isme delâlet eden sözdür.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi lügaz sanatının özelliğidir?
Sadece insan ismi gizlenir. |
Soru sorulmaz. |
Kısa metinlerde bulunur. |
Çözülmesi çok zordur. |
Çözülmesi çoğu zaman pratik zekâya bağlıdır. |
Muammâ ile lügaz arasındaki başlıca farklar şunlardır:
i. Muammâda sadece “esmâü’l-hüsnâ (=Allah’ın isimleri)” ve insan ismi gizlenir. Lügaza ise bunların dışında her şey konu olabilir.
ii. Üslûpları farklıdır. Muammâda soru sorulmaz. Lügazlar ise “nedir ol kim...” gibi ifadelerle başlar. Diğer bir ifade ile muammâ âşıkane, hikemî, tasvirî ve benzeri nitelikte şiirler ile yazılır, bu tarz şiirler içine gizlenir. Muammânın başında bir isim yazılmamışsa çoğu zaman orada bir muammâ bulunduğunun farkına varmak mümkün değildir. Ama lügazda şiirin bir bilmece içerdiği açıktır.
iii. Muammalâra göre lügazlar daha uzun metinlerde bulunur.
iv. Muammâyı çözmek lügaza göre çok daha zordur. Çünkü muammâyı çözme derin bir dikkat, keskin bir zekânın yanı sıra üç dil ile ilgili bilgi, geniş ve derin bir kültür gerektirir. Lügazların çözümü ise çoğu zaman pratik zekâya bağlıdır.
Doğru cevap E’ dir.
8.Soru
Secili ya da kafiyeli bir sözde seci ya da kafiyenin nasıl devam edeceğine sözün içinde kullanılan bir kelime ile işaret eden ses tekrarına dayalı söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
Cinâs |
İştikak |
Seci |
Mutarraf seci |
İrsad |
İrsâd, secili ya da kafiyeli bir sözde seci ya da kafiyenin nasıl devam edeceğine sözün içinde kullanılan bir kelime ile işaret etmektir. Sözün sonunun nasıl geleceğine bu kelimenin çoğu zaman ses yapısı bazen de anlamı yol gösterir. Anlamın yol göstermesi hâlinde tekrar ögesi kaybolur ve sanat, söz merkezli olma özelliğini yitirir; hatta, böyle bir durumda irsâd, anlam sanatlarına dahil olur.
9.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde seciinin işlevi doğru olarak verilmiştir?
Ahenk yaratmak |
Sonu başa çevirmek |
Okunuşu basitleştirmek |
Okunuşu zorlaştırmak |
Şairi tanıtmak |
Seciinin tanımını kısaca yapmak gerekirse, nesirdeki kafiye olarak ifade edilebilir. Dolayısıyla işlevi nesirde ahenk yaratmaktır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “ebced”de tarih söylemenin türlerinden biri değildir?
Tarih-i tam |
Mu’cem tarih |
Mühmel tarih |
Ta’miyeli tarih |
Ebced tarih |
Arap alfabesinin bilinen sıralaması dışında sayısal değerleri esas alınarak yapılmış başka bir sıralaması daha vardır. Buna “ebced elifba”sı denir. Ebced, tarih söylemenin türleri arasında değildir.
11.Soru
Bir şairin Türkçe şiirinin bazı mısralarını ya da mısraların bir kısmını Arapça veya Farsça olarak söylemesine ne ad verilir?
Nakîza |
Akd ü hall |
Telmîh |
Lügaz |
Telmî’ |
Telmî’, bir şairin Türkçe şiirinin bazı mısralarını ya da mısraların bir kısmını Arapça veya Farsça olarak söylemesidir. Şiirde bulunan Arapça veya Farsça mısralar bir başka şaire ait olmamalıdır. Aksi taktirde yapılan işlem telmî’ değil tazmîn olur. Telmî’ şairin bir başka dili şiir söyleyebilecek derecede iyi bildiğinin ifadesi olabileceği gibi aynı zamanda şiire etkileyicilik kazandırma, söze muhatap olanın dikkatini çekme gibi işlevleri de vardır.
12.Soru
Zülfün mu’attar hâlün mu’anber
La’lün mukarrer şehd-i mükerrer
İbni Kemal
Yukarıdaki beyitte seci türlerinden hangisi kullanılmıştır?
Mutarraf seci |
Mütevâzî seci |
Murassa’ seci |
Tarsî’ |
Müvâzene |
Asıl anlamı kumru, güvercin gibi kuşların aynı sesleri tekrarlayarak ötmeleri demek olan seci (<secc), nesirde fâsıla sonlarının aynı sesle bitmesidir. Beyitte ilk mısradaki “mu’attar” ve “mu’anber” kelimeleri ile bunların karşılıkları olan alt mısradaki “mukarrer” ve “mükerrer” kelimelerinin son harfleri ve vezinleri aynı olduğu için beyitte tarsî’ bulunduğunu söyleyebiliriz.
13.Soru
"Bülbül eder güle naz
Ağlayan çok gülen az" mısralarında hangi tür cinas vardır?
Tam cinas |
Basit cinas |
Mürekkeb cinas |
Tam olmayan cinas |
Cinâs-ı gayr-ı tâm |
Mürekkeb cinas: Cinası meydana getiren sözlerin en az birinin iki tam sözcükten ya da iki ayrı sözcüğün birleşen hecelerinden meydana gelmesidir.
14.Soru
Bir önermeyi desteklemek ya da ispat etmek için bir atasözünü ya da hikmetli bir sözü delil olarak kullanan sanat aşağıdakilerden hangisidir?
Nazîre ve nakîza |
Tazmîn |
Telmin |
Îrâd-ı mesel |
Lügaz |
Îrâd-ı mesel, bir önermeyi desteklemek ya da ispat etmek için bir atasözünü ya da hikmetli bir sözü delil olarak kullanma sanatıdır.
15.Soru
Kazvinî (öl. 739H.=1338-9M.)’nin “Telhis” adlı eseriyle “bir şairin başka bir şaire ait şiiri ya olduğu gibi ya da üzerinde birtakım değişiklikler yaparak alıp kendine mal etmesi” olarak hangi edebi terimi kullanmıştır?
Serikat-i şi’riyye |
Nazîre ve nakîza |
İktibâs |
Îrâd-ı mesel |
Tazmîn |
Konunun belâgat kitaplarında ele alınan şekliyle girişi Kazvinî (öl. 739H.=1338-9M.)’nin “Telhis” adlı eseriyle olmuştur. Kazvinî’den önceki belagat bilginleri de her ne kadar eserlerinde bu konudan söz etmişlerse de serikat-i şi’riyyeyi bedî’in sınırları içine ilk kez Kazvinî almıştır. Kazvinî serikat-i şi’riyyeyi bedî’ ilmine mülhak (=ek) sayar; iktibâs, telmîh ve tazmîni de serikat-i şi’riyye konusu içinde, konuyla ilişkilendirerek ele alır.
16.Soru
"Asıl anlamı bir şeyi bir şeyin içine koymak ve gizlemek olan .............'in terim anlamı, bir şairin başka bir şaire ait şiirden bir mısraı, bir beyti ya da iki beyti kendi şiirine almasıdır."
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Telmih |
Nazîre |
İktibâs |
Îrâd-ı mesel |
Tazmîn |
Asıl anlamı bir şeyi bir şeyin içine koymak ve gizlemek olan tazmînin terim anlamı, bir şairin başka bir şaire ait şiirden bir mısraı, bir beyti ya da iki beyti kendi
şiirine almasıdır
17.Soru
Asıl anlamı, “sonu başa çevirmek” olan söz sanatı hangisidir?
İ’âde |
Akis |
Reddü’l-acüz ale’s-sadr |
Müvâzene |
İrsâd |
Şiirde beytin, düz yazıda da bir cümlenin veya ibarenin sonunda yer alan sözcüğü kendisinden önce tekrarlamaktır. Asıl anlamı, “sonu başa çevirmek”tir.
18.Soru
I. İktibas
II. Lügaz
III. Telmî’
IV. Tazmîn
V. Sihr-i helâl
Yukarıdaki seçeneklerden hangileri belâgate dahil edilen hünerler arasında gösterilebilir?
I ve II |
II ve IV |
I, II ve III |
II, III ve V |
Hepsi |
Belâgate dahil edilen hünerler arasında muammâ, lügaz, telmî’, sihr-i helâl yer alırken; iktibas ile tazmin müşterek malzemeyi kullanmaya dayalı sanatlar arasında yer alır.
19.Soru
Nesirde fâsıla sonlarının aynı sesle bitmesine ne ad verilir?
İştikak |
Reddü’l-acüz ale’s-sadr |
Akis |
Seci |
Cinâs |
Asıl anlamı kumru, güvercin gibi kuşların aynı sesleri tekrarlayarak ötmeleri demek olan seci (
20.Soru
Aşağıdaki şıklarda “Telmîh” ile ilgili olarak verilen özelliklerden hangisi doğrudur ?
I. Telmîh doğal bir üslûp içerisinde yapılmalıdır.
II. Sözün kaynağı söylenmemekle birlikte telmîh yapıldığı, hatta neye telmîhte bulunulduğu anlaşılabilir olmalıdır.
III. Telmîhte bir düşünce veya bir hayal doğrudan o düşünce ya da hayali ifade eden sözcüklerle değil, uzaktan bunları gösteren ya da çağrıştıran sözcüklerle ifade edilmeye çalışılmalıdır.
IV. Okuyucu ya da dinleyici metnin anlamını kavramaya çalışırken bu çaba, başka çağrışımları, hatta bazen telmîhi yapanın kastetmediği çağrışımları da beraberinde getirir; metin bu yolla zenginleşir ve çok anlamlı bir nitelik kazanır.
Yalnızca I |
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
Yukarıdaki şıklarda “Telmih” ile ilgili olarak verilen özelliklerin hepsi doğrudur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ