Eski Türk Edebiyatının Kaynaklarından Şair Tezkireleri Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Güfti'nin eserleri içinde yer almaz?
Zafername
|
Divan
|
Şah u Derviş
|
Zübdetü'l-eşar
|
Teşrifatü'ş-Şuara
|
2.Soru
Yarım kalmış bir Leyla vü Mecnun mesnevisi ve divanı ve sakinamesi olan tezkireci kimdir?
Sadıki |
Mecmau’l havas |
Faizî |
Asım |
Rıza |
Yarım kalmış bir Leyla vü Mecnun mesnevisi ve divanı ve sakinamesi olan tezkireci Faizî’dir.
3.Soru
Hangisi Nail Tuman'a şöhreti getiren eseridir?
Tuhfe-i Naili |
Lügat-ı Tarihiye |
Türk Musikişinasları Tarihi |
İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Hamseler Kataloğu |
Eslaf |
E şıkkı Faik Reşat'a aittir. Diğerleri içinde a şıkkı ona ünü getiren eseridir. Cevap A şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. yüzyıl tezkirelerinin özelliklerinden biri değildir?
Şairlerle ilgili biyografik bilgilerin çok kısa bir biçimde verilmesi |
Kişilerin biyografilerinin epeyce uzun tutulması |
Daha önce hiç denenmemiş bir biçimde biyografiye örnek şiirle başlanması |
Şairlerin şiirlerinden verilen örneklerin azaltılması |
Birkaçı dışında sade bir dil kullanılarak antoloji tipi tezkireciliğin sürdürülmesi |
19. yüzyılda 17. yüzyıldakine benzer biçimde biyografik bilgiler çok az yer tutar. Hatta kimi zaman hiçbir bilgi verilmeden söz konusu şairin şiiri ile yetinilir. Verilen şiir örneklerinde de azaltmaya gidilmiştir. Antoloji tipi tezkirecilik uygulamasında oldukça sade bir dil ve üslup kullanılmış olup yeni bir uygulama olarak biyografiye örnek bir şiirle başlanmıştır. Kişilerin biyografileri uzun değildir.
5.Soru
I.Riyazi’nin en önemli eseri olan tezkiredir.
II.Ravza adı verilen iki bölümden meydana gelir.
III. Şair ile şairlik taslayanı birbirinden ayrılmıştır.
IV.Oldukça geniş ve ayrıntılı yazılmıştır.
Yukarıda numaralandırılmış ifadelerden hangileri “Riyazü’ş-şuara” adlı eser ile ilgilidir?
I, II, III |
II, III, IV |
I, II |
III, IV |
I, IV |
Riyazü’ş-şuara adlı eser Riyazi’nin en önemli eseri olan tezkiredir. Ravza adı verilen iki bölümden meydana gelir. Riyazi bu eserinde şair ile şairlik taslayanı birbirinden ayırmıştır. Okuyanı ve yazanı usandırmamak için oldukça geniş ve ayrıntılı yazmamıştır, kısa tutmuştur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Faik Reşat'ın fıkra derlemelerinden biridir?
Tarih-i Edebiyat-ı Osmaniyye |
Nümune-i Kitabet ve Fenn-i İnşa |
Camiü’l-iber |
Külliyat-ı Leta^if |
Talim-i Kitabet Rehber-i Esma-yı Türkiyye |
Külliyat-ı Leta^if: Derlediği fıkraları konularına ve söz konusu kişilerin mesleki^ ve sosyal tabakalarına göre yirmi yedi grupta toplamıştır. Faik Reşat, kitabının önsözünde fıkraların kültürümüz içinde değerini belirtirken Batı’ya ait sanılan birçok fıkranın esas kaynağının bizden geldiğine dikkat çeker. Bu arada eski ve yeni meşhur edebiyatçı ve yazarlarımızla ilgili fıkralara geniş ölçüde yer verir. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Silahdarzade Mehmet Emin’in Tezkire-i Şuara’sı için aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenemez?
Bir tertip fikrine bağlı olmadan 1751-1790 yılları arasında yaşayan 60 şairin biyografisini ihtiva eder. |
Antoloji niteliğinde olan bu eser, Beliğ Tezkiresi’nin zeyli durumundadır. |
Örnek şiirleri seçerken fazla ölçülü davranmamıştır. |
Tezkireci, eserine aldığı şairler hakkında, uzun ve açıklayıcı bilgiler vermiştir. |
Bazı şairlerin ölüm tarihlerini kaydederken şiirlerinden çok sayıda örnek vermeyi tercih etmiştir. |
Tezkireci, eserine aldığı şairler hakkında çok kısa bilgi verirken bazen sadece onların isimlerini belirtmekle yetinmiştir. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nail Tuman’ın asıl şöhretini sağlayan eserinin adıdır?
Aşağıdakilerden hangisi Nail Tuman’ın asıl şöhretini sağlayan eserinin adıdır?
İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Hamseler Katalogu |
Türk Musikişinasları Tarihi |
Lügat-ı Tarihiye |
Tuhfe-i Naili^ |
Son Asır Türk S¸airleri |
Nail Tuman, popüler bir edebiyatçı olmadığı için geniş kitlelerce tanınmasa da yazdığı kaynak kitaplarla edebiyat tarihçilerimiz ve akademisyenler tarafından çok iyi bilinen önemli bir bibliyografya ve biyografi yazarıdır. Onun şimdiye kadar ikisi yayınlanmış dört eseri vardır. Nail Tuman’ın asıl şöhretini sağlayan eseri Tuhfe-i Naili^’dir. Eser, 1949’da tamamlanmıştır. Doğru cevap D’dir.
9.Soru
Hangi eşleştirme doğrudur?
Mehmet Siraceddin-Eslaf |
Faik Reşat- Teracim-i Ahval |
Ali Emiri-Cevahirü'l - müluk |
İbnülemin Mahmut Kemal İnal-Lügat-ı Tarihiye |
Nail tuman-Hulasa-i Ziraat |
Diğerleri yanlıştır. Cevap C şıkkıdır.
10.Soru
Esad Efendi Bağçe-i Safa-enduz adlı tezkiresini, aşağıdaki hangi tezkireye zeyl olarak yazmıştır ?
Şefkat tezkiresi |
Tezkiretü'ş- şuara |
Kafzade tezkiresi |
Arif Hikmet Bey tezkiresi |
Salim Tezkiresi |
Esat Efendi Bağçe-i Safa-enduz adlı tezkiresini
Salim Tezkiresi’ne zeyl olarak yazmıştır
11.Soru
Devlet memurluğu yanında gazateciğili ile tanınan özellikle çıkarmış olduğu mizahi gazatesi Çaylak ile adından söz ettiren sayısız makaleleri ve güldürü yazıları olan yazar aşağıdakilerden hangisidir ?
Fatîn |
Arif Hikmet Bey |
Hasan Aynî Efendi |
Mehmet Tevfik |
Esad Efendi |
Özellikle çıkarmış olduğu mizahî gazete olan Çaylak ile tanınan Tevfik, düzenli bir eğitim görmedi, gazetelerde çalışarak yetişti. Tevfîk Bey, devlet memurluğu yanında gazeteciliğiyle tanındı. Bursa’da Hüdevendigâr, İstanbul’da Muhbir, Asır, Terakki ve Letaif-i Âsar gazetelerinde çalıştı. Girişken, şakacı ve renkli bir kişiliği vardı.
12.Soru
Bütün mevlevi şairleri biraraya toplayan tezkire hangisidir?
Esrar Dede Tezkiresi |
Enderunlu Akif Bey Tezkiresi |
Safayi Tezkiresi |
Silahdarzade Tezkiresi |
Ramiz Tezkiresi |
Esrar Dede'nin yazdığı, Esrar Dede Tezkiresi olarak de bilinen Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye bütün mevlevi şairlerini bir araya toplayan tezkiredir. Cevap A şıkkıdır.
13.Soru
Sadıkî şairler hakkında bilgi verirken aşağıdakilerden hangisine değinmemiştir?
doğum tarihi |
aile |
eğitim durumu |
meslek |
doğum yeri |
Sadıkî şiirler hakkında bilgi verirken şairlerin doğum yeri, aile, eğitim durumu ve meslekleri ile ilgili bilgilere değinmiştir. Ancak şairlerin doğum ve ölüm tarihlerine rastlanmaz.
14.Soru
20.yüzyıl tezkire geleneğini en iyi temsil eden eser hangisidir?
Esami-i Şuara-yı Amid |
Tuhfe-i Naili |
Teracim-i Ahval |
Tarih-i Edebiyat-ı Osmaniyye |
Tercim-i Ahval-i Meşair |
Bu yüzyılı Ali Emiri'nin A şıkkındaki eseri en iyi temsil eden eserdir. Cevap A şıkkıdır.
15.Soru
Aşağıdaki 17. yüzyıl yazar-tezkire eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Sadıkî-Mecmau’l-Havas
|
Riyazî-Zübdetü’l-Eşar
|
Güftî-Teşrifatü’ş-Şuara
|
Yümni-Tezkire-i Şuara
|
Âsım-Zeyl-i Zübdetü’l-Eşar
|
16.Soru
Faizi tarafından kaleme alınan, Antoloji niteliğindeki ilk tezkiredir. Tezkirede 15. yüzyıl ortalarından yazıldığı 1621 yılına kadar yaşamış 14’ü kadın olmak üzere 515 şair alfabe sırasına göre verilmiştir. Bu eser aşağıdakileden hangisidir?
Zübdetü’l-eşar |
Mecmau’l-havas |
Meşairü’ş şuara |
Heşt Behişt |
Mecalisü’n-nefais |
Zübdetü’l-eşar, Antoloji niteliğindeki ilk tezkiredir. Tezkirede 15. yüzyıl ortalarından yazıldığı 1621 yılına kadar yaşamış 14’ü kadın olmak üzere 515 şair alfabe sırasına göre verilmiştir.
17.Soru
19.yüzyılda Fatin, bu yüzyılda daha önce hiç denenmemiş hangi yöntemi uygulamıştır ?
Şairle alakalı fazla bilgiye yer verilmeden doğrudan şairin şiirine yer verilmesi |
Biyografiye önce örnek bir şiirle başlaması |
Şiirlerinde biyografiye hiç yer vermemesi |
Kendi otobiyografisine yer vermesi |
Şiirlerin içerisinde şairlerin otobiyografisine de yer vermesi |
Fatin, bu yüzyılda daha önce hiç denenmemiş bir yöntemi uygulamaya koyarak biyografiye önce örnek şiirle başlar.
Ayrıca zamanın makam sahiplerini eserine almak ve onların pek değeri olmayan
şiirlerine yer vermekle itham edilir.
18.Soru
1960 yılında yazılan "Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü" hangi yazarımıza aittir?
Yahya Kemal Beyatlı |
Rıfat Ilgaz |
Behçet Necatigil |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Cahit Külebi |
"Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü" adlı çalışma, gençliğinde klasik biyografi ile yakinen ilgilenen Behçet Necatigil'e aittir. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Şefkat Seyyid Abdulfettah'ın "Hadikatü’l-vüzerâ" adlı eserinin içeriği aşağıdakilerden hangisidir?
Hz. peygamberin, din büyüklerinin, halifelerin hayatlarını anlatan bir eserdir |
Şiirlerini topladığı eseridir |
1730’dan 1814’e kadar gelen 125 şair alfabetik olarak dizilmiştir |
Ziyaeddin Yusuf Ziya Paşa’nın 1705’te ilk sadrazamlığından Alemdar Mustafa Paşa’nın sadrazamlığına kadar gelen sadrazamları anlatır |
II. Mahmut’un 1837’de Tuna vilayetine yaptığı geziyi anlatan eserdir |
Hadikatü’l-vüzerâ: Ziyaeddin Yusuf Ziya Paşa’nın 1705’te ilk sadrazamlığından Alemdar Mustafa Paşa’nın sadrazamlığına kadar gelen sadrazamları anlatır. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Mecma-ı S¸uara ve Tezkire-i U¨deba adlı eserini Hammer’den tercüme eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Mecma-ı S¸uara ve Tezkire-i U¨deba adlı eserini Hammer’den tercüme eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Faik Reşat |
Mehmet Siraceddin |
Ali Emiri |
İbnülemin Mahmud Kemal İnal |
Nail Tuman |
Faik Reşat’ın Eslaf adlı eseri, yazarın Hazine-i Fünun mecmuasında çıkan yazı serisinin kitaplaştırılmış şeklidir. Yazar, eserini tezkire olarak adlandırsa da alfabetik sıraya uymadan şairleri bir araya getirdiği için Eslaf, tezkire geleneğinden ayrılır. Mehmet Siraceddin Mecma-ı S¸uara ve Tezkire-i U¨deba adlı eserini Hammer’den tercüme etmiştir. Bu yüzyılda tezkire geleneğini en iyi temsil eden eser, Ali Emiri’nin Esami-i S¸uara-yı Amid adlı eseridir. Bu yüzyılda modern biyografiye geçişin son ve en güçlü örnekleri, İbnülemin Mahmud Kemal İnal’ın Son Asır Türk S¸airleri ile Nail Tuman’ın Tuhfe-i Naili^ adlı eseridir. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ