Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aritoteles poetika adlı eserinde "uyandırdığı acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan temizlemek" olarak tarif ettiği tragedyanın ödevini hangi kavramla adlandırmıştır?
Pracsis |
Mimesis |
exodus |
Khatarsis |
Dromos |
Poetika adlı eserinde özellikle tragedyalar üzerine eğilen Aristoteles izleyiciler açısından katharsis adını verdiği bir görüş geliştirmiştir. “Tragedyanın ödevi, uyandırdığı acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan temizlemektir.”
2.Soru
Aşağıdaki hangi ünlü yazar "sanatın insan yaşamındaki hizmet ettiği
amaca göre tanımlanması gerektiğini" iddia etmiştir?
Oscar Wilde |
Leo Tolstoy |
George Orwell |
Ivan Turgenyev |
Fyodor Dostoyevski |
Sanatın toplum içerisindeki ahlaki öneminin estetik değeri için zorunlu olduğuna vurgu yapan Tolstoy sanatın insan yaşamındaki hizmet ettiği amaca göre tanımlanması gerektiğini de iddia etmiştir
3.Soru
Antik Yunan’a dayanan estetik-sanat felsefesi ayrıklığı günümüzde de bir kısım düşünürlerce benimsenir. Bu düşünürlere göre aşağıdakilerden hangisi estetiğin araştırdığı konulardır?
Doğada ve sanatta güzeli araştırır. |
Sanatı araştırır. |
Tek tek sanat dallarını felsefi boyutta inceler. |
Sanatın nasıl tanımlanacağı üzerine çalışır. |
Sanatın bir ereğinin olup olmadığını inceler. |
Antik Yunan’a dayanan bu estetik-sanat felsefesi ayrıklığının günümüzde de bir kısım düşünürlerce benimsendiğini söyleyelim. Bu düşünürlere göre örneğin estetik, doğada ve sanatta güzeli araştırırken sanat felsefesi sanatı araştırır. Estetik, duyusal yetkinlik olarak Baumgarten’in de göstermeye çalıştığı gibi, güzeli araştırırken, sanat felsefesi tek tek sanat dallarını felsefi boyutta inceleyebildiği gibi sanatın nasıl tanımlanacağı ya da bir ereğinin olup olmadığı gibi konuları da ele alır.
4.Soru
Hangi düşünüre göre, “sanat” denen kurum olmadan sanat eserlerinden söz edilemez?
Danto |
Ziff |
Lamarque |
Dickie |
Olsen |
Kitabımızdan alıntılayacak olursak: "George Dickie, Arthur Danto’nun görüşünü belirli yönden geliştirerek “kurumsal sanat kuramı” anlayışını ortaya atmıştır. Bu anlayışa göre bir şeyi sanat eseri yapan o şeyin nasıl göründüğü, duyulduğu vs. ya da hangi malzemeden yapıldığı gibi içsel özellikleri değil bu şeyin bir kurumla nasıl ilintili olduğudur. Buna göre “sanat” denen kurum olmadan sanat eserlerinden söz edilemez". Dolayısıyla doğru yanıt "d" seçeneğidir.
5.Soru
"Brillo Kutuları" adlı bu eser hangi sanatçıya aittir?
Marcel Duchamp |
Robert Motherwell |
Salvador Dali |
Andy Warhol |
Frida Kahlo |
"Brillo Kutuları" adlı bu eser Andy Warhol'a aittir.
6.Soru
"Beyaz bordürlü resim" adlı bu eser hangi sanatçıya aittir?
Jackson Pollock |
Vasily Kandinsky |
Pablo Picasso |
Frida Kahlo |
Salvador Dali |
"Beyaz bordürlü resim" adlı bu eser Vasily Kandinsky'e aittir.
7.Soru
Platon'un güzelliğin ne olduğunu araştırdığı diyaloglarından biri olan Şölen diyaloğunda güzellik araştırmasının varacağı nokta aşağıdakilerden hangisidir?
öznel beğeni |
mutlak güzellik |
evrensel haz |
bedensel güzellik |
karakter güzelliği |
mutlak güzellik
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın etik değerlendirmesiyle doğurduğu karşıt felsefi duruş değildir?
Ahlakçılık |
Moralizm |
Özerkçilik |
Estetikçilik |
Modernizm |
Ahlakçılık (moralizm) ve özerkçilik (otonomizm) (estetikçilik). Ahlakçılık, sanatın estetik değerinin ahlaki değerince belirlenmesi ya da ona indirgenmesi gerektiğini savunur. Özerkçilik ya da estetikçilik ise ahlaki kategorilerin sanata uygulanmasının uygunsuz olduğu görüşündedir.
9.Soru
Antik Yunan’da rastladığımız bir yaygın görüş olan“güzel” kavramı ile “iyi” kavramının bir tutulmasına ne ad verilir?
Mağara Allegorisi |
Fenomenler |
Katharsis |
Kalokagathia |
Mimesis |
Kitabımız, "Antik Yunan’da rastladığımız bir yaygın görüş de “güzel” kavramı ile “iyi” kavramının bir tutulmasıdır. Bunun için kullandıkları tek bir sözcük bile vardır: kalokagathia (kalos: güzel, agathos: iyi)." diyor. Bu yüzden doğru yanıt "d" seçeneğinde verilmiştir.
10.Soru
"Realitede hoşlanmayarak baktığımız bir obje, özellikle tamamlanmış bir resim haline gelince, ona bu sefer hoşlanarak bakarız, örneğin tiksinti uyandıran hayvanların ve cesetlerin resimlerinde olduğu gibi." Estetik tarihinde sıklıkla kullanılan ve estetik düşüncelerin oluşmaya başladığı ilk zamanlarda modern denilebilecek bir düşünceyi barındıran bu alıntı kime aittir?
Parmenides |
Platon |
Aristoteles |
Demokritos |
Herakleitos |
Aristoteles
11.Soru
Önemli temsilcisi 19. yüzyıl Rus yazar ve düşünürlerinden Leo Tolstoy’a göre sanat, insanla insan arasında gerçekleşen ilişki araçlarından biri olarak kabul edilir ve bu anlayışı temsil eden kuram hangisidir?
Öykünmecilik |
Biçimcilik |
Duyguculuk |
Sezgicilik |
İstenççilik |
Sanat duyguların tuval gibi, taş, sesler ya da kelimeler gibi duyusal araçlara aktarılmasıdır. Duygucu görüşün en önemli temsilcisi on dokuzuncu yüzyıl Rus yazar ve düşünürlerinden Leo Tolstoy’dur. Tolstoy başlangıç noktası olarak şu soruyu sormuştur: “Sanat insanlığın yaşamında nasıl bir amaca hizmet etmektedir?”
Bu açıdan yaklaşılınca sanat Tolstoy’a göre insanla insan arasında gerçekleşen ilişki araçlarından biri olarak kabul edilir. Nasıl ki insan kelimeler aracılığıyla düşüncelerini başkalarına iletir, işte sanat aracılığıyla da insan duygularını başkalarına iletmektedir.
12.Soru
Sanat yapıtlarına yanlızca ahlaki değerlerimle yaklaşıyorsam hangi görüşü savunuyorumdur? bir sanat eserinin estetik de¤erinin ahlaki de¤eriyle belirlendi¤i görüflüdür.”
Ilımlı Özerkçilik |
Aşırı Ahlakçılık |
Taklitçilik |
Aşırı Özerkçilik |
Aşırı Gerçekçilik |
Kitabımıza göre, "Bir sanat eserinin estetik değerinin ahlaki değeriyle belirlendiği görüş", "b" seçeneğinde yer alan "aşırı ahlakçı görüş"'tür.
13.Soru
Sanatın İlkeleri (1938) adlı eserinde Hayali Varlık Görüşü adı verilen bir görüşü ortaya koyarak fiziksel nesne görüşüne karşı çıkan felsefeci kimdir?
Arthur Schopenhauer |
Friedrich Schelling |
Herbert Spencer |
R.G. Collingwood |
Walter Benjamin |
İngiliz felsefeci Collingwood (1889-1943), Sanatın İlkeleri (1938) adlı eserinde hayali varlık görüşü adı verilen bir görüşü ortaya koyarak fiziksel nesne görüşüne özellikle iki açıdan karşı çıkmıştır:
- Sanat yapıtlarının yaratılmalarında fiziksel nesnelerden farklı olarak hayal gücü şarttır. Üstelik bu şart yeterli bile olabilir.
- Bir sanat yapıtı yalnızca bir müziğin seslerini duyarak ya da bir resmin renklerini görerek algılanmaz. Sanat yapıtını görebilmek için kesinlikle hayal gücü gerekir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatı bilgi kaynağı olarak ele alma yöntemlerinden değildir?
Sanatın bilişsel uyarım kaynağı olması |
Sanatın deneyimsel bilgi sağlaması |
Sanatın ahlaki bilgi sağlaması |
Sanatın maddi kaynak olması |
Sanatın bilgi kategorilerini şekillendirmede rolünün olması |
sanatı bilgi kaynağı olarak ele alma yöntemleri; Sanatın bilişsel uyarım kaynağı olması, deneyimsel bilgi sağlaması, ahlaki bilgi sağlaması ve sanatın bilgi kategorilerini şekillendirmede rolünün olması olarak sıralanmaktadır.
15.Soru
“Estetik Özellikler” tartışmasını çağımızda başlatan düşünür kimdir?
Frank Sibley |
İmmanuel Kant |
Alexander Nehamas |
Guy Sircello |
Francis Hutcheson |
“Estetik Özellikler” tartışmasını çağımızda başlatan düşünür Frank Sibley olmuştur.
16.Soru
Hangisi estetik deneyimin nesnesini biçimsel özellikler olarak kabul eden biçimcilik görüşünün öncelikle odaklanacağı bir kavramdır?
Ahlak |
Din |
Renk |
Yer |
Zaman |
Kitabımızda belirtildiği üzere, biçimcilik, estetik deneyimin nesnesini biçimsel özellikler olarak kabul eder ve şekil, çizgi, ses, yapı, kalıp gibi özelliklere odaklanır. "c" seçeneğinde yer alan "Renk" de böyledir.
17.Soru
Resim ve döküm olmayan heykeller aşağıdaki kategorilerden hangisi içinde yer almaktadır?
Çoklu varlıklar |
Tümel varlıklar |
Tekil varlıklar |
Hayali varlıklar |
Soyut varlıklar |
resim ve döküm olmayan heykeller tekil varlıklar olarak ele alınmaktadır.
18.Soru
Art as Experience (Deneyim olarak Sanat) adlı yapıtında estetik deneyime “birlik” ve “tamamlanmışlık” olmak üzere iki temel karakter yükleyen aşağıdakilerden hangisidir?
John Dewey |
George Dickie |
Frank Sibley |
Eddy Zemach |
David Hume |
John Dewey 1958 de yayımlanan Art as Experience (Deneyim olarak Sanat) adlı yapıtında estetik deneyime iki temel karakter yükler. Bunlardan ilki “birlik” ve “tamamlanmışlık”tır. Bu iki nitelik olmadan deneyim oluşamaz. Dewey’e göre estetik deneyimin ikinci karakteri daha ziyade anlama yetilerimizle ilgilidir. Buna göre estetik deneyim için el ve göz yalnızca araçtırlar. Estetik deneyim denilen deneyim el ve gözün ötesinde gerçekleşir.
19.Soru
Etik eleştiri konusunda güncel tartışmalar özellikle daha çok hangi sanat alanı etrafında dönmektedir?
Açısal Sanat |
Anıtsal Sanat |
Anlatısal Sanat |
Anlaksal Sanat |
Ansal Sanat |
Konuyla ilgili çalışmalar artık sanat yapıtlarının ahlaki değerlendirmelerinin yapılıp yapılamayacağı üzerine değil daha çok bu tür değerlendirmelerin estetik değerlendirmeler olarak nitelendirilip nitelendirilemeyeceği üzerine eğilmektedir. Güncel tartışmalar daha çok (roman, hikâ- ye, sinema gibi) anlatısal sanat etrafında dönmektedir. Anlatısal sanatın kendine özgü özelliklerinden ötürü etik eleştirinin özellikle bu sanat türüyle ilgili olduğu görüşü yaygındır.
20.Soru
Sanat yapıtlarının ahlaki değerlendirmesini yapmanın hiçbir anlamı yoktur görüşünü savunan düşünce hangisidir?
Özerkçilik |
Aşırı özerkçilik |
Ilımlı ahlak |
Ahlakçılık |
Estetik |
Sanat yapıtlarının ahlaki değerlendirmesini yapmanın hiçbir anlamı yoktur görüşünü savunan düşünce aşırı özerkçilikdir. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ