Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 14. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Dickie’ye göre bir şeyin sanat yapıtı olabilmesinin kaç kuralı ya da zorunlu şartı vardır ? 


3

6

4

5

2


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi "güzel" kavramını olumsuz bir anlamla ele almıştır?


Platon

Aristoteles

Tertullianus

Plotinos

Augustinus


3.Soru

Bir doğa manzarasına, bir heykele ya da mimari bir yapıya yalnızca seyretmek için bakılıyorsa ve herhangi dışsal bir amaç güdülmüyorsa, seyrine dalınan nesneden o nesne olarak zevk alınıyorsa, edinilen tutum nasıl bir tutumdur?


Estetik tutum 

Bilişsel tutum

Pratik tutum 

Kişisel tutum 

Örtük tutum 


4.Soru

Bir eserin tarihsel bağlamı ya da eserin yaratıcısının hangi niyetle eseri yarattığının bir önemi yoktur. Önemli olan şeyler renk, şekil, çizgiler, ses, yapı, kalıp gibi özelliklerdir diyen sanat kuramı hangisidir?


Öykünmecilik

Biçimcilik

Duyguculuk

Sezgicilik

İstenççilik


5.Soru

Katharsis görüşünü ortaya atan filozof hangisidir?


Platon

Pythagoras

Parmenides

Empedokles

Aristoteles


6.Soru

Sanatın göz yerine zihne hitap etmesi gerektiğini iddia eden sanatçı/düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Morris Weitz

Dewitt Parker

Benedetto Croce

Marcel Duchamp

Leo Tolstoy


7.Soru

Beethoven’ın “9. Senfonisi” ya da Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun “Yaban” adlı romanı genel varlık kategorileri içerisinde ne tür bir varlıktır?


Tekil varlık

Zihinsel varlık

Fiziksel varlık

Tümel varlık

Çoklu varlık


8.Soru

“Tragedyanın ödevi, uyandırdığı acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan temizlemektir.” Buna göre izleyici oyunu seyrederken kahramanla özdeşleşir ve onun içine düştüğü ruhsal çatışmaları bizzat yaşar ve bu temizlenme, arınma sayesinde kişi gündelik yaşamında daha rasyonel olma şansını yakalar görüşünü savunan filozof kimdir?


Sokrates

Platon

Aristoteles

Heraklitos

Thales


9.Soru

Bir şeyi sanat eseri yapan o şeyin nasıl göründüğü, duyulduğu vs. ya da hangi malzemeden yapıldığı gibi içsel özellikleri değil bu şeyin bir kurumla nasıl ilintili olduğu şeklinde açıklanabilecek olan ‘kurumsal sanat anlayışını’ ortaya atan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Jerrold Levinson  

 George Dickie 

 Paul Ziff    

 Morris Weitz     

     Ervin Panofsky 


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi izleyicinin sanat yapıtıyla yeni başlayan ilişkisinin tanımlanması için kullanılan bir terimdir? 


Yaratıcılık

Estetik deneyim

 Eleştiri

Yorumculuk

İnsan yapımı


11.Soru

İngiliz felsefeci Collingwood (1889-1943), Sanatın İlkeleri (1938) adlı eserinde hayali varlık görüşü adı verilen bir görüşü ortaya koyarak fiziksel nesne görüşüne özellikle kaç
açıdan karşı çıkmıştır ?


4

5

2

6

3


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanatın etik değerlendirmesinden doğmuş iki karşıt görüşten biridir?


Tip-örnek kuramı

Soyut varlıklar görüşü

Ontoloji

Usçuluk

Ahlakçılık


13.Soru


Bir eserin tarihsel bağlamı ya da yaratıcısının hangi niyetle yarattığından çok, eserin biçimsel özelliklerine vurgu yapan kuram hangisidir?


Eleştirel kuram

Biçimci kuram

Duyguculuk Kuramı

Öykünmeci kuram

Sezgicilik kuramı


14.Soru

"İzleyici oyunu seyrederken kahramanla özdeşleşir ve onun içine düştüğü ruhsal çatışmaları bizzat yaşar" tanımı nedir ve kim hangi eserinde bu tanımı dile getirmiştir?


Empati, Aristoteles, Poetika

Diyalektik, Platon, Poetika

Diyalektik, Aristoteles, Poetika

Katharsis, Aristoteles, Poetika

Katharsis, Platon, Poetika


15.Soru

Arthur Danto'ya göre,  Andy Warhol’un Brillo Kutuları’nı sanat yapan şey nedir?


Sanatçısı

Sanat Kuaramı

Popüler Kültür

Görünüşü

Bilinen nesne olması


16.Soru

Sanatçı ile sanat yapıtı arasında kurulan özel ilişkiye nedir?


Sezgisellik

Şekilsellik

Boyutsallık

Seslilik

Yaratıcılık


17.Soru

Alexander G. Baumgarten için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

I-“Estetik” kelimesini sanatta “güzelin duyular yoluyla algılanması” anlamında kullamıştır. 

II- “Estetik” kelimesini epistemolojik bağlamından koparmadan “duyusal bilgi” anlamında kullanmıştır.

III-  Estetiği özel bir araştırma alanı yapmış ve hatta
yayınladığı Aesthetica adlı yapıtıyla estetiği bir bilim gibi ele alan ilk felsefecidir.

IV- Rasyonalistlerin kullandığı “akıl yoluyla açık ve seçik olarak bilinen” ve “duyular yoluyla açık ve seçik olarak bilinemeyen” kavramlar ayrımını temel alarak estetiği açık ve seçik olmayan bir bilginin yani duyusal bilginin bilimi olarak tanımlamıştır.

V- Estetik alanındaki açık ve seçik olarak bilinemeyen kavramların da kendi içerisinde bir açıklıklarının olabileceğini savunmuştur.


I, II, III, IV, V

II, IV, V

I, II, III, IV

I, II, III, IV

I, II, III


18.Soru

Amerikalı estetikçi Morris Weitz “Estetikte Kuramın Rolü” adlı makalesinde beklenilen doğru sanat kuramının hiçbir zaman gelmeyeceğini savunur. Aşağıdakilerden hangisi bu savın nedenlerinden birisidir?


Kuramlar empriktir.

Kuramlar doğrulama/yanlışlamaya uygun değildir.

Kuramlar sanatı her zaman doğru tanımlar

Kuramlar, sanatı anlamlı biçim olarak tanımlar

Kuramlar, doğrulanmaya uygundurlar


19.Soru

Kant'a göre, beğeni yargısı aşağıdaki kavramların hangisine daha yakındır? 


Güzeli yargılama yetisi

Varlığı kavrama gücü

Güzeli ifade gücü

Çıkarsız olarak hoşa gitme

Aklın eleştirisi


20.Soru

Aşağıdaki özelliklerden hangisi Frank Sibley'in "estetik özellkiler" listesinde yer almaz?


Dengeli

Uyumlu

Sakin

Zarif

Duygusal