Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 17. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Pek çok kopyası veya gösterimi olabilen yapıtlar hangi ontolojik kategoride ele alınabilir?  


Tekil varlıklar

Fiziksel varlıklar

Somut varlıklar

Çoklu varlıklar

Soyut varlıklar


2.Soru

‘Bu estetik deneyim için biçimsel özellikler tek başına yeterli değildir, içerik son derece önemlidir. Hatta bu anlayışta olanlara göre kimi durumlarda içerik biçimden çok daha önemli olabilir. İçeriğe dikkat etmek, ilgili nesneyle araya mesafe koymamaktır. Kişi kendi ahlaki, bilimsel, dini görüşlerini, inandıklarını bir kenara koymadan zihinsel olarak meşgul olmalıdır ki tam anlamıyla bir estetik deneyim yaşayabilsin.’ Estetik deneyimi ifade eden bu ifadeler, aşağıdakilerden hangisini tanımlamaktadır.


Bağlamcılık

Estetik özne

Çıkarsızlık

Biçimcilik

Yoğunluk


3.Soru

Sanatsal etkinlikleri zararlı şeyler olarak görmüş düşünür aşağıdakilerden hangisidir? 


Platon

Hegel

Morris Weitz

Stephen Davies

Ted Cohen


4.Soru

Estetiği bir bilim olarak ele alıp araştırma alanı yapan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Platon

Kant

Aristoteles

Baumgarten

Croce


5.Soru

Sanat yapıtlarının genel olarak varlıklar içerisindeki yerinin incelendiği alana ne ad verilir?


Sanat Psikolojisi

Sanat Ontolojisi

Sanat Epistemolojisi

Sanat Felsefesi

Sanat Sosyolojisi


6.Soru

18. yüzyılda yaşamış olan ve estetiği özel bir araştırma alanı haline getiren felsefeci kimdir? 


Schiller

Goethe

Baumgarten

Hegel

Kant


7.Soru

Sanat ontolojisi alanındaki tip-örnek kuramı aşağıdakilerden hangisinde doğru açıklanmıştır?


"Çalıkuşu en çok okunan Türk romanıdır" cümlesinde Çalıkuşu "örnek" edebi eserdir.

"Beethoven 9. senfoniyi bestelemeyi 1824 yılında tamamlamıştır" cümlesinde 9. senfoni "örnek" müzik eseridir.

"Hamlet oyunu beş perdeden oluşmaktadır" cümlesinde Hamlet "örnek" bir tiyatro eseridir.

"Beethoven’ın 9. senfonisinin çalındığı bir konsere gittik" cümlesinde bir müzik eseri "örnek" olarak verilmiştir.

"Hamlet burada üç bölümde oynayacak" cümlesinde Hamlet bir "tip" tiyatro eseri olarak olarak verilmiştir.


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi estetiği bir bilim gibi ele alan ilk felsefecidir?


Platon

Aristoteles

Ludvig Witgenstein

Alexander G. Baumgarten

Gilles Deleuze


9.Soru

 “Sanat bir insanın bilinçli bir şekilde bir takım dışsal işaretler kullanarak kendi yaşadığı duyguları başkalarına aktardığı ve başkalarının da bu duygulardan etkilendiği bir insan etkinliğidir” Tolstoy’un bu  sanat tanımı aşağıdaki sanat kuramlarından hangisine paralel bir yaklaşımı dile getirmektedir.


Duyguculuk

Biçimcilik

 İradecilik

Taklitçilik

istenççilik


10.Soru

Amerikalı estetikçi Morris Weitz'in Wittgenstein’dan aldığı ve sanata uyarladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir? 


Özsel tanım

Açık kavram 

Anlamlı biçim 

aile benzerliği

tipik örnek görüşü 


11.Soru

Güzeli şeytani bir şey,şeytan tarafından tohumları atılmış dünyevi arzuların gizli bir yanıltmacası, başka bir deyişle şeytanın bir oyunu olarak nitelendiren üçüncü yüzyılda yaşamış teolog ve felsefeci kimdir?  


Plotinos

Augustinus

Tertullianus

Pythagoras

Platon


12.Soru

  1. Estetik tutumda olabilmek için ahlaki düşüncelere duyarsız kalmak gerekmektedir.
  2. Sanat yapıtları itici oldukları zaman “iyi” sanat yapıtları olarak değerlendirilemezler.
  3. Edebi yapıtların yazarlarının kişisel görüşlerinin yapıtlarına değer biçmemizde rolünün olması doğru olmaz.
  4. Edebi yapıtlar insanları daha iyi insan haline getirmezler.
  5. Edebi yapıtlardaki ahlaken kötü düşüncelerden soğumak yanlış olur.

Yukarıdakilerden hangileri özerkçiliği savunma nedenlerindendir?


II, III,V

I, II, III, IV, V

I, II, III

I  ve IV

I, III, IV, V


13.Soru

Sanat eserlerindeki tipik örnek için Ziff, Fransız ressam Nicolas Poussin’den seçtiği hangi örneği vermektedir?


Sabinli Kadınlara Saldırı

Brillo Kutuları

Mahşer

Ölü İsa'ya Ağıt

Bisiklet Tekerleği


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi George Dickie'nin estetik felsefeye bakış açısını oluşturan görüştür?


Birlik ve tamamlanmışlık olmadan estetik deneyim oluşamaz

Estetik deneyimde öznenin dikkati fenomonal nesnededir

Nesneler biçimlerin algılanmalarıyla zevk uyandırırlar ve estetik deneyimi oluştururlar

Tamamlanmış bir eseri görmek, tamamlanmış bir görmeye sahip olmamıza yol açmaz. 

Estetik özellikler nesnelerin sadece içsel özellikleridir


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanatın bir bilgi kaynağı olarak görülmesindeki görüşlerden biri değildir?


Sanatın ahlaki bilgi sağladığı görüşü

Sanatın metafizik uyarımlarda bulunduğu görüşü

Sanatın deneyimsel bilgi sağladığı görüşlü

Sanatın bilişsel uyarım kaynağı olduğu görüşü

Sanatın genel olarak bilgi kategorilerini şekillendirmede payının olduğu görüşü


16.Soru

Hangi düşünüre göre, sanatın özsel bir tanımının yapılması olanaksızdır?


Weitz

Danto

Levinson

Derrida

Deleuze


17.Soru

Estetik deneyim konusundaki iki yaygın görüş hangisidir?


Biçimcilik - Bağlamcılık

Biçimcilik - Konuculuk

Biçimcilik - Özcülük

Nesnecilik - Subjelcilik

Nesnelcilik - Öznelcilik


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi aşırı özerkçiliğin sloganı olarak görülmektedir?


Sanat ahlaki değerleri içermelidir.

Sanat sanat içindir.

Sanat toplumsal değerleri yansıtmalıdır.

Sanat gerçek bir bilgi kaynağı olmalıdır.

Sanat öğretici olmalıdır.


19.Soru

I.  Sanatı, zorunlu koşullarını temel alarak tanımlayan tanımlar
II. Sanatı, yeterli koşullarını temel alarak tanımlayan tanımlar
III. Sanatı, sanatın belirli bir yönünü merkeze alarak tanımlayan tanımlar
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri "Kuramsal Tanımlar" olarak kabul edilen tanımlamalar arasındadır?


Yalnız I

Yalnız II

Yalnız III

I ve II

Hepsi


20.Soru

Estetik ya da sanat felsefesi konusunda araştırmalar yapan ilk düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Kant

Baumgarten

Hegel

Aristo

Platon