Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 5. Deneme Sınavı

Toplam 16 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Çağdaş özerkçilerden Richard Posner, “Against Ethical Criticism” (Etik Eleştiriye Karşı) adlı makalesinde hangi yazara gönderme yaparak hiçbir kitabın “ahlaka
uygun ya da aykırı” olamayacağını, bir kitabın sadece “iyi ya da kötü yazılmış” olabileceğini söylemiştir?


George Orwell

Fyodor Dostoyevski

Leo Tolstoy

Ivan Turgenyev

Oscar Wilde


2.Soru

'Güzel' kavramını çıkarsızlık ilkesi gereği 'hoş'tan ayıran filozofların başında aşağıdakilerden hangisi gelmektedir?


Aristoteles

Kant

Hutcheson

Platon

Croce


3.Soru

Hangi görüş, sanat yapıtının ontolojik statüsünü, herhangi bir doğa varlığıyla eş görür?


Fiziksel nesne görüşü

Tekil varlık kuramı

Hayali varlık görüşü

Soyut varlıklar görüşü

Tip-örnek kuramı


4.Soru

Düşünürlerin, sanat alanında, aklın önemini vurgulamak yerine akla ek olarak ya da aklın üstünde sezgi, hayal gücü  ve duygulara önem verdikleri dönem hangisidir?


Helenistik Dönem

Aydınlanma Dönemi

Romantik Dönem

İzlenimci Dönem

Gerçeküstücü Dünem


5.Soru

Kişinin bilinçli yaşamını harekete geçiren "düşünceler, duygular, algılar ve arzular" gibi etkinlikler sanatı bir bilgi kaynağı olarak ele almanın birkaç yolundan birini tanımlamaktadır. Bu tanımın adı aşağıdakilerden hangisidir?


Deneyimsel bilgi

Bilgi ve kaynak

Bilişsel uyarım 

Bilişsel ayrım

Deneyimsel gerekçelendirme 


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanat epistemolojisinin en temel sorusudur?


Sanat bize bir şeyler öğretebilir mi?

Sanat yapıtları ideal türler midir?

Sanat yapıtları hayali varlıklar mıdır?

Sanat yapıtlarının soyut olan görsel, işitsel yapılarla ya da dilsel yapılarla nasıl bir ilişkisi vardır?

Sanat eserlerinin maliyeti ne olmalıdır?


7.Soru

I. Biçimi "A, B'den daha iyidir" olan karşılaştırmalı yargılar

II. Biçimi "A, B'dir" olan mutlak yargılar

III. Biçimi "A, B ile benzerdir " olan benzer yargılar

IV. Estetik duygunun kendine yönelik olan estetik deneyim yargıları 

Yukarıdakilerden hangileri Townsend'in sözünü ettiği üç tür estetik değer yargısını oluşturmaktadır?


I, II, III

I,II ve IV

I,III ve IV

II, III ve IV

I, III ve IV


8.Soru

İnsanın kendisini karşısındakinin yerine koyarak, onun duygu ve düşüncelerini anlamak ve hissetmesi anlamına gelen kavram hangisidir?


Antipati

Empati

Sempati

Telepati

Merhamet


9.Soru

I) Deneyimleme  II) Değerlendirme   III) Eleştirme                    Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri sanat yapıtı ile izleyici arasındaki ilişkiyi tanımlar?


I

II

II - III

I - III

I - II - III


10.Soru

Aşırı ahlakçılığın en tipik savunucusu on dokuzuncu yüzyıl Rus yazarları kimdir?


Aleksandr Puşkin

Anton Çehov

Fyodor Dostoyevski

Leo Tolstoy

Maksim Gorki


11.Soru

Sanatı bir bilgi kaynağı olarak ele almanın kaç yolu bulunmaktadır ?


4

2

5

6

2


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi felsefi düşüncede sanat kuramlarından birisi değildir?


Öykünmecilik

Biçimcilik

Duyguculuk

Sezgicilik

Doğalcılık


13.Soru

On yedinci on sekizinci yüzyıl deneyimcilerinin deneye dayalı bilgi anlayışını estetikte göstermeye çalışarak sanatın temeline içsel duyuyu koyan filozof aşağıdakilerden hangisidir?


Frank Sibley

Alexander Nehamas

Guy Sircello

Francis Hutcheson

Charles Baudelaire


14.Soru

Sanatçılar, herhangi bir şeyin taklidini o şey hakkında herhangi bir bilgiye sahip olmadan yapabilen kişiler olduğu; sanatsal etkinliklerin de insanların dengesiz bir ruha ve dolayısıyla kötü bir karaktere sahip olmalarına yol açmasından ötürü zararlı şeyler olduğunu savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Platon

Aristo

Hegel

Marks

Schopenhauer


15.Soru

"......... adlı eserinde özellikle tragedyalar üzerine eğilen Aristoteles izleyiciler açısından katharsis adını verdiği bir görüş geliştirmiştir." ifadesinde yer alan boşluğa aşağıdakilerden hangisi uygundur?


Retorik

Şölen

Poetika

Mekanik

Politeia


16.Soru

Hangi felsefi düşünmede sanat kuramı diğerleri gibi sanatı basit bir şekilde tanımlamaz ?


Duyguculuk

İradecilik/İstenççilik

Biçimcilik

Sezgicilik

Öykünmecilik/Taklitçilik