Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Niteliksel derece özelliği kavramı aşağıdakilerden hangisi tarafından geliştirilmiştir?
Platon |
Kant |
Sircello |
Sibley |
Dickie |
Sircello turuncu bir kedi, yeşil tepeler, kırmızı bir araba ve turuncu bir gün batımı ile çamura bulanmış bir kedi, güneşin altında sararmış tepeler, cilasını kaybetmiş bir araba ve rengi solduktan sonraki gün batımını karşılaştırır. Bir tür deney yapmaktadır. Bu deney ona renklerin canlılıklarını kaybettiklerinde daha az güzel olduklarını hatta güzelliklerini hepten kaybettiklerini gösterir. Demek ki canlılık bir rengin güzel olmasında önemli bir role sahiptir. Canlılık ve renklerin güzelliği üzerine yaptığı bu araştırma Sircello’nun niteliksel derece özelliği (a property of qualitative degree) adını verdiği bir kavramı bulmasını sağlamıştır. Eğer bir nesne yüksek derecede niteliksel derece özelliği içeriyorsa bu nesnenin güzel olacağını iddia etmiştir.
2.Soru
Felsefi düşünme sanat kuramlarındaki en eski ve uzun süre etkili olmuş kuram aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
Biçimcilik |
Öykünmecilik/Taklitçilik |
Duyguculuk |
Sezgicilik |
İradecilik/İstenççilik |
En eski ve uzun süre etkili olmuş kuram öykünmecilik/taklitçilikdir.
3.Soru
Platon'a göre güzel ne anlama gelmektedir?
Güzel olan yalnızca güzel ideasıdır. |
Kavrama gücümüzü aşan bir şey güzel olamaz |
Evren ve doğayla yaşanan saf uyumun kendisidir |
Güzel, doğanın kendisidir |
Güzel, yaşama sanatıdır. |
Platon'a göre güzel olan yalnızca güzel ideasıdır. Güzel ideası dışında güzel olan her şey hep belirli bir açıdan, belirli bir zamanda güzeldir ya da bir başka şeyle karşılaştırıldığında güzeldir
4.Soru
Bir resim sergisinde yer alan eserlerin insan vücudunu sergilerken nasıl davranması gerektiği tartışılırken aslında neden söz edilmektedir?
Resim beden ilişkisi |
Beden Din ilişkisi |
Sanat etik ilişkisi |
Sanatçı birey ilişkisi |
Sanat varlık ilişkisi |
Burada konu edilen kavram "c" seçeneğinde yer almaktadır. Kitabımız, ahlaki yargılar ve sanatsal üretim konularının yanyana gelişini çevreleyen soruların hepsini "sanat etik ilişkisi" başlığında ele almış.
5.Soru
Aşağıdaki durumlardan hangisinde süreç içinde şekil alan nesne söz konusudur?
Ressamın zihninde tasarladıklarını tuvale aktarması. |
Bir koreografın bir müzik parçasından yola çıkarak hareketler tasarlaması ve bunları dansçılara öğretmesi |
Bir müzisyenin doğadaki bir sesten esinlenerek beste yapması. |
Bir yazarın gerçek bir olaydan esinlenerek bir roman yazması. |
Bir koreografın dansçıları yönlendirerek bizzat onlara hareket bulma olanağı sağlaması. |
Sanatçı çevresindeki, zihnindeki, deneyimlerindeki her türlü şeyden etkilenebilir. Bu başlangıç noktasıdır. Bir ses, bir gülümseme, bir kavram, bir eşya, yeni tanışılan bir kişi sanatçının yaratım nesnesi olabilir. Buna aynı zamanda esinlenilen nesne de diyebiliriz. Sanatçı bu nesneden yola çıkarak tasarlamaya başlayacaktır. Tasarlama aşaması da iki şekilde olabilir: Zihinde tasarladıktan sonra oluşturma ya da oluştururken (oluşturarak) tasarlama. Örnek vermek gerekirse; bir ressam zihninde tasarladıktan sonra bunu tuvaline aktarabilir ya da renklerle oynarken süreç içerisinde tasarlayabilir. Aynı şekilde, bir modern dans koreografı seçtiği bir müzik parçasına zihninde hareketler tasarlayarak daha sonra bu hareketleri dansçılarına öğretebilir ya da dansçılarını yönlendirerek bizzat onlara hareket bulmada olanak sağlayabilir yani hareketlerle oynarken süreç içerisinde tasarlayabilir. İlk durumda bir zihinsel tasarı nesnesi söz konusuyken ikinci durumda bir süreç içinde şekil alan nesne söz konusudur.
6.Soru
- “Mimetik Sanat Kuramı” aşağıdaki düşünürlerden hangisi ile başlamıştır?
Clive Bell |
Platon |
Leo Tolstoy |
Aristoteles |
Hegel |
Ele alabileceğimiz en eski ve uzun süre etkili olmuş kuram öykünmecilik/taklitçilik ya da Yunancadan kabul edildiği biçimiyle mimetik sanat kuramıdır. Bu kuram Platon’la birlikte başlamış ve onsekizinci yüzyıla kadar da önemini korumuştur. Sorunun doğru cevabı “Platon” seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi istenççiliği savunan Dewitt Parker’a göre sanatın sahip olduğu özelliklerdir?
Sanatın boyutsallığı |
Duyguların sanata karıştırılmaması |
Diğer sanat eserleri ile uyum |
Dilek ve arzuların cisimleşmesi |
Biçimsellik |
Parker’a göre sanat üç şeydir: 1) Dilek ve arzuların cisimleşmesi 2) Sanatın kamusallığını ortaya koyan dil 3) Hayal gücüyle dili birleştiren uyum. Doğru cevap D şıkkıdır.
8.Soru
I-Sanat daha çok bir edimdir. Yaratıcı, bilişsel ve tinsel bir edim.
II- Sanat, sanatçıların kendi imge ve sezgilerini ifadeye dönüştürdükleri bir bilgidir.
III- Sanatın gerçek işlevi dışavurumdur.
IV- Sanat bir farkındalıktır, şeylerin tekliğinin farkındalığı.
V-Sanatı gerçekten sanat yapan yani sanatın doğası, biçimsel unsurlar arasındaki ilişkidir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri sezgiciliğin sanat tanımına uyar?
Yalnız I |
Yalnız V |
I-II |
I-II-III |
I-II-III-IV |
V. seçenekte yer alan "Sanatı gerçekten sanat yapan yani sanatın doğası, biçimsel unsurlar arasındaki ilişkidir. " ifadesi biçimciliğin görüşünü yansıtmaktadır. Bu nedenle yanlıştır.
9.Soru
Disiplin olarak “Estetik” sözcüğünün en uygun karşılığı hangisidir?
Güzel |
Güzellik |
Güzellik Bilimi |
Sanat |
Sanat Felsefesi |
Estetiğin güzellik fenomenini incelediğini düşünen kimi filozoflara göre tam da bu nedenle “estetik” sözcüğü bu araştırma alanı için uygun düşmemektedir. Mademki söz konusu olan güzelin araştırılmasıdır, o hâlde bu disiplinin adının da bu duruma uygun olarak “güzellik bilimi” ya da “güzellik teorisi” gibi bir şey olması
gerekir.
10.Soru
Ahlaki kategorilerin sanata uygulanmasının uygunsuz olduğu, sanat eserlerinin yalnızca estetik ölçütlere göre değerlendirilmeleri gerektiği görüşünü savunan felsefi yaklaşım hangisidir?
Moralizm |
Otonomizm |
Kübizm |
Dadaizm |
Realizm |
Özerkçilik (otonomizm) ya da estetikçilik, ahlaki kategorilerin sanata uygulanmasının uygunsuz olduğu görüşündedir. Bu görüşe göre sanat eserleri yalnızca estetik ölçütlere göre değerlendirilmelidir.
11.Soru
I-Bu tür yapıtların pek çok kopyası ve gösterimi olabilir.
II-Sanatçının imzalı el yazması tahrip olsa bile yapıtın kendisi varlığını sürdürmeye devam eder.
III-Bu tür yapıtlar alınıp satılabilir ve sahibiyle birlikte yer değiştirebilir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri çoklu varlıkların özellikleridir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I-II |
II-III |
Klasik müzik ve edebiyata baktığımızda ise, bu tür eserleri çoklu varlıklar olarak değerlendiririz. Bu tür yapıtların pek çok kopyası ve gösterimi olabilir. Sanatçının imzalı el yazmasına ayrı bir değer verebiliriz ama şu bir gerçektir ki el yazması tahrip olsa bile yapıtın kendisi yok olmaz, varlığını sürdürmeye devam eder. III. seçenek ise tekil varlıkların özelliklerinden söz edilmektedir.
12.Soru
Arthur Danto'nun ünlü "Sanat Dünyası" makalesinde konu edindiği sanatçı ve eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Marcel Duchamp-Çeşme |
Andy Warhol-Brillo Kutuları |
Claes Oldenburg-Hamburger |
Andy Warhol-Campells konserve kutusu |
Marcel Duchamp-bisiklet tekerleği |
Andy Warhol-Brillo Kutuları
13.Soru
Sibley'in önerdiği ve eleştirmenlerin eserler hakkında yargı sunarken kullandığı yollar kaç tanedir?
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Kitabımızda Sibley'in önerdiği bu yollar "d" seçeneğinde belirtildiği gibi "7" olarak yer almıştır.
14.Soru
I) Tüm sanat yapıtlarının sahip olmadığı bir özelliği sıralaması II) Yalnızca sanat yapıtlarıyla sınırlandırılamayacak bir özellikler kümesi tanımlaması III) Sanatı tanımlayabilmek için kuram öne sürülmesi Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri bir sanat tanımının başarısız olmasının nedenidir?
I |
II |
I - II |
I - III |
I - II -III |
Bir sanat tanımının başarısız olmasının iki nedeni vardır: 1) Tüm sanat yapıtlarının sahip olmadığı bir özelliği sıralayarak, 2) Yalnızca sanat yapıtlarıyla sınırlandırılamayacak bir özellikler kümesi tanımlayarak. Doğru cevap C şıkkıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın bilgi ile olan ilişkisinde ele alınan konulardan değildir?
empatik inançlar |
deneyimsel bilgi |
ahlaki bilgi |
bilişsel uyarım |
soyut varlık |
soyut varlık
16.Soru
1940’ların ortalarında New York’ta ortaya çıkan, ressamların gerçek nesnelerin temsiline yer vermeden kendilerini sadece renk ve şekillerle ifade ettikleri sout sanat türü hangisidir?
Kübizm |
Dadaizm |
Süprematizm |
Soyut izlenimcilik |
Soyut dışavurumculuk |
Soyut dışavurumculuk (soyut ekspresyonizm) 1940’ların ortalarında New York’ta ortaya çıkan, ressamların gerçek nesnelerin temsiline yer vermeden kendilerini sadece renk ve şekillerle ifade ettikleri bir tür soyut sanattır. İlk Amerikan sanat
akımı olarak kabul edilip, sanat dünyasının merkezinin Paris’ten New York’a kaymasında etkili olmuştur.
17.Soru
Sanat eserinin varlığından söz edebilmek için aşağıdakilerden hangisinin bulunması zorunludur?
Ödül |
Eleştirmen |
Kuramcı |
İzleyici |
Yapımcı |
İlk söylenmesi gereken şey yapıtın mutlaka bir izleyici gerektirdiğidir. Sanatçının “kimseye göstermeyeceğim” niyetiyle yaratmaya girişebileceği olası yapıt bile örtük olarak bir izleyiciyi varsayar. Yapıtın ortaya çıkması için sanatçının varlığı ve etkinliği ne kadar gerekliyse yapıtın yaşam bulması, değerlendirilmesi ve yorumlanması için izleyicinin varlığı ve etkinliği de o kadar gereklidir. Sanat eseri, Townsend’in ifadesiyle, “görülmek için kendini sunan bir nesnedir.” Bir doğa manzarası
potansiyel olarak estetik niteliklere sahip olabilir ancak bu manzaranın estetik bir nesne olması için bakan birinin olması gerekir. Yani estetik, “insanların nesnelere tepki verme biçimiyle ilgilidir.”. Başka bir deyişle, sanat yapıtı ancak izleyicilerin vereceği tepkilerle “sanat yapıtı”na dönüşebilir.
18.Soru
"............... bir sanat eserinin estetik değerinin ahlaki değeriyle belirlendiği görüşüdür." cümlesindeki boşluğa aşağıdaki terimlerden hangisi gelmelidir?
Aşırı özerkçilik |
Aşırı ahlakçılık |
Aşırı etikçilik |
Etik |
Ahlak |
Aşırı ahlakçılık bir sanat eserinin estetik değerinin ahlaki değeriyle belirlendiği görüşüdür.
19.Soru
“Yeni Kurumsal Sanat Kuramı” adlı makaleyi hangi kuramcı yazmıştır?
Weitz |
Dickie |
Adorno |
Danto |
Dewey |
“Yeni Kurumsal Sanat Kuramı” adlı makaleyi "b" seçeneğinde yer alan "d"ickie" hazırlamıştır.
20.Soru
1940’ların ortalarında New York’ta ortaya çıkan, ressamların gerçek nesnelerin temsiline yer vermeden kendilerini sadece renk ve şekillerle ifade ettikleri soyut sanat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Soyut Süpramatizm |
Soyut Fütürizm |
Soyut Konstrüktivizm |
Soyut Ekspresyonizm (Soyut Dışavurumculuk) |
Soyut Kübizm |
Soyut ekspresyonizm (soyut dışavurumculuk), 1940’ların ortalarında NewYork’ta ortaya çıkan, ressamların gerçek nesnelerin temsiline yer vermeden kendilerini sadece renk ve şekillerle ifade ettikleri bir tür soyut sanattır. İlk Amerikan sanat akımı olarak kabul edilip, sanat dünyasının merkezinin Paris’ten New York’a kaymasında etkili olmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ