Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Hangi felsefeci de “güzel”i “hoş”tan diğer felsefeciler gibi benzer sebeplerle ayırmıştır ve hangi felsefeciye göre “hoş” duyusal bir öğedir ve nesnelere belirli bir ilgiyle ya da çıkarla yaklaşmamız sonucu oluşmaktadır ?


Herder

Rosenkranz

Hegel

Kant

Platon


2.Soru

Sanat eseri, hangi düşünürün ifadesiyle, “görülmek için kendini sunan bir nesnedir”?


Danto

Townsend

Derrida

Focuault

Read


3.Soru

Sibley, bir eleştirmenin verdiği yargılarla bir nesnedeki estetik özellikleri görmemizi sağladığını ve bunu yaparken yedi tane yoldan faydalandığını söylemektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu yedi yoldan biri değildir?


Estetik olan özelliklere işaret ederek

İnsanların görmelerini istediğimiz özellikleri dile getirerek

Estetik özelliklerle estetik-olmayan özellikler arasındaki bağlantıyı göstererek

Tezat, karşılaştırma ve anıları kullanarak

Benzetme ve metaforlar kullanarak


4.Soru

Ontoloji (varlıkbilim) genel olarak varlıkları, bu varlıkların ne tür birer varlık olduğunu araştıran alanın adıdır. Ontolojiyle uğraşan düşünürler gerçekliğin geniş bir haritasını sunarlar. Bu harita içerisine kimi zaman birbiriyle örtüşen kimi zaman da birbirinden bağımsız varlık türleri ya da kategorileri girer. Varlık kategorileri içerisinde aşağıdaki hangi seçeneklerde belirtilenler bulunur ?

I-) Fiziksel ve zihinsel varlıklar 

II-) Somut ve soyut varlıklar

III-) Görsel ve işitsel varlıklar

IV-) Tümel ve tikel varlıklar


I, II ve III

I, II ve IV

II ve III

I ve IV

II, III ve IV


5.Soru

Aristoteles hocası Platon’un sanatın kişinin ahlaki karakterinin gelişimini etkilemesi görüşüne katılmıştır. Ne var ki Aristoteles kişinin karakteri üzerindeki bu etkilenmenin olumsuz değil olumlu olduğunu iddia etmiştir. Poetika adlı eserinde özellikle tragedyalar üzerine eğilen Aristoteles izleyiciler açısından hangi ad verdiği bir görüş geliştirmiştir ?


Eidola

Doxa

Tekil varlıklar

Empatik inançlar

Katharsis 


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi "sanatın toplum içerisindeki ahlaki öneminin estetik değeri için zorunlu olduğuna vurgu yapan, sanatın insan yaşamında hizmet ettiği amaca göre tanımlanması gerektiğini" iddia eden görüştür?


Aşırı ahlakçılık

Ilımlı ahlakçılık

Estetikçilik 

Ilımlı Özerkçilik

Aşırı Özerkçilik 


7.Soru

Virginia Woolf’un Deniz Feneri adlı yapıtından elde edilen sempatiyle ilgili deneyimsel bilgi, sanatı bilgi kaynağı olarak ele alabilmenin olanaklı yollarından hangisine göndermektedir?  


Sanatın bilgi kategorilerini şekillendirmede rolünün olduğu öne sürülebilir. 

Sanat yapıtları ahlaklı etkinliğin örnekleri olarak değerlendirilebilir. 

Sanatın ahlaki yargılarla ve ahlaki bilgiyle alakalı olan deneyimlere hayali erişim sağlama gücü olduğu söylenebilir. 

Sanatın deneyimsel bilgi sağladığı da ileri sürülebilir. 

Sanat bilişsel ulaşım kaynağıdır. 


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi biçimciliğe göre bir şeyi sanat yapan özelliklerden değildir?


Renk

Şekil

Ses

Yapı

Tarihsel bağlamı


9.Soru

  • “Sanat insanlığın yaşamında nasıl bir amaca hizmet etmektedir?” sorusunu sormuş on dokuzuncu yüzyıl Rus yazar ve düşünürlerinden Leo Tolstoy aşağıda adı verilmiş sanat kuramlarından hangisinin temsilcilerinden sayılmıştır?


Duyguculuk

Biçimcilik

 Öykünmecilik

Sezgicilik

İradecilik


10.Soru

Verilmiş en eski bilgi tanımlarından biri olan "gerekçelendirilmiş doğru inanç" tanımı kime aittir?


Thales

Platon

Aristo

Herodot

Cicero


11.Soru

Bir şeyin sanat eseri olarak kabul edilmesi için gerekli görülen sanat kuramı, sanat tarihi bilinci, sanatçının niyeti, sanat yapıtları mirası gibi bağlamlara ve sanat eleştirmenleri, küratörler, organizatörler gibi bir çevreye karşılık gelen terim hangisidir?


Sanat Dünyası

Sanat Tarihçileri

Sanat Piyasası

Sanat Eleştirmenleri

Sanat Yönetmenleri


12.Soru

Estetik deneyimde ilgili nesneyle araya mesafe koymamak gerektiğini savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?


Biçimcilik

Bağlamcılık

Ahlakçılık

Duyumculuk

Akılcılık


13.Soru

Güzel olan yalnızca “Güzel İdeası”dır. Güzel İdeası dışında güzel olan her şey hep belirli bir açıdan, belirli bir zamanda güzeldir ya da bir başka şeyle karşılaştırıldığında güzeldir önermesinin sahibi kimdir?


Aristo

Platon

Plutarkos

Anaksimenes

Demokritos


14.Soru

Sanatsal etkinliklerin insanların dengesiz bir ruha ve dolayısıyla kötü bir karaktere sahip olmalarına yol açmasından ötürü zararlı şeyler olduğu fikrini dile getiren düşünür kimdir?


Hesiodos

Herodot

Thales

Aristo

Platon


15.Soru

Yirminci yüzyılın sonlarına doğru geliştirilen sanat tanımları sanatın özsel özelliklerini aramak yerine bağıntısal özelliklerini araştırmış ve bu doğrultuda sanatı karmaşık bağıntısal özellikler bütünü olarak tanımlamıştır. Sanatın bu şekilde hangi özelliklerine yönelim gerçekleşmiştir?


Dışsal özelliklerine

İçsel özelliklerine

Yan özelliklerine

Geçmiş özelliklerine

Gelecek özelliklerine


16.Soru

Güzelin araştırılmasını konu "güzellik bilimi", "güzel sanat felsefesi" ya da "güzellik teorisi" olarak adlandırılabilecek disiplin, on dokuzuncu yüzyıl Alman filozoflarından Hegel tarafından nasıl adlandırılmıştır?


kalligom

kallos

kalliologie

aesthetica

aisthanomai


17.Soru

“Bir eserin tarihsel bağlamı ya da eserin yaratıcısının hangi niyetle eseri yarattığının bir önemi yoktur. O¨nemli olan şeyler renk, şekil, çizgiler, ses, yapı, kalıp gibi biçimsel özelliklerdir. Bu görüş sanatı “anlamlı biçim” olarak tanımlar. “Anlamlı biçim” de bu sıraladığımız unsurlar gibi belirli unsurların özgün birlikteliğidir. Sanatı gerçekten sanat yapan yani sanatın doğası, bu unsurlar arasındaki ilişkidir. Bu görüşe göre çizgilerin ve renklerin birleşimi bir nesneyi sanat eseri yapar ve izleyici de ancak “anlamlı biçim” temelinde bir estetik deneyim yaşayabilir.” Bu ifadeler aşağıdaki sanat kuramlarından hangisinin içeriğiyle örtüşmektedir.


Sezgicilik

Öykünmecilik

 Biçimcilik

İradecilik

Taklitçilik


18.Soru

Hangi yüzyılla birlikte taklit kuramları yavaş yavaş etkisini yitirmeye başlamış, sanatçının nesnelere öykünmek yerine yaratıcılığının önemli olduğu, sanat etkinliğinin özgün yapıtlar üretmek olduğu iddiaları ağırlık kazanmıştır ?


Onbeşinci yüzyıl

Ondokuzuncu yüzyıl

Onsekizinci yüzyıl

Ondördüncü yüzyıl

Onaltıncı yüzyıl


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi soyut dışavurumculuğa ait değildir?


Akımın ilk temsilcisi George Dickie‘dir.

New York’da ortaya çıkmıştır.

1940’da Amerika’da başlamış bir akımdır.

Sadece renk ve şekillerin kullanıldığı bir akımdır.

Sanat dünyasının merkezini değiştirmiştir.


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanat ontolojisi alanının bir tanımı olabilir?


Sanatın bilgi ile olan ilişkisinin irdelendiği alan

Sanat yapıtlarının genel olarak varlıklar içerisindeki yerinin irdelendiği alan

Sanatın bilişsel değerinin olup olmadığının sorgulandığı alan

Sanatın bilişsel uyarım gücünün araştırılması

Sanatın kişinin ahlaki karakterinin gelişimini etkilemesi