Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatı bilgi kaynağı olarak ele alan ilk filozoflardan biridir?
Kant |
Descartes |
Sokrates |
Konfüçyüs |
Platon |
Sanatı bilgi kaynağı olarak ele alan ilk filozoflar Platon ve Aristoteles’tir.
2.Soru
Baudelaire'den alıntı yaparak güzeli bir "mutluluk vaadi" olrak tanımlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Sircello |
Ookerjee |
Frank Sibley |
Alexander Nehamas |
Aristoteles |
Nehamas’a göre güzel, bir “mutluluk vaadidir”. Bu ifadeyi Baudelaire’den almış olan Nehamas’a göre “mutluluk vaadi” şu anlama gelmektedir: Biz bir nesneyi bizi kendisiyle ve ilgili nesne ağıyla süre giden bir uğraşın içine çektiğinde güzel buluruz.
3.Soru
Ahlaki kategorilerin sanata uygulanmaması gerektiğini savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
ahlakçılık |
tip-örnek |
fiziksel varlıklar |
empatik inançlar |
özerkçilik |
özerkçilik
4.Soru
Bir sanat tanımının başarısız olmasının iki nedeninden biri hangisidir?
Tüm sanat yapıtlarının sahip olmadığı bir özelliği sıralamak |
Yaratıcısının zamana uygun eser üretmemesini öne sürmek |
Yeterli koşulları taşıyıp taşımadığını açıklamak |
Başka eseri kopya edip etmediğini tasdik etmek |
Hiçbiri |
Bir sanat tanımının başarısız olmasının iki nedeni vardır:
1) Tüm sanat yapıtlarının sahip olmadığı bir özelliği sıralayarak,
2) Yalnızca sanat yapıtlarıyla sınırlandırılamayacak bir özellikler kümesi tanımlayarak.
5.Soru
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi sanatın toplum içerisindeki ahlaki öneminin estetik değerler için zorunlu olduğuna vurgu yapan, aşırı ahlakçılığın tipik savunucularındandır?
Leo Tolstoy |
Oscar Wilde |
George Orwell |
James Joyce |
Turgenyev |
“Aşırı ahlakçılık bir sanat eserinin estetik değerinin ahlaki değeriyle belirlendiği görüşüdür.” Bu görüşün en uç savunulan şekli bütün estetik değerleri ahlaki değerlere indirger. Aşırı ahlakçılığın en tipik savunucusu on dokuzuncu yüzyıl Rus yazarlarından Leo Tolstoy’dur. Sanatın toplum içerisindeki ahlaki öneminin estetik değeri için zorunlu olduğuna vurgu yapan Tolstoy sanatın insan yaşamındaki hizmet ettiği amaca göre tanımlanması gerektiğini de iddia etmiştir. Doğru cevap A şıkkıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın etikle olan ilişkisinde ele alınan bir kuram ya da görüştür?
empatik inançlar |
özerkçilik |
tip-örnek |
soyut varlıklar |
fiziksel nesne |
özerkçilik
7.Soru
Sanatın göz yerine zihne hitap etmesi gerektiğini savunan Fransız/Amerikalı Dada sanatçısı kimdir?
Salvador Dali |
Jean Arp |
Marcel Duchamp |
Tristan Tzara |
Hugo Ball |
Marcel Duchamp (1887-1968) Fransız/Amerikalı bir Dada sanatçısıdır. Etkisini günümüzün çağdaş sanatçılarına kadar sürdürmüştür. Sanatın göz yerine zihne hitap etmesi gerektiğini savunmuştur. En çarpıcı üretimi hazır nesnelerdir. Bir nesne sanatçı onu o şekilde tasarladığı için sanat eseri olabilir.
8.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Taklit kuramlarında nesne, ilişkili olduğu ve biçimini aldığı daha temel nesnenin bir temsili olarak asıl nesneden ayrılır. |
Biçimci görüş sanatı “anlamlı biçim” olarak tanımlar. |
Sanat duyguculuğa göre ifadedir. İfade ise amaç, duygu ya da düşünceyi duyusal bir araçla ortaya koymaktır ve bunlar yine kendisini ifade eden ve başkalarıyla iletişimde olan tarafından deneyimlenir. |
Duygucu görüşün en önemli temsilcisi on dokuzuncu yüzyıl Rus yazar ve düşünürlerinden Leo Tolstoy’dur. |
İstenççiliği savunan Dewitt Parker’a göre, “anlamlı biçim”, “ifade”, “sezgi”, “duyguların iletişimi” gibi popüler sanat tanımları hatalı tanımlardır. |
Sezgici görüş hem biçimi hem de duyguyu reddeder. Sezgici düşünürlerden
Croce’ye göre örneğin, sanat fiziksel bir nesne ya da kamusal bir nesne değildir.
Sanat daha çok bir edimdir. Yaratıcı, bilişsel ve tinsel bir edim.
Kısaca sanat Croce’ye göre ifadedir. İfade ise amaç, duygu ya da düşünceyi duyusal bir araçla ortaya koymaktır ve bunlar yine kendisini ifade eden ve başkalarıyla iletişimde olan tarafından deneyimlenir. Bu anlamda lirik bir şiir, epik bir şiir
birer ifadedir; resimler, heykeller, mimari eserler birer ifadedir.
9.Soru
Estetik deneyim konusundaki iki yaygın görüş hangileridir?
Biçimcilik- Bağlamcılık |
Akılcılık-duygusallık |
Faydacılık-fedakarlık |
Yakınlık-uzaklık |
Yücelik-basitlik |
Estetik deneyim konusunda iki yaygın görüş bulunmaktadır. Bu görüşlerden
biri biçimcilik diğeri ise bağlamcılıktır.
10.Soru
1958 de yayımlanan "Art as Experience" (Deneyim olarak Sanat) adlı kitabı kim yazmıştır?
Immanuel Kant |
İsmail Tunalı |
James Joyce |
John Dewey |
Martin Heidegger |
Kitabımıza göre, "d" seçeneğinde yer alan "John Dewey" 1958 de yayımlanan "Art as Experience" (Deneyim olarak Sanat) adlı yapıtında estetik deneyim üzerinde durmuştur.
11.Soru
Duygucu görüşün en önemli temsilcisi kimdir?
Nikolay Gogol |
Leo Tolstoy |
Maksim Gorki |
Aleksander Puşkin |
İvan Turgenyev |
Duygucu görüşün en önemli temsilcisi on dokuzuncu yüzyıl Rus yazar ve düşünürlerinden Leo Tolstoy’dur.
12.Soru
- Aşağıdakilerden hangisi sanatta “yaratıcılık” teriminin bir tanımı sayılabilir?
Sanatçının bir sanat yapıtı ortaya koyması |
Zihinsel bir tasarının ortaya koyulması |
Daha önce varolan bir sanat yapıtının restore edilerek sergilenmesi |
Daha önce varolmayan bir şeyin ortaya çıkışı |
Belirli bir süreç içerisinde şekil alan bir nesnenin ortaya koyulması |
Sanatçı ile sanat yapıtı arasında kurulan özel ilişki yaratıcılıktır. Yaratıcılık kısaca ifade edilirse yeni bir şeyin yani daha önce varolmayan bir şeyin ortaya çıkması-dır. Sorunun doğru cevabı “daha önce varolmayan bir şeyin ortaya çıkışı” seçeneğidir.
13.Soru
Weitz ile Ziff’in ortak görüşü olarak adlandırılan sanat anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat anlamlı biçimdir |
Duyguların dışavurumudur |
Mimetik sanat kuramı |
Sanat bir edimdir |
Yeni sanat anlayışı |
Weitz ile Ziff’in ortak görüşü “yeni sanat anlayışı” olarak adlandırılabilir. Bu görüşe göre “insan yapımı olma” (insan eliyle yapılmış olma) özelliği de dâhil olmak üzere sanat yapıtı sınıfına giren üyelerin hiç bir ortak özelliği bulunmamaktadır.
14.Soru
Hangi yüzyıla geldiğimizde felsefeciler güzel problemini kavramsal çözümleme problemi olarak ele almaya başlamışlardır ?
Ondokuzuncu |
Onsekizinci |
Yirminci |
Onyedinci |
Onaltıncı |
Yirminci yüzyıla geldiğimizde felsefeciler güzel problemini kavramsal çözümleme problemi olarak ele almaya başlamışlardır. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
15.Soru
“Hoş, duyusal bir öğedir ve nesnelere belirli bir ilgiyle ya da çıkarla yaklaşmamız sonucu oluşmaktadır. Oysaki güzelde bir çıkarsızlık vardır” diyerek “güzel”i “hoş”tan ayıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Platon |
Aristoteles |
Kant |
Marks |
Sircello |
Alman felsefeci Kant ta “güzel”i “hoş”tan benzer sebeplerle ayırmıştır. Ona göre “hoş” duyusal bir öğedir ve nesnelere belirli bir ilgiyle ya da çıkarla yaklaşmamız sonucu oluşmaktadır. Oysaki güzelde bir çıkarsızlık vardır. Güzel olan hoşumuza gitse de bu hoşlanma kişisel olmayan, çıkar gütmeyen bir hoşlanmadır. Bir melodiyi çocukluğumuzla ilgili bir anıyı anımsattığı için hoş bulabiliriz. Bu tamamen bizimle ilgili bir durumdur ve dolayısıyla burada tartışacak hiçbir şey yoktur.
16.Soru
Sanat sanat içindir sloganı nasıl bir düşüncenin sloganıdır?
İzlenimcilik |
Aşırı özerkçilik |
Çağdaş düşünce |
Modernizm |
Aşırı ahlakçılık |
Aşırı özerkçiliğe göre sanatta yalnızca saf estetik özellikler açısından yaklaşılmalıdır. Buna göre sanatta ahlaki ya da toplumsal kimi değerler açısından yaklaşmak sanat yapıtlarını yalnış değerlendirmektir. Aşırı özerkçiliğin sloganı sanat sanat içindir sözüdür. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
A New Theory of Beauty (Yeni Bir Güzellik Kuramı) adlı yapıtında ağırlıklı olarak “renk güzelliği”ni araştırırak güzelin ilkelerinin bulunabileceğini iddia eden aşağıdakilerden hangisidir?
Sibley |
Hegel |
Schiller |
Sircello |
Kant |
1975’te yayımlanan A New Theory of Beauty (Yeni Bir Güzellik Kuramı) adlı yapıtında Sircello ağırlıklı olarak “renk güzelliği”ni araştırır. Bunun nedeni de güzelliğin esas olarak “dikkat çeken”, “göze çarpan”, “bilince işleyen” bir şey olduğu gerçeğidir. Sircello turuncu bir kedi, yeşil tepeler, kırmızı bir araba ve turuncu bir gün batımı ile çamura bulanmış bir kedi, güneşin altında sararmış tepeler, cilasını kaybetmiş bir araba ve rengi solduktan sonraki gün batımını karşılaştırır. Bir tür deney yapmaktadır. Bu deney ona renklerin canlılıklarını kaybettiklerinde daha az güzel olduklarını hatta güzelliklerini hepten kaybettiklerini gösterir. Demek ki canlılık bir rengin güzel olmasında önemli bir role sahiptir.
18.Soru
Hangi felsefeciye göre hiç bir özellik kendi başına, genel olarak güzel değildir ve belirli bir nesneye uygulandığında ancak güzel olabilir ?
Kant |
Herder |
Hegel |
Platon |
Sircello |
Sircello’ya göre hiç bir özellik kendi başına, genel olarak güzel değildir. Belirli bir nesneye uygulandığında ancak güzel olabilir. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
19.Soru
I. Sezgicilik
II. Duyguculuk
III. Biçimcilik
IV. İradecilik
V. Faydacılık
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri felsefi düşünmede sanat kuramları arasında sayılamaz?
Yalnız IV |
Yalnız V |
I, II ve IV |
IV ve V |
III, IV ve V |
Felsefi düşünmede sanat kuramları; Öykünmecilik, Sezgicilik, Duyguculuk, Biçimcilik ve İradecilik'tir. Faydacılık diye bir kuramdan bahsedilemez.
20.Soru
"... kavramı birbirine hepsinde ortak olan tek bir özellikle değil örtüşen benzerlikler dizisiyle bağlanabilen şeyler için kullanılan bir kavramdır."
Yukarıdaki cümlede "..." olarak belirtilen yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Açıklık |
Kapalılık |
Aile benzerliği |
Kurumsal sanat |
Bağıntısal özellikler |
Aile benzerliği kavramı birbirine hepsinde ortak olan tek bir özellikle değil örtüşen benzerlikler dizisiyle bağlanabilen şeyler için kullanılan bir kavramdır. Wittgenstein bu kavramı açıklamak için “oyun” kavramını kullanır. Buna göre top oyunları, kart oyunları, olimpiyat oyunları, tahta üzerinde oynanan oyunlar gibi pek çok farklı oyun vardır ve bu oyunların hiçbiri ortak tek bir özelliğe sahip değildir. Hepsi de örtüşen benzerliklerle birbirine bağlıdır. Kimi oyunlar eğlendirir, kimilerinde kazanma ya da kaybetme yoktur vb.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ