Estetik ve Sanat Felsefesi Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yaşlılık döneminde Platon "güzel" kavramını hangi bağlamda araştırmıştır?
ahlak bağlamında |
yararlılık, işlevsellik bağlamında |
ontolojik bağlamda |
sayı ve ölçü bağlamında |
epistemolojik bağlamda |
sayı ve ölçü bağlamında
2.Soru
I- Sanat yapıtlarınınn ontolojik statüsü sopaların, taşların, mermer parçalarının statüsünden daha az ya da daha çok karmaşık değildir.
II-Bir besteci bir müzik parçasını herhangi bir şekilde kağıda dökmeden yalnızca "kafasının içinde" yaratabilir.
III-Sanat yapıtını görebilmek için kesinlikle hayal gücü gerekir.
IV-Somut olarak elimde tutarak okumağa başladığım roman "Çalıkuşu" romanının bir örneğidir.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri "hayali varlık görüşü" ile ilgilidir?
Yalnız I |
Yalnız IV |
I-II |
II-III |
III-IV |
İngiliz felsefeci Collingwood (1889-1943), Sanatın İlkeleri (1938) adlı eserinde hayali varlık görüşü adı verilen bir görüşü ortaya koyar. Ona göre sanat yapıtlarının yaratılmalarında hayal gücü şarttır. Üstelik bu şart yeterli bile olabilir. Sanat yapıtını görebilmek için kesinlikle hayal gücü gerekir. Bu hayal gücü
örneğin, duyulan sesleri tamamlayabilir ya da düzeltebilir ve eğer gürültü varsa bu gürültüyü duyulan seslerden ayırabilir.
3.Soru
Bir duvarın üzerine bir nur düşer. O nur duvarın değildir. Duvar o nuru aksettiren bir ayna gibidir. Güzellerde görülen güzellik de onların değildir. Muvakkat bir zaman için onlara lutf edilmiş olan ilahi güzelliktir... Bütün güzellikler, kudretler, güçler, faziletler ve ma’rifetler hep güzellik güneşinden, yani Haktan’dır. O güneşten ötelerden, bu tarafa gelmiş vurmuştur. O güneşin ışığı yıldızlar gibi geri döner. Ve vurduğu flu beden duvarını terk eder, çekilir gider. Güneflin ışığı çekilip güneşe geri gidince, her beden duvarı karanlık ve simsiyah kalır
Ortaçağ islam düşüncesini yansıtan bu görüşler aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir.
Mevlana |
İbn Sina |
Farabi |
İbn Rüşt |
El Kindi |
Yukarıdaki ifadeler Mevlana’nın güzellik ile ilgili düşüncelerini yansıtmaktadır.
4.Soru
Aristoteles’in sanatlar sınıflamasında en üstün yeri hangisi alır?
Destan |
Komedi |
Ritim |
Harmoni (uyum,düzen, ahenk) |
Tragedya |
Aristoteles’in sanatlar sınıflamasında en üstün yeri tragedya alır. Tragedya, belli bir ahlaki duyarlılığı olan, olup bitmiş, başı ve sonu belli, belli bir uzunluğu olan,sanatsal bir dile sahip soylu bir eylemi taklit eder.
5.Soru
Croce'nin sanat ve estetik düşüncesi ile ilgili hangi ifade yanlıştır?
Sanat yarar gözetici bir etkinlik değildir. |
Seziş veya içe doğuş olarak sanat kuramsaldır. |
Sanat ahlaksal bir etkinlik değildir. |
Sanat istenç sonucu ve iyi niyetten doğmadığı için ahlaki alanın dışındadır. |
Sanatın ahlaksal olanın ötesinde olması sanatçının ahlak alanının dışında olduğu anlamına gelir. |
Sanatın ahlaksal olanın ötesinde olması sanatçının ahlak alanının dışında olduğu anlamına gelmez.
Aksine, Croce’ye göre, bir insan olarak sanatçı ahlaki bütünlü¤ü olan ve ahlaki sorumluluğa sahip bir kişi olmak zorundadır.
6.Soru
Adorno'nun en saf sanat olarak gördüğü hangisidir?
Resim |
Heykel |
Şiir |
Müzik |
Seramik |
Adorno’ya göre, sanat, belli kültürel bağlama dayansa da, sosyal ve kavramsal özgürlük sunar. Çünkü sanat, doğrudan sosyal dünyaya gönderme yapmaksızın kendi anlam yapılarını geliştirir. Bu yönüyle her tür toplumsal yasa ve kuvvetten bağımsızdır. Adorno, bu anlamda müziği, doğrudan dünya ile ilişkili olmadığı için en saf sanat olarak görür.
7.Soru
Yalnızca güzeli değil başka pek çok değeri de araştıran estetiğe Kant'ın kattığı değer aşağıdakilerden hangisidir?
Dengeli |
Güçlü |
Narin |
Yüce |
Çocuksu |
Felsefe tarihinden yaptığımız bu saptamalar estetiğin alanının günümüzde de
“güzel” ile sınırlandırılmış olduğu izlenimini doğurabilir. Ancak pek çok başka kavramı, değeri de araştırır. Örneğin günümüze yakın bir örnek olarak Frank Sibley’in (1959) “estetik özellikler” listesini verebiliriz. Bu listede “dengeli”, “sakin”, “güçlü”, “narin”, “duygusal”, “zarif” ve “gösterişli” gibi özellikler bulunmaktadır. Bu terimler genellikle farklı bağlamlarda da kullanılabilen terimlerdir. Buradan da anlaşılacağı üzere gündelik yaşamımızda kullana geldiğimiz pek çok terimin, en azından Sibley gibi kimi düşünürlere göre, estetik bir boyutu vardır. Bununla birlikte Kant, “güzel”i incelediği gibi “yüce”yi de estetik alan içerisine dahil etmiştir. Schiller, “hoş”, “çekici”, “soylu”, “duyusal” ve “çocuksuyu” estetik değer olarak görür. Hegel’in öğrencisi olan Rosenkranz da “çirkinliği” estetik alana katmıştır (Tunalı 1989: 16). Tüm bu örneklerden anlaşılacağı üzere estetiğin alanını yalnızca “güzel” ile sınırlandırmak estetiğin alanını gereksiz ve haksız yere daraltmaktır.
8.Soru
Zorunlu Varlık ile evren arasında söz konusu olan varlık veren varlık verilen ilişkisi tek tek güzellerin güzelliğinin açıklanmasında da aynı şekilde geçerlidir. Bir başka deyişle, Kendisi Mutlak Güzel ve iyi olan Tanrı’dan meydana gelecek her şeyin, O’nun varlığına uygun olarak, güzel, iyi ve yetkin olacağı kabul edilmiştir.
Bu ifadeler aşağıdakilerden hangisine karşılık gelmektedir?
Sokrates öncesi estetik anlayış |
Antik Yunan estetiği |
Ortaçağ estetiği |
Ortaçağ İslam estetiği |
Gotik dönem estetiği |
Bu ifadeler Ortaçağ İslam estetiğini açıklamaktadır.
9.Soru
Tanrı-evren ilişkisine dayanarak Tanrı ile evrendeki güzelliklerin açıklanması, hangi kuramın kullanılması ile kendini gösterir?
Estetik değer |
Sudûr kuramı |
Taklit kuramı |
Güzel kuramı |
Skolastik felsefe |
Tanrı-evren ilişkisine dayanarak Tanrı ile evrendeki güzelliklerin açıklanması, sudûr kuramın kullanılması ile kendini gösterir.
10.Soru
‘Sanatların ve sanat eserlerinin amacı sadece estetik hoşlanma veya haz yaratmak değil aynı zamanda ahlaki bir değer yaratmak ve seyircisini ahlaki bir süreçten geçirmektir. Ona göre, özel olarak şiir sanatı genel olarak tüm sanatlar varlıklarını insan doğasında bulunan iki temel nedene borçludurlar. Bunlardan birincisi insanda doğuştan var olan taklit içtepisi ikinci temel neden ise taklit ürünleri karşısında duyulan hoşlanmadır. Poetika adlı eserinde Filozof, bu düşüncelerini katharsis kavramıyla tamamlar.’ Yukardaki ifadelerde aşağdaki düşünürlerden hangisinin görüşlerinden bahsedilmektedir.
Platon |
Anaksimandros |
Aristotales |
Herakleitos |
Thales |
Bahsedilen düşünceler Aristotalesin sanat anlayışını yansıtmaktadır.
11.Soru
Hangi düşünür Orta Çağ İslam filozoflarındandır?
Platon |
Aristoteles |
Plotinus |
Farabi |
Derrida |
Farabi
12.Soru
Nietzsche, hangi yapıtında eski Yunan tanrılarından Apollon ve Dionysos’un özelliklerinden hareketle, sanatın gelişiminin birbirini tamamlayan iki temel dürtüye dayandırarak savunur?
Böyle Buyurdu Zerdüşt |
Deccal |
Ecce Homo |
Tragedyanın Doğuşu |
Saf Aklın Eleştirisi |
Nietzsche,Tragedyanın Doğuşu adlı yapıtında eski Yunan tanrılarından Apollon ve Dionysos’un özelliklerinden hareketle, sanatın gelişiminin birbirini tamamlayan iki temel dürtüye dayandırarak savunur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın etikle olan ilişkisinin araştırılması sırasında ortaya çıkabilecek bir sorudur?
Nasıl olur da tipler zaman ve mekân içinde olmamalarına rağmen (zaman ve mekân içinde olan) somut örnekleriyle aynı özellikleri paylaşabilirler? |
Nasıl olur da soyut bir nesne bir saat sürebilir ya da yumuşak seslidir? |
Şiddeti savunan sanat yapıtlarına maruz kalmak izleyicisini ahlaken bozar mı? |
Aynı sanat yapıtı pek çok farklı insan tarafından nasıl olur da deneyimlenebilir ve tartışılabilir? |
Bir sanat yapıtı ne tür bir şeydir? |
Sanatın etikle olan ilişkisi araştırılırken ortaya çıkan kimi sorular şunlardır: “Etik açıdan şüpheli olan (örneğin şiddeti savunan) sanat yapıtlarına maruz kalmak izleyicisini ahlaken bozar mı?”; “Bazı sanat yapıtlarının etik açıdan kötü olmaları sansürlenmelerini gerektirir mi?”; Sanat yapıtlarını (filmleri renklendirmeme yükümlülüğü gibi) belirli şekillerde koruma anlamında ahlaki yükümlülüklerimiz var mıdır?”; “Estetik yargılarla ahlaki yargılar arasında (nesnel ya da öznel olmaları gibi) yapısal bir paralellik var mıdır?”; “Sanat yapıtlarının etik kusur ya da üstünlükleri aynı zamanda onlardaki estetik kusur ya da üstünlükler midir?” (Gaut 2005:431-432). Sorunun doğu cevabı “Şiddeti savunan sanat yapıtlarına maruz kalmak izleyicisini ahlaken bozar mı?” seçeneğidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Heidegger’in savunduğu görüşlerden biri değildir?
Sanat yapıtının kökeni sorunu onun özü sorunuyla ilgilidir. |
Sanat yapıtı içimizdeki duygunun dışavurumudur. |
Gerçek sanat, sanat yapıtının nesnel yönünde görülebilir. |
Sanat hakikati sanat yapıtında gerçekleştirir. |
Sanat yapıtı şeylerin gerçek varlığını, onların hakikatini bildirir. |
Sanat yapıtı içimizdeki duygunun dışavurumudur görüşü, Heidegger’in savunduğu görüşlerden biri değildir.
15.Soru
''Sanatçı tarafından yaratılan/üretilen sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği duyuşsal etkilenmeyi ifade eder.'' Bu cümle aşağıdakilerden hangi seçeneğin açıklamasıdır?
Estetik |
Taklit |
Öykü |
Katharsis |
Poetika |
Katharsis sanatçı tarafından yaratılan/üretilen sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği duyuşsal etkilenmeyi ifade eder.
16.Soru
- Güzel, doğru ve uygun orantılıdır.
- Güzel, mutlak ve tözsel bir varlıktır.
- Güzel sevginin nesnesi, onun yöneldiği şeydir.
- Güzel tüm güzelliklerin ondan pay aldığı bir varlıktır.
- Güzel, tek tek şeylerde güzel olandır.
Yukarıda verilen ifadelerden hangileri Platon'un güzellik anlayışının özelliklerindendir?
I, II, III, IV, V |
IV ve V |
I ve V |
I, II, III, IV |
Yalnız II |
Platon’un çeşitli dönemdeki yazılarında güzeli doğru ve uygun orantı, mutlak ve her şeyin ondan pay aldığı tözsel bir varlık ve sevginin nesnesi olarak tanımladığını hatırlayacaksınız. Ancak Platon hiçbir zaman güzeli tek tek şeylerin güzelliği olarak tanımlamamıştır.
17.Soru
Platon’un diyaloglar şeklinde yazdığı çoğu eserde ana konuşmacı kimdir ?
Aristoteles |
Hippias |
Sokrates |
Descartes |
Hegel |
Platon’un diyaloglar şeklinde yazdığı çoğu eserde ana konuşmacı Sokrates’tir. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in sanat kuramında yer alan bir görüş değildir?
Sanatın görevi acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan arındırmaktır. |
Sanatsal etkinlik salt estetik değerle ilişkili değildir aynı zamanda ahlaki değerle de ilişkilidir. |
Sanat toplum içindir ve tüm toplumsal olguların irdelenmesini gerektirir. |
Sanatsal değer sadece doğada olanın olduğu gibi aktarılmasıyla ortaya çıkar. |
Sanat genel olan üstüne bilgi üretir. |
Sanatsal değer sadece doğada olanın olduğu gibi aktarılmasıyla ortaya çıkar görüşü, Aristoteles’in sanat kuramında yer alan bir görüş değildir.
19.Soru
Orta Çağdaki yedili sanat sınıflandırmasında aşağıdakilerden hangi konu yer almaz?
Gramer |
Resim |
Retorik |
Aritmetik |
Müzik |
Orta Çağdaki yedili sanat sınıflandırmasında gramer, mantık, retorik, aritmetik, geometri, astronomi ve müzik konuları almıştır.
20.Soru
Dionysosçu sanatın bireyin mistik bir duyguyla kendini ortadan kaldırarak nesnel sanatı yarattığını söyleyen düşünür hangisidir?
Hegel |
Nietzsche |
Heidegger |
Platon |
Hume |
Nietzsche’ye göre Apolloncu sanat bireyselliğin sınırlarını koruyarak taklitçi ve benzetmeci bir sanat üretir. Dionysosçu sanat ise bireyin mistik bir duyguyla kendini ortadan kaldırarak nesnel sanatı yaratır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ