Estetik ve Sanat Felsefesi Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Alman idealizminin önde gelen üç düşünürü hangi seçenekte doğru olarak sunulmuştur?
Kant, Shelling ve Hegel |
Fichte, Shelling ve Hegel |
Fichte, Kant ve Hegel |
Fichte, Shelling ve Kant |
Schiller, Shelling ve Hegel |
Fichte, Shelling ve Hegel
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marksizmin temel savlarından biridir?
Tarihsel materyalizm |
Yansıtmacı |
Sezgici |
İradeci |
Duygusallık |
Marks’ın sanat ve estetik konusundaki görüşleri onun tarihsel materyalizm görüşüyle doğrudan ilişkilidir.
3.Soru
Apolloncu sanat bireyselliğin sınırlarını koruyarak taklitçi ve benzetmeci bir sanat üretir. Dionysosçu sanat ise bireyin mistik bir duyguyla kendini ortadan kaldırarak nesnel sanatı yaratır ifadesi hangi düşünüre aittir?
İmmanuel Kant |
Friedrich Schiller |
Friedrich Schelling |
Friedrich Nietzsche |
Arthur Schophenhauer |
Nietzsche’ye göre Apolloncu sanat bireyselliğin sınırlarını koruyarak taklitçi ve benzetmeci bir sanat üretir. Dionysosçu sanat ise bireyin mistik bir duyguyla kendini ortadan kaldırarak nesnel sanatı yaratır.
4.Soru
Hegel’in, Tin’in dışa vurumu olarak gördüğü sanat anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Tin İngilizcede Geist sözcüğünün karşılığıdır. |
Tin sadece insan zihnini ifade etmektedir. |
Tin’in tüm metinlerdeki karşılığı zihindir. |
Tin subjektif ve objektif olmak üzere iki şekilde karşımıza çıkar. |
Objektif tin bireysel psikolojik yaşamın tamamını kapsar. |
Almanca Geist sözcüğünün karşılığı olan Tin, kimi metinlerde Zihin (Mind), kimi metinlerde de Ruh (Spirit) olarak karşılanmaktadır. Hegel felsefesinde Tin, genel anlamda insan zihnini ve onun ürettiklerini ifade eder. Bu anlamda Tin, doğanın karşıtıdır. Tin, subjektif tin ve objektif tin olmak üzere iki şekilde kendini gösterir. Subjektif tin bireysel psikolojik yaşamın tamamını kapsar.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefi düşünmede karşımıza çıkan temel sanat kuramlarından biri değildir?
Öykünmecilik |
Biçimcilik |
Duyguculuk |
Sezgicilik |
Anlamdaşçılık |
Anlamdaşçılık bu kavramlrdan biri değildir. Beşinci kavram istenççilik olmalıdır.
6.Soru
Bir şeyin sanat eseri olarak kabul edilmesi için gerekli görülen sanat kuramı, sanat tarihi bilinci, sanatçının niyeti, sanat yapıtları mirası gibi bağlamlara ve sanat eleştirmenleri, küratörler, organizatörler gibi bir çevreye karşılık gelen terim hangisidir?
Sergi |
Sanat dünyası |
Sanat tarihi |
Müze |
Müzayede |
Sanat dünyası; bir şeyin sanat eseri olarak kabul edilmesi için gerekli görülen
sanat kuramı, sanat tarihi bilinci, sanatçının niyeti, sanat yapıtları mirası gibi
bağlamlara ve sanat eleştirmenleri, küratörler, organizatörler gibi bir çevreye karşılık gelen bir terimdir.
7.Soru
Aşağıdaki verilen eserlerden hangisinde Platon, sanatın doğası, toplumdaki ve insan hayatındaki yeri üzerine çözümlemelerde bulunarak kendi metafizik ve ontolojik kuramı çerçevesinde “Sanat nedir?” sorusuna yanıt aramıştır?
Şölen |
Büyük Hippias |
Devlet |
Poetika |
Estetik |
Platon, Devlet adlı eserinde sanatın doğası, toplumdaki ve insan hayatındaki yeri üzerine çözümlemelerde bulunarak kendi metafizik ve ontolojik kuramı çerçevesinde “Sanat nedir?” sorusuna yanıt aramıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat ontolojisi içerisinde sorulan bir sorudur?
sanat yapıtları fiziksel nesneler midir? |
sanat yapıtlarının bilişsel değeri var mıdır? |
sanat bilginin kaynaklarından biri olabilir mi? |
sanat yapıtlarının ahlaki içeriğinden söz edilebilir mi? |
sanat deneyimsel bilgi üretir mi? |
sanat yapıtları fiziksel nesneler midir?
9.Soru
"Aristoteles’in (M.Ö. 384-322) estetik ve sanat felsefesi üzerine görüşleri onun çeşitli eserlerinde yer almaktadır. Bunlardan doğrudan sanatla ilişkili olanı şiir üzerine açıklamalarının yer aldığı ........... adlı eseridir. ............’nın en önemli özelliği Platon’un Devlet’inde ortaya koyduğu şiir eleştirisine bir karşı cevap içermesidir."
Yukarıda boş bırakılan yerde sözü geçen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Poetika |
Hippias |
Şölen |
Devlet |
İtiraflar |
Aristoteles’in (M.Ö. 384-322) estetik ve sanat felsefesi üzerine görüşleri onun çeşitli eserlerinde yer almaktadır. Bunlardan doğrudan sanatla ilişkili olanı şiir üzerine açıklamalarının yer aldığı Poetika adlı eseridir. Poetika’nın en önemli özelliği Platon’un Devlet’inde ortaya koyduğu şiir eleştirisine bir karşı cevap içermesidir.
10.Soru
Sanatın bilgi ile olan ilişkisinin irdelendiği alana ne ad verilir?
Sanat Ontolojisi |
Sanat Felsefesi |
Sanat Psikolojisi |
Sanat Epistemolojisi |
Sanat Sosyolojisi |
Sanatın bilgi ile olan ilişkisinin irdelendiği alana genel olarak sanat epistemolojisi adı verilir
11.Soru
Aristoteles, güzellik kavramını psikolojik bakımdan ele alarak ............... kavramıyla sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği etkiyi açıklamaya çalışır.
değer |
mimesis |
osmosis |
katharsis |
ahlak |
Aristoteles, güzellik kavramını psikolojik bakımdan ele alarak katharsis kavramıyla sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği etkiyi açıklamaya çalışır.
12.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Augustinus’un güzellik anlayışını yansıtır?
Güzel, birlik, oran ve düzene dayanır. |
Gerçeklikten uzak yalanlar içeren sanat, insanı kandırmayı hedefler. |
Acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan arındırır. |
Güzele, mantıksal yolla ulaşır. |
Güzel, sayısal olarak asla temellendirilemez. |
Augustinus’a göre, güzel dıştan gelen bir şey değildir çünkü güzele esas olan birlik varlığa da esastır ve tek tek cisimler ve canlılar tam da bu yüzden gerçekte oldukları derecede güzeldirler.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sokrates’in ‘Büyük Hippias’ eserinde güzel ile ilgili tartıştığı konulardan birisi değildir?
Hiçbir kimseye çirkin görünmeyen şeylerin güzel olduğu |
Birbirine uygun olan şeylerin güzel olduğu |
Yararlı ve kullanışlı olan şeylerin güzel olduğu |
Görme ve işitme yoluyla haz veren şeylerin güzel olduğu |
Karşılıksız algılamayla haz veren şeylerin güzel olduğu |
Karşılıksız alğılama sonucunda haz veren şeylerin güzel olduğu düşüncesi Kant’a aittir.
14.Soru
Sanatın bilgi ile olan ilişkisinin irdelendiği alana ne ad verilir?
Sanatta etik |
Sanat epistemolojisi |
Sanat ontolojisi |
Deneyimsel bilgi |
Sanat tarihi |
Sanatın bilgi ile olan ilişkisinin irdelendiği alana genel olarak sanat epistemolojisi adı verilir.
15.Soru
Martin Heidegger göre, aşağıdakilerden hangisi insan için tek belirli olan ölümlü olduğunu bilmesidir ve insanın kendi varoluşsal varlığının farkına varmasında uyarıcı etkisi olan duygulardan değildir?
Kuşku |
Kaygı |
Hastalık |
Merak |
İç sıkıntı |
İnsan için tek belirli olan ölümlü olduğunu bilmesidir ve bu yüzden de insan ‘kaygı’, ‘iç sıkıntısı’, ‘merak’ ve ‘kuşku’ içindedir. Tüm bu duygular insanın kendi varoluşsal varlığının farkına varmasında uyarıcı etkisi görürler.
16.Soru
Beğeni Ölçütü Üzerine isimli eserinde beğeni yargısının genel geçerliğini tartışan İngiliz deneyimciliğine bağlı düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Locke |
Nietzsche |
Hume |
Kant |
Hegel |
David Hume (1711-1776) İngiliz deneyimci felsefenin önde gelen filozoflarından biridir. Hume’un felsefi gelişiminde, özellikle ahlak kuramında, Hutcheson’un etkisi derindir. Hume, beğeni yargısının kaynağının içsel olduğunu savunmakla birlikte, genel geçer bir beğeni ölçütü olup olmadığını araştırmaktan da geri kalmaz. Gerçekten
de, “Beğeni Ölçütü Üzerine” adlı çalışmasının ana konusu budur.
17.Soru
- Aşağıdakilerden hangisi St. Augustinus’un güzel kuramının temel prensiplerinden sayılabilir?
Estetik deneyim |
Estetik görü |
Aklın ve Bir’in deneyimlenmesi |
Güzelin sanatlarda, eylem ve pratiklerde bulunabileceği görüşü |
Birlik, sayı, eşitlik |
St. Augustinus (354-430) Orta Çağ Hıristiyan felsefesinin önde gelen filozoflarından biridir. Çalışmalarının tümünü incelediğimizde Augustinus’un güzel kuramının birlik, sayı, eşitlik, oran ve düzen kavramları üzerine kurulu olduğunu görmekteyiz. Gençlik yıllarında kaleme aldığı İtiraflar adlı eserinde bu konunun o zamanlar ilgisini çektiğini belirtir. Bunlardan dolayı sorunun doğru cevabı “birlik, sayı, eşitlik” seçeneğidir.
18.Soru
“Hutcheson, estetik hazzın insandaki …………..……… aracılığıyla ortaya çıktığını savunan düşünürlerden biridir.”
Boş bırakılan yere aşağıdaki sözcüklerden hangisinin getirilmesi doğru olur?
Güzellik |
Duyarlılık |
Psikoloji |
İç duyu |
Algı |
Hutcheson, estetik hazzın insandaki “iç duyu” aracılığıyla ortaya çıktığını savunan düşünürlerden biridir. Güzellik hazzı, bu iç duyu yardımıyla bilginin, aklın ve deneyimin herhangi bir katkısı olmadan; kişisel ilgiden ve yarardan uzak; doğrudan ve zorunlu olarak elde edilir.
19.Soru
Farabi (870-950), İbn Sina (980-1037) ve İbn Rüşd (1126-1198) gibi İslam filozoflarının estetik anlayışları üzerinde aşağıdakilerden hangisi etkili olmuştur?
Hristiyanlık |
Antik Yunan felsefesi |
Roma hukuku |
Kavimler göçü |
Çok tanrılı dinler |
Antik Yunan felsefesi
20.Soru
Schiller hakkında verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
Bir yandan Kantçı estetiği yorumlayıp açımlamaya çalışırken öte yandan kendine özgü bir yöntemle güzel kavramını politiğin kavramının; estetiği de özgürlüğün önüne koyarak zamanının politik ve ahlaki eleştirisini yapar. |
Schiller’in temel sorusu, teknoloji ile sezgi, zihin ile duygu arasındaki bölünme ve çatışmayla fakirleşen insanın birey durumunun nasıl geliştirilip zenginleştirileceğini araştırmaktır. |
Schiller’e göre güzel kavramı sadece estetik bir kavramdır. |
Schiller’e göre, insanlık ve medeniyet doğa durumu, teknik durum ve ahlaki durum olmak üzere sırasıyla üç temel aşamadan geçer. |
Schiller’in güzel anlayışı onun psikoloji kuramının çatısını oluşturan “dürtü” kavramı üzerine kuruludur. |
Schiller’in güzel anlayışı onun psikoloji kuramının çatısını oluşturan “dürtü” kavramı üzerine kuruludur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ