Estetik ve Sanat Felsefesi Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
''Sahip olduğu dini ve metafiziksel temelden hareketle salt bağlamsal bir yaklaşımla İslam sanatını anlamaya çalışmak onun duyuşsal estetik değerini görmemizi engeller. Ona göre, bir sanat eserinin estetik değerini anlamak için ille de onu üretenin zihninden neler geçtiğini bilmemiz gerekmez.'' Yukarıdaki sözün sahibi aşağıdaki hangi kişiye aittir?
Oliver Leaman |
İbn Sina |
Mevlana |
El Kindi |
Farabi |
Oliver Leaman'a göre, sahip olduğu dini ve metafiziksel temelden hareketle salt bağlamsal bir yaklaşımla İslam sanatını anlamaya çalışmak onun duyuşsal estetik değerini görmemizi engeller. Ona göre, bir sanat eserinin estetik değerini anlamak için ille de onu üretenin zihninden neler geçtiğini bilmemiz gerekmez.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dabney Townsend’e göre varolan üç estetik yargıdan birisidir?
Değer biçen estetik yargılar |
Karşılaştırmalı yargılar, |
Bireysel yargılar |
Estetik terim kullanan yargılar |
Estetik terim kullanmayan estetik yargılar |
Debney Townsend’e göre üç tür estetik yargı vardır: Karşılaştırmalı yargılar, mutlak yargılar ve estetik deneyim
3.Soru
Aşağıdaki kuramcılardan hangisi 18. yüzyıl estetiği söz konusu olduğunda ilk akla gelenlerdendir?
Aristoteles |
Derrida |
Focuault |
Kant |
Borges |
Kant
4.Soru
Dewey'in estetik görüşünün merkezinde ne vardır?
deneyim |
bilgi |
sezgi |
varoluş |
DAsein |
Di¤er birçok çalışmasında oldu¤u gibi, ‘deneyim’ kavramı Dewey’in estetik görüşünün merkezinde yer alır. Ona göre, her deneyimin bir birliği, bütünlüğü, devamlılığı ve onu diğerlerinden ayıran belli bir niteli¤i vardır. David Hume gibi deneyimci filozofların duyumculuğuna karşı çıkan Dewey, artistik yaratmada önemli rol oynayan duyu deneyiminin geçmiş deneyimlerden kopuk salt fiziksel nitelikleri içermediğini, aksine, bu niteliklere anlamını veren, sanatsal ifade sürecinde bir araya gelen anlam zenginli¤i oldu¤unu savunur.
5.Soru
- Güzel, birlik, oran ve düzene dayanır.
- Gerçeklikten uzak yalanlar içeren sanat, insanı kandırmayı hedefler.
- Güzel, sayısal olarak temellendirilebilir.
- Güzele ilahi aydınlanma yoluyla ulaşılır.
- Güzel, onu görenin bilişsel yapısı tarafından belirlenir.
Yukarıda verilen ifadelerden hangileri Augustinus’un güzellik anlayışını yansıtmaktadır?
I, III, IV, V |
I, II, III |
IV ve V |
I, II, V |
I, II, III, IV, V |
Augustinus’nin güzel kuramında güzel kavramı sayı, birlik, oran ve düzen kavramlarıyla açıklanmış ve temellendirilmiştir. Güzel onu algılayanın bilişsel yapısı tarafından belirlenir. Yalnız bununla Augustinus güzelin göreceliğini savunmaz. Güzel Tanrı’nın birliğinden pay aldığından ve güzel Tanrı’nın ilahi aydınlatması sayesinde insan bilincine sunulduğundan nesnel ve mutlaktır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi estetik sözcüğünü kullanan ilk düşünürdür?
Nietzsche |
Baumgarten |
Hume |
Kant |
Schelling |
On sekizinci yüzyıl aynı zamanda “estetik” sözcüğünün ortaya çıktığı dönemdir. Baumgarten, estetik sözcüğünü ilk kullanan düşünür olarak Estetik adlı çalışmasında bu kavramın felsefenin bir dalı olarak özerkliğini, sınırlarını ve içeriğini ortaya koymaya çalışmıştır.
7.Soru
Beğeni yargısının kaynağını içsel olarak kabul etmekle birlikte, genel geçer bir beğeni ölçütü olup olmadığını da araştırmış; Beğeni Ölçütü Üzerine adlı çalışmayı ortaya koymuş düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Hutcheson |
Schophenhauer |
Hume |
Nietzsche |
Kant |
Hume, beğeni yargısının kaynağının içsel olduğunu savunmakla birlikte, genel geçer bir beğeni ölçütü olup olmadığını araştırmaktan da geri kalmaz. Gerçekten de, “Beğeni Ölçütü Üzerine” adlı çalışmasının ana konusu budur. Sorunun doğru cevabı “Hume” seçeneğidir.
8.Soru
Leo Tolstoy 19. yüzyılda savunucusu olduğu görüş hangisidir?
Özerkçilik |
Aşırı Özerkçilik |
Özerkçilik |
Ilımlı Ahlakçılık |
Aşırı Ahlakçılık |
Bir sanat eserinin estetik değerinin ahlaki değeriyle belirlendiği görüşü aşırı ahlakçılık olarak kabul edilir. Bu görüşün en tipik savunucusu Tolstoy'dur. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Genel olarak varlıkları, bu varlıkların ne tür birer varlık olduğunu araştıran alanın adıdır. Sanat yapıtının genel varlıklar içerisindeki yerinin irdelendiği bir alandır. Bu alanın en temel sorusu “Bir sanat yapıtı ne tür bir varlıktır?; Sanat yapıtları fiziksel nesneler midir?; Sanat yapıtları ideal türler midir?; Sanat yapıtları hayali varlıklar mıdır?; Sanat yapıtları sanatçının ya da izleyicinin zihinsel ha^lleriyle nasıl bir ilişki içindedir?; Sanat yapıtlarının fiziksel nesnelerle nasıl bir ilişkisi vardır? gibi sorular ile ilgilenen alan aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat Felsefesi |
Sanat Ontolojisi |
Sanat Epistemolojisi |
Kültür Felsefesi |
Sanat Sosyolojisi |
Ontoloji (varlıkbilim) genel olarak varlıkları, bu varlıkların ne tür birer varlık olduğunu araştıran alanın adıdır.
10.Soru
Kant'ın estetik alanıyla ilgili temel eseri hangisidir?
Salt Aklın Eleştirisi |
Pratik Aklın Eleştirisi |
Sanat ve Oyun |
Yargı Gücünün Eleştirisi |
Varlık ve Zaman |
Yargı Gücünün Eleştirisi
11.Soru
Baumgarten’a göre estetik kaç adet unsuru içeren bir alandır ?
5 |
2 |
3 |
6 |
4 |
Baumgarten’a göre estetik öyle bir alandır ki hem bir bilgi ve mantık kuramını
hem de bir sanat kuramını içerir. Bu üç unsur onun Estetik adı eserinin giriş paragrafında yaptığı tanımda açıkça görülür. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
12.Soru
Sağ elin yukarıya doğru, sol elin de aşağıya doğru açık olması neyi temsil eder?
İnsandan alıp Tanrı’ya vermeyi temsil eder. |
Güzel'den alıp Tanrıya vermeyi temsil eder. |
Tanrı’dan alıp güzele vermeyi temsil eder. |
Tanrı’yı ve toprağı temsil eder. |
Tanrı’dan alıp insanlara vermeyi temsil eder |
Tanrı’dan alıp insanlara vermeyi temsil eder
13.Soru
Hangi filozofa göre güzel kavramı sadece estetik bir kavram değil, aynı zamanda ontolojik, varoluşsal ve psikolojik bir kavram olarak insan yaşamında merkezi bir
öneme sahiptir ?
Hutcheson |
Schiller |
Hume |
Hegel |
Schopenhauer |
Schiller’e göre güzel kavramı sadece estetik bir kavram değil, aynı zamanda ontolojik, varoluşsal ve psikolojik bir kavram olarak insan yaşamında merkezi bir
öneme sahiptir. Dolayısıyla cevap B şıkkıdır.
14.Soru
“Objektif doğa ile subjektif zihin arasındaki çelişki ancak sanat alanında çözülebildiği için sanat felsefenin yegâne aracı veya aletidir” diyen düşünür kimdir?
Kant |
Schiller |
Hegel |
Schelling |
Schopenhauer |
Schelling’in amacı objektif doğa ile sübjektif zihnin nihai hareket ettirici ilkelerinin özdeş olduğunu göstererek Kant felsefesinde var olan doğa ile özgürlük arasındaki ayrımı ortadan kaldırmaktır. Estetik yaratmada ben kendini bilinçsiz üretiminde tanır. Bu nedenle, kuramsal ve ahlaki olanın aksine, estetik çatışma tam bir ahenkle ortaya çıkar. Sanat, felsefenin aracı veya aletidir çünkü “başka bir yerde çözülemeyen, mutlak bir çelişki dâhide çözülmektedir” (Schelling, 1978: 230). Felsefecinin sadece soyut olarak kavradığı ben’in birliği sanat eserinde somut biçimde kendini açığa vurur. Böylece, güzellik ile doğruluk özsel veya ideal olarak birlik olmuş olur.
Schelling'e göre objektif doğa ile subjektif zihin arasındaki çelişki ancak sanat alanında çözülebildiği için sanat felsefenin yegâne aracı veya aletidir.
15.Soru
Kantçı estetiği yorumlayıp açımlamaya çalışırken; kendine özgü bir yöntemle güzel kavramını özgürlük kavramının, estetiği de politiğin önüne koyarak zamanının politik ve ahlaki eleştirisini yapmış düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Alexander Gottlieb Baumgarten |
Immanuel Kant |
Friedrich Schiller |
Robin George Collingwood |
Monroe Beardsley |
Alman romantizminin önde gelen temsilcilerinden olan Friedrich Schiller (1759- 1805) edebiyat, şiir, oyun yazarlığı ve estetik alanındaki çalışmalarıyla bilinir. Onun, estetik ve estetik eğitim konusundaki görüşlerinin yer aldığı İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar adlı eseri güzelin felsefi çözümlemesini; sanat ve kültür ile ilişkisini ve bu ilişkinin insanın estetik eğitimi üzerine etkisini araştırır. Schiller’in ileri sürdüğü düşüncelerin çoğu kendisinin de açıkça ifade ettiği gibi Kant’ın Yargı Gücünün Eleştirisi’nin etkisi altında kalınarak yazılmıştır. Schiller bir yandan Kantçı estetiği yorumlayıp açımlamaya çalışırken öte yandan kendine özgü bir yöntemle güzel kavramını özgürlük kavramının; estetiği de politiğin önüne koyarak zamanının politik ve ahlaki eleştirisini yapar. Schiller’in temel sorusu, doğa ile akıl, duygu ile akıl arasındaki bölünme ve çatışmayla fakirleşen insanın birey durumunun nasıl geliştirilip zenginleştirileceğini araştırmaktır. O, insanın politik evrimi sorununu bir insan eğitimi sorunu olarak görür. Sorunun doğru cevabı “Friedrich Schiller” seçeneğidir.
16.Soru
“Dünyada olmayanın, yokluğun, hiçliğin şimdi kılınması” cümlesi Sartre’ın hangi kavramıyla doğrudan ilişkilidir?
Özgürlük kuramı |
Fenomenoloji |
Kuşbakışı bilinç |
Sorumluluk |
İmgelem kuramı |
Sartre’ın varoluşçu fenomenolojik estetiği onun imge kuramında ve özgürlük ontolojisinde yatar. Bu bakımdan imgelem dünyaya farklı bir şekilde yönelmenin yoludur. Dünyada olmayanın, yokluğun, hiçliğin şimdi kılınmasıdır. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Platon Şölen diyaloğunda aynı zamanda özellikle modern estetik ve sanat felsefesinde de yer alan hangi konuyu işlemiştir?
yaratıcılık |
ontolojik güzellik |
öznel ve nesnel güzellik |
ruhsal güzellik |
ahlaki güzellik |
öznel ve nesnel güzellik
18.Soru
Sartre'a göre aşağıdakilerden hangisi dünyayı açma işlevini diğer sanat türlerinden daha başarılı yapar?
Şiir |
Şarkı |
Resim |
Düzyazı |
Heykel |
Sartre tüm sanatlar arasında genel olarak edebiyata, özel olarak da düzyazıya önem verir. Ona göre, şiir ve resim düzyazı kadar etkili bir şekilde dünyayı bildirmez veya açmaz. Sartre’a göre düzyazı dünyayı açma işlevini diğer sanat türlerinden daha başarılı yapar.
19.Soru
Plotinus, güzel olan şeylerin güzelliklerini kendilerinden mi, yoksa bir başka varlıktan mı aldıkları sorusunun yanıtını ararken kaç çeşit güzel olduğunu tespit etmiştir ?
5 |
6 |
2 |
4 |
3 |
Plotinus, güzel olan şeylerin güzelliklerini kendilerinden mi, yoksa bir başka varlıktan mı aldıkları sorusunun yanıtını ararken iki çeşit güzel olduğunu tespit etmiştir. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
20.Soru
Sibley'in “estetik özellikler” listesi oluşturma girişimlerinin boş bir çaba olduğunu savunan düşünür kimdir?
Cohen |
Goldman |
Sircello |
Guyer |
Plotinos |
Kitabımıza göre doğru yanıt "a" seçeneğindedir, çünkü Sibley'in “estetik özellikler” listesi oluşturma girişimlerinin boş bir çaba olduğunu savunan düşünür Ted Cohen'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ