Estetik ve Sanat Felsefesi Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 19 Soru1.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi genel felsefi çizgi açısından Arthur Schophenhauer’in Kant ile olan bir farklılığını ortaya koymuştur?
Sanatın kendi dışında bir değerinin olmadığının kabul edilmesi |
Güzelin sanat eserinde var olduğunun savunulması |
Sanatı eğlence aracı olarak görmenin bir çeşit barbarlık sayılması |
“Hakiki olan şey idea’dır” görüşünün benimsenmesi |
İdeanın bilgisine varmanın mümkün kabul edilmesi |
Arthur Schophenhauer (1788-1860), genel felsefi çizgisi açısından Kantçı bir yaklaşım ortaya koymasına karşın aynı zamanda önemli Kant eleştirmenlerinden biridir. Kant’ın aksine, Schophenhauer duyu deneyiminin ötesinde olanın, yani kendinde şeyin bilinebileceğini savunarak Platoncu idea ile Kantçı kendinde şeyi özdeşleştirir. Kant’a göre kendinde şeyin bilgisi insanın bilgi sınırlarını aşmasına karşın, Schopenhauer’a göre ideanın bilgisine varmak mümkündür. Ancak, ideaların bilgisine doğrudan ulaşılmaz bunun için bir aracı gerekir. Bu araç derin düşünme ve sanat eseridir. Gerçekliğin bilgisine, “kişinin birey olarak kendini unutması; bilincin, saf, isteksiz, zamansız, bütün ilişkilerden bağımsız bir bilgi öznesi olmaya yükselmesi” ile ulaşılır (Schophenhauer, 2005:149). Bu bilgiler doğrultusunda sorunun doğru cevabı “İdeanın bilgisine varmanın mümkün kabul edilmesi” seçeneğidir.
2.Soru
Estetik anlayışının temeline özneyi ve öznede yer alan "iç duyu" kavramını koyan kuramcı hangisidir?
Hutcheson |
Hume |
Schiller |
Kant |
Hegel |
Hutcheson
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Huctheson'un estetik anlayışı kaynağına ilişkin görüşlerinden biridir?
Estetik haz iç duyu aracılığıyla elde edilir. |
Aklın ve deneyimin katkıları aracılığıyla elde edilir. |
Kişisel ilgiden ve yarardan elde edilir. |
Karşılaştırmalı ilişkiden elde edilir. |
Nedenlerden veya nesnenin yararından ortaya çıkar. |
Francis Hutcheson (1694-1746/7), etik ve estetik yargıların duyguya bağlı olduğunu savunan ilk düşünürlerden biridir. Hutcheson’un güzellik görüşünün ana ilkesi onun “güzellik, bizde ortaya çıkan idealdir” ifadesinde yatar. Estetik haz ‘iç duyu’ aracılığıyla elde edilir. Bu duyu, beş duyu aracılığıyla elde ettiğimiz uyarıcılara dayansa da onlardan tamamen farklıdır. Çünkü, estetik duyunun nesnesi insanın yapısında var olan belli dış objelerden hoşlanmayla ortaya çıkan hazdır. Bu nedenle, güzellik nesnelerdeki bir nitelik de¤il, nesneleri algılayanın belli duyumlarla elde ettiği hazza karşılık gelir. Bizde var olan ‘iç duyu’ yardımıyla güzellik hazzı bilginin, aklın ve deneyimin herhangi bir katkısı olmadan; kişisel ilgiden ve yarardan uzak; doğrudan ya da aracısız; zorunlu olarak elde edilir. Diğer canlılarda olmayan bu yüksek algılama gücünde haz, “herhangi bir ilkeler bilgisinden, karşılaştırmalı ilişkiden, nedenlerden veya nesnenin yararından değil; güzellik ideasıyla birlikte hemen zihnimizde ortaya çıkar. Hiçbir doğru bilgi de bu güzellik hazzını artırmaz. ...Dahası, güzellik ve uyum ideaları, diğer duyum ideaları gibi, zorunlu ve aracısız olarak bize hoş gelirler” (Hutcheson, 1973:36). Doğru yanıt A'dır.
4.Soru
Bir sanat yapıtının ontolojik statüsünün doğadaki herhangi bir varlıktan farksız olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Tekil varlık kuramı |
Tip-örnek kuramı |
Fiziksel nesne görüşü |
Soyut varlıklar görüşü |
Soyut varlıklar görüşü |
Fiziksel nesne görüşünü savunanlara göre sanat yapıtlarının ontolojik statü açısından taş ve sopa gibi nesneler gibi ele alınmıştır.
5.Soru
Salt Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi ve Yargı Gücünün Eleştirisi gibi yapıtlarıyla tanınan ünlü Alman düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Nietzsche |
Schiller |
Schelling |
Kant |
Hegel |
Immanuel Kant’ın (1724-1804) başyapıtlarından olan Salt Aklın Eleştirisi (1781), Pratik Aklın Eleştirisi (1788) ve Yargı Gücünün Eleştirisi (1790) üç farklı ana problemin çözümüne odaklanır.
6.Soru
Schophenhauer’ın “Sanatın nesnesi ideadır”’ görüşüne göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Schophenhauer’a göre ideanın bilgisine ancak filozof ulaşabilir. |
Schophenhauer, gerçekliğin bilgisini edinmede metafiziğe önemli bir rol yükler. |
Schophenhauer, ideaları bilme yeteneğinin tüm insanlarda dereceli olarak var olduğunu kabul eder. |
Schophenhauer’a göre sanat bir taklittir. |
Schophenhauer, tüm eserlerinde sadece sanatla ilgilenir. |
Schopenhauer, ideaları bilme yeteneğinin tüm insanlarda dereceli olarak var olduğunu kabul eder. Çünkü böyle bir yetenek olmasaydı sanatçıların hoşlandığı gibi diğer insanların sanat yapıtlarından hoşlanması, güzele ve yüceye karşı bir duyarlılık göstermeleri mümkün olmazdı. Görüldüğü gibi, Schopenhauer kendi metafiziğinde gerçekliğin bilgisini edinmede sanata merkezi bir rol yükler. Ona göre, tüm sanatların amacı algılanabilir ve kavranabilir ideanın canlandırılması ve diğer insanlara iletilmesidir. Estetik bilginin kaynağı da sanat eseri yoluyla aktarılan idealardır. Schophenhauer sanatın taklit olduğu görüşüne karşıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sokrates’in görüşleriyle Platon’un gençlik görüşleri arasında çoğu noktalarda benzerlik bulunmasının nedenlerinden birisi değildir?
Platon’un Sokrates’in çağdaşı olması |
İkisinin de Antik çağın en popüler düşünürü olması |
Sokrates ve Platon arasındaki hoca-öğrenci ilişkisini |
Sokrates’in görüşlerini öğrencisi Platon’un kaleme alması |
Platon’un diyaloglar şeklinde yazdığı çoğu eserde ana konuşmacının Sokrates olması |
Antik Çağ felsefesi üzerine bilgisi olan hemen hemen her felsefe öğrencisi Sokrates, Platon ve Aristoteles arasındaki hoca-öğrenci ilişkisini bilir. Bilindiği gibi, Sokrates’in kendisi bir eser yazmamış, onun görüşlerini öğrencisi Platon kaleme alarak ölümsüzleşmesini sağlamıştır. Platon’un diyaloglar şeklinde yazdığı çoğu eserde ana konuşmacı Sokrates’tir. Bu nedenle, felsefe tarihçileri Sokrates’in etkisinin açıkça belli olduğu Platon’un bu gençlik dönemi yazılarının ne ölçüde kendisine ait olduğu konusunda tereddütlüdürler. Sokrates’in görüşleriyle Platon’un görüşleri arasında çoğu noktalarda benzerlik bulunmasının nedenlerinden biri de budur.
8.Soru
Aristoteles’in sanatlar sınıflamasında en üstün yeri alan hangisidir?
Heykel |
Resim |
Müzik |
Dans |
Tragedya |
Aristoteles’in sanatlar sınıflamasında en üstün yeri tragedya alır.
9.Soru
Güzelliğin nesneye değil, insan yapısına bağlı olarak belli durumda ortaya çıkan bir haz olduğu konusunda hemfikir olan iki düşünür aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Hume ve Hegel |
Hume ve Hutcheson |
Fichte ve Shelling |
Kant ve Hume |
Kant ve Hutcheson |
Hume ve Hutcheson güzelliğin nesneye değil, insan yapısına bağlı olarak belli durumda ortaya çıkan bir haz olduğu konusunda hemfikir olmuştur. Doğru cevap B şıkkıdır.
10.Soru
Aristoteles 'in Poetika adlı eserinde, sanatçı tarafından yaratılan/üretilen sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği duyuşsal etkilenmeyi ifade eder, dediği terim aşağıdakilerden hangisidir?
Bilinçaltı |
Estetik bakış |
Empati |
Mimesis |
Katharsis |
Aristoteles 'in Poetika adlı eserinde, katharsis: sanatçı tarafından yaratılan/üretilen sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği duyuşsal etkilenmeyi ifade etmektedir.
11.Soru
Aşağıdaki sanat türlerinden hangisi çoklu varlıklardandır?
Resim |
Heykel |
Enstalasyon sanatı |
Müzik |
Baskı resim |
Klasik müzik ve edebiyatı çoklu varlıklar olarak değerlendiririz. Çünkü bu tür yapıtların pek çok kopyası ve gösterimi olabilir. Doğru cevap D şıkkıdır.
12.Soru
Seçeneklerden hangisi estetik konusunu doğrudan ele alan düşünürler arasında yer almaz?
John Locke |
Francis Hutcheson |
İmmanuel Kant |
Friedrich Schiller |
David Hume |
İngiliz deneyimciliğinin önde gelen düşünürlerinden John Locke estetik konusuyla ilgilenmemiş olmakla birlikte, onun genel bilgi kuramı Hutcheson aracılığıyla bu dönemin estetik yaklaşımında etkili olmuştur.
13.Soru
"Picasso’nun ............ adlı savaş karşıtı tablosuna yalnızca Kübik stilde yapılmış bir eserin çizgileri ve renkleri olarak bakmak estetik ilginin merkezinde bulunan bir unsuru hiçe saymaktır." cümlesinde yer alan boşlukta Picasso'nun hangi eserinden bahsedilmektedir?
Guernica |
Ağlayan Kadın |
Dorian Gray’in Portresi |
Atomik Leda |
Yıldızlı Gece |
Picasso’nun Guernica adlı savaş karşıtı tablosuna yalnızca Kübik stilde yapılmış bir eserin çizgileri ve renkleri olarak bakmak estetik ilginin merkezinde bulunan bir unsuru hiçe saymaktır.
14.Soru
"Estetik haz belli bir ilgiye veya çıkara değil, insanın iç duyusuna veya duygusuna dayanmakta olup, doğrudan ve aracısız algılama sonucu ortaya çıkar." savı hangi akımdan düşünürlere aittir?
Dışavurumcular |
İzlenimciler |
Deneyimciler |
Gerçekçiler |
Gerçeküstücüler |
Tüm deneyimci düşünürlere göre estetik haz belli bir ilgiye veya çıkara değil, insanın iç duyusuna veya duygusuna dayanmakta olup, doğrudan ve aracısız algılama sonucu ortaya çıkar.
15.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Adorno’nun sanatsal eser ile toplumsal yapı ilişkisinde savunduğu görüşü en doğru biçimde yansıtır?
Burjuva toplumunda sanat gelişir, ama tamamen burjuva kültürünü onaylar. |
Sanat, toplumsal ilişkiden bağımsız olarak gelişir. |
Özerk sanat ait olduğu toplumu hem onar, hem de eleştirir. |
Gelişmiş kapitalist toplumlarda sanatın özerkliği yoktur. |
Burjuva toplumunda sanat kendi formunu koruyamaz. |
Özerk sanat ait olduğu toplumu hem onar, hem de eleştirir ifadesi, Adorno’nun sanatsal eser ile toplumsal yapı ilişkisinde savunduğu görüşü en doğru biçimde yansıtır.
16.Soru
Nesnel ve evrensel olarak geçerli deneysel yargılarda bulunmanın apriori koşullarını sorgulamış düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
John Locke |
Francis Hutcheson |
David Hume |
Alexander Gottlieb Baumgarten |
Immanuel Kant |
Immanuel Kant’ın (1724-1804) başyapıtlarından olan Salt Aklın Eleştirisi (1781), Pratik Aklın Eleştirisi (1788) ve Yargı Gücünün Eleştirisi (1790) üç farklı ana problemin çözümüne odaklanır. Bunlardan birincisi, nesnel ve evrensel olarak geçerli deneysel yargılarda bulunmanın apriori koşullarını sorgular. Bu sorgulamada Kant, zaman ve mekânı duyumun yani nesnelerin, olgu ve olayların bizi nasıl etkilediğinin apriori koşulları olarak görür. Aklın kategorileri olan nitelik, nicelik, ilişki ve modalite de yargıda bulunmanın apriori koşullarıdır. Yani, biz nesneleri zaman ve mekân içerisinde algılar, onlara ilişkin yargılarımızı da bu kategoriler aracılığıyla ortaya koyarız. Kant, Pratik Aklın Eleştirisi’nde ise evrensel ahlaki yargılarda bulunmanın apriori koşullarını sorgular. Yaşlılık dönemi eserlerinden olan Yargı Gücünün Eleştirisi ise estetik konusuyla ilgilidir. Kant, bu eserinde hazza dayanan yargılarımızın apriori koşullarının olup olmadığı sorusunu araştırır. Yargı Gücünün Eleştirisi bugünkü anlamda felsefi estetiğin temel eseri olarak kabul edilir. Bu bilgiler ışığında sorunun doğru cevabı “Immanuel Kant” seçeneğidir.
17.Soru
“Objektif doğa ile subjektif zihin arasındaki çelişki ancak sanat alanında çözülebildiği için sanat felsefenin yegâne aracı veya aletidir” diyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Schelling |
Schiller |
Kant |
Hegel |
Hume |
Schelling’e göre objektif doğa ile subjektif zihin arasındaki çelişki ancak sanat alanında çözülebildiği için sanat felsefenin yegâne aracı veya aletidir. Schelling’e göre sanatın kendi dışında bir değeri yoktur. Sanatı bir zevk veya eğlence aracı olarak görmek bir çeşit barbarlıktır. Ya da onda bir piyasa değeri aramak salt ekonomik bakışı yansıtır. Sanattan bilimsel bir bilgi de edinmek mümkün değildir. Bir sanat eserinin fiziksel veya kimyasal çözümlemesi onun sanat eseri olmasıyla ilgili bir şey söylemez. Bilinçli ve bilinçsiz arasındaki etkileşim belli bir yasaya veya ilkeye bağlı olarak açıklanamayacak bir şey üretir. Bu nedenle estetik, bilimin veya felsefenin açıklayamayacağından daha fazla bir şey söyler. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Alman idealizminin önde gelen üç düşünürü doğru olarak verilmiştir?
Fichte, Shelling ve Hegel |
Fichte, Shelling ve Baumgarten |
Shelling, Hegel ve Hume |
Hume, Fichte ve Hegel |
Hegel, Shelling ve Hutcheson |
Fichte, Shelling ve Hegel Alman idealizminin önde gelen üç düşünürü olarak kabul edilmektedir. Doğru cevap A şıkkıdır.
19.Soru
“Bir sanat yapıtı ne tür bir varlıktır?” sorusu hangi disiplinin temel uğraşıdır?
Sanat Sosyolojisi |
Sanat Eleştirisi |
Sanat Epistemolojisi |
Sanat Ontolojisi |
Sanat Tarihi |
Kitabımız, “Bir sanat yapıtı ne tür bir varlıktır?” sorusunu doğrudan ontolojiyla yani "d" seçeneğinde yer alan "sanat ontolojisi" kavramıyla ilişkilendirmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ