Estetik ve Sanat Felsefesi Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Lev Nikolayeviç Tolstoy'un estetik üzerine görüşlerini ortaya koyduğu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat Ne zaman Doğdu? |
Sanat Kimin İçindir? |
Sanat Nerede? |
Sanat Toplum İçin midir? |
Sanat Nedir? |
Lev Nikolayeviç Tolstoy (1828-1910) estetik üzerine görüşlerini Sanat Nedir? adlı eserinde ortaya koymuştur.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kant'ın, Salt Aklın Eleştirisi isimli eserinde güzelliği ele alarak incelediği dört kategoriden birisi değildir?
Nicelik |
İlişki |
Nitelik |
Modalite |
Arzu |
Kant, bu çözümlemeyi Salt Akl›n Elefltirisi adlı eserinde vermiş olduğu yargı tablosundaki dört kategoriye, (nitelik, nicelik, ilişki, ve modalite) dayanarak yapar. Arzu bu kategorilerden birisi değildir.
3.Soru
Sanatı zanaat temelli gördüğünü "Sanat yapılması gereken şeye ilişkin doğru bilgidir" ve "Sanat, yapılacak şeylere ilişkin yapma ve düşünme ilkesidir" şeklinde iki ünlü cümlesiyle ifade eden filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Plotinus |
Aquinas |
Platon |
Aristoteles |
Thales |
Sanatı zanaat temelli gördüğünü "Sanat yapılması gereken şeye ilişkin doğru bilgidir" ve "Sanat, yapılacak şeylere ilişkin yapma ve düşünme ilkesidir" şeklinde iki ünlü cümlesiyle ifade eden filozof Aquinas'tır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Posner’ın roman okumanın ahlaki ya da politik sonuçlarının olabileceğini inkâr edip hangi örnekleri göstermez?
Reşat Nuri Güntekin’in Çalıkuşu |
George Orwell’in Hayvan Çiftliği |
George Orwell’in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört |
Dostoyevski’nin Ecinniler |
Turgenyev’in Babalar ve Oğulları |
Posner, roman okumanın ahlaki ya da politik sonuçlarının olabileceğini inkâr etmemiştir. Bu konuda pek çok örnek gösterir. Bunlar Turgenyev’in Babalar ve Oğulları, George Orwell’in Hayvan Çiftliği, George Orwell’in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört’ü, Dostoyevski’nin Ecinniler’i gibi.
5.Soru
Kant, felsefi estetiğin temel eserlerinden biri olan Yargı Gücünün Elefltirisi’nde estetik yargıda genel geçer ve apriori ilkelerin olup olmadığını araştırır. Aşağıdakilerden hangisi onun apriori kabul ettiği ilkelerden birisidir?
Amaçsallık |
Anlama gücü |
Yargı gücü |
Özgürlük |
Sanat |
Kant Apriori ilkeleri; Yasallık, Amaçsallık ve son amaç şeklinde belirlemiştir
6.Soru
Merleau-Ponty'e göre resim sanatı neyi ortaya koyar, ne ile ilgilidir?
Merleau-Ponty'e göre resim sanatı neyi ortaya koyar, ne ile ilgilidir?
Güzellik |
Hakikat |
Taklit |
İdeal |
İşlevsel |
Merleau-Ponty’e göre resim taklit değildir. Resim sanatı güzellikle ilgili değil hakikatle ilgilidir. Hakikati görüşe sunarak hakikat hakkında bilgi verir.
7.Soru
Fichte, Shelling ve Hegel’in ortak yönleri nedir?
Özgürlük-zorunluluk problemini felsefi çalışmaların merkezine koymuş olmaları |
Alman realizmini geliştirmeye çalışmaları |
İnsan arasındaki mizah farklılıklarını ortaya çıkarmaya çalışmaları |
Farklı ülkelerdeki felsefi görüşlerden esinlenerek hareket etmeleri |
Estetik konusunu doğrudan ele almak istemeleri |
Fichte, Shelling ve Hegel, Alman idealizminin önde gelen üç düşünürüdür. Bu düşünürlerin ortak noktası Kant’tan miras kalan özgürlük-zorunluluk problemini felsefi çalışmalarının merkezine koymuş olmalarıdır. 18. ve 19. yüzyıl Alman filozofları sanat ve estetik yaklaşımlarında Kant’tan beri devam eden bu sorunu farklı kavramlar altında estetik alana taşımışlardır.
8.Soru
Yeni Platonculuğun kurucusu hangi düşünürdür?
Aquinas |
Aristoteles |
Platon |
Farabi |
Plotinus |
Yeni Platonculuğun kurucusu Plotinus'tur.
9.Soru
John Dewey “Parthenon’u anlamak için dönemin Atina’sına, yurttaşların yaşamlarına ve yurttaşlık değerlerine bakmak gerekir” cümlesiyle sanat görüşünü hangi temel kavrama dayandırdığı anlaşılmaktadır?
Genellik |
Deneyim |
Tinsellik |
Dasein |
Varlık |
Dewey’in estetik görüşünün merkezinde ‘Deneyim’ kavramı yer alır. Dewey’e göre estetiğin amacı sanatın incelikli deneyimi ile günlük yaşam deneyimi arasındaki devamlılığı sağlamak olmalıdır. Bu bütüncü yaklaşım şunu göstermektedir ki sanatsal deneyim ortaya çıktığı bağlamdan ayrı tutularak anlaşılamaz. Önemli bir sanat eseri olan Parthenon’u anlamak için dönemin Atina’sına, yurttaşların yaşamlarına ve yurttaşlık değerlerine bakmak gerekir. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
“Bir Orta Çağ mimari eserine bakan kişi sadece kilise, katedral veya cami binası görmez. Onun arkasındaki değerleri de görür.” diye düşünen bir sanat yorumcusu hangi bakış açısından hareket etmektedir?
Dini, metafizik, psikolojik |
Dini, metafizik, biçimsel |
Psikolojik, biçimsel, ontolojik |
Psikolojik, duyumsal, bağlamsal |
Dini, metafizik, bağlamsal |
“Bir Orta Çağ mimari eserine bakan kişi sadece kilise, katedral veya cami binası görmez. Onun arkasındaki değerleri de görür.” diye düşünen bir sanat yorumcusu dini, metafizik, bağlamsal bakış açısından hareket etmektedir.
11.Soru
"Otorite veya önyargı kötü bir şaire veya hatibe geçici bir itibar sağlayabilir, fakat bu şöhret hiçbir zaman kalıcı ve genel olmaz" sözüyle estetik yargının zamanların, modaların ve belirli toplulukların beğenisinden öte bir kavram olduğunu iddia eden kuramcı kimdir?
Berkson |
Hutcheson |
Baudrillard |
Schiller |
Hume |
Hume
12.Soru
Kullandığı teknikle yaptığı resimler sonradan hareket resmi adını alan sanatçı kimdir?
Pollock |
Warhol |
Basquiat |
Vermeer |
Picasso |
Amerikalı sanatçı Jackson Pollock, boya karıştırma, fırça kullanma gibi geleneksel teknikleri bir kenara koymuştur. Yere çok büyük boyutlarda tuval bezler sererek bu bezlerin üzerinde hareket ederek boya dökmüş, damlatmış, fırlatmıştır. Bu nedenle de kullandığı bu teknikle yaptığı resimler sonradan hareket resmi adını almıştır. Bu yüzden doğru yanıt "a" seçeneğinde yer almaktadır.
13.Soru
"....'e göre üç tür estetik yargı vardır: Karşılaştırmalı yargılar, mutlak yargılar ve estetik deneyim yargıları" ifadesindeki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Edward Bullough |
Eddy Zemach |
Walton ve Danto |
Alan Goldman |
Dabney Townsend |
Dabney Townsend'e göre üç tür estetik yargı vardır: Karşılaştırmalı yargılar, mutlak yargılar ve estetik deneyim yargıları.
14.Soru
Croce “estetik çalışan birinin aslında dil üstüne çalıştığı” fikrini hangi temelde savunur?
Estetiğin içsel tutkuları açımlaması temelinde. |
Estetiğin dilsel yapıyı açması temelinde. |
Sanatın imgesel anlatım olması temelinde. |
Sanatın zihinsel dil kullanması temelinde. |
Sanat-dil özdeşliği temelinde. |
Sanatı bir seziş olarak gören Croce’nin ‘sezgi’ ve ‘ifade’ kavramlarını eş anlamlı olarak kullandığını ve buradan örtülü olarak sanat-dil özdeşliğini ortaya çıkarıp estetik çalışmanın dil çalışmayla aynı olduğu fikrini savunmuştur.
15.Soru
Platon Büyük Hippias diyaloğunda güzel kavramı ile ilgili olarak neyi araştırmaya yönelmiştir?
güzelin kendisinin ne olduğunu |
güzelin iyi ile olan ilişkisinin ne olduğunu |
tek tek güzelin ne olduğunu |
güzelin varlıklı ve sağlıklı olmakla ilgisinin ne olduğunu |
güzelin uygunluk ile ilgisinin ne olduğunu |
güzelin kendisinin ne olduğu
16.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Orta Çağ İslam estetiğine katkıda bulunmuş İslam filozofları arasında sayılamaz?
Platon |
İbn Rüşd |
Mevlana |
İbn Sina |
Farabi |
Orta Çağ İslam sanat ve estetik anlayışına katkı sunan İslam filozofları; İbn Rüşd, Mevlana, İbn Sina, Farabi, El Kindi gibi isimlerdir.
17.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangileri güzele yönelmeyi insan doğasında var olan bir eğilim olarak görür?
Thales ve Herakleitos |
İbn-i Rüşd ve Mevlana |
St. Augustinus ve Aristoteles |
Aristoteles ve İbn-i Sina |
Aquinas ve Aristoteles |
Aristoteles ve İbn-i Sina güzele yönelmeyi insan doğasında var olan bir eğilim olarak görür.
18.Soru
Sanatçı tarafından yaratılan/üretilen sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği duyuşsal etkilenmeyi ifade eden kavram hangisidir?
Misesis |
Katharsis |
Poetika |
Etik |
Estetik |
Katharsis, sanatçı tarafından yaratılan/üretilen sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği duyuşsal etkilenmeyi ifade eder.
19.Soru
Bir sanatçı bilgisini edinmeden herhangi bir şeyi taklit edebilmektedir. Benzer şekilde bir şair de erdemler hakkında bilgi sahibi olmaksızın güzellik hakkında ya da cesaret hakkında yazabilir. Kendisi hiçbir şekilde erdemli olmayan bir sanatçı erdemlere övgü yağdıran, ahlaklı olmanın ne kadar önemli olduğunu anlatan şiirler yazabilir. Bu mümkündür çünkü sanatçılar yalnızca görüntülerle yetinebilen, görüntülerden yola çıkarak etkinlikte bulunan kişilerdir. Gerçeği yansıtmadıkları için de “öğrettikleri” şeyler yanlış şeyler olmaktadır. Epistemolojik bağlam içerisinden söyleyecek olursak sanatçılar ne ile ilgilenirler ?
Eidola |
Mimesis |
Uşçu |
Doxa |
Episteme |
Bir sanatçı bilgisini edinmeden herhangi bir şeyi taklit edebilmektedir. Benzer şekilde bir şair de erdemler hakkında bilgi sahibi olmaksızın güzellik hakkında ya da cesaret hakkında yazabilir. Kendisi hiçbir şekilde erdemli olmayan bir sanatçı erdemlere övgü yağdıran, ahlaklı olmanın ne kadar önemli olduğunu anlatan şiirler yazabilir. Bu mümkündür çünkü sanatçılar yalnızca görüntülerle yetinebilen, görüntülerden yola çıkarak etkinlikte bulunan kişilerdir. Gerçeği yansıtmadıkları için de “öğrettikleri” şeyler yanlış şeyler olmaktadır. Epistemolojik bağlam içerisinden söyleyecek olursak sanatçılar Doxa ile ilgilenirler. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
20.Soru
“Bir Orta Çağ mimari eserine bakan kişi sadece kilise, katedral veya cami binası görmez. Onun arkasındaki değerleri de görür.” diye düşünen bir sanat yorumcusu hangi bakış açısından hareket etmektedir?
Psikolojik, biçimsel, ontolojik |
Psikolojik, duyumsal, bağlamsal |
Dini, metafizik, biçimsel |
Dini, metafizik, bağlamsal |
Dini, metafizik, psikolojik |
Sözü edilen düşünce maddi bir yönü bulunan sanat eserinin arkasında duran bir metafiziksel, dini ve bağlamsal boyut olduğunu vurgular.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ