Estetik ve Sanat Felsefesi Final 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki sorulardan hangisi özelde sanat epistemolojisinin sorduğu sorulardan biri olabilir?


sanatın bilişsel değeri var mıdır?

bir sanat yapıtının ahlaki içeriğinden söz edilebilir mi?

sanatın etikle olan ilişkisinde ne araştırılmaktadır?

bir sanat yapıtı ne tür bir varolandır?

bir sanat yapıtı nasıl yorumlanır?


2.Soru

  • Aşağıdakilerden hangisi Plotinus’un metafiziğindeki akılsal alanın bir özelliğini ortaya koymuştur?


Değişen oluşu

Uzamsız gerçeklik alanı oluşu

Uzamsal olanın alanı sayılması

Gerçek olmayanın alanı oluşu

Cansız bedenler ve madde bulunması  


3.Soru

  • Aşağıdakilerden hangisi Platon’un sanat anlayışı ile ilişkilendirilebilir?


Sanat anlayışının varlık ve bilgi tasarımına göre oluşturulması

 Taklit etmenin, sanatın, sanatçının, kimi sanatların izleyici üzerindeki arındırıcı etkisinin son derece önemli olduğu düşüncesi

“Güzel üzerine düşünme”den daha ziyade “sanat üzerine düşünme”

Sanat kategorilerinin, türlerinin araştırılması

Bizzat sanatların kendilerine, özellikle de tragedyalara yönelmiş bir araştırma yapılmış olması


4.Soru

Croce “estetik çalışan birinin aslında dil üstüne çalıştığı” fikrini hangi temelde savunur?


Estetiğin içsel tutkuları açımlaması temelinde.

Estetiğin dilsel yapıyı açması temelinde.

Sanatın imgesel anlatım olması temelinde.

Sanatın zihinsel dil kullanması temelinde.

Sanat-dil özdeşliği temelinde.


5.Soru

Müzeci sanat anlayışına karşı çıkan ve sanat deneyimi yaratmayan bir varlığın sanat ürünü olabileceğini ama sanat eseri olamayacağını savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Pierce

James

Dewey

Sartre

Heidegger


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Platon’un güzellik anlayışının özelliklerinden biri değildir?


Güzel, doğru ve uygun orantıdır.

Güzel, mutlak ve tözsel bir varlıktır.

Güzel sevginin nesnesi, onun yöneldiği şeydir.

Güzel tüm güzelliklerin ondan pay aldığı bir varlıktır.

Güzel, tek tek şeylerde güzel olandır.


7.Soru

Marks’ın alt yapı-üst yapı ilişkisinin karşılıklı etkileşim temelinde okunması gerektiğini belirten yorumcu aşağıdakilerden hangisidir?


Tolstoy

Platon

Krylov

Townsend

Croce


8.Soru

Güzellik kavramını psikolojik bakımdan ele alarak katharsis kavramıyla sanat eserinin izleyicisinde meydana getirdiği etkiyi açıklamaya çalışan düşünür kimdir?


Sokrates

Platon

Aristoteles

Plotinus

St. Augustinus


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Hume ile Hutcheson’ın ortak görüşlerindendir? I- Ahlakın temelinde duygunun yer aldığı görüşü, II- Güzelliğin nesneye değil, insan yapısına bağlı olarak belli durumda ortaya çıkan bir haz olduğu görüşü, III- Estetik alanda elde edilen yargıların genel geçer ve apriori ilkeleri olduğu görüşü,


Yalnız I

Yalnız II

Yalnız III

I, II

I, III


10.Soru

“Sanatsal etkinlik oyun dürtüsü aracılığıyla ortaya çıkar. Oyun dürtüsü, duyum dürtüsü ve biçim dürtüsünün kendi arasında yaşadığı çatışmayı çözerek insanın özgürleşmesini sağlar” ifadesi aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?


Schelling

Schiller

Kant

Hegel

Hume


11.Soru

18.yüzyıl estetiğinde temel konularından biri olan “beğeni” kavramı bu dönemde konuyla ilgili eserlerin ana teması olmuş ve eserler yazılmıştır. Bu dönemde yazılmış olan “Beğeni Ölçütü Üzerine” isimli eser aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir.


David Hume

Francis Hutcheson

Edmund Burke

John Locke

İmmanuel Kant


12.Soru

Hangi düşünürle birlikte felsefenin konusu genel olarak insan, onun eylemleri, davranışları, yapıp ettikleri, duyguları, tutkuları, hazları, değerleri, içinde yaşadığı ve geliştirdiği sosyal kurumlar olmuştur?


Anaksimenes

Herakleitos

Demokritos

Sokrates

Thales


13.Soru

  • Aşağıdakilerden hangisi “biçimcilik” kuramının bir özelliğidir?


Duyguların sanatta en önemli unsur olarak kabul edilmesi

Sanatın yaratıcı, bilişsel ve tinsel bir edim olarak kabul edilmesi

Sanat eserinin tarihsel bağlamı ya da hangi niyetle ortaya koyulduğunun önemsiz kabul edilmesi

Sanatın fiziksel ya da kamusal bir nesne kabul edilmemesi

Sanatın, sanatçıların kendi imge ve sezgilerini ifadeye dönüştürdükleri bir bilgi olarak kabul edilmesi


14.Soru

Hangi ressam perspektifi ilk kullanan olarak ardıllarından daha yaratıcı kabul edilir?


Leonardo da Vinci

Duccio

Pierro della Francesca

Giotto

Gimabue


15.Soru

Sanatı tinin dışavurumu olarak gören düşünür hangisidir?


Schelling

Schiller

Heidegger

Hegel

Kant


16.Soru

"Estetik deneyim konusunda iki yaygın görüş bulunmaktadır. Bu görüşlerden biri ......, diğeri ise .........'dır" ifadesinde yer alan boşluklara seçeneklerden hangisi gelmelidir?


renkçilik/biçimcilik

kallos/kalligone

biçimcilik/bağlamcılık

öznellik/nesnellik

güzellik/çirkinlik


17.Soru

Güzelliğin temel biçimi birliktir. Görülen şeyler bu birliğe yöneldikleri için güzeldirler. En yetkin birlik ise Tanrı’dır düşüncesi hangi orta çağ düşünürüne aittir?


Augustinus

Demokritos

Virgillius

Dante

Luther


18.Soru

Estetiğin temel konularından biri olan “beğeni” kavramı ana teması olan “Güzellik, Düzen, Uyum ve Dizayn” adlı çalışma kime aittir?


Francis Hutcheson

David Hume

Edmund Burke

John Locke

George Berkeley


19.Soru

Duyguculuğu savunan Tolstoy'a göre sanatın amacı nedir?


doğaya öykünmek

insanlar arasında birlik yaratmak

özerk mesajlar vermek

İzlenimleri nesnelleştirmek

Arzuları cisimleştirmek


20.Soru

“Düşündüm ve gördüm ki, bu nesnelerin biçimlerinde bir çeşit bütünlük var ve bu yüzden güzeller, sonra bir çeşit oranları var, yani bir şey başka bir şeye gayet güzel uyabiliyor, tıpkı bedenin bir parçasının bütünüyle uyumlu olması gibi ya da bir ayakkabının ayağa uyması gibi ve bu türden benzer şeyler” Bu düşünceler aşağdaki düşünürlerden hangisine aittir.


Aquinas

Duns Scotus

Pisagor

Plotinus

Augustinus