Estetik ve Sanat Felsefesi Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sokrates öncesi felsefenin konusu aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
Kozmos |
Nomos |
Hippias |
Eros |
Poetika |
Sokrates öncesi felsefenin konusu Kozmos idi. Dolayısıyla cevap A şıkkıdır.
2.Soru
Kant’tan miras kalan özgürlük-zorunluluk problemini felsefi çalışmalarının merkezine koyan Alman idealizminin önde gelen düşünürleri aşağıdakilerden hangisidir?
Schophenhauer - Nietzsche |
Fichte - Shelling - Hegel |
Nietzsche - Hegel - Baumgarten |
Schiller - Hegel |
Schiller - Hegel - Schophenhauer |
Fichte, Shelling ve Hegel, Alman idealizminin önde gelen üç düşünürüdür. Bu düşünürlerin ortak noktası Kant’tan miras kalan özgürlük-zorunluluk problemini felsefi çalışmalarının merkezine koymuş olmalarıdır.
3.Soru
- Platon’un ilk kez “Güzel nedir” sorusunu cevaplamaya çalıştığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Büyük Hippias |
Devlet |
Poetika |
Dokuzluklar |
İtiraflar |
Platon’un gençlik dönemi felsefesinin yer aldığı eserlerinden biri Büyük Hippias diyalogudur. Platon bu eserinde ilk kez “Güzel nedir?” sorusunu cevaplamaya çalışır. Çoğu eserinde olduğu gibi, bu eserde de diyalogların baş aktörü Sokrates’tir. Sokrates, her zamanki tavrıyla, kendisinin hiç bir şey bilmiyormuş, karşısındakine de çok şey biliyormuş havası vererek ama biraz da alaycı bir edayla sohbet ettiği sofist Hippias’a güzelin ne olduğunu kendisine öğretmesini ister. Bu bilgiler ışığında sorunun doğru cevabı “Büyük Hippias” seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antik Çağ ve Orta Çağ düşünürlerinin estetik ve sanat kuramlarının ortak özelliklerinden biridir?
Güzelin iyi kavramıyla özdeşleştirilmesi, etik ile estetiğin iç içe düşünülmesi şeklinde ele alınmıştır. |
Güzelle iyinin ilişkisi sadece kavramsal temelde ele alınmıştır. |
Güzelle iyinin ilişkisi sadece ahlaki, eğitimsel ve estetik boyutlarıyla ele alınmıştır. |
Estetik konusu psikolojik olarak ele alınmıştır. |
Güzellik sadece Tanrı ile ilişkilendirilerek ele alınmıştır. |
Antik Çağ ve Orta Çağ düşünürlerinin estetik ve sanat kuramlarının ortak özelliklerinden biri güzelin iyi kavramıyla özdeşleştirilmesi, etik ile estetiğin iç içe düşünülmesidir.
5.Soru
Güzelliğin bireyde ortaya çıkan idea olduğu fikri aşağıdaki düşünürlerden hangisinin güzellik görüşünün temel ilkesini oluşturmaktadır?
Hutcheson |
Hegel |
Baumgarten |
Hume |
Kant |
Güzelliğin bireyde ortaya çıkan idea olduğu fikri Hutcheson'ın güzellik görüşünün ana ilkesidir. Doğru cevap A şıkkıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Merleau-Ponty’nin görüşünü doğru yansıtmaktadır?
Merleau-Ponty’nin sanat kuramı varoluşçu fenomenoloji olarak bilinir. |
Merleau-Ponty’nin sanat kuramı algı fenomenolojisi olarak bilinir. |
Merleau-Ponty’nin sanat kuramı estetik fenomenolojisi olarak bilinir. |
Merleau-Ponty’nin sanat kuramı güzellik fenomenolojisi olarak bilinir. |
Merleau-Ponty’nin sanat kuramı toplum fenomenolojisi olarak bilinir. |
Merleau-Ponty’nin sanat kuram› alg› fenomenolojisi olarak bilinir. Ona göre, resim sanat› güzellikle ilgili de¤il hakikatle ilgilidir. Hakikati görüfle sunarak hakikat hakk›nda bilgi verir. Resim, bizi şeylerin özlerinin görünüşüne götürür.
7.Soru
Aristoteles’in mimesis kavramını düşünürken kaç noktayı göz önünde bulundurmalıyız ?
5 |
2 |
6 |
4 |
3 |
Aristoteles’in mimesis kavramını düşünürken iki noktayı göz önünde bulundurmalıyız. Dolayısıyla cevap B şıkkıdır.
8.Soru
Aşağıdaki düşünürlerin hangisi güzeli metafiziksel bir temel üzerine kurmaz?
Platon |
Aristoteles |
Plotinus |
Aquinas |
Mevlana |
Aquinas, güzeli metafiziksel bir temel üzerine kurmaz.
9.Soru
Platon’un gençlik dönemi felsefesinin yer aldığı eserlerinden biri olan ve ilk kez “Güzel nedir?” sorusunu cevaplamaya çalıştığı eser aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
Phaidros |
Şölen |
Kriton |
Küçük Hippias diyalogu |
Büyük Hippias diyalogu |
Platon’un gençlik dönemi felsefesinin yer aldığı eserlerinden biri Büyük Hippias diyalogudur. Platon bu eserinde ilk kez “Güzel nedir?” sorusunu cevaplamaya
çalışmıştır. Dolayısıyla cevap E şıkkıdr.
10.Soru
Hangi düşünürle birlikte felsefenin konusu Kozmostan Nomosa dönmüştür?
Thales |
Herakleitos |
Demokritos |
Sokrates |
Platon |
Bilindiği gibi Sokrates öncesi felsefenin konusu kozmos idi. Thales, Anaksimenes, Anaksimandros, Herakleitos ve
Demokritos gibi düşünürler varlığı, varlığın özünü ve doğayı araştırmaya çalışmışlardır. Sokrates’le birlikte felsefenin konusu kozmostan nomosa dönmüştür. Nomosa dönüşle birlikte felsefenin konusu genel olarak insan, onun eylemleri, davranışları, yapıp ettikleri, duyguları, tutkuları, hazları, değerleri, içinde yaşadığı ve
geliştirdiği sosyal kurumlar olmuştur.
11.Soru
- Ekonomik ilişkilerin sanata etkisi
- Sanatın özerkliği
- Sanatın toplumsal belirleyicileri
- Sanatın öznelliği
- Sanatın ideolojik gücü
Yukarıda sıralanan maddelerden hangileri Marksist sanat ve estetikçilerin ele aldığı sorunlardandır?
Yalnız I |
I, II ve III |
II ve IV |
Yalnız IV |
I, II, III, V |
Marksist sanat ve estetikçilerin ekonomik ilişkilerin sanata etkisini, sanatın özerkliği sorununa, sanatın toplumsal belirleyicileri ve sanatın ideolojik gücü sorunlarını ayrıntılarıyla ele alıp tartışmışlar ancak sanatın öznelliği sorunuyla ilgilenmemişlerdir.
12.Soru
Theaitetos diyalogunda verilen bilgi tanımlarından biri ve en eskisi gerekçelendirilmiş doğru inançtır hangi filozofa aittir?
Sokrates |
Platon |
Aristoteles |
Heraklitos |
Thales |
Platon'un Theaitetos diyaloğunda verilen bilgi tanımlarından biri ve en eskisi gerekçelendirilmiş doğru inançtır. Bu tanım yirminci yüzyılda epistemoloji literatüründe, özellikle Edmund Gettier'in “Gerekçelendirilmiş Doğru inanç Bilgi midir?” başlıklı makalesiyle çok büyük tartışmalara neden olmuştur. Bu tartışmalar halen devam etmektedir.
13.Soru
Marcel Duchamp'ın çağdaş sanata kazandırdığı en çarpıcı üretimleri hangi kavramsal ad ile bilinmektedir?
asamblaj |
soyut nesne |
dadacı şiir |
enstalasyon |
hazır nesne |
hazır nesne
14.Soru
18. yüzyılda İngiltere'de estetiğin temel konularından biri olan hangi kavram bu dönemde konuyla ilgili eserlerin ana teması olmuştur?
Mutluluk |
Sadelik |
Beğeni |
Eleştiri |
Anlama |
On sekizinci yüzyılda sanat ve estetik alanında önemli gelişmelerin ortaya çıktığı akademik çevrelerden biri de İngiltere olmuştur. Sanat ve güzelin başlı başına bağımsız ve özerk bir çalışma alanı olarak ortaya çıkmasında bu döneme çok şey borçluyuz. Estetiğin temel konularından biri olan “beğeni” kavramı bu dönemde konuyla ilgili eserlerin ana teması olmuştur. Örneğin, Francis Hutcheson’un “Güzellik, Düzen, Uyum ve Dizayn”; David Hume’un “Beğeni Ölçütü Üzerine” ve Edmund Burke’un “Güzel ve Yüce İdealarının Kaynağı Üzerine Felsefi Bir İnceleme” adlı çalışmaları beğeni yargısını ele alır.
15.Soru
Hangi filozofa göre, güzel sanatlar insan özgürlüğünün ve artistik dehanın bir ürünüdür ?
Kant |
Hume |
Hegel |
Nietzsche |
Schiller |
Kant’a göre, güzel sanatlar insan özgürlüğünün ve artistik dehanın bir ürünüdür. Dolayısıyla cevap A şıkkıdır.
16.Soru
Marcuse’a göre, sanat siyasal potansiyelini ve eleştirel gücünü nereden alır?
Estetik formundan |
Toplumsal öneminden |
Yarattığı duygulardan |
Siyasal amaçlarından |
Toplumsal içeriğinden |
Marcuse’un sanatın siyasal potansiyelini ve eleştirel gücünün kaynağını onun estetik formundan kaynaklandığı fikrini savunmuştur.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Schopenhauer'in sanat ve estetik görüşlerinden biri değildir?
Tüm sanatların amacı algılanabilir ve kavranabilir ideanın canlandırılması ve diğer |
Estetik bilginin kaynağı da sanat eseri yoluyla aktarılan idealardır. |
Sanatın taklit olduğu görüşüne karşıdır. |
Taklitçi sanat sadece biçime önem verir ve sanat yapıtının değerini biçimsel ve kavramsal olarak gerçekliği birebir taklit edip etmeme açısından belirler. |
Hayal gücü veya düş genel olarak tüm güzel sanatların ön koşuludur. |
Hayal gücü ve düşün genel olarak tüm güzel sanatların ön koşuluğu olduğu düşüncesini savunan Nietzsche'dir. Doğru yanıt E'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in sanat kuramında yer alan bir görüş değildir?
Sanat toplum içindir ve tüm toplumsal olguların irdelenmesini gerektirir. |
Sanatsal değer sadece doğada olanın olduğu gibi aktarılmasıyla ortaya çıkar. |
Sanat genel olan üstüne bilgi üretir. |
Sanatın görevi acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan arındırmaktır. |
Sanatsal etkinlik salt estetik değerle ilişkili değildir aynı zamanda ahlaki değerle de ilişkilidir. |
Aristoteles katharsis kuramıyla sanatın amacının acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan arındırmak olduğunu ileri sürmüştür. Onun estetik kuramında mimetik etkinlik salt estetik değer taşıyan bir etkinlik değildir; mimetik etkinliğin
amacı aynı zamanda iyi ve ahlaki olarak olması gerekeni ortaya koymaktır. Aristoteles estetik nesnenin estetik öznede duygulardan ve tutkulardan arınma veya temizlenme yaratıp yaratmaması açısından sanatsal değeri olduğunu belirtir. Estetik deneyim sadece doğada olanı olduğu gibi aktarmaz, onun özünde bilişsel ve duyuşsal boyut da vardır.
19.Soru
Deneyimsel inançlarımızın gerekçelendirilmeleri için kullanılmış olan kavramın adı nedir?
İnançlar sistemi |
Deneyimsel inançlar |
Empatik inançlar |
Sistematik inançlar |
İnanç kuralları |
Deneyimsel inançlarımızın gerekçelendirilmeleri için kullanılmış olan kavramın empatik inançlardır. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
Fransızcada “öncü birlik” anlamına gelen, sanattaki metaforik karşılığı sanatın öncü rolünün olması anlamı taşıyan kavram hangisidir?
Experimental |
performative |
Avangard |
Expresyonist |
Empresyonist |
Fransızcada “öncü birlik” anlamına gelen askeri bir sözcüktür. Bu sözcüğün sanattaki metaforik karşılığı sanatın öncü rolünün olmasıdır. Buna göre sanatçıların yarattıkları yenilikçi yapıtlar toplumların izleyeceği yolu belirledikleri için avangard olarak değerlendirilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ